Overstap van 400LK naar 450FU

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » vr 19 nov 2021 21:37

Dank je. Ik ga een afspraak maken bij de RDW en dan duurt het een weekje voordat het kenteken binnen is. Kan het ook pas in het voorjaar doen, maar kan dan de caravan nog niet verzekeren en dat is wel wenselijk. Gelijk maar doen. Komende dagen alles eens goed bekijken, helemaal schoonmaken en in de was zetten. Echt blij mee, al vind ik het wel belachelijk veel geld wat zo’n ding kost. Gelukkig schrijven ze weinig af.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » vr 19 nov 2021 21:47

Geen reservewiel. Die moet ik dus nog even regelen. Zonder reservewiel is niet aan te raden? Met een klapband onderweg is er namelijk wel meer stuk en zelf een wiel verwisselen langs de route du soleil lijkt me ook niet fijn. Bovendien heeft mijn auto ook geen reservewiel. Wel runflat banden, maar dat is ook niet ideaal, zeker niet als er een caravan achter hangt.

Vochtmeter met pennetjes is niet handig. Prik je juist je caravan mee lek lijkt me. Heb al even wat gezocht naar een goede meter.
Overigens bij een aantal jong gebruikte caravans die we hadden bekeken bij officiële Knaus dealers was de vochtmeting ook niet jaarlijks ingevuld. Komt dus wel vaker voor.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » vr 19 nov 2021 22:03

Over de NL reservewielen is hier wel de nodige info te halen.
Meerdere forumleden hebben dat stalen wiel.
( In Spanje moet je of een reservewiel of een mogelijkheid tot reparatie onderweg bij je hebben...(( er was iets daarover... weet ik niet meer)))

En... ik heb ook zo'n inductieve vochtmeter...
Deze....aliexpress... paar tientjes..
.
Hout vocht meter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » vr 19 nov 2021 22:28

Ah kijk, dat is ook wel een mooi apparaatje. Zo maar eens even op Ali kijken.
Reservewiel is ook nog weleens op Marktplaats te vinden. Gelukkig nu alle tijd om op zoek te gaan voor dit soort zaken.
Wel fijn dat we nu straks ook ‘s avonds in de caravan kunnen zitten. In onze 400LK was het zitje meestal als bed omgebouwd en op het kleine zitje en stapelbed sliepen de kinderen. Die sliepen sinds dit jaar wel in een eigen tentje maar alsnog zaten we nooit in de caravan. Zo’n krappe treinzit is gewoon niet fijn. Nu een heerlijke ruime rondzit en een comfortabel vast bed. Veel lekkerder slapen en ook zitten dus.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

workel

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door workel » za 20 nov 2021 10:54

Gaaf man en gefeliciteerd met deze hele mooie aanschaf. Scheelt hoop euries tov de NL prijzen.

Heb je een PB gestuurd mbt het reservewiel.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Rembrandt » za 20 nov 2021 11:47

Mooie combi, Kristian.

Bij jou lijkt een caravan bijna een belegging. mrgreen.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » za 20 nov 2021 13:50

Bedankt Workel! Wonen in de buurt als ik het zo lees. Na de winter eens een wiel regelen.

@Rembrandt: Tsja, eigenlijk is het van de zotte zo’n duur ding. Tot nu toe houden ze gelukkig redelijk hun waarde. Vorige met flinke winst verkocht waardoor het toe te leggen bedrag nog wel mee valt. Deze relatief voordelig kunnen aanschaffen en zorgt ervoor dat de afschrijving komende jaren wederom laag zal zijn. Is voor mij ook wel een soort van sport.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » za 20 nov 2021 13:54

[re.gif]
Bedenk dat je het reservewiel dan in de disselbak kwijt moet raken.
Want de mover zit al achter de as, daar kan de Alko reservewiel beugel dan niet meer bij.
( Voor de as zou de mover veel lager komen door het Vario Chassis)
Bij mij staat ie ook in de disselbak, geeft gelijk wat lekker kogeldruk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Nimma » zo 21 nov 2021 11:23

Ik zie dat er een mooie Knaus is opgehaald: proficiat aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » zo 21 nov 2021 16:16

Dank je! Zijn er ook blij mee. Morgenochtend kan ik terecht bij de RDW, eind van de week breng ik hem naar de stalling.
Zit in de zijkant een heel klein deukje van een tentstok. Nou las ik ergens op het forum dat dit er met uitdeuken zonder spuiten (zelf) uit te halen is. Nokje erop lijmen en dan voorzichtig trekken. Ben wel benieuwd of dit lukt. Mijn vrouw zegt dat ik niet moeilijk moet doen en anders gewoon een nieuwe had moeten kopen. Gebruikssporen hou je altijd. Maar goed, ik zit anders in elkaar en wil hem helemaal strak als dat eenvoudig en zonder plamuren en spuiten kan.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

workel

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door workel » zo 21 nov 2021 16:43

[re.gif]
Je hebt wel een wijze vrouw, knipoog.gif

Jaartje van genieten en dan weer verkopen als de markt zo overspannen blijft.

Er staat vast wel weer een andere aantrekkelijke in Dld haal je zo weer een andere op, tis maar een idee.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 17:09

Kristian schreef:
zo 21 nov 2021 16:16
Dank je! Zijn er ook blij mee. Morgenochtend kan ik terecht bij de RDW, eind van de week breng ik hem naar de stalling.
Zit in de zijkant een heel klein deukje van een tentstok. Nou las ik ergens op het forum dat dit er met uitdeuken zonder spuiten (zelf) uit te halen is. Nokje erop lijmen en dan voorzichtig trekken. Ben wel benieuwd of dit lukt. Mijn vrouw zegt dat ik niet moeilijk moet doen en anders gewoon een nieuwe had moeten kopen. Gebruikssporen hou je altijd. Maar goed, ik zit anders in elkaar en wil hem helemaal strak als dat eenvoudig en zonder plamuren en spuiten kan.
Tja... zeer bekende ellende... een vallende tentstok.
En dan in een vlakke wand... dat zie je.
Ik ben ook donders zuinig en 200% alert als ik met het frame van de luifel of de tent bezig ben.
En dan nog het voordeel dat de unico dakdelen niet uit de FixOn bevestigingen kunnen vallen.
Ik snap je... mot eruit...

Tip..
Ik weet niet waar dat mini deukje zit, maar alles waat niet wit is op de zijkant van de Knaus is een sticker.
Alleen het witte is het directe spuitwerk op het alumium.
Voor wat het waard is en wat je er aan hebt.
Aliexpress heeft die uitdeuksetjes voor weinig te koop.

Jij lekker aan de klus...
Kijk ook eens wat ik in mijn sudwind gemaakt heb.. wellicht een idee voor jou in de toekomst..
viewtopic.php?f=76&t=41542
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » zo 21 nov 2021 19:01

Deukje zit tussen de deur en de achterzijde op het grijswitte niet bestickerde deel onder de raampartij en dan ongeveer halverwege. Met strijklicht valt ie goed op, op andere momenten zie je het nauwelijks. Ik lees dat het uittrekken van een deukje in aluminium plaat niet eenvoudig is omdat alu wat meer rekt als staal en dus niet meer in oorspronkelijke toestand is terug te brengen. Ik wil wel zo’n setje kopen, maar wil voorkomen dat het alleen maar lelijker wordt.
Anderzijds had onze vorige Knaus ook twee kleine deukjes die er in de stalling in gekomen zijn. Hoe zuinig ik dus zelf op de spullen ben, helemaal voorkomen lukt niet. Bovendien staat de caravan op de oprit waar ook de kinderen langs gaan. En heel soms vergeten ze toch dat ze niet op de oprit mogen fietsen langs de auto en caravan. Bij de vorige auto resulteerde dat in een flinke deuk in de deur. Dan is de lol er voor mij al af, zeker omdat ik een gruwelijke hekel heb aan spuitwerk aan een auto. Geldt ook voor een caravan. Beplating heeft een zijdemat grijswitte coating dus even simpel bijspuiten ga je ook zien.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 19:27

[re.gif]
Is dat grijs witte wel een coating/verf??
Bij mijn sudwind is alleen het witte een dunne spuitlaag, alle andere is decal's.

Met beleid... en geduld... is ook een deukje in alu te behandelen...
Echter... ik denk dat ervaring wel heel belangrijk is, Alu is veel zachter dan staalplaat.
Staalplaat rekt ook veel minder, en dat is wellicht een issue..

Laat het even bezinken.... dat deukje loopt niet weg..en eet geen brood.
Wellicht denk je er over 3 weken anders over.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door mrbullmastiff » zo 21 nov 2021 19:52

Gefeliciteerd en veel plezier er mee.

Dat deukje zou ik zelf niets aan doen, beter professioneel laten repareren als het je stoort.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » zo 21 nov 2021 20:04

Inderdaad, breng hem straks eerst naar de stalling en dat deukje komt in het voorjaar wel weer. Misschien dat het me dan minder stoort. Bovendien is de temperatuur dan ook beter voor zulke werkzaamheden. En kan nog eens rustig wat research doen naar de juiste methode.

Het schijnt dat de beplating niet is gespoten, maar een zeer dunne coating heeft. Deze is in het geval van de Silver Selection ook niet spierwit maar een beetje grijs/zilver en geen hoogglans maar semi mat. Een beschadiging proberen polijsten zorgt meteen voor een glanzende plek. Redelijk gevoelig dus.

Met mijn perfectionistische inslag maak ik het mezelf overigens ook erg moeilijk. Niet alleen bij de caravan, maar ook bij de auto. Ik kan ze moeilijk als gebruiksvoorwerp zien waar gebruikssporen op mogen voorkomen. Meestal ben ik ook de enige in huis of in mijn omgeving die zich aan onvolkomenheden ergert.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 20:21

[re.gif]
Hier nog een zo hoor..
Maar ik ben een beetje makkelijker geworden... die boog hoeft niet altijd meer zo gespannen te staan.
Op mn werk wel... daar is geen tolerantie.

Wellicht kan je het met een grappige sticker verbloemen..zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32899385 ... 4c4dBVNMoN
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Rembrandt » ma 22 nov 2021 09:07

Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » ma 22 nov 2021 09:58

[re.gif]
Die link..

Hij heeft er event. 2.
Ergens een Knaus op kissies gezet??

Beetje vreemd is het wel..en niet goedkoop..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Rembrandt » ma 22 nov 2021 19:32

Ik vond het ook niet goedkoop.
Maar ach, met die winsten die Kristian op caravans maakt…….. awhoea.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » ma 22 nov 2021 22:11

Een reservewiel voor 375 euro is belachelijk duur hoor. In de disselbak mag van mij wel een simpele stalen velg. Winst op vorige caravan was inderdaad mooi, maar er moest ook gewoon weer geld bij voor wat anders.
Vanochtend om half 9 op de stoep bij de RDW in Zwolle en om half 10 stond de hut weer op de oprit. Eind van de week zou het kenteken binnen moeten zijn. Verzekeren en dan de stalling in tot het voorjaar.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Aviva » di 23 nov 2021 13:00

[re.gif]

Formaliteit natuurlijk bij de RDW... ben wel benieuwd wat lopen ze nu allemaal langs als de caravan daar is? Complete check?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » di 23 nov 2021 15:05

Ik moest in de auto blijven zitten dus heb niet alles kunnen zien. Zal wel voornamelijk gekeken worden naar chassisnummer etc. Met een nieuwe TUV, Gasprüfung en een VIN-check bij de DEKRA maakte ik me niet al te veel zorgen.

Kunnen we ons nu druk gaan maken over wat aan de caravan moet hangen. Afgelopen jaar heeft onze vorige caravan 6 weken op de camping in Dalfsen gestaan. Op 3 km van huis, maar toch vakantiegevoel en goed te combineren met school en sport van de kids. Waren het huis wat aan het verbouwen dus ook met name daarvoor gedaan. Beviel zo goed dat we dit komend jaar weer willen doen. Toen hadden we de voortent eraan gezet. Ook omdat onze 400LK eigenlijk geen leefruimte had binnen.
Heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een Unica Verona of Torino luifel. Lekker licht en makkelijk en snel op te zetten en zeker in de zomervakantie naar Frankrijk voldoende nu we ook leefruimte in de caravan hebben met minder weer. Met knap weer zit je toch lekker buiten.
Als we de caravan in de buurt op de camping zetten voor langere periode blijven we met slecht weer toch thuis en zit je ook daar alleen met mooi weer. Met noodweer is het wel een dingetje, maar evt. is de boel snel te verwijderen.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Chris » di 23 nov 2021 15:38

[re.gif]

Ik heb een Torino en ook een Unico Milaan.
De tussenstap met een Verona was voor ons te klein.... een Verona met voorwand is net zoveel opzetten als een Milaan.
De Torino ( met 1 zijwand) is in Spanje ideaal gewoon... idd snel en strak op te zetten.
De Milaan heb ik net eigenlijk en heeft nog niet aan mijn hut gehangen.
Trouwens... ik ben net op de Demo dagen geweest bij Bax..was leuk.
En nog eentje.
Als je over een Unico met ervaring denkt... ( occasions op YT Unico regelmatig) dan zou ik eerst BAX bellen en vragen welke maat jij precies moet hebben.
Het maattabel in de folder is misleidend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kristian
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 25 apr 2021 08:48

Re: Overstap van 400LK naar 450FU

Bericht door Kristian » di 28 dec 2021 10:40

Denk je lekker op tijd te zijn door in de kerstvakantie op zoek te gaan naar een luife/voortent, blijken de levertijden al opgelopen te zijn naar bijna een jaar en is het niet meer mogelijk om voor komend seizoen al een mooie boogtent te kunnen regelen. Fortex is september 2022 en Unico moet ik nog bellen maar lees ook verontrustende berichten.
Wordt dan toch maar weer een Dorema ben ik bang. Als die wel tijdig leverbaar zijn....

Evt. eerst een gebruikt ding aanschaffen voor komend jaar, maar leuk is anders op deze manier.
Knaus 450FU Silver Selection uit 2019 getrokken door een 2018 BMW 320iA Touring

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”