Alfa 4g camp pro 2

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » ma 18 okt 2021 10:53

Ik heb interesse in de Alfa 4g camp pro 2 en hoor graag of er mede-forumleden zijn met ervaring met deze set. Een bijkomende vraag is of de set ook werkt met een Duo Sim en de telefoon dan ook bruikbaar blijft zonder allerlei toeren uit te halen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Chris » ma 18 okt 2021 12:23

Is een heel groot topic over Hans.

viewtopic.php?f=65&t=21789
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » ma 18 okt 2021 15:13

[re.gif] Deze draad gaat over de wifi versterker. Mijn vraag over 4G.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Chris » ma 18 okt 2021 15:36

[re.gif]

Oef... yep..
Lezen is moeilijk blijkt.. stom.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » ma 18 okt 2021 22:23

[re.gif] Er is inderdaad al heel veel geschreven over wifi versterken. Maar hoe goed dat ook kan werken, het blijft delen van wat er is. Ben van de zomer 6 weken in Kroatië geweest. Op de camping was enige jaren redelijke tot goede Wifi. Nu in het hoogseizoen gezinnen met kinderen met waarschijnlijk elk een eigen apparaat en veel streaming. Van de Wifi bleef niets over. Dus bijvoorbeeld de F1 bekijken via Chromecast had ik kunnen vergeten. Gelukkig de schotel nog met Ziggo Sport er op. Maar dat zal waarschijnlijk volgend jaar anders zijn. Niemand hoort of er volgend jaar sub-licenties uitgegeven worden en dan ben je voor de F1 aangewezen op een streamingdienst. Mijn hoop is dan gevestigd op 4G maar de ontvangst daarvan is ook niet je-van-het op de camping. Vandaar de vraag.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Reizigers

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Reizigers » di 19 okt 2021 07:00

@Hans1954
Er is inderdaad op het www weinig aan reviews te vinden.
Maar waarom gebruik je je gsm niet als hotspot?
Is geen antwoord op je vraag.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Daphne » di 19 okt 2021 08:12

Hans1954 schreef:
ma 18 okt 2021 22:23
. Mijn hoop is dan gevestigd op 4G maar de ontvangst daarvan is ook niet je-van-het op de camping. Vandaar de vraag.
Het apparaat is bedoeld om een eigen 4G WiFi netwerk in de caravan te maken en te verdelen over diverse devices. Van ontvangstversterking is volgens mij geen sprake en je blijft afhankelijk van de aangeboden datasnelheid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » di 19 okt 2021 08:19

[re.gif] Dat deed ik tot een aantal jaren geleden ook. De laatste modellen van de Samsung S-serie die kunnen allemaal wifi en 3/4/5G delen. Maar dan nog loop je tegen een slecht signaal aan. En mijn ervaring is toch dat providers niet hun zenders bouwen in de buurt van een camping. Behalve dan bij RCN De Jagerstee want daar heb je door een mast bij de slagboom een knalhard signaal. Gisteren eens thuis een proefje gedaan. In de kamer waar ik mijn laptop heb staan (router en kamer gescheiden door 1 betonnen muur, 1 gips muur) ontvangst op wifi 2 van de 3 streepjes op wifi en op een speedtest 35 mbs. In de huiskamer alles vol en een speedtest van 85 mbs!! Een sterkere antenne maakt dus het verschil. Dat geldt zowel voor wifi als voor 3/4/5G.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Reizigers

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Reizigers » di 19 okt 2021 09:56

Oké, dus het gaat TS om de antenne die het 4G signaal versterkt.
Ik moet zeggen dat wij al jaren geleden bijvoorbeeld de schotel weggedaan hebben en sinds jaren al via de GSM als hotspot TV kijken. Ook Netflix, enz. Eigenlijk nooit een probleem geweest. We staan 75% op camperplaatsen en 25% op campings.
In USA en Z-Afrika wel vaak slecht of helemaal geen signaal ondervonden.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door janoniem » di 19 okt 2021 10:05

Zo’n apparaat levert een sterker signaal door de betere antennes (dat wordt dan “versterken” genoemd) en bedient meerdere devices via zijn eigen netwerk. Dat zijn de functies die je wilt wanneer je zo’n ding aanschaft.
Maar als een camping onvoldoende bandbreedte levert kun je nog zo’n prachtig apparaat hebben, het blijft knudde.
Zelf heb ik een Sitecom WLX-2100, vast ingebouwd in de hangkast. Dat werkt tot nu toe naar tevredenheid op bijna alle locaties waar we stonden. Alleen F1 kijken via de KPN iTV app lukt meestal niet, kennelijk stelt deze hogere eisen aan het signaal dan de Ziggo app. Maar dat is geen probleem, mijn vrouw heeft een ex-Telfort abonnement en spaart de niet benutte Gb’s gedurende 3 maanden. Via haar hotspot zie ik dan alsnog alle wedstrijden.
En wat die uitzendlicenties betreft, de F1 boys zullen de vertoning echt niet alleen beperken tot hun eigen streaming dienst; dan wordt de kijkdichtheid te beperkt. Vroeg of laat zullen er wel contracten komen met kabelaars; de dollars moeten rollen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Coen70
Berichten: 43
Lid geworden op: di 25 mar 2014 10:24

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Coen70 » do 28 okt 2021 08:55

Ik ken de Alfa 4G niet. Ik gebruik op campings met slechte wifi nu de Huawei B818. Dat is echt een volwassen 4G modem/router. Wordt ook vaak gebruik bij 4G thuisoplossingen. Iets duurder, maar werkt perfect.
Ford Galaxy 1.6 Ecoboost met Burstner Belcanto 490TK en Kampa Club air 390 all-season voortent

Reizigers

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Reizigers » do 28 okt 2021 14:58

[re.gif]
En dan uiteraard een buitenlands data kaartje erin.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » za 13 nov 2021 23:34

Inmiddels heb ik mijn interesse verlegd naar de Maxview Roam. Kan zowel voor wifi als 3/4/5G gebruikt worden. Inmiddels er wat dieper ingedoken. Met mijn eigen thuisgebruik als uitgangspunt. Ik heb thuis IPTV van T-Mobile thuis. Met de ervaring van gebruik voor TV op de camping heb ik eens uitgerekend hoeveel GB ik per maand gebruik. Ik schrok daar behoorlijk van. TV staat vaak als een soort behang aan. 12 uur per dag is eigenlijk regel. Ik heb ook het gebruik van de laptop en de telefoons gemeten, maar dat viel mee. Toch kom ik op een maandelijks gebruik van 2500GB!!! De TV is dus de grote slurper. Iets wat we in feite al wisten. Inderdaad kan geen camping aan die vraag helemaal voldoen met weinig bandbreedte tot gevolg. Meer signaal binnenhalen zal dan wel wat helpen, maar ongestoord TV kijk via camping-wifi zal alleen gaan op een rustige camping met goede wifi. Dus de schotel blijft in elk geval en ik hoop dat de Maxview voor een goed signaal gaat zorgen via de 21 GB die ik van T-Mobile in het buitenland krijg.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door ArnoM » zo 14 nov 2021 05:34

[re.gif]
Als je de TV op de camping net zo gebruikt zou je je kunnen afvragen waarom je met de caravan weg gaat?
[aschrik.gif] mrgreen.gif knipoog.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door dieseltijger » zo 14 nov 2021 08:46

Euhhhh... Wat voor Gizmo's je ook aanschaft: TS negeert de oorzaak. Ook al staat er een gsm mast naast de camping: het signaal is sterk, maar het gsm net zit op een gegeven moment aan z'n maximum vanwege de grote belasting - zeker als de bezetting van de camping toeneemt. Verder is de sterkte van het GSM signaal wisselend, zeker in dunbevolkte gebieden. Voorbeeld: Wateren in Drenthe. Voorbeeld 2: Neu Brandenburg in het voormalige Oost Duitsland.

Hetzelfde kan van toepassing zijn op het vaste internet. Mooie omgeving, grote afstanden via bovengrondse kabels op houten palen, lage capaciteit die merkbaar wordt als je probeert te streamen.

Resteert het lokale TV netwerk met de bekende coax, dvb-t (de buitenlandse digitenne) of de schotel. Ontvangst gegarandeerd en met satelliet vaak topkwaliteit.

Laatste mogelijkheid: je laat je vakantie en jouw vakantiebestemming afhangen van de Televisie ontvangst mogelijkheden. Dat zie je hier ook doorschemeren op het forum. Moet iedereen natuurlijk zelf weten.

Max haalt vast wel de eindstreep zonder dat we kijken. TV kijken is leuk, kamperen is leuker.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » zo 14 nov 2021 08:49

[re.gif] [re.gif] Het gaat er dan niet om hoe je de TV gebruikt, maar waar je dat doet. Maar als je deel uitmaakt van een gezin waar elk gezinslid een tablet heeft met een eigen streamingsdienst, kan je wel nagaan dat het verbruik ook formidabel is. En in dat geval hoef je niet eens zo lang te kijken om aan dezelfde hoeveelheid data te komen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door dieseltijger » zo 14 nov 2021 08:52

Ik provoceer: blijf thuis. Alle problemen opgelost.

Provocatie 2: het gaat om vakantie met bijbehorende (on) gemakken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » zo 14 nov 2021 08:56

dieseltijger schreef:
zo 14 nov 2021 08:46
Euhhhh... Wat voor Gizmo's je ook aanschaft: TS negeert de oorzaak. Ook al staat er een gsm mast naast de camping: het signaal is sterk, maar het gsm net zit op een gegeven moment aan z'n maximum vanwege de grote belasting - zeker als de bezetting van de camping toeneemt. Verder is de sterkte van het GSM signaal wisselend, zeker in dunbevolkte gebieden. Voorbeeld: Wateren in Drenthe. Voorbeeld 2: Neu Brandenburg in het voormalige Oost Duitsland.

Hetzelfde kan van toepassing zijn op het vaste internet. Mooie omgeving, grote afstanden via bovengrondse kabels op houten palen, lage capaciteit die merkbaar wordt als je probeert te streamen.

Resteert het lokale TV netwerk met de bekende coax, dvb-t (de buitenlandse digitenne) of de schotel. Ontvangst gegarandeerd en met satelliet vaak topkwaliteit.

Laatste mogelijkheid: je laat je vakantie en jouw vakantiebestemming afhangen van de Televisie ontvangst mogelijkheden. Dat zie je hier ook doorschemeren op het forum. Moet iedereen natuurlijk zelf weten.

Max haalt vast wel de eindstreep zonder dat we kijken. TV kijken is leuk, kamperen is leuker.
Ik negeer zeker niet de oorzaak want de oorzaak weet ik. Ik ben zelfs geen onderdeel van het probleem, want ik heb en hou een schotelantenne. Maar ik loop door het grote verbruik van anderen ook tegen het gebrek aan data aan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door dieseltijger » zo 14 nov 2021 09:10

Ah so. Mijn verontschuldigingen. Niets aan te doen. Helaas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » zo 14 nov 2021 09:56

[re.gif] Aanvaard.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Frank Volvo » zo 14 nov 2021 10:05

Diverse reviews van deze gezien, is wel wat prijzig: Netgear Nighthawk; even googlen.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door CoralOne77 » zo 14 nov 2021 10:09

Met camping/hotel/resto WiFi verbinden wij nooit. Al jaren volstaat de 4G hotspot functie op onze iPhone voor ons gebruik. (En het is ook een pak veiliger, of je moet wat verstand hebben van - betrouwbare - VPN tunnels.)

In de kofferbak van m'n 4x4 heb ik onlangs een TP-link TL-MR600 4G LTE router gemonteerd, een afdankertje uit een ander project. Data SIM kaartje er in, 12 V > 9V blokje ertussen, klaar. Op die manier wordt bvb de Raspberry Pi, die mijn Victron speeltjes in de gaten houdt, 24/7 van cloud verbinding voorzien, ook wanneer mijn iPhone hotspot even niet in de buurt is... Onze Garmin GPS, de autoradio en nog een paar IoT gadgets verbinden via diezelfde weg met het internet, resp. via een VPN tunnel naar het thuisfront. (Automatische back-up van vakantiekiekjes bvb.)

Alle toestelletjes binnen het gezin verbinden via diezelfde 4G router met het internet, en daarbij hoeft paps z'n hotspot niet continu op te staan - die iPhone WiFi antenne vreet batterijen. Zit ook een guest ssid op, met een wachtwoordje dat medereizigers kennen. Sommige (stream) functies zijn bewust niet beschikbaar, dat doen ze maar via hun eigen abo. TV kijken doen we (thuis ook bijna) niet.

1200x1146[1].jpg
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » zo 14 nov 2021 11:28

Frank Volvo schreef:
zo 14 nov 2021 10:05
Diverse reviews van deze gezien, is wel wat prijzig: Netgear Nighthawk; even googlen.

Groet Frank
Ik had hem al gezien. De reviews van de Maxview maken soms ook melding over de matige kwaliteit van de router die in het pakket zit. Met de Netgear vormt het haast een perfecte combinatie. Maar ook met goedkopere antennes doet de Netgear het ook uitstekend. Maar ik wil een installatie die op elk moment bruikbaar is en dat lukt met die goedkopere antennes niet zo goed (losse kabels etc.) De Maxview samen met de netgear vormt een stevige kostenpost en dat laat ik nog maar even links liggen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » vr 3 dec 2021 11:45

De zoektocht naar een goede 4G router is succesvol afgesloten. De router waarvoor ik als eerste interesse had, de Alfa Camp Pro 2+ 4G versterker, viel af op 2 gronden. 4G gecombineerd met camping wifi was volgens mij niet mogelijk. Bovendien moest de simkaart in de buitenantenne geplaatst worden en dat trok mij ook niet zo aan. De interesse werd verlegd naar de Maxview Roam 4G /wifi antenne. Reviews gaven aan dat de bijbehorende router niet zo best was. Verdere nadelen waren de prijs en dat de antenne bij inruil het best maar op de caravan kon blijven vanwege het gat wat geboord moet worden en de loeisterke plakker die bij de antenne hoort. Na veel YouTube filmpjes kwam de Netgear Nighthawk M1 in beeld. Een echte mobiele router met aansluiting voor 2 antennes. 4G en een data-offloadfunctie. Dat wil zeggen dat je een wifi-signaal op kan pikken en dat de 4G functie dan standby staat om een dip in de datastroom op te vangen. TV kijken kan dan in principe met minder gebruik van de databundel plaatsvinden. Maar de router wordt helemaal kaal geleverd. Geen antennes, geen ophangmogelijkheden enz. Gelukkig is bij Amazon het nodige te koop voor heel weinig. Ook antennetesten heb ik bekeken en eigenlijk heel goed kwam de Bingfu 4G LTE met TS9 aansluiting uit de testen. Heel goedkope antenne. Ongeveer €17 voor een set van 2 stuks. Een wandhouder vond ik, via Amazon, bij Mobilefox. Perfect passend voor net geen €14. Omdat ik voor de data gebruik maak van een Duo-simkaart, moest ik ook nog een prepaid simkaart van KPN aanschaffen omdat de datakaart in mijn telefoon afgeschakeld moet worden bij gebruik van de andere kaart . Dat kostte €5. De router gekocht bij het bedrijf dat alles voor een glimlach doet en de rest bij Amazon. De router thuis even te doorgronden. Was zeker niet gemakkelijk, maar uiteindelijk lukte het. Alleen de data-offloadfunctie kreeg ik thuis niet aan de praat. Een IP conflict met de router thuis. Beide routers hebben dezelfde IP-range. Opgelost door even te proberen met een andere telefoon met hotspot. Werkte toen erg goed. Nu dus inbouwen in de caravan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door CoralOne77 » vr 3 dec 2021 20:54

Hans1954 schreef:
vr 3 dec 2021 11:45
...
Alleen de data-offloadfunctie kreeg ik thuis niet aan de praat. Een IP conflict met de router thuis. Beide routers hebben dezelfde IP-range.
...
Je kan je standaard range 192.168.0.x of 192.168.1.x wijzigen naar een niet zo courante range, bvb 192.168.123.x of een andere range uit de RFC1910 privé-adresruimte. (bvb 172.16.123.x of 10.0.123.x)

https://kb.netgear.com/24088/How-do-I-c ... awk-router
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”