Alfa 4g camp pro 2

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » vr 3 dec 2021 23:27

[re.gif] Ik ga er (misschien gemakzuchtig) van uit dat ze op campings niet met deze, voor thuisrouters gebruikelijke ip adressen werken. En dan zou het probleem niet op moeten treden. Zoals gezegd heb ik de wifi (dus van de router) van mijn vrouw d'r telefoon gedeeld na even gekeken te hebben hoe het daar in stond. En toen vloog data offloading er op. Wel even de SSID van de router uitgezet tegen antirouter maatregelen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door CoralOne77 » za 4 dec 2021 22:11

[re.gif]

Jij snapt het. Camping eigenaren vaak net wat minder. Daarom vertrouw ik net zo graag op mijn eigen 4G abo, data sim kaartje in een router, klaar. Maar inderdaad, wanneer je geregeld op campings komt waar je weet dat de uplink sterk genoeg is, dan rendeert zo'n data offloading dingetje wel. En dan denk ik ook dat je met die M1 + antennes inderdaad de/een juiste keuze hebt gemaakt qua hardware. Vergeet ook de VPN tunnel niet. mrgreen.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » zo 5 dec 2021 13:56

Ik heb vandaag even een "veldtest" gedaan. Op de Zeeweg in Overveen op de parkeerplaats ter hoogte van De Bokkedoorns.
De telefoon los: 1 streepje, Download 27.7 Mbps, Upload 8.3 Mbps.
Netgear zonder antennes: 4 streepjes, Download 66,7 Mbps, Upload 12,2 Mbps.
Netgear met antennes: 4 streepjes, Download 72,5 Mbps, Upload 26 Mbps.
Kan dus wel stellen dat het werkt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Claudia
Berichten: 34
Lid geworden op: do 23 jun 2022 23:04

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Claudia » za 1 apr 2023 15:25

Hans1954 schreef:
vr 3 dec 2021 11:45
De zoektocht naar een goede 4G router is succesvol afgesloten. De router waarvoor ik als eerste interesse had, de Alfa Camp Pro 2+ 4G versterker, viel af op 2 gronden. 4G gecombineerd met camping wifi was volgens mij niet mogelijk. Bovendien moest de simkaart in de buitenantenne geplaatst worden en dat trok mij ook niet zo aan. De interesse werd verlegd naar de Maxview Roam 4G /wifi antenne. Reviews gaven aan dat de bijbehorende router niet zo best was. Verdere nadelen waren de prijs en dat de antenne bij inruil het best maar op de caravan kon blijven vanwege het gat wat geboord moet worden en de loeisterke plakker die bij de antenne hoort. Na veel YouTube filmpjes kwam de Netgear Nighthawk M1 in beeld. Een echte mobiele router met aansluiting voor 2 antennes. 4G en een data-offloadfunctie. Dat wil zeggen dat je een wifi-signaal op kan pikken en dat de 4G functie dan standby staat om een dip in de datastroom op te vangen. TV kijken kan dan in principe met minder gebruik van de databundel plaatsvinden. Maar de router wordt helemaal kaal geleverd. Geen antennes, geen ophangmogelijkheden enz. Gelukkig is bij Amazon het nodige te koop voor heel weinig. Ook antennetesten heb ik bekeken en eigenlijk heel goed kwam de Bingfu 4G LTE met TS9 aansluiting uit de testen. Heel goedkope antenne. Ongeveer €17 voor een set van 2 stuks. Een wandhouder vond ik, via Amazon, bij Mobilefox. Perfect passend voor net geen €14. Omdat ik voor de data gebruik maak van een Duo-simkaart, moest ik ook nog een prepaid simkaart van KPN aanschaffen omdat de datakaart in mijn telefoon afgeschakeld moet worden bij gebruik van de andere kaart . Dat kostte €5. De router gekocht bij het bedrijf dat alles voor een glimlach doet en de rest bij Amazon. De router thuis even te doorgronden. Was zeker niet gemakkelijk, maar uiteindelijk lukte het. Alleen de data-offloadfunctie kreeg ik thuis niet aan de praat. Een IP conflict met de router thuis. Beide routers hebben dezelfde IP-range. Opgelost door even te proberen met een andere telefoon met hotspot. Werkte toen erg goed. Nu dus inbouwen in de caravan.
Dat klinkt interessant Hans! Eens kijken of ik hier kaas van kan maken....
Wat is die data offload functie precies?
Ik moet in de caravan gebruik kunnen maken van zoom. Zou deze router met jouw uitgezochte antennes daar geschikt voor zijn? En is de boel makkelijk te installeren voor een (handige) leek zoals ik?

Hartelijke groet,

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alfa 4g camp pro 2

Bericht door Hans1954 » za 1 apr 2023 17:24

[re.gif] Die Data-offload functie houdt in dat je op de wifi van de camping gaat zitten. Helaas is dat geen signaal dat de antennes naar binnen trekken. Er valt daarmee dus te besparen op 4g data. Soms gebruik ik de functie. En dan is het al snel mogelijk om er TV mee te kijken. Heb de Netgear nu 2 maal meegenomen en beide keren een lokale datacard aangeschaft. (Oostenrijk Lidl-Connect €19,50 per maand; Kroatië HR-Telekom €8.25 per week) Beide onbeperkt internet. Tijdens pieken zoals F1-races gaan deze ook plat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”