Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1851
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door EricS » ma 4 jul 2022 11:16

[re.gif]
Txs !
Vraag ik je gelijk om een tip... wij gaan voor het eerst richting Italië. ( ws via Milaan richting La Spezia...) Mijn vrouw wil absoluut niet door een (lange) tunnel.

Nu ben ik mij aan het orienteren naar diverse passen. Een pas die niet te steil is, waar laadmogelijkheden zijn, oftewel tussen de 'stops' niet teveel km zijn..
De Brennerpas en de san Bernardino pas kreeg ik als tip...
suggesties?
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door witjesm » ma 4 jul 2022 12:00

Tuurlijk, De Brennerpas is in mijn beleving ondanks diens naam geen pas maar een verhoogde snelweg. San Bernardino mag niet met caravan maar is ook niet aan te bevelen. Naast het aanhanger verbod is de maximaal toegestane breedte 2.30 en dat heeft ook echt een reden. Alternatief is de Gotthard pas. Dat is weleens waar een echte pas maar super breed, prachtig en met max 10% goed te doen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » ma 4 jul 2022 12:04

Zoals witjesm al schrijft, is de Brennerpas geen uitdaging. Van noord naar zuid heb je er niet eens erg in 😉 Van zuid naar noord heb je wat last van trager rijdende vrachtwagens, meer niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door PD » ma 4 jul 2022 12:06

EricS schreef:
zo 3 jul 2022 20:45
Eindelijk....de eerste combi rit.

Omdat de E achter B zo lang duurde kon/mocht ik er nog niet mee rijden.

De caravan stond in Friesland, vandaag voor eerst aangekoppeld. Ging niet geheel vlekkeloos, kogel bleek laag en caravan stond scheef....

Maar eenmaal gekoppeld vreemde ervaring, geluidloos, zonder 'gasgeven' zoemend de camping over. Meerdere gasten uit de stoelen en kijken.

Van camping af de weg op, vaart maken. Wat een kracht en souplesse, en alsof er niets achter hing zoevend over de weg. De EV6 heeft achterwiel aandrijving en is van zichzelf redelijk stug. Met eigen gewicht van meer dan 2000kg merk ik de Fendt nauwelijks. De Verona met extra luifel had ik in de kofferbak gelegd, eigenlijk niet eens nodig.
De vorige Passat had zeker gewicht in bak nodig.
Bij wegrijden schoot verbruik naar 90kw/h !!! Logisch, treingewicht op gang brengen....al snel daalde het verbruik.

Uiteindelijk plm 120 km gereden, waarvan zon 90 op de snelweg waar ik 90km/uur op de acc reed. De EV6 deed dit met grootste gemak, geen enkele last van zijwind door inhalende bus/truck/campers. Coisteins rechtdoor mede door lane assist.

Na thuiskomst was het gemiddelde verbruik over hele rit 33.3 kw/h. Zeer tevreden !

Over 2 weken 1400 km naar Italië. Voorlopige indruk is het serieus relaxed rijden. We gaan er 3 dagen (deden we voorheen naar zuid Frankrijk ook) over doen, dus 3 x plm 500 km.
Betekent 2 - 3 stops per dag. En die gaan iets langer duren dan regulier....nou en ?
Ik laadde gister van 7% naar 80% in 20 minuten. Ja, de caravan zal losgekoppeld moeten worden, de infrastructuur is er nog niet op berekend, dus dat is jammer.

Voor nu tevreden, we zien wel hoe het gaat straks, heb er alle vertrouwen in dat het goed gaatAfbeelding.



Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Mooie combi, ben benieuwd naar je ervaringen met caravan in het buitenland 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jekihero

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Jekihero » ma 4 jul 2022 12:26

Het verbruik van 33kWh is heel mooi. thumbup.gif
Mijn hybride verbruikt zomaar 10kWh meer.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Conradi » ma 4 jul 2022 13:53

Top man!
Bij Auto Motor Sport waren ze ook al aardig verrast over het verbruik tijdens het trekken van een caravan achter de EV6.

Veel fijne km’s gewenst :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1851
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door EricS » ma 4 jul 2022 14:03

Dank voor de goede suggesties! Keus is nu zeker de Brennerpas...zag wat filmpjes op YT en lijkt druk maar goed te doen, ook meerdere 'pompen' voor ons.

ADAC filmpje dat zij met EV6 en caravan van Duitsland naar Slovenië rijden geeft goed beeld...extra reden om het gewoon te gaan proberen thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

dhm00
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021 11:16

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door dhm00 » vr 19 aug 2022 20:55

Kia vergelijken met een Volvo en BMW klinkt als vloeken in de kerk of appels met peren vergelijken.
Uiteindelijk kijk je naar de prijs natuurlijk.

Ik heb ook naar een nieuwe auto gekeken en heb voor hybride gekozen om toch door te kunnen rijden, maar als je 100% over moet op electra is het niet anders.

Veel succes met de nieuwe auto haphop.gif

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Fransosowitz » vr 19 aug 2022 22:07

[re.gif]
Niet voor iedereen: ik had graag een volledig elektrische BMW gekocht als opvolger van mijn 3-serie touring. Helaas had BMW geen model dat voldeed aan al mijn eisen. Al kwam de i4 dichtbij, hij heeft een voor mijn gebruik onhandige en te kleine kofferbak. Zodoende heb ik naar andere merken zoals Tesla, Polestar, Volvo en Kia gekeken. De Kia EV6 sloot toevallig het best aan bij mijn eisen en wensen, en die is het dan ook geworden.

En nee, de EV6 is geen BMW, maar tot nu toe bevalt hij prima.

Van “elektrisch moeten” was overigens geen sprake bij mij: ik was door mijn zakelijke Tesla zo enthousiast geworden van elektrisch rijden, dat ik ook graag prive volledig elektrisch wilde gaan rijden. PHEV wilde ik juist niet, maar uiteraard ieder zijn keuze!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Morgoth » wo 24 aug 2022 16:36

dhm00 schreef:
vr 19 aug 2022 20:55
Kia vergelijken met een Volvo en BMW klinkt als vloeken in de kerk of appels met peren vergelijken.
Uiteindelijk kijk je naar de prijs natuurlijk.

Ik heb ook naar een nieuwe auto gekeken en heb voor hybride gekozen om toch door te kunnen rijden, maar als je 100% over moet op electra is het niet anders.

Veel succes met de nieuwe auto haphop.gif
De tijd dat Kia een "plakmerk" was hebben we inmiddels al weer een tijdje achter ons hoor. Kia en Hyundai lopen erg voor op het gebied van elektrisch rijden. Als je ze vergelijkt met BMW en zeker met Volvo, dan zie je dat ze qua efficiëntie en laadtijden ver voorop lopen.
Ik lees in de Autoweek regelmatig testen van EV's waarin ze zeer te spreken zijn over het verbruik van 20kWh per 100km. Ik haal met mijn Kona op mijn sloffen minder dan 15kWh per 100km. En ik rij beslist niet als een slak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door RDDR » wo 24 aug 2022 17:08

Ik rij nu 2 BMW's achter elkaar (430DGC en nu een 120i) en was toe aan wat anders. Elektrisch overwogen en mijn shortlist was de Polestar 2, Kia EV6, BMW iX1 en BMW i4 De Polestar viel voor mij als eerste af, dus bleef ook ik over met een Kia en 2 BMW's. knipoog.gif
Voorkeur is de i4, maar die prijs......en voor alle 3 als probleem: de levertijd.

Het hele verhaal even laten rusten nu, gezien ik vanuit mijn werk wellicht een lease auto ga krijgen. Voordat dat allemaal duidleijk is zijn we een maand of 2 a 3 verder, maar tot die tijd blijf ik in ieder geval doorrijden met de 120.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Hendrik S » do 25 aug 2022 11:51

Die levertijden zijn overdreven, alles langer dan 6 maand zou ik niet doen. Ik vind persoonlijk het Amerikaans systeem beter, op bestelling heb je daar niet, alles wat er staat kan je direct kopen.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Volvodriver

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Volvodriver » do 25 aug 2022 20:57

[re.gif]
Heb je onder een steen gelegen? Helaas leven we nog steeds in een maatschappij die met tekorten op allerlei gebied te maken heeft. Met helaas levertijden van minimaal 6 maanden tot gevolg. Wat eens was is momenteel niet mogelijk. Zelfs niet in de US of A

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Mlandzaat » do 25 aug 2022 21:04

Gelukkig is het hier dan niet zoals in de US of A dat dealers op populaire auto’s een Mark-up op de prijs kunnen leggen.
Dat is soms behoorlijk bizar!

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door RvL » vr 14 okt 2022 12:18

@EricS

Hoe is je reis naar Italië bevallen met de EV6?

Ik moet/mag over een jaar ook kijken voor een nieuwe lease auto en sluit elektrisch zeker niet uit. Maar ja, die caravan he ;-)

Ik ben vooral benieuwd naar je actieradius met de EV6. Je meldt eerder in het topic 33kWh/100km, oftewel met caravan kom je dan theoretisch 233km ver? Dus met veiligheidsmarge om de 150km aan de laadpaal?

Hoe gaat het in het buitenland met laadpalen, zeker in combinatie met een caravan? Ik probeer hier en daar een beetje op te letten op de laadplaatsen, maar op de meeste plaatsen lijkt afkoppelen met noodzakelijk? En dat is dan weer lastig omdat je je caravan dan ergens moet 'stallen' en terug moet rijden? Wat vaak dan weer lastig is omdat je dan op een gemiddelde snelwegparkeerplaats tegen het verkeer in moet?

Kortom, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen in het buitenland!
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Pakkie » vr 14 okt 2022 12:36

[re.gif]
Leesvoer genoeg over zijn ervaring met de EV tijdens zijn vakantie in dit topic
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door RvL » vr 14 okt 2022 12:37

Ah compleet over het hoofd gezien. stom.gif

Mijn dank!
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door corina » vr 14 okt 2022 13:29

Alleen het laden tijdens de vakantie scratch.gif

https://www.youtube.com/watch?v=sXYYHh5bsCE
Fendt Diamant 560 SG 2019 Sevilla leer,E&P 6 Level Systeem met afstandbediening,Truma XT mover,Electrische Thule Luifel 9200 5m ,Thule Panorama,Aventa Comfort Dakairco, Electrische schotel Oyster 85 vision III SKEW,Truma Combi 6E,Alko ATC....

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Een nieuwe trekker besteld....vol elektrisch !

Bericht door Morgoth » vr 21 okt 2022 10:24

[re.gif]
Ja, en ze beginnen al met "Ich habe so meine Zweifel". Hoezo bevooroordeeld? Vervolgens gaan ze naar Slovenië zonder betaalmiddel en dan raar vinden dat je niet opladen kunt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”