Dorema Onyx VS Unico voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door PatjeOost » di 12 okt 2021 15:43

Hallo,
Nu 2 jaar gekampeerd te hebben met een oude voortent die bij aanschaf van onze Hobby 540 zat is het tijd voor een nieuwe.
Aantal eisen.

Makkelijk op te zetten
Makkelijk en snel schoon te maken, door bv losse slikranden of bijpassende kuipgrondzijl.
Eventueel uit te breiden met extra uitbouw
Uiteraard bijpassende luifel.

Nu is mijn oog gevallen op de Dorema Onyx of een variant van Unico.
Graag hoor ik gebruikers verhalen, de investering die we moeten doen is best wel groot scratch.gif scratch.gif #laatdecryptomaarevengroeien
Alvast bedankt!

Volvodriver

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Volvodriver » di 12 okt 2021 16:15

Als eerste en belangrijkste verschil tussen de Onyx en de Unico of Fortex tenten..
De Dorema is GEEN boogtent. Het is een Standaard (tent)frame met een gebogen bovenkant.
Daar waar de Unico en Fortex een volledige boog hebben die met elastiek verbonden is.

Verder voldoen daarnaast alleen de Unico en Fortex aan de "eis" van afneembare slikranden.

Dorema is een middenmoter zonder extra's die Unico en Fortex wel hebben.

Ohw ja ervaring: Ik ben al 6 seizoenen lang een tevreden Unico Milaan gebruiker. En zet deze vrijwel in mijn eentje in circa één uur strak op.

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Kipvriend » di 12 okt 2021 19:02

De Dorema is een heel fraai alternatief voor een ronde tent zoals die van Unico.
Het prijsverschil geeft alleen een aantal verschillen.
Heb de Onyx staan bekijken op de Kampeer en Caravanbeurs, kan zeggen dat het een hele mooie en goed afgewerkte tent is met goed kwaliteit ritsen.
Ondanks de aangestikte petluifel zitten de bogen wel in tunnels waardoor het afspannen heel erg gemakkelijk wordt en is.

Wellicht zet een Unico gemakkelijker op door zijn aaneengesloten boogstok en spant gemakkelijker af en daar betaal je ook voor.
Wellicht, voor een ander is het voordeel dat bij de Onyx de voorwand rechtop staat en daardoor over de diepte 270 diep is.
Maar ja de portemonnee bepaald in de meeste gevallen.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Volvodriver

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Volvodriver » di 12 okt 2021 20:41

Oops, ik was in de war met de Octavia. De Onyx is een nieuwe tent van Dorema die de Unico en Fortex heeft geïmiteerd. Met bepaalde specifieke kenmerken van Fortex en Unico zoals idd afneembare slikranden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Chris » di 12 okt 2021 20:56

Heel toevallig heb ik de Onyx ook gezien.
Het eerste wat mij direct in het oog sprong was de hoeveelheid stokken in het dak.
Bizar in verhouding met Fortex en Unico.
En ook gezien waarom er een prijsverschil is.
De details zijn echt minder, zoals de ritsen, de snelspanklemmen ( nog steeds de inschuivers) en de hele frame kwaliteit.
En, vreemd om te zien was de grote hoeveelheid afspanningen onderaan... bergen haringen die de grond in moeten.
Maar een ding is zeker...
Voor het geld is het een best goed geslaagde boogtent....immitatie van Unico en Fortex op de rechte voorwand na alleen.
Daarmee hebben Fortex en Unico wel een extra stuk vloeroppervlak te pakken.
Maar voor niet bar veel geld meer... kom je in de genoemde 2 topmerken terecht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

PatjeOost
Berichten: 47
Lid geworden op: do 29 aug 2019 09:56

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door PatjeOost » di 12 okt 2021 21:42

Die hoeveelheid haringen was mij ook opgevallen idd.

En het geld tja het is toch al een hoop geld 💰 😅
Vloeroppervlakte is zeker wel iets om de gaten te houden. Wij hebben 2 kleine kindjes met veel rotzooi. 😅😅

Fortex ziet er idd. ook goed uit!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Micky » di 12 okt 2021 21:46

[re.gif]

Neem maar een Fortex dan, dan krijg je echt veel vloeroppervlak extra thumbup.gif al 8 jaar heel erg tevreden love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Volvodriver » di 12 okt 2021 22:20

Laat ik het anders stellen.
Ik zou, indien je een boogtent wil, voor het "origineel" (Unico of Fortex) gaan. En de "volgers/imitators" (Dorema en Brand) links laten liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Chris » di 12 okt 2021 22:27

Zoals Micky met zijn Fortex echt gelukkig is zo zijn er ook met Unico echt gelukkig.
Dat zijn de 2 toppers en uitvinders van de boogtent.

Die boogtent heeft als voordeel dat er nooit water op het dak kan blijven staan en de tent is ook windvaster dan de conventionele tenten.
De wind heeft er minder grip op... en bij Unico en Fortex minder dan bij Dorema, want de voorkant is ook schuin oplopend, en bij Dorema niet.

Nu mag ik niks zeggen eigenlijk, maar de snelspan grips van Fortex en Unico zijn bewezen goed, terwijl er van Dorema bekend is dat deze grips niet echt top zijn.
Het frame zakt langzaam in elkaar bij een grote belasting.
duidelijk een prijs dingetje... jammer want dat is echt een minpunt.

p.s
Ik heb een Unico Torino luifel en een Unico Milaan met petluifel..
Unico fan dus.

ppss... Zowel Fortex als Unico hebben momenteel lange levertijden... wees daar bewust van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
arjahoekstra
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door arjahoekstra » vr 15 okt 2021 12:48

Een aantal jaren een Unico Milaan als voortent gehad inclusief alle (pet) luifels en kuipgrondzeil. Schitterende tent met goede afspanmogelijkheden.
Nu bij onze nieuwe caravan een Onyx 270 gekocht, omdat de Unico Milaan wel erg duur werd in deze afmeting. Kan ze dus goed vergelijken. Milaan was zeker makkelijker, en kwalitatief misschien beter, maar de Onyx is zeker niet slecht. Wel veel meer werk met opzetten, maar de tent heeft het hele voorseizoen geen krimp gegeven, ondanks het vele noodweer, met veel regen en windstoten.
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door AlexvK » do 13 jan 2022 16:59

Voor dit kampeerseizoen is er niets meer te bestellen. Zowel bij Fortex als bij Unico.

dilimma hoe we dit jaar zullen overbruggen. Nog meer mensen die hier tegenaan lopen? scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Micky » do 13 jan 2022 17:07

[re.gif]

Levertijden bij Fortex waren altijd al zo'n 8 weken, er zijn nu zoveel tenten besteld/verkocht dat de productie het bij verschillende niet aankan, je zou kunnen kijken voor gebruikt

Ik heb een deeltent liggen, die mag je gebruiken als je wilt, het is zoiets als deze, maar dan groter en van nylon.
Ik heb hem van een forumlid gekregen maar nooit opgezet, alleen gekeken of hij heel en compleet was
Dometic Leggera Air 220 S 2021-400.jpg
Dometic Leggera Air 220 S 2021-400.jpg (105.39 KiB) 1753 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 19:53

AlexvK schreef:
do 13 jan 2022 16:59
Voor dit kampeerseizoen is er niets meer te bestellen. Zowel bij Fortex als bij Unico.

dilimma hoe we dit jaar zullen overbruggen. Nog meer mensen die hier tegenaan lopen? scratch.gif
Vorige week heeft een ander forumlid nog een perfecte Unico Verona via internet gescoord... en nog voor een mooie prijs ook.
Hij zocht ook een Verona XL met voorwand.... en gevonden.
En een ander forumlid vond ook een schitterende 2e hand Fortex voortent..perfect passend..
Het kan echt..
Mijn eigen Unico Torino heb ik nieuw gekocht maar mijn Unico Milaan met petluifel is ook 2e hands gekocht.
Die werd aangeboden op de Unico Facebook groep.... 11 gegadigden voor en ik ging er met de vette kluif vandoor. ( als 3e koper op de lijst... 1e twijfelde, 2e vond het te ver weg ( Groningen) en ik stapte in de auto en ging..en kocht )
Snel en direct reageren en gelijk op afstappen... niet twijfelen..
En heel goed kijken wat je koopt natuurlijk..
Dan kan je gemiddeld voor 50% van de nieuwwaarde best wat moois vinden...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Morgoth » do 20 jan 2022 16:33

Persoonlijk vind ik de gelaste T-montagebussen van de dakstangen op de boogstang bij Fortex mooier en steviger dan de klemmen bij Unico.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 19:37

[re.gif]
Ho...

Effe scheiden...
De Unico Torino heeft die klemmen die jij nu bedoelt.
Maar de Verona en alle unico tenten hebben ook een stalen gelast T stuk..
En aan dat T stuk zit weer een oog om event verder naar voor uit te kunnen breiden.
En daar gaat het wel eens mis...
Soms letten mensen niet op met opzetten en hebben de boog dan verkeerd om staan.
Dan zit het T stuk verkeer om, maar de dakligger past ook... maar het oogje voorop zit dan fout.
Als er dan nog een "voorbouw" aankomt past dat niet en is er helaas geen andere oplossing dan de hele boog eruit te halen en om te draaien.
Gebeurt 1 keer.... daarna nooit weer.

Maar, Alleen de Torino heeft die klemmen ....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Morgoth » vr 21 jan 2022 12:20

[re.gif]
Ah okee. Ik had het bij de Torino gezien en nam (foutief) aan dat dit bij alles zo was.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Chris » vr 21 jan 2022 12:22

thumbup.gif
Weer wat wijzer he...blijft maar doorgaan.. thumbup.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
arjahoekstra
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door arjahoekstra » vr 8 apr 2022 14:37

Afgelopen maandag is de Onyx 270 niet bestand gebleken tegen de windvlagen.
IMG-20220404-WA0017.jpg
IMG-20220404-WA0016.jpg
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Taan » vr 8 apr 2022 16:06

[re.gif]
Auch!

Ik heb vorig jaar een zgan 2e hands Fortex gescoord op marktplaats. Mooie tent, maar opzetten vind ik niet noemenswaardig beter of makkelijker dan een traditionele voortent. Met die laatste waren we al flink gewend natuurlijk. Ze schijnen wel stormvaster te zijn, maar toen vorige zomervakantie een flinke wind op de open luifel stond heb ik toch voor de zekerheid een extra bandje her en der gedaan. Better safe than sorry.
Op MP moet je wel geduld hebben want de juiste maat en de juiste tent komen maar zelden voorbij. Ik denk de kleinere maten wat vaker dan de grote.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door AadB » vr 8 apr 2022 20:47

[re.gif] [re.gif]
Dat is balen en een slechte start van het seizoen zucht.gif
Sterkte met de vervanging.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Micky » za 9 apr 2022 00:08

Taan schreef:
vr 8 apr 2022 16:06
[re.gif]
Auch!

Ik heb vorig jaar een zgan 2e hands Fortex gescoord op marktplaats. Mooie tent, maar opzetten vind ik niet noemenswaardig beter of makkelijker dan een traditionele voortent. Met die laatste waren we al flink gewend natuurlijk. Ze schijnen wel stormvaster te zijn, maar toen vorige zomervakantie een flinke wind op de open luifel stond heb ik toch voor de zekerheid een extra bandje her en der gedaan. Better safe than sorry.
Op MP moet je wel geduld hebben want de juiste maat en de juiste tent komen maar zelden voorbij. Ik denk de kleinere maten wat vaker dan de grote.
Ervaring dan denk ik, een Fortex knal ik alleen in 20 minuten op, dat lukt niet met een traditionele tent, wel al 8 jaar ervaring mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Niels83 » za 9 apr 2022 03:27

[re.gif]
Nee geen 20 minuten. Wel 30 minuten. Voor die 10 minuten, ga ik wel een extra keer op vakantie. In 20 minuten is mijn cola toch nog niet koud.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door dieseltijger » za 9 apr 2022 07:15

Dat is de broodnodige relativering die wij ook maken. Ik doe er volgens mij wel een uur over om de handel op te zetten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door Niels83 » za 9 apr 2022 08:07

Het op zetten van een tent is zo klaar in mijn ogen, maar hoe snel onze tenten ook zijn geweest, uiteindelijk ben je altijd toch een uurtje bezig. Pre caravan heb ik heel veel tenten versleten. Opzetten varieerde van 5 minuten tot 45 minuten, ook afhankelijk van de ondergrond, waar de haringen in moeten. Maar daarna komt het grote spullen uitstallen en opruimen. Dat neemt in mijn ogen veel meer tijd in.
Al met al zitten wij zonder kinderen in een uurtje, met kinderen 1,5 uur. Zonder vrouw en met kinderen deed ik er 2 uur over, + een uur commentaar van mijn vrouw wat er allemaal anders had gemoeten, toen ze uit haar werk was.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dorema Onyx VS Unico voortent

Bericht door dieseltijger » za 9 apr 2022 08:19

Klopt. Het in-en uithuizen met tent kamperen is wat werk. Een van de redenen dat we een caravan namen, al was het wennen aan de langere reistijd.

Die boogtenten zijn echt een vooruitgang. Maar ja.... De van der Horn tent is te goed qua kwaliteit he.... Het wil (ook na 20 jaar) maar niet slijten...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”