Fietsdrager op de dissel versterken
Fietsdrager op de dissel versterken
Omdat volgend jaar 2 elektrische fietsen meegaan op vakantie wil ik de huidige carry-bike, die 30 kg mag dragen, verstevigen met een deel van een carry-bike voort achter op de caravan. Die mag 60 kg dragen. Ik verwijder de 2 gootjes en bevestig dan het nieuwe deel met bijhorende gootjes daar bovenop. De disseldruk is geen probleem, die is zonder fietsen sowieso veel te laag.
Volgens mij moet die constructie stevig genoeg zijn voor 2 elektrische fietsen, maar ik ben niet thuis in 'sterkteleer'
Volgens mij moet die constructie stevig genoeg zijn voor 2 elektrische fietsen, maar ik ben niet thuis in 'sterkteleer'
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Zijn de gootjes echt anders ?
Vooral de hoogte maakt een goot veel sterker / stijver.
Vooral de hoogte maakt een goot veel sterker / stijver.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
De goot zal niet "het" probleem zijn.
Eerder de constructie die belet dat de fietsen bij krachtig remmen naar voren komen.
Met alle gevolgen van dien.
@Ivo, jij bepaalt niet hoe hard je moet remmen, dat doet een ander voor je.
Frans
Eerder de constructie die belet dat de fietsen bij krachtig remmen naar voren komen.
Met alle gevolgen van dien.
@Ivo, jij bepaalt niet hoe hard je moet remmen, dat doet een ander voor je.
Frans
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Spanbandje aan de handvaten van de caravan lost dat probleem ook op
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Zo vervoer ik de fietsen....
Elk wiel staat vast d.m.v. een gootbandje.
Fietsen aan elkaar d.m.v. spanbandje om chassis van beide fietsen.
En extra spanband naar de handvatten v/d caravan naar de voorste fiets;
je zal maar eens een noodstop moeten maken.
Tijdens de rit de accu eruit en in de auto. thumbup.g
Mijn rack (XL-A) is officieel 35 Kg en draagt zo een e-bike en een gewone fiets.
Volgens boekje; voorste 17 en achterste fiets 18 kg.
Mocht de gebogen-ronde buis doorzakken, dan zakt het gewicht vanzelf op het chassis v/d caravan.
Maar bij nader inzien... je hebt er een buis extra onderdoor.... is jou versie kantelbaar ?
Toch even goed bekijken of dat dan wel kan ....
Het gewicht draagt op een smaller deel
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Wat betreft de noodstop:
Zo heb ik dat opgelost: een steun naar de buis van het neuswiel. (naar het voorbeeld van een ander forumlid).
De extra buis (de onderste) is van de 1e carry-bike, waar ik de gootjes heb afgehaald. De nieuwe (met de smallere buis, is ook origineel zo) wordt daarop gemonteerd. Ik wil daarvoor dezelfde klemmen gebruiken als die waarmee de onderste buis aan het chassis is bevestigd.
De nieuwe gootjes zijn niet hoger, maar wel 1 mm dikker. De voorste fiets wordt nog extra vastgemaakt met een klem (ook zichtbaar op de foto).
Zo heb ik dat opgelost: een steun naar de buis van het neuswiel. (naar het voorbeeld van een ander forumlid).
De extra buis (de onderste) is van de 1e carry-bike, waar ik de gootjes heb afgehaald. De nieuwe (met de smallere buis, is ook origineel zo) wordt daarop gemonteerd. Ik wil daarvoor dezelfde klemmen gebruiken als die waarmee de onderste buis aan het chassis is bevestigd.
De nieuwe gootjes zijn niet hoger, maar wel 1 mm dikker. De voorste fiets wordt nog extra vastgemaakt met een klem (ook zichtbaar op de foto).
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
aha, als bovenste buis origineel bij de 60 kg is dan kan het prima zo.
want het gewicht komt nu via onderste buis gelijk op de balken van de caravan.
de extra buis aan as van neuswiel lijkt me mooi stevig
want het gewicht komt nu via onderste buis gelijk op de balken van de caravan.
de extra buis aan as van neuswiel lijkt me mooi stevig
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Ik zou geen spandraad naar de caravanhandvaten maken die laatste zijn meestal niet sterk genoeg om echt aan te trekken, wel om tegen te duwen. Wanneer je het toch doet, de dpandraad relatief los laten hangen.
De oplossing met de extra buis naar het Brussel is beter.
Dit is mijn idee hierover. Anderen kunnen er natuurlijk anders over denken.
De oplossing met de extra buis naar het Brussel is beter.
Dit is mijn idee hierover. Anderen kunnen er natuurlijk anders over denken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Beide oplossingen zijn prima.
Die handvaten kunnen best wel wat hebben.
Ze zijn er voor gemaakt om de de caravan op de plaatst te trekken/duwen.
Die handvaten kunnen best wel wat hebben.
Ze zijn er voor gemaakt om de de caravan op de plaatst te trekken/duwen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Fietsdrager op de dissel versterken
Wat was de autocorrector weerom goed bezig... een buis naar Brussel... tja het neuswiel moest dat zijn natuurlijk... dpandraad corrigeerde hij dan weer niet.WillyL schreef: ↑za 9 okt 2021 19:16Ik zou geen spandraad naar de caravanhandvaten maken die laatste zijn meestal niet sterk genoeg om echt aan te trekken, wel om tegen te duwen. Wanneer je het toch doet, de dpandraad relatief los laten hangen.
De oplossing met de extra buis naar het Brussel is beter.
Dit is mijn idee hierover. Anderen kunnen er natuurlijk anders over denken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)