Nog een rondreis in de planning

Plaats reactie
Robert-Jan
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 10 mar 2021 15:09

Nog een rondreis in de planning

Bericht door Robert-Jan » wo 6 okt 2021 12:06

Beste,

Wij zijn voornemens om in de zomer van 2022 Noorwegen te gaan bezoeken.

We hebben al veel gelezen en gezocht en we denken nu een geschikte route te hebben gevonden.

Wij gaan op vrijdag middag weg. Dan rijden we naar Tinglev Denemarken om te overnachten. de volgende ochtend rijden we naar Hirtshals. Daar gaan we op de nachtboot naar Bergen. Aansluitend hebben we compaings gezocht bij de volgende plaatsen in Noorwegen. Bij bergen staan we 2 nachten op de camping. Zodat we Bergen een dag kunnen bezoeken. Daarna gaan we over de e39 richting Lavik. Daar buigen we af de 55 op richting Hoyanger. Bij Kaupanger gaan we van de 55 af om daar een Camping op te zoeken. Daar staan we dan 4 nachten. Daarna door over de 55 richting Lom. Bij Lom gaan we weer 3 nachten op de camping. Vanaf Lom gaan we de E6 op richting Lillehammer en Hamar. Daar gaan we opnieuw 2 nachten de camping op. Daarna rijden we naar Oslo over de E6. Bij Oslo overnachten we 3 nachten. Dan gaan we door naar Göteborg. Opnieuw 2 nachten op de camping aldaar. Van Göteborg gaan we richting Denemarken via de bruggen. Dan gaan we bij Kopenhagen overnachten. En dan rijden we door naar Billund. Daar overnachten we 2 nachten en dan gaan we in 1 dag weer naar huis in Nederland.

We hebben alle afstanden kort gehouden en een aantal dagen overal gepland om veel te kunnen bekijken. We zijn met een combinatie van 12 meter onderweg. Maar met 200pk en de wetenschap dat vrachtwagens ook overal komen verwacht ik dat we dit gaan fiksen. Zijn er mensen die deze route al eens hebben gereden?

Hebben jullie nog tips voor bezienswaardigheden die we echt moeten gaan bekijken onderweg?

Of tips in het algemeen? We gaan halverwege juli die kant op.

Had ik al gezegd dat ik er ontzettend veel naar uitkijk blij.gif
'07 Volvo s80 2,5T Momentum

'97 Kip Greyline 50TRZ

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Frup » wo 6 okt 2021 12:43

Noorwegen is prachtig. Wij hebben meerdere reizen door Noorwegen gemaakt. Onze laatste reis met de caravan.
In ieder geval een tip om tijdig op campings te arriveren als je niet reserveert. Vanaf een uur of vier lopen veel campings vol met camperaars.
Je route komt niet langs bijv. Flam, Geiranger en Trollstigen. Als je echt Noorwegen wil bezoeken, zou ik overwegen om niet via Göteborg/Kopenhagen te gaan, maar met de boot terug. Dan heb je meer tijd in Noorwegen te besteden.
In Oslo is ook veel te zien (interessante musea en parken). Tip om de auto buiten Oslo te parkeren en dan het laatste stukje de trein te pakken.
Je zal in ieder geval tijd tekort komen en zeker terug willen. knipoog.gif
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Robert-Jan
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 10 mar 2021 15:09

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Robert-Jan » wo 6 okt 2021 13:14

[re.gif]

Bedankt voor de tips. Flam ligt wel in de planning. Vanaf de camping in Kaupanger is Flam goed aan te rijden. Daar willen we dan met de trein een rit maken. Geiranger en Trollstigen heb ik ook overwogen. Maar dan moeten we alweer een stuk hoger rijden.

We hebben bewust gekozen om met de heen reis de boot te pakken en de terugreis de bruggen. Om het allebeiden gezien te hebben. Vandaar onze terugweg via Zweden.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet de enige keer gaat worden dat we Scandinavië gaan bezoeken.
Laatst gewijzigd door Trina op wo 6 okt 2021 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
'07 Volvo s80 2,5T Momentum

'97 Kip Greyline 50TRZ

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Henny » wo 6 okt 2021 13:18

Prachtig Noorwegen !! Prima wegen, geen gehaast, vriendelijke mensen. Prachtige natuur !
Wij waren er juni 2018 en waren van plan vorig jaar...maar ..corona...dit jaar...corona dus hopen nu volgende jaar juni weer te kunnen gaan.
Geen kinderen mee ( 70 + ) maar wél met een Volvo thumbup.gif

Wij zijn toen ook vanaf Hirtshals overgestoken, om 21u u vertrokken , kwamen om 12 u s.nachts aan dus de 1e camping wél besproken. Uurtje rijden en ging prima. Andere dag naar Stavanger en daar 4 dagen gestaan, o.a de Preikestoel beklommen, absoluut een aanrader , vonden wij !

Daarna via oversteken met veerboten bij alle fjorden , óók zo mooi , noordelijker en wat naar het binnenland. ( hoogte van Bergen)
De ontzettend mooie tunnels is ook genieten,o.a rotondes in de tunnels .Dan de langste tunnel 24.5 km tunnel , Leardalltunnel, met om de 6 km een soort ijsgrot van blauw licht. Inhammen dus je kunt er zelfs stoppen ! Het blauwe licht is om niet dizzie te worden van de lengte .

Maar jullie gaan dus rechtstreek naar Bergen.

Wij hadden verder niets besproken en dat ging goed. ( was geen hoogseizoen)

Hou er rekening mee dat je reis niet snel gaat....onderweg zoveel te zien, watervallen die van de berg komen en onder de weg doorgaan , dus stukje verderop weer stoppen , kijken , foto's nemen, en weer verder......

Bij de ANWB routekaarten gehaald, met caravan erachter hielden we de grotere wegen aan. Zonder caravan kun je dan alle andere weggetjes, hoogvlakte rijden.

Kortom , geniet van dit mooie land !! caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Henny » wo 6 okt 2021 13:23

P.S. De tol van snelwegen of bruggen doen ze via kenteken registratie, de rekening krijg je na ongeveer 3 maanden thuis in NL.....ging prima. thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Robert-Jan
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 10 mar 2021 15:09

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Robert-Jan » wo 6 okt 2021 13:45

Henny schreef:
wo 6 okt 2021 13:18
Prachtig Noorwegen !! Prima wegen, geen gehaast, vriendelijke mensen. Prachtige natuur !
Wij waren er juni 2018 en waren van plan vorig jaar...maar ..corona...dit jaar...corona dus hopen nu volgende jaar juni weer te kunnen gaan.
Geen kinderen mee ( 70 + ) maar wél met een Volvo thumbup.gif

Wij zijn toen ook vanaf Hirtshals overgestoken, om 21u u vertrokken , kwamen om 12 u s.nachts aan dus de 1e camping wél besproken. Uurtje rijden en ging prima. Andere dag naar Stavanger en daar 4 dagen gestaan, o.a de Preikestoel beklommen, absoluut een aanrader , vonden wij !

Daarna via oversteken met veerboten bij alle fjorden , óók zo mooi , noordelijker en wat naar het binnenland. ( hoogte van Bergen)
De ontzettend mooie tunnels is ook genieten,o.a rotondes in de tunnels .Dan de langste tunnel 24.5 km tunnel , Leardalltunnel, met om de 6 km een soort ijsgrot van blauw licht. Inhammen dus je kunt er zelfs stoppen ! Het blauwe licht is om niet dizzie te worden van de lengte .

Maar jullie gaan dus rechtstreek naar Bergen.

Wij hadden verder niets besproken en dat ging goed. ( was geen hoogseizoen)

Hou er rekening mee dat je reis niet snel gaat....onderweg zoveel te zien, watervallen die van de berg komen en onder de weg doorgaan , dus stukje verderop weer stoppen , kijken , foto's nemen, en weer verder......

Bij de ANWB routekaarten gehaald, met caravan erachter hielden we de grotere wegen aan. Zonder caravan kun je dan alle andere weggetjes, hoogvlakte rijden.

Kortom , geniet van dit mooie land !! caravan.gif
Bedankt! Als ik dit dan zo lees krijg ik zo'n zin in onze vakantie!

We hebben een lijst van campings. Die gaan we ook aanschrijven om een plekje te reserveren. Mijn ouders gaan met hun caravan ook mee. Dus we willen wel een plekje elke keer.

Wij hebben onze bootovertocht denk ik al 3x verzet. Door allerlei omstandigheden moesten we de eerste keer de boot een jaar verzetten. Toen 2x door Covid. Maar nu gaan we er toch echt voor om eens die oversteek te maken. 4x is scheepsrecht toch mrgreen.gif

Van de Tol had ik al zitten lezen inderdaad. Dank je wel voor de tip!
'07 Volvo s80 2,5T Momentum

'97 Kip Greyline 50TRZ

Reizigers

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Reizigers » wo 6 okt 2021 16:33

Zet dan voor jullie tweede reis alvast maar Geiranger en de trollstiegen op het lijstje.
En voor de derde reis de Lofoten en Noordkaap. whistle.gif
Wat een schitterend land. Iedere bocht is een ansichtkaart.
Hou rekening dat Noorwegen een stuk duurder is dan Zweden.
En ik lees dat je de bruggen terug neemt. Via internet een Bropass registreren. Scheelt veel geld.
O nee, je doet enkele reis. Dan is het om het even.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Henny » wo 6 okt 2021 16:44

Dit was mijn antwoord naar aanleiding van een vraag in 2018... ik vroeg toen namelijk advies ivm een camping als we s.nachts aankwamen. Daar hebben jullie geen last van. Maar ik wil wel de tip geven dat ze een flinke prijs rekenen als je ( in nood) ergens moet staan en er is verder geen plaats.

Even laten weten wat het geworden is.......

Op de heenweg s'nachts toch een uurtje gereden naar Mandal en daar op de camping Sandnes gestaan, pikkedonker dus met de zaklamp vlug stroom aangesloten, 2 steunen uit ( caravan bleef aan de auto zitten) en slapen..........Het is te doen , prima weg er naar toe , goed verlicht .
Jammer genoeg op de camping echt even zoeken waar je nog kunt staan zonder andere mensen te storen om 1 u s'nachts. Steunen ook netjes met de hand uitgedraaid ... thumbup.gif
s'Morgens om 11 u vertrokken naar Stavanger.

Op de terugreis hadden we om 8 u s'morgens de boot in Kristiansand, we kozen voor camping Feriesenter op het schiereiland, 10 min van de boot....waren er om half 1 omdat we dachten dan een goed/mooi plaatsje te hebben. Dat viel zwaar tegen, alles vol.
We kregen een briefje met andere campings maar wel "weinig kans".....dus toen ze aanboden om ons op een veldje net buiten de caming te plaatsen dat maar geaccepteerd. Daar bleken zeker nog 10 caravans te staan........45 euro voor een plaats incl stroom exclusief douche !
Een volgende keer zullen we daar niet meer gaan staan , dan toch maar liever een uurtje eerder opstaan!

Verder een ontzettend mooie vakantie gehad met goede campings, goede wegen, vriendelijke mensen! Willen beslist nog eens terug om nu een ander deel van Noorwegen te bezoeken. Zijn nu tot aan de Sognefjord geweest. thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Abve » wo 6 okt 2021 16:46

Hey Reizigers,

Ik heb in Augustus jl een 10-daagse motortocht door het Fjorden gebied gereden.
We zijn in het verleden ook een aantal malen met de caravan geweest.
Wat hier al geschreven is: Noorwegen is schitterend!
Prachtige wegen en waar je ook komt; je wordt stil van de geweldige en overweldigende natuur.

Een local vertelde mij eens dat juni vaak een hele mooie maand is, qua weersgesteldheid. Wij waren nu in Augustus en hadden ook prima weer. Maar dat vind ik wel een must. We zijn er ook geweest met veel regen en kou en dan is de belevenis toch anders.

Maak er gewoon een mooie tocht van en geniet!
Ik snap niet precies waarom je veel campings wil reserveren. Je bent dan juist erg gebonden maar misschien geeft je dat wel rust. Je kunt in Noorwegen over het algemeen ook gewoon een nachtje in de natuur staan. Als je maar geen sporen nalaat.
Heel veel plezier gewenst, ook met de voorbereiding!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Reizigers

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Reizigers » wo 6 okt 2021 18:13

In Noorwegen is meestal wel een plekje vrij op een camping.
En als wij merkten dat het een druk seizoen was dan belden we een camping even op.
Aangekomen was vaak de receptie al naar huis.
Maar hing er wel een briefje:
“ Hallo Fam Reizigers. Pak maar een plekje waar je wilt staan. In de vriezer liggen wat broden, wat groente en vlees. En ook ijsjes. Morgen maar betalen of leg het geld neer als jullie weer vroeg vertrekken”.
Kijk, zo kan het ook.

We zijn net een drietal weken terug uit Zweden.
Zelfs in de steden zoals bv Stockholm stonden fietsen en elektrische stepjes zonder slot voor de winkel buiten. thumbup.gif

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Knaus440 » wo 6 okt 2021 21:45

Prachtig land dat Noorwegen. Met veel plezier dasr rond getoerd, gelopen, oude gebouwen bezocht, mensen ontmoet!Deed tegrlmatig asn Schotland denken, zeker tijdens het rijden. Ik heb de Noren als vriendelijke rijders ervaren.
Is het nog steeds zo dat je bij een bepaald merk benzinepomp eenmalig een (rvs) beker kan kopen met merknaam, en dan verder in Noorwegen die bij dezelfde merk tankstations gratis kunt vullen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Frup » do 7 okt 2021 09:10

Misschien ter inspiratie onze route uit 2014. Elke kleur was één etappe (dat was zonder caravan).
Start en eind in Oslo (boot vanuit Kiel).

Afbeelding
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Nog een rondreis in de planning

Bericht door Henny » do 7 okt 2021 09:49

[attachment=0]P1090116.JPG[/attachment][attachment=0]P1090116.JPG[/attachment]

Hoop dat het lukt de afbeelding te plaatsen van onze rondreis door Noorwegen.....de streepjes zijn de campings... [re.gif]
Bijlagen
P1090116.JPG
Avento 420 / XC70....

Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”