Thule rafters

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Smullie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 12:12

Thule rafters

Bericht door Smullie » di 5 okt 2021 16:29

Vraagje: we hebben net een andere caravan waarop een omnistor 6300 is geplaatst. Wij hebben er (nog) geen voortent bij omdat we van plan zijn niet al te lang op 1 plek te blijven staan in ieder geval in de zomer. In voor en najaar zou dit eventueel wel het geval zijn en daarvoor wil ik de luifel wellicht gedeeltelijk dicht kunnen maken
Nu lees ik in diverse topics het een en ander over wanden voor de zijkant en eventueel de voorzijde welke met zgn rafters worden gemonteerd.

Zijn deze "rafters" eenvoudig zelf aan de caravan en luifel te bevestigen en klopt het dat je er 3 nodig hebt ( 2x zijkant en 1 in het midden )voor de meeste ideale situatie. Is de zijkant dan ook waterdicht aan de bovenzijde te krijgen d.m.v. een aantal van die klemmen tussen het luifeldoek en de zijwanden ?
Daarnaast vraag ik me af of het niet noozakelijk is om in het midden van de uitgeklapte luifel een extra ondersteuning aan te brengen als besluit de gehele voorzijde dicht te maken

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Thule rafters

Bericht door petronella » di 5 okt 2021 17:38

[re.gif] Wij hebben vorige week voor het eerst de thule rainblocker zijwand uitgeprobeerd. Je krijgt bij de wand een rafter,die makkelijk te bevestigen is. De voorwand is in bestelling , wij hebben 150 breed besteld om een zgn hoekje te creëren.
De voorwand schuif je door de casette luifel heen en zet m vast met haringen en elastieken.
Onze ervaring met de zijwand is dat er aan de bovenkant toch regen doorkomt omdat bij ons het dak niet goed aansluit.
De originele bevestiging op de luifel , daar waar de rafter inkomt, moet iets naar binnen gezet worden, zodat de wand onder het dak komt. Er zijn ook klemmen te koop van thule zelf.

Onze luifel is 4 meter breed en daar zat standaard een midden dakrafter bij.

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » di 5 okt 2021 19:24

[re.gif]
[re.gif]
Een Thule rainblocker zijwand zit totaal in 2 dozen verpakt.
1 met het doek en 1 met de bijbehorende rafter.
Heel belangrijk is de maat van de uitval van de luifel en de maat van onderkant luifelbak tot de grond. Plus Luifel nr.
Het handigst is om de eerste keer eea thuis in orde te maken.
Je moet namelijk bevestigingclips in de luifelbak maken endergelijke. (Zit er allemaal bij)

Middenrafter.
Eén en ander hangt van breedte van de luifel af.
Ik geloof dat Thule aanhoudt > 3,5 mtr een middenrafter.

Middenpoot.
Gebruik je meerde wanden.
Die maak je aan elkaar vast middels elastieken.
De wanden staan strakker als je dan op zo’n plaats een extra staander hebt.

Waterdicht van luifel versus wand.
Nee.
Plaats de rafter onder de zijkant van het luifeldoek, niet net er naast.
Dat vermindert al veel lekkage.
Op een rafter doe je 2 klemmen.
Dit houdt het doek strak en houdt inregenen tegen.
Maar is echt niet waterdicht.
Je maakt immers van een zonneluifel geen echte tent.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Thule rafters

Bericht door Witte yeti » di 5 okt 2021 21:23

Ik zou even op de site van Thule kijken naar de mogelijkheden van zijwanden. Je hebt nl een Thule rainblocker G2, deze zijwand sluit minder goed aan tegen de caravanwand en je hebt de veel duurdere Thule Recidence G3 die veel beter aansluit tegen wand en bovenkant.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » di 5 okt 2021 21:53

[re.gif]
Ja, daar heb ik ook al eerder over geschreven.
Bij de Residence sluiten de hoeken door middel van een koppelstrip beter aan.
En tegen de caravan/camper sluit het ook beter aan.
Maar de aansluiting zijwand/luifeldoek is hetzelfde als bij de rainblocker.
Residence heeft mogelijkheid voor gordijntjes.
Zijramen met muggengaas.
En heeft een extra pees om eventueel een sunblocker aan te hangen.
Vergeet niet dat de Residence veel zwaarder is.
Veel duurder.
En veel meer werk.
Maar wel een mooie luifeltent.

ardj
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 27 jun 2021 11:47

Re: Thule rafters

Bericht door ardj » do 7 okt 2021 18:28

[quote=petronella post

Onze luifel is 4 meter breed en daar zat standaard een midden dakrafter bij.
[/quote]

Vraagje, Wat of hoe ziet de middenrafter eruit?
Peugeot Expert 2.0 150pk Dethleffs Aero 470 FR 90 years, Reich Pro 2.0.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » do 7 okt 2021 19:12

Reizigers schreef:
di 5 okt 2021 21:53
[re.gif]

En tegen de caravan/camper sluit het ook beter aan.
Maar de aansluiting zijwand/luifeldoek is hetzelfde als bij de rainblocker.

De residence sluit juist wel perfect aan op het luifeldoek het luifeldoek wordt namelijk in de rafters ingeklemd. Onze ervaring; water en winddicht zelfs met noodweer en staat als een huis. Nadeel zwaar en duur maar alle kwaliteit navenant.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Thule rafters

Bericht door petronella » do 7 okt 2021 19:28

[re.gif] [re.gif] De middenstok is rond, wit van kleur. Geen lichtgewicht zoals de rafter die we bij onze zijwand hebben.

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » do 7 okt 2021 20:29

Bij de Wit staat de Residence opgesteld.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » do 7 okt 2021 21:01

[re.gif] zeker weten? Dat is dan sinds kort. Ik heb de residence daar besteld dit jaar en gekocht. Ze hebben alleen de oude versie in de webshop en zeiden dat ze alleen de G2 opgesteld zouden houden.
In Brabant staat hij bij vinken in Asten en vd Elzen in Zeeland verder bij Obelink staan er ook diverse Thule voortenten opgesteld.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » do 7 okt 2021 21:42

moyzo schreef:
do 7 okt 2021 21:01
[re.gif] zeker weten? Dat is dan sinds kort. Ik heb de residence daar besteld dit jaar en gekocht. Ze hebben alleen de oude versie in de webshop en zeiden dat ze alleen de G2 opgesteld zouden houden.
In Brabant staat hij bij vinken in Asten en vd Elzen in Zeeland verder bij Obelink staan er ook diverse Thule voortenten opgesteld.
Een week of 5 a 6 geleden waren wij bij de wit en daar hebben wij de Residence bekeken.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » do 7 okt 2021 22:01

[re.gif]
De residence G3 heeft klemprofielen waar het luifeldoek in vast komt te zitten en maakt 1 dicht geheel van de omnistore luifel.
Was dat degene die je gezien had want de andere zijwanden heten tegenwoordig smart panels G2 ( heb het boek van Thule voor me ) rain en sun blockers van de rain blockers kun je ook een tent maken maar die sluit niet geheel aan boven aan het luifeldoek.
De G3 is ongeveer 3 x zo duur in vergelijking met de G2 maar ook 3 keer zo stevig.
Wij zijn er zeer tevreden over.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » do 7 okt 2021 22:46

Klopt. Residence G3 gezien.
Maar de rainblockers G2 waar we al wat van hadden aangevuld tot rondom dicht.
Wij vonden de G3 te zwaar en te veel werk.
Met de camper staan we nooit langer dan 3 a 4 dagen ergens.
Dan vinden we de G3 niet geschikt.
Een sunblocker is de meest beste aankoop ooit.

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » vr 8 okt 2021 09:07

@moyzo
Een vriend van me was gisteren bij de Wit.
De Residence stond er nog, maar je hebt gelijk wat betreft de aansluiting zijwand/luifeldoek.
Alleen hadden ze bij de Wit vergeten de vleugelmoeren aan te draaien en lag het luifeldoek dus los op de zijrafter. stom.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » vr 8 okt 2021 09:42

[re.gif]
Dom dat is nu juist het kenmerkende.
Overigens is het opzetten van de zijwanden niet veel moeilijker dan bij de rainblockers hoor; eenmaal afgesteld ( precies karweitje eerste keer) en met beetje routine staan ze zo.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Thule rafters

Bericht door Pieter S » ma 22 nov 2021 20:29

Toch nog een vraagje over het verschil tussen de rafter G2 en G3….

Als ik het goed begrepen heb schuiven bij beide de zijwanden middels een pees in de rafter. Alleen de G3 klemt zich vast om het zeildoek van de luifel.
Klopt dat?

Zo ja, is die G3 Rafter (heet dat zo?) ook los te koop?

Ik was namelijk van plan een eigen zijwand te laten maken bij een zeilmakerij met een half rond raam, in een wat mooiere kleurstelling dan het ‘thule grijs’.

Gr.
Pieter

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » di 23 nov 2021 10:23

Dat lijkt mij toch echt wel.
Mocht ooit een rafter stuk zijn zou je een hele nieuwe tent moeten kopen.
Wij hebben dan welliswaar de G2, maar rafters en wanden zaten in aparte dozen en aparte prijzen.
Bel of mail even naar bij degene waar je ze wil kopen. Dan weet je het zeker.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » di 23 nov 2021 19:52

Ik denk dat juist de G3 rafter zelf de prijs hoog maakt kijk maar eens naar een opzet film van thule van de residence dan zie je het verschil goed met de eenvoudige G2
Je kunt op onderdeel nummer bestellen bij thule.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Thule rafters

Bericht door CarloBr » vr 7 jan 2022 15:03

Mijn ervaring, heb deze overwinter periode al diverse knikarmen stuk zien gaan ik heb twee rafters maar ga er toch een 3e bijkopen, we hebben q zijwand van thule en dat is prima, vorig Jaar garden we een isabella capri north gekocht met carbonframe en dat bevalt prima, heb je meer ruimte maar voor kortere tijd misten we een luifel dus de thule laten plaatsen, ik ben geen voorstander van luifel dicht bouwen maar ieder zijn wensen. Ook ga ik voetplaten kopen die kun je laten zitten als er kans op schade is en moet inrollen, en staan de poten weer zo op zijn plek. Peggy Peg Fix & Go.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Thule rafters

Bericht door bertgolf116 » ma 10 jan 2022 12:13

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Hallo Pieter, haphop.gif
Ben je er in geslaagd de Thule G3 rafter en staander los te kopen? Kun je die info even doorgeven svp thumbup.gif
Bij mij sluit de bovenhoek van de Rainblocker G2 op de 6300 omnistor niet erg mooi aan, hij gaapt als je de haringen geplaatst hebt (trekt als het ware de hoek boven dan wat open) of zijn er kampeerders die een creatievere oplossing hiervoor gevonden hebben?? scratch.gif scratch.gif

groet Bert
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Thule rafters

Bericht door Pieter S » ma 10 jan 2022 17:21

bertgolf116 schreef:
ma 10 jan 2022 12:13
[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Hallo Pieter, haphop.gif
Ben je er in geslaagd de Thule G3 rafter en staander los te kopen? Kun je die info even doorgeven svp thumbup.gif
Bij mij sluit de bovenhoek van de Rainblocker G2 op de 6300 omnistor niet erg mooi aan, hij gaapt als je de haringen geplaatst hebt (trekt als het ware de hoek boven dan wat open) of zijn er kampeerders die een creatievere oplossing hiervoor gevonden hebben?? scratch.gif scratch.gif

groet Bert
Even wachten Bert. knipoog.gif .... M'n nieuwe paleisje komt eind maart van de band rollen en gaat dan naar de camping. haphop.gif Pas dan ga ik eens rond snuffelen wat de beste optie is. Maar zodra ik een keuze heb gemaakt zal ik het laten weten.

Even zien dat de beste manier is om uit het zicht te zitten.

Persoonlijk vind ik de zijwanden van zowel Thule als O te W niet echt fraai met dat grote vierkante raam erin. Vandaar dat ik een 'custom zijwand' overweeg, maar bijvoorbeeld een half rond raam erin zoals je wel vaker in zijwanden van luifels ziet.
REDA in Barneveld maakt sowieso zijwanden voor cassette luifels en ik weet uit ervaring dat ze maken wat je graag wil. Vorm, kleurstelling enz enz. Tegen een best aantrekkelijke prijs.

Groet,
Pieter

Pieter S
Berichten: 28
Lid geworden op: do 28 okt 2021 16:19

Re: Thule rafters

Bericht door Pieter S » di 1 feb 2022 16:51

Vandaag eens een mailtje gestuurd naar REDA of ze iets voor me kunnen betekenen. Mijn feitenlijke vraag:
Kunnen jullie voor mij een zijwand maken voor onder een Thule 6300 Omnistor, met de opbouw van jullie 'Luca (Classic of Luca 1)'.
Als voorbeeld een foto van hun eigen tent.
zijwand.png
zijwand.png (410.2 KiB) 2569 keer bekeken
Tot mijn verbazing kreeg ik antwoord:
Wij produceren helaas geen zijwanden meer voor de Thule luifels.
Ook is het desgewenste model niet mogelijk om te maken, hiervoor hebben wij de mallen en patronen niet.
Dat eerste kan natuurlijk. Ineens zie ik ook dat in hun online catalogus de luifel wanden zijn verwijderd.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat ze van hun huidige productie modellen (Luca Classic, en Luca 1) blijkbaar geen mallen hebben. Hoe maken ze hun bestaande tenten dan?

Weet iemand of er in Nederland nog een goede tentenmaker zit die een dergelijk wandje in elkaar kan stikken of ben ik veroordeeld tot de Thule wand?

Groet,
Pieter

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Thule rafters

Bericht door SBerend » di 1 feb 2022 17:53

Misschien een tip terzijde. Zelf heb er geen ervaring mee omdat geen luifel hebben. Het heeft weinig met rafters te maken maar lees bij sommigen over zijwanden/rainblockers. Vorig jaar oktober zag ik op camping Marveld bij een stel Duitsers naast ons met een Fendt waarvan het rechter zijstuk (als je ervoor staat) midden de zijraam zou komen. Zij gebruikten keukenfolie op het raam om beschadiging te voorkomen zou raken. Dit werd door hun vaker gebruikt.

zo nu weer on-topic
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Reizigers

Re: Thule rafters

Bericht door Reizigers » di 1 feb 2022 19:04

Maar als REDA het niet kan maken ga je toch gewoon naar een zeilmaker.
Die maken alles op maat.
Mijn buurman in onze vorige woonplaats doet niet anders.
Van bootkappen, partytenten, buddyzit, enz.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1965
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule rafters

Bericht door moyzo » di 1 feb 2022 19:30

Heb je de thule 6300 er al op zitten want anders denk ik dat WiGo meer in jouw straatje past. Duitse vrienden hebben een soort zakluifel en met voortent ik heb het opgezet gezien en was zeer degelijk maar ook ruim. https://www.wigo-zelte.de/

Zelf hebben we de residence en heel erg tevreden over geen krassen op raam of wand ontdekt. Het grote raam is juist ideaal want het lucht lekker door als het al snel warm is. Wij hebben een gordijnenset die je ook gedeeltelijk of op andere manieren kunt hangen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”