Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » zo 3 okt 2021 22:03

Ik wil mijn miniheki 40/40 vervangen door een Maxxfan
Nu lees ik op site van de wit in een 'ervaring' dat er vrij vaak problemen zijn met een aandrijfmoer die gemakkelijk afbreekt. Dit zou komen doordat de motor niet stopt bij gans open of toe.
Is dit een unieke ervaring of heeft iemand weet van herhaaldelijk voorkomen van deze fout?
Zijn er ervaringsdeskundigen tussen ons geëerd publiek?

Andere vraag, het gat in mijn dak heeft zijden van 41 of 42 cm (moet ik nog exact meten). De Maxxfan geeft 40 cm aan. Is die 42 cm echt te veel? Zo ja gaat het dus niet lukken...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Abve » zo 3 okt 2021 22:58

Ik laat de Maxxfan plaatsen in onze nieuwe camper, welke in Februari a.s. geleverd wordt.
Ik hoor in de ‘ camperwereld’ zeer positieve geluiden over deze ventilator waar hij veelal als vervanger voor een airco geldt omdat de Maxxfan op 12 volt draait.
Ik zou je willen aanraden eens bij een camperdealer te rade te gaan.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 okt 2021 06:52

Aan alle kanten dus één centimeter speling, hangt van de buitenmaten van de overlap af of dit kan, wat zijn de buitenmaten van die overlap? Meet het luik wat er uit komt, lijkt me dat die standaard 40 x 40 is, beetje speling is normaal en zelfs aan te bevelen vanwege het “werken” van de verschillende materialen.

Btw: het zal zeker een beetje frisse lucht geven maar is zeker geen vervanger voor een airco!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Megano81 » ma 4 okt 2021 09:18

Wij hebben de maxfann nu 2 jaar en nog geen problemen mee gehad, zelf ingebouwd, ons orginele luik was ook een 40x40, waar ik wel tegen aanliep is dat mijn omvormer de power niet kon leveren, als we de maxxfan langere tijd op vol vermogen zetten ging hij na een aantal min pendelen.

We hebben dit opgelost door een stabiele led voeding (van Ali) te kopen en hier de Maxfann op aan te sluiten.




Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Megano81 » ma 4 okt 2021 09:28

Nog wat foto's tijdens het klussen AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door deusjevo » ma 4 okt 2021 09:29

Apart trouwens zo’n zwarte kap.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Megano81 » ma 4 okt 2021 09:38

Je kan uit 3 kappen kiezen, helder, wit en deze smoke.

Omdat er geen rol verduistering meer zit hebben wij voor de zwarte versie gekozen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Ferdi » ma 4 okt 2021 11:10

Klopt het dat de opening naar de rijrichting open staat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Megano81 » ma 4 okt 2021 11:28

Nee... Opening zit naar achteren.

Onze caravan is een Fendt 470 TFB, de Maxfann zit dus voor de oriëntatie voorin boven ons fransbed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Ferdi » ma 4 okt 2021 13:50

het leek aan de scherpe afronding van het dak dat het de achterkant was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door GSAndre » ma 4 okt 2021 20:18

Wij hebben hem nu twee jaar in gebruik en geen mankementen.
Motor maakt alleen wat lawaai met openen van de kap.

Wij hadden een doorzichtige kap, maar al snel deze laten vervangen door een zwarte.
Omdat deze boven het bed zit, gaf deze veel licht ! Zwart is niet helemaal zwart met vol daglicht
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » ma 4 okt 2021 20:43

[re.gif] ja, over die kleur twijfel ik nog. Het huidige is doorschijnend en dus zijn we dat gewoon. Het brengt ook licht boven het voeteinde van het bed en in lavaboruimte er naast
Optie wordt dus ook een afsluitscherm met ledlichtjes . Iets van 80 €, vrij prijzig ivm met de fan zelf.

Ook andere replyers, dank voor het delen van de ervaringen en oa de mooie inbouwfoto's.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Huisje op wieltjes
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 jul 2022 15:14

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Huisje op wieltjes » zo 24 jul 2022 16:14

Beste kampeerders ik heb al de berichten eens doorgelezen, maar wat mij opvalt is dat niet genoemd wordt dat als je hem op lucht in zet s'avonds dat je op een gegeven moment de frisse buiten lucht ruikt. Ik heb er zelf een op de caravan zitten. Je ruikt het vooral als je verder geen andere luchtjes in de caravan heb. We zijn zelfs diverse keren er van wakker geworden zo fris en heerlijk. Dat vind ik toch een groot pluspunt jammer dat dit niet werd aangehaald.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » zo 24 jul 2022 16:55

[re.gif] Yep... inderdaad. Het is een aparte gewaarwording.

We hebben er tot nu 1 vakatietje van kunnen genieten.
Omdat het 's nachts wat fris was stond hij 'lucht naar buiten' maar tijdens de dag omgekeerd en dat gaf een heerlijk verfrissende luchtstroom. Wel maar op stand 2 a 3 (van de 10) omdat het anders zelfs te fel werd.

Bij weggaan zetten we de ventilator op 'auto' en binnen-blazen om een fris interieur te hebben. Werkt prima.

We hebben ook de led-sierstrook weggelaten en de originele Heki gebruikt omdat die een betere regelbare verduistering heeft. Nadeel, je ziet wat van de techniek van het dak, alles zit niet verstopt. Maar ach, zo erg vinden we dat niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Mistral » zo 24 jul 2022 21:06

We hebben hem nu twee jaar, derde jaar gebruik en willen niet meer zonder. Vooral ideaal als de kids binnen zitten staat hij op de autostand, fris briesje is dan heerlijk. Ook met warme nachten is het heerlijk om hem op 10 à 20% te laten draaien.

Handig is ook dan het niet in kan regenen. Je kunt hem ook met regen gebruiken om bv. te ventileren. Hij maakt buiten ook minder geluid dan een airco die actief aan het koelen is doet (hij koelt ook niet actief, ventileert alleen -> dwz: hij verzorgt een luchtstroom). Is ook een stuk kleiner en vermoedelijk lichter qua gewicht dan de airco's die ik doorgaans op een caravan voorbij zie komen.

We hebben de doorzichtige versie qua kap. Die is inderdaad heel licht. Zit bij ons boven de keuken waar ik graag wat meer licht wilde. We hebben een afwerkframe met led licht & met een wit afdekvlies erover. Is niet verduisterend. Was wel even wennen als je verduistering gewend was, maar waren er al snel aan gewend. Als hij boven je bed zit en je van donker houdt, dan zou ik zeker voor een donkere kap gaan. 😉.

Het ledlicht van onze afwerkkap is trouwens vrij wit, m.i. net wat witter dan eigenlijk gezellig is. Leuk dat het er is, maar ik gebruik liever lichtbronnen in de caravan met een warmere lichtkleur. Ps: Op de foto staat de blauwe nacht verlichting aan, dat vertekent wat... Lichtkleur van de leds is gewoon wit.
Bijlagen
IMG_20220724_210910681.jpg
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » ma 25 jul 2022 22:05

Dat LED-licht is inderdaad verschrikkelijk dag-wit-wit. Heel 'koud' 's nachts. Vandaar ook dat ik die finaal niet boven het bed gebruikt heb.
Het verduisteringsscherm kan ook niet deels dichtgedaan worden zoals bij een Heki. Het is alles of niets.

Met wat knutselwerk zijn de LEDs vermoedelijk wel te vervangen door meer warm-wit. Het zijn immers enkele stevige LED-strips die op enkele plaatsen geklemd en geplakt zitten in gleufjes. Ik vermoed dat de plak een soort harde lijm is dat met een hiitepistool aangebracht werd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Bekend

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Bekend » do 4 aug 2022 13:22

Idd ledstripje heb ik vervangen door warm wit. Is wel even werk. Maar ziet er mooi uit

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door Jeffr » do 4 aug 2022 13:27

Ik had er 1 met donkere kap in de kip.

Heb de Maxxairfan echt gemist dit jaar in de adria.
Overdag warme lucht er uit snachts koele lucht er in.
Regent niet 123 en is stil.

Wij zouden hem graag weer willen hebben thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door fam stok » ma 10 jul 2023 09:20

Wat een toffe topic 👍🏻✅

Wij zitten er ook aan te denken om een Maxxfan te plaatsen mede omdat we een hekel hebben aan een airco 😂

Ik heb het topic zo even door gelezen, maar kan je nu ook het verduisteringsgordijn van je 40x40 heki dakluik hergebruiken ter afwerking en dus het donker maken boven het bed
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » ma 10 jul 2023 16:23

Heerlijk dit jaar in NL (juni) de verkoelende bries van de Maxxfan gebruikt.
Ergens heb i´ een topic met de inbouw ervan op dit forum.
Wanneer je weg bent zet je de ventilator op een hoge stand (maakt dan toch wat herrie) met de flow naar buiten en je gesloten caravan blijft toch redelijk fris.
Tijdens de nacht zetten we hem meestal op stand 1 of 2 van 10 en dan hoor je hem nauwelijks. Meestal ook op afzuigen van de lucht, tenzij bij heel warm dan in omgekeerde richting om de luchtstroom op het lichaam te hebben en zo zweet te laten verdampen. De natuurlijke airco dus.


Wat dat scherm van de Heki betreft, dat paste nog onder de Maxxfan. Je moet wel de (nood)draaiknop verwijderen want die komt te diep onder het plafond. Die knop heb je enkel bij panne nodig.
Verder zit de voeler voor de afstandsbediening bij ons ttijdens (deels) verduisteren achter het uitschuifbaar doek en dan werkt de AB niet meer. Ook niet erg, gewoon mee rekening houden voor je het doek sluit de AB gebruiken.

Ik heb ook een extra licht geplaatst in de vrije ruimte naast de maxxfan. Het buitenste deel (dakgat) is breder dan het binnendeel van de Maxxfan en daar was net plaats voor - dat maakt dat het nu ook mooier afgewerkt is en vooral niet dat lelijke daglichtwit. Ergens moet er hier ook een topic van mij zijn over die inbouw.
Straks even zoeken...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » ma 10 jul 2023 16:33

Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door WillyL » ma 10 jul 2023 16:38

En hier 2 foto's van de zelfgemaakte ledstrip (hoek-aluminiumprofiel + plaklint-LEDstrip (LEDdirect) .
Het laten passen na het in verstekzagen was nog het moeilijkst.
Dit is dus met de originele Heki-verduistering.
Links- vooraan zie je het grijze asje waar normalieter de nood-knop op zit. Die knop ligt in mijn materiaalkist.
Links-achteraal ontwar je een zwart knopje, dat is het oog voor de AB wat verstopt wordt bij sluiten van de verduistering.

De schakelaar is een trek-ding in de Hekikap geworden. Het was ook een ding om de bedrading voor die ledstrips mooi weg te werken maar dat is gelukt (ook linksvooraan zie je nog 2 cm zitten wanneer je weet waar te kijken).
20230710_163436.jpg
20230710_163458.jpg
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door fam stok » ma 10 jul 2023 23:05

[re.gif] bedankt we gaan er eens over denken. Ga het laten doen dan 😅
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door soldier » wo 19 jul 2023 23:21

@ WillyL ik begreep dat bij de originele maxxfan shades een minder dikke draaiknop wordt geleverd om de door jou al eerder aangegeven reden. Heb je deze dunnere versie ook al getest?
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Maxxfan kwaliteit? Ervaringen?

Bericht door BasRonin » zo 10 sep 2023 13:45

Dat ziet er fantastisch uit!

Ons heki dakraampje is bij de randen wat gescheurd en aan vervanging toe.

Ik wil ook graag een ventilator inbouwen, met die lichten is ook fantastisch.

Ik neig ook naar de maxfan, zeker nu ik begrijp dat het zonnewering gedeelte van de heki opnieuw gebruikt kan worden (we willen wel graag verduistering in de vroege ochtend en ik begrijp dat een zwarte kap hier niet genoeg aan voldoet).

Ik vraag me alleen af waar jullie de stroom toevoer vandaan halen? Er zit in mijn Fendt tfb470 uit 2002 nergens stroomtoevoer in het plafond van het slaapvertrek. Hadden jullie hier al stroomtoevoer zitten of hebben jullie een kabelgootje getrokken?

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”