Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

MiKeZZa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 21 dec 2016 15:00

Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door MiKeZZa » zo 3 okt 2021 20:59

Beste allemaal,

Wij gaan beginnen met (winter)camperen. Ooit bijna een caravan gekocht en wat keren in een stacaravan gezeten, maar geen echte kampeerders. Toch hebben we dit weekend een caravan gekocht met aangebouwde houten voortent. Spannend dus!

Wat we gekocht hebben is een Knaus Sudwind 750 FKU die in Oostenrijk op een vaste plaats staat, met een aanbouw van zo'n 25 vierkante meter.

Ik heb als starter heel veel vragen. Hopelijk kan ik er hier een aantal stellen:

- Wat is het beste qua verwarmen? De caravan is aangesloten op het gasnet van de camping en dat werkt in de caravan prima. De voortent is niet verwarmd via dit systeem. Daar staat een losse gaskachel met een gasfles. Niet echt ideaal en ik overweeg om het anders te doen. Nu kom ik bijvoorbeeld elektrische vloerverwarmingsvloeren tegen maar die zijn best prijzig. Ook kan ik kijken naar een andere kachel die op het gasnet aangesloten gaat worden of ik hoorde ook mensen over standkachels. Wat zijn jullie do's en dont's?

- We willen een douche creëren in de voortent. De camping voorziet in water, elektra, gas en riool. Dus de opties zijn er. Maar ik vraag me af hoe het bijvoorbeeld werkt met water; je mag geen leidingen ingraven dus ik zie heel veel Gardena slangen liggen (deels ingepakt in bepaalde isolatie), maar hoe voorkom je in zo'n situatie dat de leiding bevriest? Ik snap dat je hem ontkoppelt als je weg bent, maar hoe voorkom je dat hij met -10 gedurende een nacht niet al bevriest als je hem altijd vol zet met water? En hoe verwarm je het (douche)water?

- Is het mogelijk om een toilet uit een caravan (zoals de onze) niet te laten lozen in de tank, maar dit door te lijden naar het riool?

- De watertank in de caravan is 15 jaar oud, de verkoper gaf aan dat hij er vermoedelijk niet uit zou drinken vanwege die leeftijd. Is dit een terechte zorg?

- Er is WiFi aanwezig, maar binnen is die te zwak. Zijn er mensen bekend met goede repeaters die in weer en wind kunnen functioneren?

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Ab » zo 3 okt 2021 22:57

Een boel vragen.. knipoog.gif
Ik zal een poging wagen.
Verwarmen. Nooit op elektra. De wintersport campings hanteren
( terecht) een heel hoog tarief voor stroom.
Een 2000 watt elektrisch kacheltje kan je maar zo 40 euro per dag kosten.
Ik zou gewoon de gaskachel houden.Of vervangen door een Zibro

Ik weet niet op welke camping je staat, maar in de winter wordt het water meestal afgesloten. Op een paar geisoleerde en vorstvrije waterkranen na. Soms niet meer dan 4 voor de gehele camping. Een slang daaraan kan je niet doen, iedereen moet daar water halen.

Ik zou het douche idee laten varen. De Oostenrijkse campings hebben over het algemeen prachtige douche en toiletgebpuwen.
Doe je het zelf, dan moet je heel veel sjouwen. Water halen , en water wegbrengen. In de winter tenminste wel.
Ook het verwarmen van dat water is nog een dingetje.

Het toilet zal je ook in de daarvoor bestemde voorzieningen bij het toiletgebouw moeten leeggooien, schoonspoelen, en voorzien van nieuwe vloeistof.
Op het riool lozen mag niet, en is in de winter ook geen optie.

Drinken uit de vaste watertank doet bijna niemand.
Ook niet bij een geheel nieuwe caravan of camper.
Een fles (of meerdere) vers drinkwater is beter.
Combineer dat met bezoek aan sanitairgebouw, en het is geen moeite.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Micky » zo 3 okt 2021 23:16

Ik sluit me aan bij Ab, het meeste is wel benoemd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Chris » ma 4 okt 2021 07:59

En nog een die Ab's uitleg bevestigd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Jaap van Duijn » ma 4 okt 2021 08:24

Yep,

En ventileren, niet alles pot dicht houden zeer belangrijk ook al lijkt het dat je Oostenrijk aan het verwarmen bent.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2016
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans 555 » ma 4 okt 2021 08:40

Vwb de verwarming sluit ik me ook aan bij de vorige schrijver (Ab). De douche is nog een dingetje. TS geeft aan dat er faciliteiten zijn vwb water en riool. Is dat bij de caravan of bedoel je het sanitairgebouw?
Het sanitair op de meeste campings in Oostenrijk zijn om door een ringetje te halen. Ik zou er niet aan beginnen om eigen sanitair te maken. Wil je het toch doen dan bestaat er ook zoiets als een warmtelint (juiste benaming weet ik effe niet) om de aanvoerleiding en afvoer vorstvrij te houden. Maar bedenk wel, dat verbruikt weer stroom en stroom is erg duur op campings in Oostenrijk (ik spreek uit ervaring). Succes met de plannen. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans1954 » ma 4 okt 2021 09:33

Veel goede tips en minder goede tips. Stroom moet je zo weinig mogelijk gebruiken. Is inderdaad schofterig duur. Met de nadruk op schofterig want de inkoop voor de camping is net zo duur als in Nederland. De prijs per Kw/h gaat dus ruim 2 keer over de kop. Hetzelfde geldt ook voor gas. De firma Flaga heeft in Oostenrijk in feite een monopoly en rekent het bedrag wat zij willen. En dat is niet mis. Daarvan afgeleid geldt dat natuurlijk ook voor een gasnet op de camping. Is geen cent goedkoper dan de fles. En dan wordt er gelijk al verdient door "aansluitkosten". Als je in de gelegenheid bent, is flessen ruilen in Duitsland VEEL goedkoper. Tot €8 per fles van 11 kg minder. Voor sommige campings die niet te ver van de grens liggen valt daar echt wel wat te verdienen. Drinkwater uit de tank van de caravan gebruiken wij altijd, zonder ooit daarvan ziek geworden te zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Wie-niets » ma 4 okt 2021 10:09

Ik weet niet of het waar is maar ik hoorde dat op dit moment voor stroom al vaak over prijzen van 0,80 € per Kwh of meer wordt gesproken. [aschrik.gif]
En voor de rest.... het meeste is nu wel zo'n beetje gezegd.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2016
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans 555 » ma 4 okt 2021 10:21

[re.gif]
In de winter van 2019 betaalden wij al € 0.90 per kW/h. Gasfles van 11 kg. weet ik niet zo goed meer, dacht iets van € 30,00 (zonder statiegeld).
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Ab » ma 4 okt 2021 12:46

Ik heb daar gesprekken over gehad met diverse campingeigenaren.
Niet alleen in Oostenrijk, ook in Nederland.
De hoge stroomprijs is niet ontstaan omdat ze er veel aan willen verdienen. Het is noodgedwongen.
Zie het maar als een ontmoedigings beleid.
Reken maar eens uit.
Stel: je rekent 0,30 per Kwh. voor jezelf als campingbeheerder.
Heel redelijk met de huidige stroomprijzen.
En 4, 50 per dag per staanplaats met 16 A.
In de winterperiode gaan mensen, ook als ze er niet eens zijn, dan hun caravan vorstvrij houden, de koelkast aan, vaak zelfs 2 stuks.
Dat kan dan maar zo 5 Kw per uur zijn. Dan hou ik het nog laag aan.
Maal 24 uur. 120 Kwh per dag.
120 Kwh x 0.30 is al 36 euro per dag !
Dan kom je niet uit met 4,50 per dag.
40 euro per dag vragen is ook geen optie.
Dan in de winter maar fors beprijzen, en betalen per gebruik.q
Dan leren ze het wel af. ( citaat)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Jaap van Duijn » ma 4 okt 2021 15:16

+ dat de camper / caravan terrein houder, ook zijn aansluiting bij Liander (of wie ook) per ampere gaat betalen en dat loopt flink op.
De mensen met een bedrijf en een flinke aansluiting weten dat beter.
Voor ons appartementen gebouw was - voor de lift - 3x 63ampere aansluitwaarde, bij modernisering en een andere besturing zitten we nu op 25ampere.
Voor die 3x25 ampere rekende ons per jaar Liander € 269,39
De lift zelf met trappenhuis verlichting op een 20ampere snel.
Dus voor een camping loopt dat snel op

Jaap

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Chris » ma 4 okt 2021 16:23

[re.gif] en [re.gif]

En dan "vergeten" jullie gemakshalve maar even de infrastuctuur die nodig is als alle campinggasten in de winter fors stroom gaan trekken.
Dan moeten er fiks dikke kabels en eventueel nog een of meerdere transformator huisjes etc etc geplaatst gaan worden.
Flink geld, wat die campingbaas toch terug wil verdienen.

Duidelijk dat er een ontmoedigings beleid is.... zelfs in de zomer zijn er campings met infrastructuur problemen zat..
Afgelopen zomer in Spanje al duidelijk gemerkt...203 volt was mijn laagste meting..
Wat denk je als iedereen elektrisch gaat verwarmen.... man man... het licht gaat vanzelf bijna uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans1954 » ma 4 okt 2021 16:43

Ab schreef:
ma 4 okt 2021 12:46
Ik heb daar gesprekken over gehad met diverse campingeigenaren.
Niet alleen in Oostenrijk, ook in Nederland.
De hoge stroomprijs is niet ontstaan omdat ze er veel aan willen verdienen. Het is noodgedwongen.
Zie het maar als een ontmoedigings beleid.
Reken maar eens uit.
Stel: je rekent 0,30 per Kwh. voor jezelf als campingbeheerder.
Heel redelijk met de huidige stroomprijzen.
En 4, 50 per dag per staanplaats met 16 A.
In de winterperiode gaan mensen, ook als ze er niet eens zijn, dan hun caravan vorstvrij houden, de koelkast aan, vaak zelfs 2 stuks.
Dat kan dan maar zo 5 Kw per uur zijn. Dan hou ik het nog laag aan.
Maal 24 uur. 120 Kwh per dag.
120 Kwh x 0.30 is al 36 euro per dag !
Dan kom je niet uit met 4,50 per dag.
40 euro per dag vragen is ook geen optie.
Dan in de winter maar fors beprijzen, en betalen per gebruik.q
Dan leren ze het wel af. ( citaat)
Lijkt heel redelijk te klinken. Is het echter van geen kant. Kijk eens even naar de kosten van een niet eens zo'n dure plaats. 2 personen en een caravan. Auto moet buiten staan want dan kunnen er meer caravans staan. Komt toch wel op zo'n €35 per dag. Dat is per maand €1050!!!!. Dat is meer dan een huurwoning. Waar die infra ook in zit. En in dit geval krijg je een stukje grond van 32 m2 en een gedeelde douche. Dus jij bent gevoeliger voor dit soort argumenten dan ik. Oostenrijkers kunnen er weg mee. Zelfde verhaal over de skiliften. Als je het mag geloven draaien ze allemaal verlies. Ik heb de openbare gegevens eens uitgeplozen en eens even gekeken naar hoeveelheid personeel enz. Wat blijkt? Met de verkoop van een betrekkelijk klein aantal passen spelen ze al quitte. De rest is knalharde winst. Zoals altijd geldt dus: klagers geen nood.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

TFJ

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door TFJ » ma 4 okt 2021 17:36

Hans1954 schreef:
ma 4 okt 2021 09:33
Met de nadruk op schofterig want de inkoop voor de camping is net zo duur als in Nederland. De prijs per Kw/h gaat dus ruim 2 keer over de kop.
Dan vergelijk je een campingprijs met de prijs die een normaal huishouden betaalt?
Ik weet niet of dat wel helemaal eerlijk is.

Camping heeft een veel zwaardere aansluiting, waarvan het vastrecht heel veel duurder is en dat moet in een korte periode terugverdiend worden.
Voordeel voor een camping is dat ze in de grootverbruikers tarieven vallen, die betalen een stuk minder belasting en ODE op elektra (heb het hier wel over NL).
Ik heb er niet aan gerekend, maar de gehanteerde tarieven lijken me geen extreme winstpakker voor een camping.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans1954 » ma 4 okt 2021 17:45

[re.gif] Ik woon in een appartementencomplex met zo'n 390 woningen. Elk 25 amp voorhanden. Dus zwaarder dan een camping. En ook een eigen transformatorhuisje. Niets duurder dan de standaardprijs voor woningen. Nu ben ik niet op de hoogte van prijzen die bedrijven overeenkomen voor hun leverkosten, maar dat zal de wereld niet uitmaken. Ik ga er toch maar vanuit dat er aan stroom verdient wordt. Niet de wereld, maar toch. De grote klapper wordt gemaakt met dat kleine stukje grond waar je caravan, camper of tent op staat. En natuurlijk de personenprijs.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hobby Linka » ma 4 okt 2021 17:51

[re.gif]

Het is niet alleen het leveren van de spanning (stroom). Ook de infrastructuur. Op Seeblick Tony konden ze gewoon op de receptie zien wat mijn stroomverbruik was geweest. In de computer, dus niet even naar een kastje buiten lopen.

En dat moet ook allemaal betaald worden. En de verbruiker betaald.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hans1954 » ma 4 okt 2021 18:01

[re.gif] Natuurlijk moet de infra betaald worden. Maar wat kost een meter? Hoeveel pakken ze op stroom? Hoe vaak denk je dat die meter betaald is voordat hij na jaren eens vervangen moet worden?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Daphne » ma 4 okt 2021 18:10

Zullen we weer terug naar de vraag van TS?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door TFJ » ma 4 okt 2021 19:59

Hobby Linka schreef:
ma 4 okt 2021 17:51
Op Seeblick Tony konden ze gewoon op de receptie zien wat mijn stroomverbruik was geweest. In de computer, dus niet even naar een kastje buiten lopen.
Wellicht was dat net zoiets als ICY Campsite Management. Mooi systeem, gewoon vanaf kantoor het ampèrage van een specifieke aansluiting kunnen verhogen thumbup.gif

TFJ

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door TFJ » ma 4 okt 2021 20:18

Hans1954 schreef:
ma 4 okt 2021 17:45
Ik woon in een appartementencomplex met zo'n 390 woningen. Elk 25 amp voorhanden. Dus zwaarder dan een camping. En ook een eigen transformatorhuisje. Niets duurder dan de standaardprijs voor woningen.
Die appartementen smeren het vastrecht uit over 12 maanden per jaar met 100% bezetting, en een camping over beperkt aantal maanden en geen 100% bezetting.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Hobby Linka » ma 4 okt 2021 20:29

[re.gif]

Ik weet dat ik zelf ook off topic ben gegaan, maar graag weer on topic.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

MiKeZZa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 21 dec 2016 15:00

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door MiKeZZa » ma 4 okt 2021 21:28

Wow, dit gaat wel heel erg de stroomkant op. Ik heb voor het gemak even de gas- en elektra prijzen gepakt.

Gas pro m³ (derzeit) € 5,65
Strom pro kWh (derzeit) € 0,95

Ik vind stroom niet goedkoop, maar het gas ook niet scratch.gif

Ik ben totaal niet thuis in dit soort dingen, maar is het zelfs met dit soort gasprijzen beter om op gas te verwarmen?

Onze eigen plaats heeft een wateraansluiting, die wordt ook in de winter gebruikt weet ik. Maar je mag niet ingraven en ik zie heel veel Gardena slangen liggen (die flink ingepakt zijn met isolatie e.d.), maar gevoelsmatig kan dat toch bijna niet goed gaan als het vriest? Ik zag ook wat dikkere buizen liggen, waar mogelijk een koper leiding in zit o.i.d. met een warmtelint o.i.d.).

Het douchegebouw is prima, maar niet extreem o.i.d.. Ik weet dat het vloeken is op een kampeer forum, maar ik ben niet zo'n kampeerder en in de winter na een lange skidag nog opstaan van je bank en weer de kou in klinkt voor mij niet zo aantrekkelijk.... Dus als die douche te realiseren is (en dat zie ik best weleens om me heen op de camping) zou ik daar toch wel graag voor gaan.

Betreft overigens Campingwelt Brixen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Daphne » ma 4 okt 2021 21:58

MiKeZZa schreef:
ma 4 okt 2021 21:28

Het douchegebouw is prima, maar niet extreem o.i.d.. Ik weet dat het vloeken is op een kampeer forum, maar ik ben niet zo'n kampeerder en in de winter na een lange skidag nog opstaan van je bank en weer de kou in klinkt voor mij niet zo aantrekkelijk.... Dus als die douche te realiseren is (en dat zie ik best weleens om me heen op de camping) zou ik daar toch wel graag voor gaan.

Betreft overigens Campingwelt Brixen.


Geloof ons nu maar, water wordt in de winter afgesloten. En met water sjouwen in de winter om aan en af te voeren alleen maar om te kunnen douchen is nog minder aantrekkelijk. De sanitair ruimtes op de campings zijn goed verwarmd, er zijn droogruimtes voor je ski kleding en schoenen, dus waarom moeilijk doen als de camping je in alles faciliteert? weenie.gif

Als je niet zo’n kampeerder bent, heb je de koop met een roze bril op gedaan? mrgreen.gif knipoog.gif Wintersport kamperen is een sport op zich en vergt wat aanpassingsvermogen en er zijn wat hobbels die je in de zomer niet hebt. Maar het is wel verslavend, leuk en gezellig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Ab » ma 4 okt 2021 22:04

Ik geloof je direkt dat er een vaste wateraansluiting is.
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat die in de winter ook nog steeds water levert. Dat zou best heel bijzonder zijn. Heb ik nog nooit ergens gezien.. Dan zou elke kraan geisoleerd en verwarmd moeten zijn, en dat is bijzonder kostbaar.

Een eigen douche is zeker niet onmogelijk als je het echt wilt..
Maar dan zou ik eerst zeker willen weten of er in de winter ook nog steeds water is, en de afvoer ook bruikbaar.
Zelf water halen kan soms niet zo makkelijk op een besneeuwde camping is mijn ervaring.
Voor warm water kan je evt. een kleine gasgeyser gebruiken.

De prijs voor gas zal je nog best meevallen.
Het is propaan. Dat heeft een veel hogere calorische waarde dan aardgas.
Het verwarmen kost je sowieso veel minder dan thuis.
De stroomprijs komt overeen met wat wij altijd betalen.
Per dag ben ik met deze prijs van 0,95 per Kwh nooit meer kwijt dan een euro of 4,5 per dag. Wel alle verlichting in LED, en een beetje bewust omgaan met stroom.
Afhankelijk van temperatuur moet je rekenen op gemiddeld ca 22 kg propaangas per week in de koudste maanden, met flessengas.
(Hoe dat werkt , kg met m3 uit het gasnet weet ik eigenlijk niet)
Alleen voor de caravan. Wil je de aanbouw ook verwarmen dan wordt het heel veel meer. Geisoleerd is dat bijna niet vermoed ik.
Hierbij scheelt het ook enorm of je in de zon of in de schaduw staat.
In de schaduw kan het best behoorlijk meer worden.
Voor gas zijn wij gemiddeld iets van 25 euro per week kwijt op het vaste gasnet. Dan is het best redelijk koud, overdag net boven het vriespunt. Valt best mee dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met wintercamperen op vaste plaats

Bericht door Pakkie » di 5 okt 2021 08:44

[re.gif]
Ik was twee weken geleden op Grubhof in Lofer en daar hebben ze het (ook tot onze verbazing) dus wel. Het is ook te lezen op hun website: "onze water- en rioleringsaansluitingen werken ook bij strenge vorst, op elke staanplaats".
Het bestaat dus wel, maar het is hoogst uitzonderlijk.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”