Keuren en verzekeren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Diggel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 13:29

Keuren en verzekeren

Bericht door Diggel » vr 1 okt 2021 15:24

Ik heb een, wellicht vreemde, vraag.
Stel, ik koop een kleine ( Kip Compact of zo ) caravan die ik op een vaste plek ( camping ) wil neerzetten ( dus waar ik verder NIET mee ga rijden ).
Hoe zit het dan met wegenbelasting, keuring en verzekering ? Moet ik dat allemaal wel ( jaarlijks ) betalen ?
Ik heb totaal geen ervaring met caravans dus vandaar. Nogmaals, behalve de rit van de verkoper naar de camping komt het ding NIET van zijn plaats.
Graag alleen reageren als je echt weet hoe dit zit. Dank.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2850
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Hans1954 » vr 1 okt 2021 15:41

Wegenbelasting en keuren nooit nodig voor een caravan in Nederland. Verzekeren is een vrije keuze, geen verplichting. Op de weg is de caravan WA verzekerd op je autopolis en op de camping op je gezinshuis WA.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Volvodriver

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Volvodriver » vr 1 okt 2021 15:42

Allereerst welkom.
Belangrijkste vraag die eerst door jou beantwoordt moet worden is: Ben je Nederlander of Belg.
Daar zit namelijk een wereld van verschil in met het beantwoorden van jou vraag.

Hans geeft het antwoord voor Nederland. Met als toevoeging dat als jou caravan op de Camping in de brand vliegt en deze andere caravans daarin meeneemt je een algemene aansprakelijkheidsverzekering moet hebben. En uit ervaring weet ik dat veel mensen die Niet hebben. Een caravan valt namelijk bij veel verzekeringen niet onder de inboedelverzekering.