Keuren en verzekeren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Diggel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 13:29

Keuren en verzekeren

Bericht door Diggel » vr 1 okt 2021 15:24

Ik heb een, wellicht vreemde, vraag.
Stel, ik koop een kleine ( Kip Compact of zo ) caravan die ik op een vaste plek ( camping ) wil neerzetten ( dus waar ik verder NIET mee ga rijden ).
Hoe zit het dan met wegenbelasting, keuring en verzekering ? Moet ik dat allemaal wel ( jaarlijks ) betalen ?
Ik heb totaal geen ervaring met caravans dus vandaar. Nogmaals, behalve de rit van de verkoper naar de camping komt het ding NIET van zijn plaats.
Graag alleen reageren als je echt weet hoe dit zit. Dank.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2850
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Hans1954 » vr 1 okt 2021 15:41

Wegenbelasting en keuren nooit nodig voor een caravan in Nederland. Verzekeren is een vrije keuze, geen verplichting. Op de weg is de caravan WA verzekerd op je autopolis en op de camping op je gezinshuis WA.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Volvodriver

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Volvodriver » vr 1 okt 2021 15:42

Allereerst welkom.
Belangrijkste vraag die eerst door jou beantwoordt moet worden is: Ben je Nederlander of Belg.
Daar zit namelijk een wereld van verschil in met het beantwoorden van jou vraag.

Hans geeft het antwoord voor Nederland. Met als toevoeging dat als jou caravan op de Camping in de brand vliegt en deze andere caravans daarin meeneemt je een algemene aansprakelijkheidsverzekering moet hebben. En uit ervaring weet ik dat veel mensen die Niet hebben. Een caravan valt namelijk bij veel verzekeringen niet onder de inboedelverzekering.

Hermanus
Berichten: 817
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Hermanus » vr 1 okt 2021 16:35

[re.gif]
Een caravan valt NOOIT onder de inboedelverzekering.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Davendre » vr 1 okt 2021 16:43

Ook niet een kleine Kip Kompakt die je naast de 2-persoonsbank in de woonkamer kunt zetten? mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Ivo » vr 1 okt 2021 16:45

Als je spreekt over keuring denk ik dat de camping in België ligt. Mijn schoonbroer laat al 5 jaar zijn caravan van de stalling naar de camping brengen (op een trailer). De caravan komt niet op de weg en hij betaalt dus ook geen verzekering of wegentaks en de caravan is ook al 5 jaar niet gekeurd.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2850
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Hans1954 » vr 1 okt 2021 16:46

[re.gif] Dan uiteraard wel want dan is het inboedel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Morgoth » vr 1 okt 2021 18:54

Volvodriver schreef:
vr 1 okt 2021 15:42
Met als toevoeging dat als jou caravan op de Camping in de brand vliegt en deze andere caravans daarin meeneemt je een algemene aansprakelijkheidsverzekering moet hebben. En uit ervaring weet ik dat veel mensen die Niet hebben. Een caravan valt namelijk bij veel verzekeringen niet onder de inboedelverzekering.
Een aansprakelijkheidsverzekering heb je voor schade aan anderen, een inboedelverzekering heb je voor schade aan je eigen spullen. Een inboedelverzekering dekt vaak wel een deel van je spullen buitenshuis. De mijne tenminste wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Volvodriver

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Volvodriver » vr 1 okt 2021 20:02

Hermanus schreef:
vr 1 okt 2021 16:35
Een caravan valt NOOIT onder de inboedelverzekering.
Excuses maar mijn inboedel verzekering dekt wel degelijk bepaalde zaken die bij mij caravan behoren. Klinkt misschien gek maar zaken die ik aantoonbaar ook thuis gebruik, worden in mijn vakantieverblijf (dus caravan) ook gedekt.
Mogelijk had ik dat iets anders moeten formuleren.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Chris » vr 1 okt 2021 20:07

[re.gif]

Dat valt onder uitzonderingen..
B.v. de LED tv etc... die woont normaal bij mijn dochter...p de camping in de hut... samen met een chromecast trouwens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Volvodriver » vr 1 okt 2021 20:17

[re.gif]
O.a ja, maar ook mijn elektrisch gereedschap etc.

Maaaaaaar back on topic
In Nederland. Verzekeren is niet verplicht. Keuren is niet verplicht.
Wel aan te bevelen is een Algemene Aansprakelijkheidsverzekering. Als je die al niet hebt. (Soms heb je die bij je inboedelverzekering afgesloten, vaak niet)

Diggel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 13:29

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Diggel » za 2 okt 2021 14:01

Ik ben Nederlander, woon in Nederland en de caravan komt in Nederland te staan
Ik heb ( uiteraard ) een gewone WA verzekering voor schade aan derden en verder begrijp ik dat :
- De Caravan ( zo deze de weg opgaat ) valt onder de WA verzekering van de auto
- Keuring niet verplicht is.
Correct ?
De rest doet niet ter zake.

Hermanus
Berichten: 817
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Hermanus » za 2 okt 2021 15:00

[re.gif]

Dat is correct.

Excuses maar mijn inboedel verzekering dekt wel degelijk bepaalde zaken die bij mij caravan behoren
Dat klopt. Maar dan heb je over zaken die BIJ de caravan behoren, niet de caravan ZELF. En daar gaat de eerder gemaakte opmerking over. thumbup.gif

Diggel
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 13:29

Re: Keuren en verzekeren

Bericht door Diggel » za 2 okt 2021 15:46

Dank, dan weet ik genoeg en kan ik me hier weer afmelden.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”