Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Theo Krall
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 dec 2017 16:20

Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Theo Krall » wo 29 sep 2021 16:28

Hallo allemaal. Ik overweeg mijn eigen busje te upgraden. Op dit moment heb ik een t6, die (denk ik) supergoed omgebouwd kan worden. Hierover is nog helemaal niets besloten, het is slechts een wens van mij. Heeft iemand hier ervaring mee? Of het nu een bestelwagen of een caravan is. Het doet er niet toe.
Is het het waard? Hoeveel ervaring heb je nodig? Kan een leek het doen? Wat zijn de kosten? Waar moet ik voor uitkijken?
Of moet ik toch maar een (gebruikte) caravan kopen?

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Jaap van Duijn » wo 29 sep 2021 17:25

@TS,

Ik zou eens ten rade gaan op het camperforum.nl
Daar zitten zoveel zelf bouwers voor campers, voor caravans heb ik nog geen berichten gelezen.
Succes

En stel je even voor met wat en hoe je te werk wil gaan, de achter grond en wat je nu al hebt.
Daar zijn we dol op hier :).

Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Ab » wo 29 sep 2021 22:12

Of het het waard is kan maar 1 persoon vertellen..en nog achteraf ook. Die persoon ben je zelf.
Ervaring heb je niet nodig. Wel een paar rechterhanden, en het nodige gereedschap.
De kosten liggen heel ver uit elkaar.
Geheel afhankelijk van hoever je wilt gaan, o.a. met isolatie, al of niet een hefdak met slaapplaats, self supporting ( zonnepanelen of niet, verwaming, koeling wc of niet, enz. enz.
Reken maar iets ergens tussen 1000 en 12.000 euro...
Materialen en apparatuur dus.

Waar je voor moet uitkijken is gewicht.
Bij alles wat je doet en aanschaft, moet je jezelf de vraag stellen: hoe kan dit lichter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Morgoth » do 30 sep 2021 09:19

Eerst even een vraag: Woon je in Nederland? Het bericht lijkt namelijk uit Google Translate te komen. Of heb ik het mis?

Ik heb ook ooit mijn bedrijfsauto (ChevyVan) omgebouwd naar Camper. In Nederland heb je de eisen van de RDW en de eisen van de belastingdienst die niet geheel overeen komen. De eisen van de belastingdienst zijn het zwaarste dus die moet je aanhouden.

Voor Nederland:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.
Bij een T6 MOET je dus een dakverhoger of een hefdak gaan plaatsen. Dat maakt het duur.

Verder moet de binnenruimte van een kampeerauto voorzien zijn van:

- minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn, maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.

- een vaste tafel. De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
- slaapplaatsen voor minimaal 2 personen. Dit mogen slaapplaatsen zijn die met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn bij 1 tweepersoonsslaapplaats minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
en bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
- minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
- een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte Het werkblad met minimaal 60 cm hoog zijn en zijn voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
- een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Dit mag een gasstel zijn maar ook een vaste (werkende) magnetron zijn.

Maar het ombouwen is een leuke klus. Ik zou het zeker nog eens doen. Je kunt het zo duur maken als je wil maar reken er op dat een hefdak je minimaal 2000 euro kost. En dan de rest nog.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 30 sep 2021 17:32

Gelden die binnenlaten wel voor een camper ?

Ik dacht dat alleen voor het “grijs” kenteken er verplichtingen waren omtrent volume en een vast tussenschot

Een camper heeft normaal gesproken geen “grijs” kenteken

En er zijn ook VW bussen zonder hefdak als camper ingericht
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door deusjevo » do 30 sep 2021 18:31

[re.gif]

Denk dat je dit voor het 3 maanden tarief nodig hebt of bestaat dat niet meer?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Morgoth » do 30 sep 2021 22:21

[re.gif]
Klopt. Een camper zonder stahoogte van 170 cm kun je wel als camper op kenteken krijgen maar dat betaal je het volle pond belasting. Kwarttarief mag alleen met genoemde binnenmaten.
Paul Vingerhoets schreef:
do 30 sep 2021 17:32
Gelden die binnenlaten wel voor een camper ?
Ja hoor. 100% zeker. Ik heb er zelf mee te maken gehad. Stigter, ook hier op het forum weet er ook alles van.
Paul Vingerhoets schreef:
do 30 sep 2021 17:32
Een camper heeft normaal gesproken geen “grijs” kenteken
Als je een bus ombouwt wel hoor. Dan staat er op het kenteken 'bedrijfsauto, inrichting kampeerauto'. Een grijs kenteken camper dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Philmar » vr 1 okt 2021 07:49

Hier kun je een gratis E-BOOK downloaden.

https://www.bynomads.nl

Philmar

Theo Krall
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 dec 2017 16:20

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Theo Krall » wo 13 okt 2021 09:04

Dank u voor de vele berichten. Ik heb er lang over nagedacht, maar heb toch besloten om met de uitbreiding te beginnen.
@morgotha: Nee, ik kom uit Duitsland, maar ik ben onlangs naar Nederland geëmigreerd. Helaas spreek ik de taal nog niet perfect en ja Google vertaler helpt me weenie.gif

Welke planken heb je binnen gebruikt? Ik denk erover om er te kopen of ze zelf te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? scratch.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Morgoth » do 14 okt 2021 08:59

[re.gif]
Welkom in Nederland. Ik heb het omgekeerde gedaan. Ik ben Nederlander maar woon in Duitsland. Wenn Sie wollen können wir uns auch auf Deutsch unterhalten.

Als je in Nederland woont dient de bus volgens de Nederlandse eisen te worden gebouwd. Zoals hierboven beschreven heb je in Nederland twee toelatingen nodig. Eentje van de RDW en eentje van de belastingdienst. Om voor de 25% wegenbelasting in aanmerking te kunnen komen moet je aan de eisen voldoen zoals ik hierboven heb beschreven.

In Nederland kost het privé rijden van een VW transporter al snel 2000 euro per jaar aan belasting. Heb je hem volgens de belasting-eisen omgebouwd, dan betaal je 500 euro per jaar. Dat is wel de moeite waard. Maar dat betekend wel dat je een dakverhoging moet maken. Een hefdak of een vaste verhoging. Die 1,70 stahoogte wordt, evenals de interieureisen, door de belastingdienst gecontroleerd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Theo Krall
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 dec 2017 16:20

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Theo Krall » do 14 okt 2021 14:02

En vind je het leuk in Duitsland?

Ik denk er nog over na of ik de camper bij mijn broer (die in Duitsland woont) moet laten registreren. Ik ben een beetje verdeeld over de dakverlenging. Ik dacht eraan om een dakdrager te kopen. Ik vind ze gewoon erg praktisch en ook betaalbaar. Een vriend van mij koopt ze van Sortimo voor zijn bedrijf en hij kan me er een bezorgen https://www.mysortimo.nl/nl/Diversen-/T ... 000011432
Als ik een vaste dakverhoging bouw, zou dat eigenlijk moeten werken. Anderzijds zou een hefdak ook praktisch zijn vanwege de geringere hoogte. Welk dak heeft u op uw camper?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Morgoth » do 14 okt 2021 14:32

[re.gif]
Ik ga nooit meer weg uit Duitsland! thumbup.gif

Mijn camper heb ik een aantal jaren geleden verkocht. Ik had een Chevy Van met een vaste dakverhoging. Ik moest voor de keuring de vloerbedekking eruit halen anders had ik net geen 1,70m.
Chevy.jpg
Chevy.jpg (45.96 KiB) 2990 keer bekeken
Nederland is wel een stuk gemakkelijker met ombouwen. Er hoeft niets 'Eingetragen' te worden. Je kunt binnen de limieten een heleboel aanrommelen. Duitsland doet daar veel moeilijker over. Als ik weer een camper zou bouwen zou ik hem weer op NL-toelating doen. Misschien iets duurder maar veel gemakkelijker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Theo Krall
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 dec 2017 16:20

Re: Van Ausbau: Is het de moeite waard of niet?

Bericht door Theo Krall » do 14 okt 2021 15:22

Ja, het is er erg mooi. Ik ben ook graag bij mijn familie.

Geweldige camper! Het is waar over de omstandigheden, dat is gewoon typisch Duits in Duitsland. Hm, daar zal ik nog eens over nadenken.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”