Iemand ervaring met een disseladapter?

Plaats reactie
Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » di 28 sep 2021 19:06

Ik wil voor mijn wagen een fietsendrager aankopen en kwam onderstaande dieseladapter tegen die het toelaat om je fietsendrager ook op de dissel van je caravan te gebruiken. Indien de ervaringen positief zijn betekent dit dat ik maar een enkele fietsendrager hoef aan te kopen die ik zowel voor de caravan als voor de wagen kan gebruiken.

https://static.winparts.net/camper-moto ... -91562.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Chris » di 28 sep 2021 19:13

Da's idd een bekend ding.
Nadeel is een beetje het gewicht.
Fietsendragers op de dissel zijn doorgaans erg licht, dit wordt wel flink wat meer kilo's.
Dit kogel deel + de fietsendrager die doorgaans wat zwaarder is uitgevoerd en met verlichtingbalk.
Blijft je kogeldruk dan binnen de perken?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » di 28 sep 2021 19:23

Die kogeldruk kan ik mits het verplaatsen van wat inboedel verhogen/verlagen, dus daar moet ik het probleem waarschijnlijk niet gaan zoeken.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Jaap van Duijn » di 28 sep 2021 20:06

@Moris,

In 1999 bij onze nieuwe Swift Challenger kreeg ik van Campo ook zo een adaptor gemonteerd meegeleverd.
Voor ons een makke, want fietsen drager hadden we.
En over gewicht en kogeldruk, maakten we ons niet druk de Merc 220CDI combi kon het allemaal aan.
En werd ook minder over geventileerd, geen forum alleen de ANWB die wat zeggen wilde.
Dus kan wel, maar met nu bekend is krijg je kogelruk van hier tot .....
En door binnen de caravan met gewichten te gaan sjouwen is nu ook weer niet bevorderlijk.
Zou er eens over nadenken of een Rameda drager op dak van de auto, ben je alles op de auto kwijt en niets extra op de caravan.
Of de speciale dissel fiets drager nemen en ja die kan je dan niet even los nemen en op de auto zetten.
Een of/of kwestie dus.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door WillyL » wo 29 sep 2021 10:41

Ik gebruik een soortgelijk ding, Twinnyload als ik me niet vergis in de naam. Die heeft wel een iets hogere bolstand dacht ik (al heb ik niet die met de hoogste).
Je moet op enkele dingen letten:
- de bol zo plaatsen op de dissel dat de disselklep nog open kan wanneer het fietsenrek er op staat.. Bij mij is dat aardig gelukt, er is nog een kleine cm over. Fietsenhouder moet dan wel omgeklapt zijn zoals je doet wanneer je de koffer opent. Mijn disseldeksel scharniert vertikaal open en komt dus slechts enkele cms naar voren.
- de bol moet zo ver mogelijk naar achteren staan en vooral checken dat wanneer je de fietsen op het rek hebt staan, je nog een korte bocht kunt maken (rond draaien tussen twee ruime stoepen op een straat met parkingstroken bv.). Je dissel moet dus van het lange type zijn. bij mij lukt ook dat net, maar er zijn echt niet veel cms over.
- gewicht! Mijn rek is al gauw 16 kg, de fiesten elk 22 oid en dus aardig wat gewicht. Bij de laatste reis bleek ik met 100kg op de trekhaak te zitten, net ietjes over het maximum maar het gespan lag als een blok achter de auto. Om wat minder overgewicht te bekomen heb ik het reservewiel uit de disselbak verplaatst naar achter de as (halverwege as/achterkant caravan), dit met een reservewielhouder van , dacht ik Reich, maar dat kan ook een ander merk zijn (Alko was wel niet mogelijk). Wanneer je de fietsen vervoert, doe dit dan zonder de batterijen, dat scheelt enkel kilos... (Moest je e-fietsen hebben).
Al bij al ben ik zeer tevreden met het systeem.
Een foto staat bij mijn profiel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door rutgerg » wo 29 sep 2021 10:56

Je kunt de fietsen ook op het dak vd auto vervoeren... dan hoef je ook maar 1 set (2 dakdragers en naar gelang het aantal fietsen 1,2 of 3 fietsendragers) te kopen voor wanneer je met of zonder caravan gaat. Enige nadeel is wel dat je ff moet tillen om de fietsen erop en eraf te krijgen.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Henri Berends » wo 29 sep 2021 11:16

Ik heb een ALKO variant. Die is nog zwaarder. Kan dus ook de fietsendrager tijdens de caravanvakanties gebruiken. Maar let idd. op je kogeldruk.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » wo 29 sep 2021 12:16

Dat is een Pro-user drager.
Het nadeel van dat ding is dat hij maar 50kg mag dragen (dat zie je er ook wel aan af), niet voldoende voor elektrische fietsen dus.

Waar je wel op moet letten is dat je een lange dissel hebt, anders gaat het niet passen.
Ik heb er zelf eentje op mijn vorige Dethleffs gehad icm Thule EasyFold XT 2.
Zie voor een foto : viewtopic.php?p=854157#p854157

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door moyzo » wo 29 sep 2021 14:34

Ooit in de werkplaats gestaan van een caravanshop en daar lieten ze me zien hoe zwak deze drager was ( hij had er diverse terug gekregen die mankementen vertoonden) toen maar een vaste drager op dissel gekocht en een losse voor in de auto, nooit spijt van gehad.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » wo 29 sep 2021 15:49

Ik heb even de maten erbij gezocht die ik had opgeschreven van mijn Dethleffs en de kogel.

Totale lengte dissel 145cm
Van disselbak tot hart kogel 60cm
Van hart kogel tot uiterste voorkant dissel 85cm

Dan pasten de fietsen op de Thule EasyFold XT2 en kon de auto volledig haaks op de dissel staan zonder de fietsendrager te raken.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Ab » wo 29 sep 2021 22:36

Dat hangt ook af van de breedte van de auto.
Hoe breder, hoe eerder raakt ie de fietsen.
Het is dus helemaal niet zeker dat het met een andere auto ook zo is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » do 30 sep 2021 08:25

[re.gif]
Breedte van de auto maakt inderdaad wel uit, maar mijn Toyota is al een boven gemiddeld brede auto en ik had flink wat ruimte over.
Wat ook uitmaakt is hoe ver de trekhaak achter de auto uitsteekt en dat is bij mij ook meer dan gemiddeld doordat er zo'n Amerikaanse trekhaak onder zit.

Ik denk dat de dissel van de Dethleffs zo lang was dat deze, met de fietsendrager erop, achter iedere auto ruimschoots had gepast.

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » do 30 sep 2021 09:19

Mocht TS Moris overigens eens willen proberen of e.e.a. past op zijn combinatie, dan zou dat met mijn kogel en fietsendrager kunnen.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Wie-niets » do 30 sep 2021 09:35

Kon in de vraagstelling niet ontdekken over wat voor soort fietsen het ging. E-Bikes of een paar lichte sport fietsen maakt heel wat uit op de dissel of keuze van fietsendrager.

Laten we uitgaan van 2 e-bikes ontdaan van accu's en de allerlei poespas ( fietstassen, manden etc. )wegen toch al gauw met de daarvoor geschikte drager 2 x 22kg + 18kg drager en nog wat kilo's voor de disseladaptor. Je zit dan al gauw boven de 60 kg extra uit. Voor b.v. de Knaus 500 EU vaak een zegen met de kogeldruk.

Trouwens deze topic komt wel behoorlijk overeen met een zeer recente : Fietsendrager op de dissel. knipoog.gif Verder werkte ik vaak met omklapbare pedalen, scheelde ook net die centimeters meer om je fiets makkelijker te kunnen plaatsen en beschadigingen tegen je disselklep te voorkomen.
@Ab
Klopt, ook naast lengte afhankelijk van de breedte auto......met mijn Twinny load " vroeger" haalde ik altijd de lichtbalk eraf, scheelde vaak net die centimeters meer die ik dan wel zonder schade kon draaien.
Maar dat vertelde ik ook al in het andere draadje. mrgreen.gif

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » za 2 okt 2021 15:54

@Allen

Bedankt voor de nuttige info.
Aangezien wij 2 e-bikes hebben lijk me de betreffend disseladapter hiervoor niet echt geschikt te zijn.
Er zit dus niets anders op dan twee afzonderlijke fietsendragers voor wagen en caravan te kopen.
Een fietsendrager om onze e-bikes bovenop het dak van de wagen te plaatsen lukt me helaas niet goed meer, dus zal het iets voor de trekhaak en dissel worden.

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » za 2 okt 2021 17:47

Als je een Twinny load neemt is het geen probleem, die is sterk genoeg voor 2 elektrische fietsen + fietsendrager.
De mijne is een aangepaste (verlaagde) twinnyload.

Afbeelding

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » zo 3 okt 2021 18:21

@tfj

Kan ik deze ook gebruiken voor eender welke fietsendrager bedoeld voor een kogel?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Chris » zo 3 okt 2021 18:50

[re.gif]

Nee,, helaas alleen voor de Twinny load, dat is die met de 2 pennen die in de gaten van de getoonde kogel voetplaat vallen.
Daardoor blijft het spul rechtop staan.
Twinny Load...zelf ook al een flink zwaar ding, deze adapter zal ook wel wat wegen en 2 e-bikes...
Pff... 75 kg extra op de kogel ??? (schatting)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » ma 4 okt 2021 09:33

Onderstaande berekening zegt me dat het totaalgewicht een 61kg zal zijn.

-10Kg voor een fietsendrager op de dissel, deze komt te vervallen
+9kg voor een twinny load dissel adapter
+18kg voor een fietsendrager geschikt voor trekhaak
+44kg voor 2 een e-bike’s waarvan de accu’s in de koffer liggen

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Morgoth » ma 4 okt 2021 10:05

Maar je kunt niet het volledige gewicht rekenen als extra kogeldruk . En steunt een deel van dit gewicht op de as van de caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » ma 4 okt 2021 11:56

Zoals al aangegeven heb ik een aangepaste Twinny load, al het overbodige is eraf gehaald, is vastgelast en weegt 4,5kg.

Deze heb ik gebruikt icm een Thule EasyFold XT 2, maar dat kan eigenlijk iedere willekeurige fietsendrager zijn mits je dissel lang genoeg is.
Wil jij bijvoorbeeld een fietsendrager voor 3 fietsen erop zetten, dan moet je wel voldoende ruimte hebben.
Maar de constructie is sterk genoeg om dat aan te kunnen.

Op wat voor caravan wil je hem gaan plaatsen?

Afbeelding

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » ma 4 okt 2021 12:25

@TFJ

Fijn om weten dat het dan toch mogelijk is mits de nodige aanpassingen.
Bedoeling is om 2 fietsen op de dissel te vervoeren en ja mijn dissel is hiervoor meer dan lang genoeg.
Heb jij het betreffende onderdeel door twinny load op maat laten maken, want naar je oplossing ben ik al enige tijd naar op zoek?

TFJ

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door TFJ » ma 4 okt 2021 12:54

@ Moris

Ik heb je een PB gestuurd.

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door Moris » ma 4 okt 2021 21:13

@TFJ

Geen PB ontvangen, wil je aub nogmaals proberen ?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Iemand ervaring met een disseladapter?

Bericht door WillyL » di 5 okt 2021 22:18

Op de Twinnyload kunnen wel degelijk de meeste trekhaakfietsenrekken.
De bol is wel iets groter heb ik de indruk maar mijn 2 rekken pasten zonder probleem (1 is inmiddels in de prak gereden door een achterligger).Bij Thule easyfold staat er een vijs bij de vastzethendel. Die vijs moet iets losser bij gebruik op Twinnyload tov gebruik op de autobol
.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”