Wat is wijsheid.

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » ma 27 sep 2021 13:23

Goedenmiddag,

Ik zit in een dilemma, en misschien zijn er hier mensen die mij wat verder kunnen helpen.
Ik rijd met een Mazda CX-5 benzine 2wd en een Hobby 540 Ul 1750 kg as
Mazda mag 1800 trekken dus geen probleem zou je zeggen.
Mijn pensioen gaat binnen een 1 jaar komen, en willen dan uiteraard veel meer gaan kamperen ook in het buitenland.
Ik vraag me af of ik niet beter kan overstappen naar een CX-5 diesel, daar ik dan 2000 kg mag trekken en een koppel van 380 Nm heb tegen 210 van de benzine uitvoering.
De CX 5 benzine van 2013 heeft 140.000 km gelopen dus daar kun je nu nog wel een redelijke prijs voor krijgen.
Hoe verder je hem oprijdt hoe meer er steeds bij moet.
Mijn vraag. wat is wijsheid in deze. overstappen op een diesel iets jonger met een 85000 km of de benzine houden.
Ik ga er vanuit dat we ongeveer 20000 km gaan rijden per jaar.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021 13:29

Ga eens kijken naar de toekomst van Diesel zou ik zeggen.
Je hebt nu geen trek problemen, dus waarom zou je naar diesel.
Je koppel wordt idd beter, maar is dat nu niet genoeg dan??
Misschien een heel andere auto kijken dan een CX 5, eentje met een benzine turbo motor ofzo waarbij er ook veel meer Newton Meters vrijkomen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ron » ma 27 sep 2021 13:33

Ik zou geen diesel meer nemen.
Dat met het oog dat steeds meer steden op slot gaan voor diesels.
Ondanks dat een hypermoderne diesel hartstikke schoon is.
Ze hebben nu eenmaal de naam vervuilend te zijn.
20000 km per jaar is te weinig om rendabeler te zijn.
En de huidige benzine auto's zeker met turbo hebben het karakter van een diesel.
Nu heeft de Mazda geen turbo, maar zal zeker geen problemen hebben met de hobby.
En waarom zou je perse een trekker nemen die veel meer mag hebben als dat je daadwerkelijk nodig hebt ?
Zeker als dit de auto is die je wilt hebben.
Er van uitgaande dat je ruime caravan ervaring hebt.
En ik vermoed dat jou hobby best veel laadvermogen heeft, en dus niet zo snel op die 1750 kg zit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Frank Volvo » ma 27 sep 2021 16:18

Ik zou eerder voor een AWD versie van jouw auto kijken, op benzine. Heeft het voordeel dat je tractie een stuk beter is en daarmee je niet zo snel verrast wordt op een nat grasveldje. Mogelijk dat deze versie ook nog wat meer mag trekken.

Gr. frank

Ps ik zie net dat de automaat 2 WD 2000 kg mag trekken, ook niet verkeerd
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Volvodriver

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Volvodriver » ma 27 sep 2021 16:37

Nu nog kiezen voor diesel is "waanzin". (MHO)
Idd een benzine 4WD automaat is de juiste keuze. En jongens dat wil ook met caravan vooruit.

Als eerste: MRB is ruim 2,5 keer hoger.
Ten tweede: In vrijwel alle vakantielanden is diesel inmiddels duurder dan benzine.
Ten derde: Diesel vergt met alle EGR problemen een hogere onderhoudskostenpost. (Om gevrijwaard te blijven is regelmatig schoonmaken van het inlaattraject nodig)
Ten vierde: Er komen steeds meer dieselverboden. Ook voor modernere diesel.

Ja, er zijn mensen die blijven zweren bij diesel en hun diesel houden. Hun goed recht en laat ze dat ook vooral doen, maar nu nog overstappen van benzine naar diesel. Niet doen!

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door doubleyou » ma 27 sep 2021 16:57

Is een Hobby 540 UL sowieso niet een maatje te groot voor de CX-5 scratch.gif ? De CX-5 2.0 165pk is met 1415kg geen zware auto en de Hobby weegt leegt (zonder mover of luifel) al 1357kg. Met belading kom je al gauw op een gewichtsverdeling van 95%. Dat lijkt niet ideaal qua stabiliteit.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

koning

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door koning » ma 27 sep 2021 17:30

@volvodriver: diesel in vrijwel alle vakantielanden in europa duurder?
Waar dan?
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... zen-europa

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Hans 555 » ma 27 sep 2021 17:54

Ik heb 3 jaar geleden nog bewust gekozen voor een (Mazda 6) diesel. Wij rijden overigens al sinds 2001 in een diesel, eerst VW en daarna dus de Mazda. Wij rijden per jaar minder dan 20.000 km maar een hobby (niet de caravan) kost nou eenmaal geld. Zolang onze diesel blijft rijden blijft hij bij ons, onderhoud is bij de dealer. Maar om van benzine over te stappen naar diesel zou ik in de toekomst niet meer doen. Ons pensioen is inmiddels ook al in zicht. Ik zou idd. ook overstappen op een turbo benzine auto (voor de nodige NM's) of een (Mazda) 4-wiel aangedreven auto. Succes met je keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Volvodriver

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Volvodriver » ma 27 sep 2021 17:57

[re.gif] [re.gif]
Nou oké, vrijwel de helft. En in ieder geval in de landen waar ik heen ga. Verder vind ik het gerommel in de marge. Op alle slakken zout leggen 😎

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door dieseltijger » ma 27 sep 2021 18:12

Wijsheid? Financiele wijsheid? Aangezien de marktwaardevermindering bij oudere auto's minder hoog is bij jongere auto's is het (financiële) wijsheid om zo lang mogelijk door te rijden met jouw auto. Of wil je een andere auto - dan moet je gewoon een lekker monster nemen die bij het optrekken de dissel 3 centimeter langer laat worden. Dus geen halve maatregelen: of dat monster, of de huidige auto oprijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door koning » ma 27 sep 2021 18:21

@volvodrijver: gewoon bij de feiten blijven en niet overdrijven, ook niet in de helft van de vakantielanden is diesel duurder whistle.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Aviva » ma 27 sep 2021 18:46

@TS,

Het word mij niet helemaal duidelijk of je voor de kosten wilt over stappen naar een diesel of voor de trekkracht.

Ik zou zeggen wegblijven bij een diesel. Je vaste kosten worden veel hoger. Dan moet je nogal wat rijden om je extra wegenbelasting weer terug te verdienen bij het tanken van diesel i.p.v. benzine.
Daarnaast worden steden steeds lastiger met een diesel en ik verwacht dat de restwaarde steeds verder daalt.

Er is ook een zwaardere benzine versie van 194 pk in de CX-5. Als je opzoek bent naar een trekker die sterker is dan je huidige is dit misschien een optie voor je?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door janvijn » ma 27 sep 2021 18:48

doubleyou schrijft:
Is een Hobby 540 UL sowieso niet een maatje te groot voor de CX-5 scratch.gif ? De CX-5 2.0 165pk is met 1415kg geen zware auto en de Hobby weegt leegt (zonder mover of luifel) al 1357kg. Met belading kom je al gauw op een gewichtsverdeling van 95%. Dat lijkt niet ideaal qua stabiliteit.
Ik vind dit nog de meest steekhoudende opmerking, wij zelf hebben ooit onze diesel vervangen door een benzine auto, toen hadden we een Fendt met 1700 kg as. Onze auto (Toyota RAV4 2 WD) mag 2000 kg trekken.
Maar staar je niet blind op wat het trekgewicht is van een auto, de RAV heeft genoeg vermogen om die caravan overal mee naar toe te nemen, maar of dat altijd comfortabel ging, ik vond van niet. Het eigen gewicht van de auto is gewoon niet voldoende om hier comfortabel tot dat toegestane trekgewicht mee te trekken. Onze huidige caravan heeft een 1500 kg as, en die verhouding rijdt een stuk aangenamer.
Als je overweging om naar diesel over te stappen wordt ingegeven door financiel economische overweging zou ik het niet doen bij 20000 km per jaar.
Als je naar comfort op zoek bent, ja, een diesel rijdt veel fijner onderweg met een caravan, maar dat kan met een benzine uitvoering ook als je het eigen gewicht in de gaten houdt bij de aanschaf van een nieuwe benzine auto.
Succes met je zoektocht
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat is wijsheid.

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 sep 2021 20:21

Wijsheid en wat heb je er voor over zijn twee verschillende dingen.
Ik heb altijd benzine gereden maar onze laatste was een Discovery diesel, puur omdat ik die leuk vond, wij reden maar goed 20000 per jaar maar dat maakte niets uit, gewoon fun.
Toen mijn vrouw eind vorig jaar overleed en de disco wat ouder werd (zes jaar) heb ik besloten om weer over te stappen op benzine omdat ik alleen waarschijnlijk maar +/- 10000 per jaar ga rijden en de auto zes maanden per jaar stil staat.
En het was allang tijd voor wat nieuws… zo gaat dat bij ons: niet te veel peinzen gewoon doen!

Wat ik bedoel is: doe waar jij je goed bij voelt, vind je iets leuk en kan je het betalen? Ga er voor… het moet niet altijd wijs zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » ma 27 sep 2021 20:52

Denk dat ik wel genezen ben van de diesel als ik jullie zo hoor.
Er zitten natuurlijk altijd 2 kanten aan mijn keuze.
Een diesel koop je nu een stuk "voordeliger" het is natuurlijk het financiële plaatje.
De mooiste optie zou natuurlijk de CX-5 met 194 pk 4WD zijn maar, maar dan is mijn spaarpotje ook bijna leeg.
En die heb ik ook nodig om iets eerder met pensioen te gaan.
De caravanmarkt is natuurlijk booming en de caravan die wij wilden was er alleen nog in met een 1750 kg as.
Wat de CX-5 betreft deze trekt de caravan prima, als je inderdaad de auto maar voldoende belaadt.
Wij hebben het afgelopen jaar in Nederland gekampeerd en vonden het rijden totaal geen probleem 90 km/h.
Maar ik denk dat als je naar Frankrijk of Spanje gaat, misschien iets sterker beter gaat.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ab » ma 27 sep 2021 21:33

Ook daar kan je gewoon 90 rijden toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door dieseltijger » ma 27 sep 2021 21:55

@TS, ja een diesel rijdt fijner. Gewoon een diesel aanschaffen of nog beter: de CX-5 AWD aanschaffen en een jaartje langer elke dag naar jouw werk gaan voor het lekkere rijden die paar keer per jaar. ("Mag je niet zeggen Dieseltijger - dat is een individuele keuze"). Nou pech - je vroeg erom.

Even scherp: je gaat toch niet de koop naar jezelf rechtvaardigen, hm? Dus koop een vette bak en wees zo eerlijk naar jezelf je dan langer moet doorwerken of inlevert op de hoogte van jouw pensioen of blijf in de huidige auto rijden - en dan heb je letterlijk geen centje pijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ab » ma 27 sep 2021 22:04

Waarom rijdt ëen diesel fijner?
Ik hoor dat vaker. Maar heb eigenlijk nooit een echt goed argument gehoord.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Gemineye » ma 27 sep 2021 22:35

Ik denk dat dat argument vooral geldt voor een turbodiesel ten opzichte van een atmosferische benzine als trekauto. Dan snap ik het wel. Maar de huidige generatie turbo benzinemotoren hebben dezelfde voordelen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Henri Berends » ma 27 sep 2021 22:37

Tja, wij rijden vanaf 1992 al diesel. En hebben daarmee veel kilometers gemaakt. O.a. een Suzuki Grand Vitara met 270k en een LandCruiser met 450k. Deze zomer toch weer een jonge diesel aangeschaft. We rijden prive toch wel 30k. per jaar. Een Volvo XC60. Wel een SUV met AWD. Voorwaarde was wel een degelijke motorinhoud. (Dus geen 1500 cc. Turbo machientje) Met een flinke marge qua trekgewicht. (2400kg).
We hopen met deze trekker ook veel kilometers te kunnen maken. Tegen die tijd zien we wel weer.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ab » ma 27 sep 2021 22:52

Zijn er eigenlijk nog wel diesels zonder turbo ?
Ongeblazen benzinemotoren ook al steeds minder, en inderdaad steeds kleinere cylinderinhoud.
Persoonlijk hang ik ook nog steeds de oude Chinese wijsheid aan..
"There' s no subsitute for cubic inches"
mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door mrbullmastiff » ma 27 sep 2021 23:28

Ik heb mijn Diesel vervangen voor een Benzine auto. De enige reden dat ik niet terug een Diesel heb genomen is dat ik overwegend korte afstanden rij. Met de moderne Diesels heb je de komende jaren nog vrijwel nergens een probleem om naar toe te gaan.
Door de regio waar ik woon is het nog voordelig tanken over de grens was dat niet mogelijk dan had ik waarschijnlijk toch terug een diesel gekocht.
Als je op dit moment een Diesel koop is die waarschijnlijk goedkoper in aanschaf dan een benzine auto met een vergelijkbaar vermogen. Vanaf zo een 15000 km per jaar rij je in de praktijk met een Diesel goedkoper dan met benzine.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door erichendri » ma 27 sep 2021 23:45

Diesel zou ik niet kopen door alle comotie hedendage.
De CX-5 houden is ook een optie.
Solo best zuinig, ook in de wefenbelasting en best een goede trekker door de korte achterkant.
Caravan te zwaar, zag laatst een CX-5 met een fendt 560 diamant erachter rijden in de Eiffel.
Wil je nieuw kopen of gebruikt.
Een 4WD zou ik al een aanrader/voorruitgang vinden, weet niet of je met meer kamperen ook in de winter weg wilt.
Blijft lastig natuurlijk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Wie-niets » di 28 sep 2021 00:04

Ab schreef:
ma 27 sep 2021 22:52
Zijn er eigenlijk nog wel diesels zonder turbo ?
Ongeblazen benzinemotoren ook al steeds minder, en inderdaad steeds kleinere cylinderinhoud.
Persoonlijk hang ik ook nog steeds de oude Chinese wijsheid aan..
"There' s no subsitute for cubic inches"
mrgreen.gif
Persoonlijk heb ik lang zo gedacht maar Voortschrijdend inzicht en bij de doorontwikkeling bij motoren kwam ook dit langzamerhand naar voren en tot een wijs besluit.
... but is it really always necessery?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ab » di 28 sep 2021 00:19

No.absolutely not.. awhoea.gif
Maar wel heel lekker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”