Wat is wijsheid.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Jan van Vijven » di 28 sep 2021 03:31

Diesel fijner rijden?? Welnee joh, maakt geen bal meer uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 09:23

Ik heb een diesel. Bewust gekozen ook. Maar ik woon in Duitsland en de wegenbelasting voor de Benz is iets van zo'n 200 euro per jaar. Als ik in Nederland zou wonen had ik voor een benzine gekozen.

Nu even naar het dilemma van TS. Ik zou (mits de auto verder goed bevalt) lekker blijven rijden in de huidige auto. Ja, met een caravan zal een diesel meer kracht hebben dan je huidige benzine maar uiteindelijk rij je de meeste kilometers nog altijd zonder caravan. En dan rij je met een diesel, vanwege de veel hogere houderschapsbelasting wel veel duurder dan met een benzine. En als die ritten dan bestaan uit korter stukken krijg je ook nog eens problemen met EGR kleppen enzo. Een diesel vind korte stukjes helemaal niet fijn.

Waarom ontstaat bij zo veel mensen het gevoel dat je minimaal 200pk en 400Nm moet hebben om een caravan te trekken? Met de helft kom je ook boven op een berg hoor. Okee, het gaat iets minder snel maar het is toch geen wedstrijd?

Ja, ook een zwaardere auto rijdt fijner met de caravan. Maar ook die is weer duurder in de belasting. Als het rijden nu acceptbel is en er is geen andere noodzaak om de CX in te ruilen, dan zou ik hem lekker blijven rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Ton37 » di 28 sep 2021 09:55

Financieel + Praktisch = F + P =100%, waarbij F een berekenbaar feit is en P meer een 'gevoel'. Dus ik zou kiezen voor F.
Als Financieel 80% is blijft er weinig keus over (20%) voor Praktisch. weenie.gif knipoog.gif
Met andere woorden: laat het Financiele overwegen.
Optie 1: verkoop de (zware) Hobby. Neem een lichtere 2e hands (max 1500 kg) Kijk naar een mooie CX-5 inruil (v/a bj. 2017, mss. wel AWD en automaat, wel benzine). Laad de zwaarste voorwerpen in jouw CX5 (de 75% regel). Lekker 80/90 kg kogeldruk. En je reist prima Europa door, zelfs de Alpen en Pyreneen zijn dan geen probleem.
PS met de CX5 en 1750/2000 kg zou ik de bergen niet graag in gaan, net ff te weinig vermogen onderin. Mijn CX5 (toen 2012, handgeschakeld) en Burstner 1350 kg (+ 80 kg kogeldruk) hebben het destijds daar prima gered ;-)).
Optie 2: behoud beide en zoek niet de bergen op.
Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door meeder » di 28 sep 2021 10:20

Vermogen/trekkracht onderin is niet altijd even belangrijk, als het vermogen er maar is.
Natuurlijk is het voor je gehoor fijner dat de motor geen 4000-5000 tpm draait maar het is normaal gezien geen enkel probleem.

We zijn voor een groot deel verwend met motoren met veel koppel bij lage toerentallen maar het is niet persé beter of slechter, het is anders.

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » di 28 sep 2021 10:37

verkoop de (zware) Hobby
Die heb ik sinds juni 2021 dus dat zal geen optie zijn.
IK denk dat op dit moment het verstandigste is de CX-5 te houden, en afwachten of er een 192 PK AWD voorbij komt welke in mijn budget past.
Heb nog even voordat we echt op pad gaan. (1 oktober 2022) Zie er nu al naar uit blij.gif
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 10:52

Dàt lijkt mij ook het beste. Gewoon even te proberen hoe het gaat.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Henri Berends » di 28 sep 2021 11:04

[re.gif] [re.gif] [re.gif]
Zeker nooit met een zware combinatie op een helling stilgestaan of in een file gereden op bijv. de Fernpas?
Het motoriek en aandrijflijn heeft toch wel wat te lijden van het verkrijgen van max. koppel om de combinatie aan het rollen te krijgen. Koppel onderin geeft gewoon meer rust en souplesse.
Dat zijn dan ook de voordelen van de combi van een diesel/automatische transmissie.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » di 28 sep 2021 12:39

Gewoon even te proberen hoe het gaat.
Rijden in Nederland totaal geen probleem, en wanneer laadt je je caravan tot 1750 kg?
Denk dat ik max aan 1600 kg kom.
Mazda is een wagen die het fijn vindt een beetje extra toeren te maken. Heb altijd het idee nadat je een paar honderd km
met de caravan gereden hebt de CX-5 veel beter rijdt ( niet omdat de caravan er dan niet meer achter hangt )
Maar allemaal bedankt voor de leuke en hopelijk leerzame reacties.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door deusjevo » di 28 sep 2021 13:20

[re.gif]

Hij vindt het niet alleen fijn, hij heeft het ook gewoon nodig die toeren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Henri Berends » di 28 sep 2021 13:25

Laden?
Gewicht kan 'm ook zitten in o.a. mover, cassetteluifel, accu, TV, vaste schotel, dakairco, fietsendrager, fietsen.... Met dit soort zaken kan het hard gaan.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 16:56

Henri Berends schreef:
di 28 sep 2021 11:04
[re.gif] [re.gif] [re.gif]
Zeker nooit met een zware combinatie op een helling stilgestaan of in een file gereden op bijv. de Fernpas?
Het motoriek en aandrijflijn heeft toch wel wat te lijden van het verkrijgen van max. koppel om de combinatie aan het rollen te krijgen. Koppel onderin geeft gewoon meer rust en souplesse.
Dat zijn dan ook de voordelen van de combi van een diesel/automatische transmissie.
Niemand ontkend dat je met meer koppel comfortabeler de helling op rijdt. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan. Je komt ook met minder vermogen echt wel boven. Ook op de Fernpas, die overigens maar 8% stijgt. De Route Napoléon heeft al 12% stijging. Ik heb daar ook oude T3 VW busjes met 60pk omhoog zien rijden. Niet snel, maar het ging wel.
Op Madeira met een huur Panda een helling van 44% gereden. Ook dat ging.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » di 28 sep 2021 17:15

Gewicht kan 'm ook zitten in o.a. mover, cassetteluifel, accu, TV, vaste schotel, dakairco, fietsendrager, fietsen.... Met dit soort zaken kan het hard gaan.
Heb alleen een mover met een 4kg accu en fietsendrager met fietsen. Airco gaat in de auto Eurom Split unit
Vraag me wel af hoe die anderen dat doen als ze nog een 150 kg over hebben op hun gewicht.
Het schijnt dat er heel veel mensen te zwaar op vakantie gaan, ben ik bang
Daar heb ik met 1750 kg nooit last van.
Heb op mijn reizen naar het zuiden ook combinaties Landrover sport met een Eribaatje erachter compleet aan de haal zien gaan. Dus trekgewicht tov caravan gewicht zegt dan ook niet zoveel.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken,kom je met elke combinatie heel ver.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door meeder » di 28 sep 2021 18:05

Henri Berends schreef:[re.gif] [re.gif] [re.gif]
Zeker nooit met een zware combinatie op een helling stilgestaan of in een file gereden op bijv. de Fernpas?
Het motoriek en aandrijflijn heeft toch wel wat te lijden van het verkrijgen van max. koppel om de combinatie aan het rollen te krijgen. Koppel onderin geeft gewoon meer rust en souplesse.
Dat zijn dan ook de voordelen van de combi van een diesel/automatische transmissie.
Ja, niet de wegen die jij noemt maar wel wegen van 8-12% in Zweden en Noorwegen.
Wegrijden vanuit stilstand doe je niet vaak op zo'n helling en die keer dat het voorgekomen is ging het prima met onze toenmalige auto.

Natuurlijk was het gemakkelijker toen we eenmaal naar een downsize turbo blokje met automaat gingen en nu met een atmosferische benzinemotor met elektrohulp gaat het ook prima.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door doubleyou » di 28 sep 2021 18:21

Toch zou ik je caravan een keer wegen in beladen toestand. Ik denk dat je onderschat hoeveel gewicht je erin laadt. Je mover, accu en fietsen wegen al minimaal 80kg.

Ik had mijn caravan op beladen 1550kg geschat. Bleek 1700 kg te zijn. Ik denk dat een deel van het verschil zit in het feit dat de fabrieksopgave niet klopt. Ik ging van 1350 ipv 1300 kg leeg uit maar ik verwacht dat de Avento op minimaal 1400kg leeg zit.
Gelukkig bleek mijn auto ook wat zwaarder dan opgegeven zodat ik uiteindelijk nog steeds op ongeveer 80% gewichtsverhouding zit.

"Heb op mijn reizen naar het zuiden ook combinaties Landrover sport met een Eribaatje erachter compleet aan de haal zien gaan."

Dat vind ik een non-argument. Je kan altijd een extreem voorbeeld pakken :). Ik denk dat het wel een beetje common sense is dat een combinatie niet zo aanbevelenswaardig is als je op 95% gewichtsverhouding zit, en dat je daar behoedzaam mee moet rijden. Kan me ook niet voorstellen dat het echt fijn rijdt. Caravantrekker is gebaseerd op rekenmodellen maar ik denk dat het wel een aardige indicatie geeft. Je combinatie krijgt 1,5 ster voor gewicht. Aanbevolen wordt niet harder dan 80 te rijden.
Motorisch zal je Mazda het absoluut aankunnen maar de atmosferische motor zal wel flink aan de bak moeten (3,5 ster op Caravantrekker). Of dat echt comfortabel reist op langere afstanden en op snelwegen met veel hellingen is de vraag.

Een CX-5 Diesel met 175pk en AWD bv. zal met je Hobby waarschijnlijk een prettigere combinatie opleveren. Veel meer koppel bij lage toerentallen en een aanzienlijk hoger leeggewicht. Dat laatste maakt het qua wegenbelasting natuurlijk wel een stukje duurder.
Laatst gewijzigd door doubleyou op di 28 sep 2021 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Chris » di 28 sep 2021 18:44

Echt met de vorige schrijver 500% eens... WEGEN die Hobby...
Ik dacht ook "te licht" over het gewicht van mijn caravan.
Wegen is weten.... en da's best wel een goeie om te weten.

Waar ik nog aan dacht..
Veel auto's kan je tunen.
Dan haal je er wat meer uit.
Auto's met turbo's en zeker diesels zijn erg goed te kietelen zelfs.
Maar ook athnosferisch ademende motoren kunnen getuned worden.
Mijn vorige turboloze benzine Volvo had "maar" 140 pk en na het kietelen was dat 175 pk.
Koppel ging ook met iets van 40 Nm omhoog.
Toch winst...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door PD » di 28 sep 2021 20:43

Willem Deden schreef:
ma 27 sep 2021 20:52
Een diesel koop je nu een stuk "voordeliger"
Die ontwikkeling zie ik echt nog niet bij de wat serieuzere trekkers; hooguit is dit het geval bij de categorie boodschappenautootjes. De voorspelde extra waardedaling zie ik voorlopig niet terug in de vraagprijs van de wat grotere gebruikte diesels.

Of je nu een diesel of een benzine moet kopen... ach de keuze voor een auto is vooral emotioneel en daarna worden de rationele argumenten erbij gezocht voor het juiste gevoel knipoog.gif Overstappen van diesel naar benzine, puur voor lagere maandlasten, verdien je zo snel nog niet terug... het duurt echt veel langer dan je denkt voordat je spaarrekening weer hersteld is van je "besparingsaankoop".

Wanneer je echt toe bent aan een volgende trekker, en je caravan niet te zwaar is, is een benzine hoogstwaarschijnlijk de beste keuze. Ook het aandeel van zgn. caravankilometers op je jaarkilometrage is van enige invloed (bij ons ca. 70-80% van de kilometers als caravankilometers).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Florisdb
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 feb 2020 10:08

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Florisdb » di 28 sep 2021 22:34

Dat is een goed argument van PD, van de 20000 km die je jaarlijks verwacht te rijden zijn er met de caravan? Kijk maar eens naar het verschil in verbruik tussen een flinke dieseltrekker of benzinevariant.

Verder lees ik veel ‘emotionele’ argumenten om vooral geen diesel te rijden. Dat klopt wel met het huidige politieke sentiment. In de meeste recente Autoweken staat een mooie drieluik over dieselauto’s. Zeker het lezen waar. Op het gebied van fijnstof verslaan moderne diesels zelfs de benzine varianten.

Waar je zeker rekening mee moet houden is de Euro normering. Koop je een Euro 6 of 6dtemp diesel kan je nog wel even vooruit. In Nederland wordt de Euro 4!!!! in 2025 uit de steden verbannen. In Brussel mag vanaf 2025 alleen de Euro 6 en hoger nog naar binnen.

Het meerverbruik van een even zware auto-caravan benzine ten opzichte van diesel kan aardig oplopen. Daarnaast kan je waarschijnlijk de dieselvariant voordeliger aanschaffen. Wat je niet uitgeeft, kan je ook niet afschrijven.

Het grote koppelvoordeel van een diesel woog in het verleden veel meer. De huidige turbo-benzine motoren doen daar zeker niet voor onder, en de (plug-in)hybride al helemaal niet (zolang er voldoende accureserve is :) )

Het ‘nadeel’ van je huidige CX5 is dat het een opgeblazen motor heeft. Dus om in het juiste koppelgebied te komen zijn veel toeren nodig.

Als ik een keuze zou mogen maken zou de rekenmachine een hoofdrol hebben. Succes met dit mooie procent :)
Knaus 500 QDK Silver Selection
Renault Espace IP 7P Benzine 225pk/300Nm bj 2020

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door meeder » di 28 sep 2021 23:28

De meeste Euro 4 diesels zijn ergens tussen 2006 en 2011 gebouwd dus in 2025 zijn ze 14 tot 19 jaar oud, hoe relevant is een verbod in steden dan nog?

De oudste Euro 6 diesels zijn tegen die tijd ook alweer 10 jaar oud.

Ik zou mij nog niet extreem druk maken over het gebruik van een diesel te komende jaren als je er al één hebt. Je kan er denk ik ook prima nog één kopen als je dat wil.

Privé zal ik niet snel meer een diesel aanschaffen omdat we daar gewoon te weinig voor rijden. Onze laatste privé diesel begon al moeite te krijgen met 50km per dag waarvan de helft ongeveer stadsverkeer en veel te weinig echt lange afstanden. Dit zorgde er voor dat ik 2 keer per jaar de EGR klep schoon kon maken.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door erichendri » di 28 sep 2021 23:40

Was de CX-5 die u heeft een automaat of handbak?

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door 4Motion » wo 29 sep 2021 07:48

@meeder +1 : die erg en roetfilter perikelen waren ook voor ons de reden om voor benzine te kiezen met 15k per jaar
aan km.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » wo 29 sep 2021 07:57

@Eric

Handgeschakeld.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Willem Deden » wo 29 sep 2021 16:25

Zit net even een stukje te lezen over een bmw 316 met een knaus 500
Bmw mag 1400 kg trekken knaus mag 1500 wegen.
Volgens mij moet je auto trekkracht toch altijd boven de max van je caravan zijn?
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Volvodriver

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Volvodriver » wo 29 sep 2021 16:39

[re.gif]
Nee, zolang het daadwerkelijk gewicht maar max 1400 kg is mag je er mee rijden.
Maar mogelijk zal je hiervoor een BE rijbewijs moeten hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door Chris » wo 29 sep 2021 19:31

Willem Deden schreef:
wo 29 sep 2021 16:25
Zit net even een stukje te lezen over een bmw 316 met een knaus 500
Bmw mag 1400 kg trekken knaus mag 1500 wegen.
Volgens mij moet je auto trekkracht toch altijd boven de max van je caravan zijn?
Ja, dat mag mits...
Mits de Knaus niet zwaarder dan 1400 Kg is beladen.

Ik had hetzelfde.
Mijn vorige Volvo mocht 1500 Kg trekken en de Knaus was 1700kg.
Zolang de Knaus tot 1500 Kg beladen werd was er niks aan de hand.... toegestaan.
Maar..fijn was het niet.
Nu heb ik een auto die 1800 Kg mag trekken.... dat is een stuk lekkerder rijden.
Want de auto weegt ook duidelijk meer.
Wel verplicht een BE rijbewijs, maar dat had ik al.

De 75% regel die de ANWB ooit preekte is allang achterhaald.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Wat is wijsheid.

Bericht door TFJ » wo 29 sep 2021 20:08

Chris schreef:
wo 29 sep 2021 19:31
De 75% regel die de ANWB ooit preekte is allang achterhaald.
Inderdaad compleet achterhaald.
Neem als voorbeeld een Toyota Landcruiser die 3500kg mag trekken, dat geeft wel aan hoe vreemd dat 75% advies is.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”