Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Plaats reactie
vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door vediya1 » zo 26 sep 2021 18:45

Hallo,

Na 11 jaar met een Burstner Averso 390TS gecampeerd te hebben, hebben we recent een nieuwe Knaus Sport 450FU aangeschaft omdat deze toch meer comfort gaf; vooral verschil in treinzit en u-zit.
Vorige week een weekje op de camping gestaan en toch paar puntjes opgemerkt waar ik niet van weet of dit normaal is.
- de (6) waterkraantjes moeten blijkbaar héél vast gedraaid worden; ik had schrik om dit over te draaien en ben terug naar de dealer gegaan die dit onmiddellijk nog vaster kon draaien. Vermoedelijk is dit normaal maar ik stelde mij toch de vraag.
- ander punt was dat de hordeur niet volledig afsluit. zie fotos.
De rechterstijl waar de hordeur tegen gedrukt wordt lijkt mij in een boog te staan, of de stijl van de hordeur zelf.
Nagevraagd bij de dealer en dit lijkt ook weer normaal te zijn wanneer het een hordeur van plastiek is (in de Burstner hadden we een aluminium exemplaar).
Dit wordt volgens hem opgelost door een spie tussen hordeur-kader en het houtwerk te plaatsen.

Zijn er anderen die hetzelfde opmerken bij een plastiek hordeur of bij eenzelfde type caravan ?

Bedankt voor de reactie(s).
Bijlagen
hordeur-boven.jpg
hordeur onder.jpg
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door BertJan » zo 26 sep 2021 18:49

de plastic steil van de hordeur is niet erg maatvast en hierdoor kiert deze, je zet iets ernaast en de kier is weg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 18:52

Hoi...

Je bedoelt de 6 aftap kraantjes dus.
Ja... dat zijn heel universele dingen, moeten idd flink vast.
Er zijn wel forumleden die dat aangepast hebben en er kogelkraantjes voor gezet hebben.
Ik heb ook een Knaus en draai ze al zolang ik de hut heb idd VAST.... geen probleem.

De hordeur... ik denk wat afstellen bij de eerste beurt die de caravan krijgt.
Zeker oplosbaar...
Als dat je klachten zijn valt het heel erg mee....
Ik had ook maar 3 puntjes destijds, maar je hoort ook wel anders helaas.
( En muggen komen niet door die kier hoor.... ook niet onder en bovenin door de kier. )

Het blijven complexe handgebouwde dingen... er kan altijd..... en daar is de garantie nou net voor.
Wordt het geregeld.

Ik wil je wel waarschuwen voor een ander issue met de hordeur.
Het is heel belangrijk dat je de hordeur goed sleut voordat je de caravan deur dicht doet.
Als de hordeur nog een paar centimeter open is, lees niet in de oprol koker, en de deur gaat dicht, dan drukt de deur de hor uit elkaar.
Als dat onbeheerst gaat, b.v. de wind klapt de deur dicht... en de hor is niet dicht... dan is ie stuk.
Dan breekt het hoek verbindinkje onder en/of bovenin.
Dat is geen garantie.... en ik hoor dat sommige dealers een nieuwe horder plaatsen en berekenen.
Mijn dealer heeft de losse hoekjes, die zijn met beleid ook te vervangen... wel een freubel klus, maar kan en kost echt minder dan een hele hordeur.
Dus..
Be carefull...daarmee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door vediya1 » zo 26 sep 2021 19:12

Bedankt voor de reacties.
Iets ertussen zetten is dus ook wat de dealer voorstelt.
Over de voorzichtigheid van de deur-hordeur heb ik idd vorige week al een topic gelezen.
Dit zijn zeker aandachtspunten; in de vorige caravan was de deuropbouw smaller (ook zonder vuilbakje) en kon dus gesloten worden zelfs met de hordeur gesloten.
Voor de rest zijn er idd enkele "mindere" punten aan de Knaus t.o.v. de Burstner vooral bagagemogelijkheden, watertank e.d. maar hierover is al het één en ander gezegd in een ander topic.

Spijtig genoeg zal het weer een half jaar wachten zijn alvorens we het één en ander kunnen uitproberen.

MVG
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door HenkR » di 28 sep 2021 16:41

de (6) waterkraantjes ??
Waar zitten die? Ik heb er (volgens mij) maar 4
- warm en koud bij de boiler in de buurt
- warm en koud onder de onderste la bij keuken kraan
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door Chris » di 28 sep 2021 16:48

[re.gif]
Klopt Henk..
Als de toiletgroep de andere kant opgaat met leidingen komen er 2 bij.

@TS..

Mijn gevoel zegt dat je jullie oude Burstner nog mist.
Edoch...zelfs op de gouden koets zijn aanmerkingen...werkelijk niets is 200% perfect.
Jou keuze toch de Knaus..??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jgvliet
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 3 jul 2020 19:23

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door jgvliet » ma 18 okt 2021 17:51

HenkR schreef:
di 28 sep 2021 16:41
de (6) waterkraantjes ??
Waar zitten die? Ik heb er (volgens mij) maar 4
- warm en koud bij de boiler in de buurt
- warm en koud onder de onderste la bij keuken kraan
Onder het bed zitten er nog 2, onder het passtuk waar je het filter in kunt zetten.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door Jaap van Duijn » ma 18 okt 2021 18:52

@TS,

Zeker voor je hordeur, let op dat je buiten deur niet dicht slaat door de wind, kan je 1e herstelling kosten als het verkeerd loopt.
Wij hadden zelfde, nu een spanveer op de deur zodra deze open gaat en blijft.
En dat plastic, blijft toch vervormen oom wij hebben er een spie tussen - ik nam kunststof :).

Veel plezier en vertier met je nieuwe spulletje. En gezondheid vanzelf gewenst Jaap

vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door vediya1 » wo 20 okt 2021 13:35

Kan nu niet direct foto nemen van de kraantjes; caravan staat in stalling tot ....; ik dacht toch 2 onder keuken; 3 onder bed en vooraan (rijrichting) ook onder bed een laatste dicht bij de boiler.
Het langst heb ik gezocht naar het kraantje dicht bij de boiler.

Ander vraagje ivm de stop voor de watertank; kan deze lang meegaan of is het aangeraden een reserve-stop mee te nemen.
In de tank plaatsen, geen probleem; eruit is echter een andere zaak. Uiteindelijk heb ik het gedaan met een lange schroevendraaier door het oog en deze als hefboom gebruikt om zo eruit te halen. Heb hier ook al gelezen caravan op brug zetten en met hamer lostikken...
Misschien zijn er andere - betere - manieren.

MVG
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door nonblond » wo 20 okt 2021 16:04

Ik heb geen Knaus, maar de stop moet toch niet met grof geweld verwijderd worden. Ik kan bij mijn Eriba de stop er met de hand heel gemakkelijk in en uit halen. Dat zou bij de Knaus ook zo moeten zijn. Bij de Knaus die ik voor de huidige caravan heb gehad was dat niet anders.Gewoon er in doen zonder aan te drukken is voldoende. Heb er ook nooit over nagedacht om een reserve stop mee te nemen.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door HenkR » wo 20 okt 2021 16:21

Hier idem met mijn Knaus. Stop is er makkelijk uit te trekken en na leeg lopen en doekje over de bodem stop er weer lichtjes in doen en klaar.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door Chris » wo 20 okt 2021 16:28

Ook hier met mijn Knaus...stop simpel maar doeltreffend in gebruik.
Met een dommekracht vast draaien is absoluut niet nodig.
Beetje vast is zat..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vediya1
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 21:00

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU en watertank.

Bericht door vediya1 » do 21 okt 2021 16:57

Bij mijn vorige caravan was het een draaistop, dat was idd licht vast draaien en had je plaats genoeg met bank omhoog.
Nu in de knaus is het een stop zonder schroefdraad, enkel in het gaatje steken.
Daar het bed maar half open gaat moet ik mijn arm tussen watertank en bedbodem steken (weinig hoogte), dan 90 graden naar onder de stop opzoeken in het water. Dan proberen uit te trekken wat dus niet lukte.
Waarschijnlijk ontbreekt de ervaring met knaus of is alles nog te nieuw.
Al doende, volgend seizoen, zal ik leren.

Mvg
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Hordeur in nieuwe Knaus Sport 450FU

Bericht door nonblond » do 21 okt 2021 20:05

Die van mij draai je ook niet vast, maar ik heb nog steeds het idee dat de stop er te diep in gedrukt is. Je hoeft hem niet aan te drukken. Bij de meeste caravans kun je er niet echt lekker bij.Dus de omschrijving komt mij bekend voor.

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”