Welk zonnepaneel en laadregelaar

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » zo 26 sep 2021 16:10

Voor onze Sprite bekijk ik de optie van een zonnepaneel.

Ik wil niet al te groot, en het voldoet als deze de Liontron accu 55Ah kan laden. Ik denk dat dit met een 100W paneel moet kunnen. Verder nog de juiste laadregelaar.

Waarschijnlijk zit er een aansluitmogelijkheid voor de laadregelaar op de Sargent zoals op het schema te zien is.

Iemand een suggestie welk merk en type paneel en regelaar het beste past?
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 16:15

Dit wordt ook een beetje mijn interessedeel op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs .
De Victron of de Powerxtreme accu, waarbij de Victron al een solar input heeft.

Benieuwd wat ik ga leren.
Weet nu al dat ik op moet passen met de max spanning uit de solar cellen.... de Victron kan niet meer dan 25 volt aan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » zo 26 sep 2021 16:28

Ik dacht dat de meeste panelen rond de 22V zitten. En heeft de laadregelaar daar niet een functie in?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ab » zo 26 sep 2021 16:44

Ja. De inkomende spanning van zonnepaneel(en)naar de laadregelaar maakt niet uit. Al zou het 44 volt zijn.
De laadregelaar stem je af op het type accu voor de juiste laadspanning. Rond de 14 volt of meer, afhankelijk van het type accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 18:36

Ferdi schreef:
zo 26 sep 2021 16:28
Ik dacht dat de meeste panelen rond de 22V zitten. En heeft de laadregelaar daar niet een functie in?
Jij weet al meer dan ik..
Als 22 Volt de max is zit ik met de Victron accu gebakken.
Daar hoeft dan geen laadregelaar tussen geknoopt te worden... het solar panel direct in de Victron accu.
Lees maar..

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ack-NL.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NE_web.pdf

Edit...
Da's nou grappig... kom ik net een datasheet van solar panels tegen van ... Victron..
https://stroomwinkel.nl/victron-bluesol ... 1dEALw_wcB
effe op datasheet klikken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » zo 26 sep 2021 18:58

Ik heb op de Sargent een voorbereiding zitten waar een zonnepaneel op aangesloten kan worden met een Max van 10V, dus dan moet er een regelaar tussen welke je kan inregelen op de maximum 10V en Max 10A. Dat is alles denk ik.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 19:01

Da's wel een beetje raar eigenlijk... een ingang van max 10 volt voor een solar panel, die minimaal 12 volt afgeeft.
Ik heb ooit eens aan een Sargent geknutseld, en het zijn zeker mooie en stevige dingen... slimme techniek... maar dan verklaar je 10 volt max toch weer niet.
Nou ja.. een regelaar ertussen lost dat op.
Maar duidelijk dat Engelsen toch wat anders denken over de spanningsvoorziening in hun caravans.... net als de water huishouding trouwens.
Leuk he ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » zo 26 sep 2021 19:31

Ik vraag me af of dat wel klopt die 10 volt. Ze hebben het over de uitgang van het paneel en ik kan ze niet vinden die dat maximaal afgeven. En de regelaars beginnen ook bij 12V. Op de Sargent site staan ook zonnepanelen en ook daar voldoet er geen een aan.
Misschien de dealer eens raadplegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ab » ma 27 sep 2021 09:53

Da's een schrijffout.
10 V moet zijn 10 A.
De ingangsspanning kan heel wisselend zijn op de laadregelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » ma 27 sep 2021 10:48

Dat dacht ik ook, dus een spanningsregelaar met Max 10A voldoet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021 11:10

en uitvinden of je een 12 of een 24 volt paneel moet hebben.

@ Ab..
Kan idd niet anders... 10V is onbruikbaar... 10 A max input is logisch
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door scooterandre » ma 27 sep 2021 11:17

Wat ik in de specificaties wel mis, is de maximale ingangsspanning van de regelaar. Als de accu immers vol is, krijgt de lader de open klemspanning van het zonnepaneel voor zijn kiezen.
Met deze PWM-regelaar is het sowieso onlogisch om een 40V-paneel te kiezen; tijdens het laden is de paneelspanning gelijk aan die van de accu.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021 11:24

[re.gif]
Ha... de man die we hebben moeten..
Leg uit Andre...
....
.
.
.
En als dat voor Ferdi nu duidelijk is.. heb ik ook een vraag.. stuur ik je een PB over...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » ma 27 sep 2021 11:55

Naast de PWM regelaar bestaat ook de meer efficiënte MPPT versie.

Dit las ik op internet https://kleinezonnepanelen.nl/nl/inform ... -mppt/c-25
en dan zie je dat de regelaar een belangrijke schakel is in het geheel.

Laadregelaars PWM en MPPT
Wat is de taak van een laadstroomregelaar
Een accu is een gevoelig apparaat. Als je een accu niet op de juiste manier laad zal de accu niet geheel volgeladen worden maar zal ook de levensduur afnemen. Een laadregelaar zorgt dat de stroom vanuit het zonnepaneel op een gedoceerde manier naar de accu gaat. In een bepaalde fase van het laden van de accu zal de laadregelaar zelfs de stroomsterkte beperken om te voldoen aan de juiste laadmethodiek. Een goede laadregelaar is dus het behoud van je accu en betaald zich zelf terug.

Aansluiten
De laadregelaar is het hart van je autonome installatie. Hij krijgt zijn energie van de zonnepanelen, geeft dit aan de accu. Wanneer je energie uit je accu nodig hebt, stroomt er stroom vanuit de accu naar de verbruikers.

Ladingsindicatie / SOC
De mate waarin de accu geladen is wordt met een technische afkorting "SOC" genoemd. Dit staat "State Of Charge". Voor dagelijks gebruik is het heel prettig als de laadstroomregelaar een indicatie heeft die aangeeft hoeveel de accu geladen / ontladen is. In de meest eenvoudige vorm zijn dit ledjes maar het kan ook een metertje zijn die grafisch of met procentuele waardes de lading van de accu weergeeft.

Maximale stroomsterkte
Een belangrijk aspect van de laadstroomregelaar is de maximale stroom die hij vanuit het zonnepaneel aan de accu kan doorgeven. Hoeveel die maximale laadstroom is wordt bepaald door de opbrengst (de Wp waarde) van je zonnepaneel (of panelen). Kies aan de hand van die maximale stroom die je zonnepanelen kunnen leveren je laadregelaar uit.

Accu onderspanningsbeveiliging
Accu's hebben een hekel aan te diep ontladen. Dat beperkt hun levensduur aanzienlijk. U kunt uw verbruikers ook rechtstreeks op de verbruikersuitgang van de laadregelaar aansluiten. De laadstroomregelaar heeft een beveiliging die de accu automatisch "afkoppelt" op het moment dat de accu spanning onder een bepaald spanningsniveau komt. Dit spanningsniveau ligt bij de meeste laadregelaars bij zo'n 11 Volt. Dus ondanks dat de accu nog zeker wat energie bevat zal de laadregelaar voorkomen dat de accu nog verder ontladen wordt. Daar moet je heel blij mee zijn het is echt het behoud van je accu.

Accu bewaking
Voor een accu is het van belang dat hij regelmatig, liefst iedere dag, volledig geladen wordt. Wanneer het voor een lange periode bewolkt / weinig zonnig weer is geweest zal de accu zeker niet iedere dag geheel geladen worden tevens zal door het gebruik van de accu de lading steeds verder ontladen worden. De accu kan dan een tijdlang schommelen tussen niet geheel geladen en flink ontladen. Dat is funest voor accu's. De levensduur van de accu wordt daarmee aanzienlijk bekort (van jaren naar maanden als dit te lang duurt). Sommige laadstroomregelaars hebben een voorziening om deze situatie zoveel mogelijk te voorkomen.

MPPT Laadregelaars
MPPT staat voor Maximum Power Point Tracking. Dit is een techniek waardoor een laadstroomregelaar uit een zonnepaneel meer vermogen gehaald kan worden dan wanneer de laadregelaar of zonnepaneelomvormer deze MPPT techniek niet bezit. Een laadstroomregelaar met MPPT kan tot 30% meer energie uit een zonnepaneel halen. Je betaald wel wat meer voor een laadstroomregelaar met MPPT maar die kosten haal je er zo uit doordat het zonnepaneel wat kleiner kan zijn omdat je meer opbrengst uit het zonnepaneel haalt.
Met een traditionele PWM regelaar zal nooit het maximale vermogen van een zonnepaneel aan een accu kunnen worden afgegeven.
Bijvoorbeeld een paneel van 100 Wp levert bij een bepaalde maximale zoninstraling een stroom van 5,55 A bij een spanning van 18V. Vermogen is stroom x spanning, dus 5,55V x 18V = 100 Watt.
Wordt dit paneel aangesloten op een lege accu, stel 11,5 V dan levert het zonnepaneel op dat moment maar 5,55A x 11,5V = 64 Wp.
Een MPPT-regelaar (Maximum Power Point Tracking) bepaalt het optimale werkpunt zodat het maximale vermogen uit het paneel wordt gehaald en zet dit om naar de lagere accuspanning. In feite zal deze regelaar dus meer stroom aan de accu leveren dan dat het zonnepaneel levert.
Het meeste voordeel wordt bereikt bij lage accuspanning. Als de accu voller raakt neemt het voordeel af.
Bijvoorbeeld: 18 Volt zonnepaneelspanning / 11,5 Volt accuspanning * 5,55A = 8,68A. Een MPPT regelaar kan in theorie met een 100Watt zonnepaneel een accu met een spanning van 11,5 Volt laden met 8,68 Ampère.
Deze MPPT regelaars halen wel 20 tot 30 % meer vermogen uit uw zonnepaneel dan een conventionele PWM regelaar.

Voordelen
U kunt een kleiner zonnepaneel aanschaffen (goedkoper) Dat betekent ook; minder gewicht, belangrijk voor caravan en camper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door scooterandre » ma 27 sep 2021 13:02

[re.gif]
Wat ik nog mis in bovenstaande citatie.
Mocht je nog een tweede identieke paneel bij willen plaatsen, dan kun je deze panelen met een MPPT-regelaar in serie zetten, zonder de draaddiktes aan te hoeven passen.
Buien vallen niet.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Jaap van Duijn » ma 27 sep 2021 14:21

@Ferdi,

Niet alles is zo goed als bij de installaties van de Engelse caravans / campers
Die Seargent units en documentatie en voorbereiding vind ik perfect.
Daar kunnen de Duitse en Franse makers nog veel van leren.
Plus ook hun service is uitmuntend te noemen, meestal binnen 1 werkdag terug koppeling - alleen vrijdag middag vroeg dicht en maandag weer open dat is maar een weet.
Gedurende 20jaar veel plezier gehad van hun apparatuur, en hulp wanneer nodig dit dan meestal met een uitbreiding zoals hier de zonnepanelen en regeling.

Fijne kamperen en stroom opwekken voor de caravan zou ik zeggen.

Jaap

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » ma 27 sep 2021 15:10

Goed om te weten Jaap. Ik sta er ook regelmatig van te kijken hoe doordacht en uitgebreid deze installatie is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Ferdi » ma 27 sep 2021 15:11

scooterandre schreef:[re.gif]
Wat ik nog mis in bovenstaande citatie.
Mocht je nog een tweede identieke paneel bij willen plaatsen, dan kun je deze panelen met een MPPT-regelaar in serie zetten, zonder de draaddiktes aan te hoeven passen.
Mooi door jou aangevuld dan Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Arie-V » ma 27 sep 2021 18:04

Ik heb een goal zero 100wp zonnepaneel op mijn bus die is verbonden met de 75ah yellowtop huishoudaccu via een victron mppt lader 75/15.
Op deze combi staat 24/7 een compressor koelbox op en diverse verlichting achterin de laadruimte.
Wel word er gereden met de auto.
Mijn ervaring met victron is erg goed en ook al erg lang.
Buiten het feit dat jullie een bukkie zien in de opgeslagen data nog nooit leeg gestaan.
Zelf overweeg ik een nds zonnepaneel op een victron mppt lader.
Het mooie van de nieuwe mppt laders is de Bluetooth verbinding.
En in een victron mppt lader kan je het laadkarakter instellen voor het specifieke model accu.
33582CB0-C0CB-4133-9C11-EAB1D0F485C8.png
BA2CA4BC-EEA1-45A4-94BB-6125C4B48C8C.png
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Welk zonnepaneel en laadregelaar

Bericht door Arie-V » ma 27 sep 2021 18:08

[re.gif]
Ik vind het zonnepaneel op het dak zelf ook geen porum. Maar het is wel functioneel.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”