Schade door hitte van brand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 13:49

hbocaravan schreef:
zo 26 sep 2021 11:56

Wat ik niet verwacht had is dat de meeste van jullie hem total loss verklaren.
Ja zal er van versteld staan hoe snel de kosten bij caravan reparatie's oplopen.
Zodra er aan plaatwerk gewerkt moet worden loopt de € teller heel erg snel.
En de rookschade is onmogelijk om in te schatten..
Je wilt zeker niet in een caravan kamperen die naar rook ruikt.. dat wordt snel stinkt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Aviva » zo 26 sep 2021 14:28

Uiteindelijk is het heel lastig te bepalen vanaf een foto wat de exacte schade is en of er binnen een rook geur is.

Heb je de caravan bij een Hobby dealer gekocht? Zie op de plaatjes staan Caravancentrum Emmen. Ik zou die verzekering expert eerst eens even aanhoren wat zijn mening is en ook eens met meer foto’s en de bevindingen van jezelf en de verzekeringsexpert lang je eigen dealer gaan of naar een andere kijken wat ze zeggen.

Je hebt dan ook meer zicht op het financiële plaatje. Wat zijn de kosten van reparatie etc. Maar als die Total Loss is en je die 15k gestort kunt krijgen zou ik dat doen. Dan kan je opzoek naar een frisse en komen er niet opeens na een paar jaar nog weer dingen aan het ligt wat hier mee te maken heeft.

Ik ben heel benieuwd wat de verzekering expert gaat zeggen. Hou je ons op de hoogte?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door stoney33 » zo 26 sep 2021 17:07

Wat n pech, wens jullie veel sterkte! Laat even weten waar je woont. In Heerhugowaard zit een uitstekend (bovag) caravan schade herstel bedrijf, kan ik je echt van harte aan bevelen

Groet, Rob


Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

TFJ

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door TFJ » zo 26 sep 2021 18:44

Het zou mooi zijn als de verzekeringsmaatschappijen eens doorpakken en ervoor zorgen dat al die schadegevallen in de schredder belanden ipv deze de handel in te duwen. Want ik lees hier veel "repareren", maar ik denk het het eerder een kwestie is van eenzelfde erbij "zoeken" en even het chassisstuk waar het nummer in staat overzetten. Bij een caravan is dat helemaal appeltje eitje whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 19:14

[re.gif]

He... wat suggereer jij nou???
Lees ik dat echt goed ??

Toe nou... beetje meer geloof in de wereld en de werkelijkheid hoor..
Want wat moet je met die overgebleven "bijgezochte" na wisseling...Schredder???
t'is geen pakkie boter wat je in de afval kan gooien hoor...

Of denk ik nu totaal verkeerd met jou suggestie??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door TFJ » zo 26 sep 2021 19:22

[re.gif]
Ja, ik denk dat je het goed leest en goed begrijpt knipoog.gif

Ik denk dat van alles wat "totaal-loss" de handel in gaat er zeker een deel is waarvan alleen het chassisnummer + papieren gebruikt worden.....
Of denk je dat ze caravans niet omkatten?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 19:38

[re.gif]
Ik wil het maar niet weten...denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Micky » zo 26 sep 2021 19:49

[re.gif]

Valt weinig in te verdienen, lijkt me wel meevallen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Stigter » zo 26 sep 2021 22:36

Goed dat je hier de vraag stelt heb ik een aantal jaar geleden ook gedaan.
In onze situatie reed er iemand achterop de caravan. Total loss en nog maar een paar weken in ons bezit.

Kijk op marktplaats naar de prijs van vergelijkbare caravans en sla ze op in je favorieten.
Wij werden gebeld door een expert en die deed een voorstel voor de schadeafhandeling.

Ook hij had op marktplaats gekeken en de advertenties hebben we gewoon besproken ivm de waardebepaling. Het bedrag wat wij kregen kon een vergelijkbare caravan voor gekocht worden. De zogeheten dagwaarde is zo bepaald in overleg met de expert. Wij verloren EUR 150 op de caravan en hadden er slechts 1 weekend mee gekampeerd.

Succes met de afhandeling total loss of niet het is een heleboel gedoe maar wees voorbereid meer kan je er nu niet aan doen.
Groet Arnold

TFJ

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door TFJ » ma 27 sep 2021 09:08

Micky schreef:
zo 26 sep 2021 19:49
Valt weinig in te verdienen, lijkt me wel meevallen
Het is maar net wat je 'weinig' vindt knipoog.gif

Feit is gewoon dat auto's, caravans en campers na diefstal worden omgekat of gekloond.
Dat verzekeringsmaatschappijen eisen dat je 2 SCM goedgekeurde sloten op je caravan moet hebben geeft mijns inziens aan dat het niet meevalt.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door merchr32 » ma 27 sep 2021 09:29

Morgoth schreef:
zo 26 sep 2021 10:22
Sorry hoor maar of TS verzekerd is of niet heeft hier niets meete maken. De verzekering van de eigenaar van de loods waarin brand is geweest moet deze schade betalen. En reken er maar niet op dat dit voor aanschafprijs is maar dat deze de dagwaarde uitkeert. Ik vind het dan ook vreemd dat hier boven wordt “gehoopt” dat hij totall loss wordt verklaart.

Ik hoop dat TS schadeloos wordt gesteld. Als het mijn carvan zou zijn en hij zou totall loss worden verklaart, dan zou ik hem terug kopen van de vezekering want hij is nog best te repareren zo te zien op basis van de foto’s.
Beste Morgoth, ik geef alleen aan dat TS in eerste instantie niet meldde of de caravan verzekerd is of niet. Niet zelf verzekerd zijn óf juist wel maakt hier wel degelijk een groot verschil, resp. schadeloos gesteld worden door de tegenpartij óf de aankoopwaarde terug maakt nogal een verschil in het ergste geval.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 sep 2021 09:50

Wat een aannames en oordelen, kijk alvast even rond wat jou caravan waard is en wacht verder geduldig af…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

hbocaravan
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door hbocaravan » di 28 sep 2021 15:39

Ik hou jullie op de hoogte. Het duurt even voordat een schade expert komt kijken bij de hersteller.

Overigens verwacht het herstelbedrijf op basis van de foto's en mijn toelichting dat het zeker nog te repareren valt! Zal niet heel goedkoop zijn, maar hij verwacht zeker niet dat de expert hem total loss zal verklaren. Dus dat geeft weer wat moed :)

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Ralf » di 28 sep 2021 16:10

op dit moment geven opkopers soms absurde bedragen . dat kan wel eens en rare wending geven .
stel de schade is 8000 euro en een opkoper bied 10 dan scheelt dat de verzekering al gauw 3000 .
nu heb ik zelf een keer een soortgelijke schade caravan gekocht maar ik heb de gesmolten tempex lucht er nooit uit kunnen krijgen na reparatie.
mijn advies als de mogelijkheid er is stuur aan naar totaal schade . het is logisch dat de reparateur wil repareren .
maar dit kan met een goed bod van de opkoper wel eens een raar lopen .

succes
ik zag ook de reactie voorbij komen dat de stalling aansprakelijk is . Nee dat is hij niet . Maar de stel de brand is veroorzaakt door een camper waarna de boel in de hens is gegaan dan kan wel de eigenaar van die camper aansprakelijk worden gesteld . ook hier mijn advies gewoon regelen met eigen verzekering , niet druk maken wie wel en wie niet . dat zoeken de hoge heren wel uit .

succes
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Leentje » di 28 sep 2021 17:56

Wat een pech met jullie caravan! Een geluk bij een ongeluk: de waarde van caravans is door de schaarste behoorlijk gestegen. kijk dus goed rond voor de courante bedragen. De verzekering zal de laagste aan dagwaarde willen bieden (zo ervaren met auto), maar kijk goed naar de details en extras die je op de caravan zelf hebt zodat je geen appels met peren vergeleken krijgt.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Witte yeti » di 28 sep 2021 22:04

Wat “Ralf” al eerder vertelde, zou het heel goed kunnen dat de caravan ecomisch total löss wordt verklaard. Dit is het geval als de schade + het hoogste bod van de opkoper boven de dagwaarde uitkomt.
Probeer via de dealer en expert om de dagwaarde zo hoog mogelijk te laten taxeren. Vergelijk de prijzen van vergelijkbare caravans.
Wil je de caravan zelf houden, dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd min het bedrag van het hoogste bod van opkopers.
Waarschijnlijk ben je beter uit met de dagwaarde en koop je een andere caravan…..succes.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door PD » di 28 sep 2021 22:17

[re.gif]
Welnee, TS heeft de caravan pas 1 maand geleden aangeschaft en verzekerd tegen aanschafwaarde; prima geregeld dus.
Grootste uitdaging wordt een vergelijkbare vinden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Techn » wo 29 sep 2021 08:00

Leentje schreef:Wat een pech met jullie caravan! Een geluk bij een ongeluk: de waarde van caravans is door de schaarste behoorlijk gestegen. kijk dus goed rond voor de courante bedragen. De verzekering zal de laagste aan dagwaarde willen bieden (zo ervaren met auto), maar kijk goed naar de details en extras die je op de caravan zelf hebt zodat je geen appels met peren vergeleken krijgt.
In 1 maand in waarde gestegen???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hbocaravan
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door hbocaravan » wo 29 sep 2021 12:17

Sommige reacties begrijp ik niet helemaal..
Jullie hebben het over biedingen van opkopers. Daar is toch helemaal nog geen sprake van? Dat zou pas zijn bij een total loss toch?

Ik heb een waardegarantie van 1 jaar op de verzekering, en in de voorwaarden staat dat schade dan wordt vergoed tot het verzekerde bedrag. Dat is dan toch duidelijk? als de schade 14k euro is, wordt het gewoon vergoed zoals ik het lees.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Keesje » wo 29 sep 2021 12:31

Dit is wel heel wrang voor hbocaravan, maar fijn dat hij goed verzekerd is.

Ik weet dat er bij mij in de stalling (loods) ook caravans staan die niet (zo goed) verzekerd zijn, dit zijn meestal de oudere caravans.
In mijn contract met de eigenaar van de loods staat dat deze alle aansprakelijkheid uitsluit.
Hoe is het dan met de mensen zonder verzekering voor de caravan gesteld?
Of blijft de eigenaar van de loods aansprakelijk in geval van brand?

Mvrgr.Kees

Volvodriver

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Volvodriver » wo 29 sep 2021 12:46

Zeker komen opkopers aan bod.
Die "helpen" mee om te bepalen of de schade nog economisch te betalen en dus te repareren valt.
Heel systeem maar zo komt het er in het kort op neer.

Ik wens je veel wijsheid en succes met de afhandeling.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Ron » wo 29 sep 2021 13:14

Keesje schreef:
wo 29 sep 2021 12:31
Dit is wel heel wrang voor hbocaravan, maar fijn dat hij goed verzekerd is.

Ik weet dat er bij mij in de stalling (loods) ook caravans staan die niet (zo goed) verzekerd zijn, dit zijn meestal de oudere caravans.
In mijn contract met de eigenaar van de loods staat dat deze alle aansprakelijkheid uitsluit.
Hoe is het dan met de mensen zonder verzekering voor de caravan gesteld?
Of blijft de eigenaar van de loods aansprakelijk in geval van brand?

Mvrgr.Kees
Volgens mij is in dit geval de verzekering van de buurman aansprakelijk.
Want de brand brak uit bij de aangrenzende loods.
Dus ook de schade van de stallingseigenaar zelf zal door de buurman vergoed moeten worden.
Het heeft denk ik nu niets te maken met wel/geen eigen verzekering.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Hobby Linka » wo 29 sep 2021 13:40

Keesje schreef:
wo 29 sep 2021 12:31

In mijn contract met de eigenaar van de loods staat dat deze alle aansprakelijkheid uitsluit.
Daar zou ik dus nooit mijn caravan stallen. Wel vangen maar niet thuis zijn als er problemen zijn.

Ik ben zelf all risc verzekerd voor de caravan. Vraag me trouwens af of die stallingeigenaar daar zomaar mee weg komt. Hij levert een dienst en dan kan je niet zo maar alles uitsluiten, contract of niet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

workel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door workel » wo 29 sep 2021 14:21

[re.gif]
Is natuurlijk gissen, mag toch hopen dat de stalling een overeenkomst heeft waarin dit netjes staat vermeld.

Bij stalling is er sprake van een bewaarnemingsovereenkomst. Hier valt diefstal, schade en brand e.d niet onder. Denk dat heel veel stalling eigenaren niet verantwoordelijk zijn voor brand, schade en diefstal.

Denk dat bij brand het heel lastig worden om vast te stellen wie daarvoor aansprakelijk is.

Kortom kun je het financieel dragen om de caravan te vervangen dan is dat prima, zo niet dan altijd verzekeren, voorkomt een hoop ellende.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Hobby Linka » wo 29 sep 2021 14:36

Dit vond ik net terug op het WWW.

Hoe zit het met de verzekering in de (caravan)stalling?
Bij het stallen van jouw voertuig in een (caravan)stalling is er sprake van een bewaarnemingsovereenkomst. De regels rond bewaarnemingen zijn vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:600). Hierin staat dat de bewaarnemer, in dit geval de stallinghouder, aan de voertuigeigenaar belooft de zaak die hem is toevertrouwd te bewaren en terug te geven. Hierbij is de stallinghouder op grond van de wet verplicht de zorg van een goede bewaarder in acht nemen. Voldoet de stallinghouder hier niet aan, dan wordt de zorgplicht geschonden en kan hij/zij aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade.

Maar wat is een goede bewaarnemer?

In de regels rond bewaarneming zijn er weinig concrete antwoorden op de vraag wat onder de zorg van een goed bewaargever dient te worden verstaan, aangezien dit afhankelijk is van de gesloten (stallings)overeenkomst en hetgeen dat in bewaring wordt gegeven. Het is daarom altijd van belang om afspraken over de stalling en eventuele schade in een stallingsovereenkomst vast te leggen. Als de stallinghouder zelf de schade veroorzaakt door bijvoorbeeld tegen jouw voertuig aan te rijden is het vrij onweerlegbaar dat hij niet voldoet aan wat je van een goed bewaargever mag verwachten. Het wordt echter lastig om de aansprakelijkheid vast te stellen bij externe invloeden zoals storm of brand. Daarbij is er ook voor de eigenaar van een (caravan)stalling ook geen wettelijke plicht tot verzekeren.

Moet ik mijn caravan verzekeren
Moet ik mijn voertuig verzekeren?
Het is altijd aan te raden om jouw voertuig ook zelf tegen onvoorziene schade te verzekeren. Het kan namelijk voorkomen dat de aansprakelijkheid van de eigenaar van een (caravan)stalling niet vastgesteld kan worden of ter discussie staat. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er sprake is van overmacht. Met de juiste eigen verzekering is eventuele schade aan jouw voertuig altijd gedekt. Lees altijd de polisvoorwaarden goed door om te kijken welke schadeoorzaken onder de dekking vallen, en of er eventueel oorzaken zijn uitgesloten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”