Schade door hitte van brand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
hbocaravan
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08

Schade door hitte van brand

Bericht door hbocaravan » za 25 sep 2021 23:01

Beste leden,

Ik ben net nieuw hier, nog geen maand geleden hebben wij onze eerste caravan gekocht, een Hobby de luxe 490 KMF uit 2013 in tiptop staat.
Het idee was om in de herfstvakantie voor het eerst een weekje mee op stap te gaan.

Nu is er vannacht brand uitgebroken in de aangrenzende loods waar onze caravan gestald is:( Door de extreme hitte hebben we nu schade.
De caravan naast ons is total loss, hele achterkant gesmolten door de hitte.
Bij ons zijn de plastic delen (bumpers?) redelijk vervormd. Ook moet denk ik de achterwand vervangen worden. Als ik er tegenaan druk geeft de wand mee, dus waarschijnlijk is de isolatielaag gesmolten. Ook hebben we rookschade. Maandag zal de verzekering komen kijken, maar ik verwacht dat het nog wel gerepareerd mag worden.

Geen leuk begin van onze caravan bezit.
Hebben jullie nog punten waar ik op moet letten? en suggestie voor een goed herstelbedrijf?
Bijlagen
IMG_20210925_110912036_HDR_1280x720.jpg
IMG_20210925_105522151_HDR_1280x720.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » za 25 sep 2021 23:13

Zo... dat is pech....
Enorme pech..

Waar jij op moet letten, ik denk niets, dat moet een schade herstel bedrijf samen met een schade expert van de verzekering maar uitzoeken.
Komt natuurlijk de vraag....
Ben je verzekerd.
Is de stalling verzekerd???
Wie gaat er betalen voor de schade.
Maar vergis je niet.... ik denk dat je wel eens kan schrikken.
Want alleen al rookschade kan erg snel oplopen, de technische schade is denk ik nog veel meer.
Want wat jij ziet is niet even nieuw erop en klaar.
Ik wil je niet ontmoedigen maar wees niet verbaast als dit een total loss verhaal wordt.

Schade herstel bedrijf...
Nogal logisch dat je die in jou buurt zoekt.
En dat weet ik niet waar dat is.
Een Hobby dealer in jou regio, of jou eigen dealer zal je daar vast mee op weg kunnen helpen.

Succes.... sterkte.... er komt nog wel wat aan en ik hoop echt voor je dat het verzekeringswerk gaat worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38640
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Micky » za 25 sep 2021 23:36

Helaas, maar deze caravan is denk ik total loss, sterkte et de afwikkeling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door mrbullmastiff » za 25 sep 2021 23:48

Het is ontzettend jammer natuurlijk wat er gebeurd is maar persoonlijk zou ik hopen dat hij total loss wordt verklaard. Ik denk dat de schade groter is dan het nu misschien lijkt.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door nonblond » zo 26 sep 2021 00:02

Ik ben bang dat je caravan total-loss is. Mijn ouders hebben iets vergelijkbaars meegemaakt en daar was aan de buitenkant geen zichtbare schade, maar de isolatie van de hele caravan was door de hitte gesmolten.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Niels83 » zo 26 sep 2021 00:41

Jeetje een net nieuwe (voor jullie dan) caravan en dan dit.
Ik weet niet of het van buiten af te checken is maar de kans lijkt me aannemelijk dat er op meer plekken gesmolten isolatie is. Als ik soms bedragen lees van schade herstel ben ik bang dat die Total loss is.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2085
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Aviva » zo 26 sep 2021 08:57

Wat een pech hbocaravan dat je net deze caravan hebt gekocht en je meteen dit overkomt.

Ik snap heel goed dat je hoopt dat de door jullie zorgvuldig uitgezochte caravan hersteld kan worden. Mijn zoals mijn voorgangers al schreven de schade gaat vaak verder dan je op het eerste oog ziet.

Hopelijk ben je goed verzekerd en keren ze goed uit of geld voor herstel of geld voor een andere.

Succes met de afhandeling!
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23455
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door PD » zo 26 sep 2021 09:02

Hopelijk verzekerd voor aanschafwaarde, de caravan zal total-loss verklaard worden.

Daar zou ik zeker op aansturen wanneer de expert probeert hier onderuit te komen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Daphne » zo 26 sep 2021 09:26

Jeetje wat een schade. Hoop dat je casco verzekerd bent en het liefst voor aanschafwaarde. En het lijkt mij dat deze caravan total loss is. Er kan ook nog veel verborgen schade zijn, zou op zoek gaan naar een andere caravan, hoe vervelend dit ook is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Hans 555 » zo 26 sep 2021 09:55

Ik zie eigenlijk alleen aan de achterzijde gesmolten plastic delen. Hoe ziet de rest van de caravan er uit. Als de hitte alleen aan de achterzijde van de caravan is gekomen kan de schade misschien nog wel meevallen. Blijft wel dat de isolatie misschien ook wel gesmolten is. Succes met de afhandeling.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door merchr32 » zo 26 sep 2021 09:56

Wat erg.
Ik lees niet dat je verzekerd bent (ik hoop uiteraard van wel) maar ga naar een goede en betrouwbare Hobby dealer en laat de schade opnemen.
Bespreek ook een prijsopgave of offerte voor het opnemen van de schade want dit zal niet gratis zijn.
Beslis daarna -eventueel met advies van forumleden- wat je vervolgstappen zullen zijn.

Ik wens je veel succes.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Morgoth » zo 26 sep 2021 10:22

Sorry hoor maar of TS verzekerd is of niet heeft hier niets meete maken. De verzekering van de eigenaar van de loods waarin brand is geweest moet deze schade betalen. En reken er maar niet op dat dit voor aanschafprijs is maar dat deze de dagwaarde uitkeert. Ik vind het dan ook vreemd dat hier boven wordt “gehoopt” dat hij totall loss wordt verklaart.

Ik hoop dat TS schadeloos wordt gesteld. Als het mijn carvan zou zijn en hij zou totall loss worden verklaart, dan zou ik hem terug kopen van de vezekering want hij is nog best te repareren zo te zien op basis van de foto’s.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

workel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door workel » zo 26 sep 2021 10:24

[re.gif]

Zoooo, dat is mooi balen.
Als ik je opsomming lees van de schade en metname de rookschade hoop ik dat je goed verzekerd bent.

Ik zou op graag bij de schade taxatie aanwezig willen zijn en sturen op total-loss. De rookschade die krijg je er echt bijna niet uit. Zou grote twijfels hebben of er niet meer schade is die niet zichtbaar is voor een leek.

Snap dat je blij bent met je caravan, wellicht een hele zoektocht om de geschikte te vinden, maar je moet het zakelijk bekijken.

Su6 met de afwikkeling.

workel

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door workel » zo 26 sep 2021 10:28

Morgoth schreef:
zo 26 sep 2021 10:22
Sorry hoor maar of TS verzekerd is of niet heeft hier niets meete maken. De verzekering van de eigenaar van de loods waarin brand is geweest moet deze schade betalen. En reken er maar niet op dat dit voor aanschafprijs is maar dat deze de dagwaarde uitkeert. Ik vind het dan ook vreemd dat hier boven wordt “gehoopt” dat hij totall loss wordt verklaart.

Ik hoop dat TS schadeloos wordt gesteld. Als het mijn carvan zou zijn en hij zou totall loss worden verklaart, dan zou ik hem terug kopen van de vezekering want hij is nog best te repareren zo te zien op basis van de foto’s.
Snap je reactie Morgoth maar volgens mij te kort door de bocht dat het dagwaarde is. Je claimt bij je verzekering de schade en uiteindelijk zal je verzekering de schade gaan verhalen bij de verzekering van de stalling.

Denk dat je vergist welke niet zichtbare schade er is bij dit soort hitte in een loods. Op naar een andere caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 10:31

De meesten hier zien alleen de uiterlijke schade.
Dat zou met wat nieuwe onderdelen wellicht te fixen zijn.
Ook een nieuwe achterplaat en isolatie daarachter op de Hobby is best te doen, maar de zijkant heeft ook hitte gehad... en kan ook.....
Maar vergeet de rookschade niet.
Vaak is het schade bedrag om dat te fixen gigantisch in huizen.
Misschien dat een caravan dan iets voorsprong heeft...maar vlak dat niet uit.

Al met al.... ik hoop echt dat welke verzekering dan ook dit netjes afwerkt, en dat kan ook heel goed.
Toevallig is een oom van mij zijn caravan in een stallingbrand volledig kwijtgeraakt een paar jaar geleden.
Zijn schadeloosstelling was zo ruim voldoende dat hij een nieuwere en duurdere caravan terug kon kopen met gesloten portmonee.
Het kan wel hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

spiderhenk
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 okt 2010 21:27

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door spiderhenk » zo 26 sep 2021 10:39

Ik heb een soort gelijk geval meegemaakt 10 jaar geleden ,brand in aanliggende ruimte veel rookschade.
Let wel op de inboedel alles blijft naar rook stinken.
Ik had een klein los koelkastje erin staan deze bleef ruiken ook na verschillende keren reinigen.
Je wil toch niet dat je nieuwe caravan ook gaat ruiken.
Ik heb uiteindelijk de hele inboedel kunnen weggooien.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Morgoth » zo 26 sep 2021 10:42

[re.gif] [re.gif]
Ik help het TS hopen wat betreft het uitgekeerde schadebedrag.

Mijn vrouw reed eens haar spiksplinternieuwe Fiat Seicento plat. Nieuw kostt het ding 8600 euro destijds. De schade werd geraamd op 9500 euro. Hartstikke totall loss dus. De verzekering keerde nieuwwaarde uit omdat de auto nog geen jaar oud was. Het wrak werd verkocht aan een schadebedrijf voor 2300 euro. Het schadebedrijf heeft de auto weer opgeknapt en verkocht. De auto reed 10 jaar later nog rond, gezien de steeds weer verse APK op het kenteken. Het kan dus wel degelijk uit.

In de achterwand van een caravan zit niks, buiten wat isolatie. Ik zou de centen incasseren, nieuwe verlichting monteren, een schadebedrijf de kunststof achterzijnde netjes laten maken, de stoelbekleding wassen en verder lekker verder genieten van deze caravan. Economisch zal ie wellicht totall loss worden verklaart maar technisch is ie dat zeker niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Daphne » zo 26 sep 2021 10:50

Morgoth schreef:
In de achterwand van een caravan zit niks, buiten wat isolatie. Ik zou de centen incasseren, nieuwe verlichting monteren, een schadebedrijf de kunststof achterzijnde netjes laten maken, de stoelbekleding wassen en verder lekker verder genieten van deze caravan. Economisch zal ie wellicht totall loss worden verklaart maar technisch is ie dat zeker niet.
Maar dan kun je als eigenaar geen beroep meer doen op de verzekering als je daarna schade oploopt. Je hebt immers geïncasseerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2827
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door AadB » zo 26 sep 2021 10:53

Balen zeg. Succes met de afhandeling.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Davendre » zo 26 sep 2021 10:59

Mooi balen! Hoop dat alles naar tevredenheid zal worden opgelost.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

spiderhenk
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 okt 2010 21:27

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door spiderhenk » zo 26 sep 2021 11:00

Morgoth schreef:
zo 26 sep 2021 10:42
[re.gif] [re.gif]
Ik help het TS hopen wat betreft het uitgekeerde schadebedrag.

Mijn vrouw reed eens haar spiksplinternieuwe Fiat Seicento plat. Nieuw kostt het ding 8600 euro destijds. De schade werd geraamd op 9500 euro. Hartstikke totall loss dus. De verzekering keerde nieuwwaarde uit omdat de auto nog geen jaar oud was. Het wrak werd verkocht aan een schadebedrijf voor 2300 euro. Het schadebedrijf heeft de auto weer opgeknapt en verkocht. De auto reed 10 jaar later nog rond, gezien de steeds weer verse APK op het kenteken. Het kan dus wel degelijk uit.

In de achterwand van een caravan zit niks, buiten wat isolatie. Ik zou de centen incasseren, nieuwe verlichting monteren, een schadebedrijf de kunststof achterzijnde netjes laten maken, de stoelbekleding wassen en verder lekker verder genieten van deze caravan. Economisch zal ie wellicht totall loss worden verklaart maar technisch is ie dat zeker niet.
Zit je jaren lang in een caravan met een luchtje.
Zichtbare schade is te repareren maar rookschade niet dit trekt binnen overal in.
In spreek uit ervaring .
Denk goed na wat je doet.

hbocaravan
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door hbocaravan » zo 26 sep 2021 11:56

Wow, bedankt voor de vele reacties.
Wat ik niet verwacht had is dat de meeste van jullie hem total loss verklaren.

Voor wat betreft verzekering, Ik heb hem verzekerd bij de ACSI met een waarde van 15k, met een nieuwaardegarantie van 1 jaar.
De stalling is ook verzekerd voor brand.

Wat betreft rookschade, de caravan heeft zelf niet in de rook gestaan natuurlijk, er was immers geen rook in die loods. De schade komt omdat de wand van de loods loeiheet is geworden.
Het is vooral dat de hele omgeving nu flink stinkt naar roet, dus ik kon gister niet goed beoordelen of het in de caravan nu ook stinkt. Dus misschien valt dat mee??

Deze week zal een schade expert er naar komen kijken.
Maar waar baseren jullie de total loss op dan? Het dak lijkt nog goed, als ik klop/duw op de linker zijwand voelt dat ook stevig.
Enkel een gedeelte van de achterwand aan de linker kant geeft iets mee als je erop duwt, dus daar is de isolatie laag gesmolten.

zo'n achterwand en die bumpers vervangen en binnenkant evt reinigen zal toch niet meer dan 15k kosten?

Overigens, stel dat hij wel total loss verklaard word, hoe werkt dat dan? dan zou ik dus die 15k krijgen en mag je de caravan dan ook houden of is hij dan eigendom van de verzekering geworden?

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Davendre » zo 26 sep 2021 12:02

Je krijgt inderdaad dan bedrag uitgekeerd. Caravan wordt aangeboden aan opkopers die bod op de caravan mogen uitbrengen. Voor hoogste bod mag je de caravan dan kopen/houden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Ab » zo 26 sep 2021 12:30

Zelf kan je ook een bod doen. Uiteraard iets hoger dan het hoogste bod van de opkoper.
Je kunt dit van te voren aangeven bij de verzekeraar.
Soms hoef je dan niet eens te bieden, maar krijg je te horen wat je moet betalen, dat bedrag wordt dan ingehouden op de uitkering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Schade door hitte van brand

Bericht door Niels83 » zo 26 sep 2021 13:19

Ben je met je eigen Er zekering niet gedekt voor de rest als de verzekering niet alles uit keert.. En zou het hier niet zo zijn dat de stalling verantwoordelijk is die zijn schade bij de buurman moet halen?

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”