Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Leg eens uit...of lees ik het verkeerd...
Ik snap het niet..
Als je bij jou caravan de as naar achteren verplaatst gaat de kogeldruk toch omhoog...
Meer massa voor de as??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Inderdaad. Alleen de as naar achteren geeft meer kogeldruk. Maar een langere dissel geeft minder kogeldruk.
Laad maar eens een kruiwagen vol met stenen. Helemaal achterin volladen levert een zwaarder te tillen kruiwagen op. Voorin laden en hij wordt lichter te tillen. Langere armen met gelijke belading is ook lichter want dan is de hefboomwerking groter. Met een caravan is dat net zo.
Laad maar eens een kruiwagen vol met stenen. Helemaal achterin volladen levert een zwaarder te tillen kruiwagen op. Voorin laden en hij wordt lichter te tillen. Langere armen met gelijke belading is ook lichter want dan is de hefboomwerking groter. Met een caravan is dat net zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Als het zwaartepunt van de caravan op dezelfde plaats blijft is de arm langer.
Maar je hebt ook wel gelijk, als het zwaarte punt verschuift voor de as wordt de kogeldruk hoger.
Maar de langere arm tot scharnierpunt (as en dan horizontaal) maakt het geheel wel stabieler.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Dat is zeker zo. Maar wel in verhouding met de achteroverbouw. Als die mee groeit maakt het weer niet uit
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
In het boekje van Seat Ateca staat 88 kg kogeldruk en op een losse bijlage een erratum addendum met maximaal 90 kg kogeldruk.
Maar je hoeft natuurlijk niet aan dat gewicht te komen. Ik lees uit het bericht van TS dat hij liever minder wil. Prima toch.
Overigens kan de Ateca zonder doorzakken en hulpveren prima een hogere kogeldruk aan.
Met de Knaus 105 kg (zonder fietsen met minder kogeldruk was niet prettig rijden, ook niet achter de Ford Mondeo)
Met de Eriba 115 kg kogeldruk (maar ook zonder fietsen rijdt het prettig)
Met de Eriba zeer stabiel (legaal) continu 115 km/u door Frankrijk gereden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar je hoeft natuurlijk niet aan dat gewicht te komen. Ik lees uit het bericht van TS dat hij liever minder wil. Prima toch.
Overigens kan de Ateca zonder doorzakken en hulpveren prima een hogere kogeldruk aan.
Met de Knaus 105 kg (zonder fietsen met minder kogeldruk was niet prettig rijden, ook niet achter de Ford Mondeo)
Met de Eriba 115 kg kogeldruk (maar ook zonder fietsen rijdt het prettig)
Met de Eriba zeer stabiel (legaal) continu 115 km/u door Frankrijk gereden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Excuses voor mijn laat reageren, ben onderweg in zuid-Europa en niet altijd in staat om internet op te zoeken. Dank voor alle reacties, ben wat lichtere kogeldruk gaan toepassen (75 kg) en dat voelt wel beter. Het is inderdaad een kwestie van gevoel. Overigens is de Vandendriessche 4.0, dit op advies van mijn onderhoudsbedrijf die ook de nieuwe banden heeft geplaatst. Wat mij overigens opvalt dat er geen gelijkluidend antwoord is gekomen, roept veel meningen op. Ik sluit hierbij mijn vraag af, mochten er nog reacties komen zal ik deze zeker lezen maar niet meer beantwoorden.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik lees hier allerlei meningen over kogeldruk.
Voor wat het waard is..ik heb inmiddels 50 jaar en een paar miljoen kms ervaring met het rijden met lange aanhangers.
Heel veel jaren dagelijks werk, en heel veel kms.
Dan krijg je na een aantal jaren best een beetje gevoel voor hoe een aanhanger zich gedraagt.
Naast een aantal andere zaken is mijn ervaring, dat een zo hoog mogelijke kogeldruk de beste rijeigenschappen geeft als het echt nodig is in situaties waarbij het er echt om spant.
Nu reed ik altijd wel met redelijk zware auto's.
Dat kan ook niet anders als je een paar ton of meer er achter moet hangen.
Maar ook met combinaties die eigenlijk maar net kunnen, is het zäak om veel kogeldruk te hebben.
Het verhaal is heel simpel.
Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan hoe beter.
Kogeldruk belast de auto, en ontlast de caravan.
Zoveel mogelijk gewicht uit de caravan in de auto laden helpt ook.
Alle gewicht achter de as van de caravan is nadelig.
De meest stabiele combinatie heeft de as zo ver mogelijk achteraan. Helemaal achteraan is het ideaal.
Natuurlijk resulteert dat in een veel hogere kogeldruk dan een personenwagen aankan.
Niet haalbaar dus.
In dd transportwereld wordt dat echter wel gedaan.
Een oplegger, wat in feite ook een aanhanger is, met een soort kogel, nog voorbij de achteras van de trekker, en met veel druk daarop, is de meest stabiele combinatie die mogelijk is.
Nu staat mijn ervaring een beetje haaks oo de regelgeving in ons werelddeel. Veel autos mogen soms maar 60 kg op de kogel hebben.
In de rest van de wereld gäat er soms tot 500 kg of nog meer op de kogel.
Gelijk aan het laadvermogen van de auto.
Hierbij wordt het gewicht dan verdeeld over voor en achteras van de trekkende auto, door eën weight distribution system.
Wij kennen dat niet, en dus is het ook niet toegelaten.
Dus moeten wij schipperen.
Maar het ideaal zoveel mogelijk benaderen resulteert altijd in niks achter de as, en zoveel mogelijk op en voor de as te laden.
Dat resulteert dan vaak direct ook weer in een hogere kogeldruk.
Nog lang niet ideaal.. maar beter kan het niet.
Het ideaal is 40 % (!) Van het totaalgewicht van de aanhanger op de auto.
Dat is in onze wereld meestal onhaalbaar.
Maar zo veel mogelijk daar na streven kan wel.
Geloof me, het werkt echt.
Dat merk je echter pas als het in bijv.een heel heftige uitwijkmanoeuvre maarr net ( of net niet ) goed gaat.
Voor wat het waard is..ik heb inmiddels 50 jaar en een paar miljoen kms ervaring met het rijden met lange aanhangers.
Heel veel jaren dagelijks werk, en heel veel kms.
Dan krijg je na een aantal jaren best een beetje gevoel voor hoe een aanhanger zich gedraagt.
Naast een aantal andere zaken is mijn ervaring, dat een zo hoog mogelijke kogeldruk de beste rijeigenschappen geeft als het echt nodig is in situaties waarbij het er echt om spant.
Nu reed ik altijd wel met redelijk zware auto's.
Dat kan ook niet anders als je een paar ton of meer er achter moet hangen.
Maar ook met combinaties die eigenlijk maar net kunnen, is het zäak om veel kogeldruk te hebben.
Het verhaal is heel simpel.
Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan hoe beter.
Kogeldruk belast de auto, en ontlast de caravan.
Zoveel mogelijk gewicht uit de caravan in de auto laden helpt ook.
Alle gewicht achter de as van de caravan is nadelig.
De meest stabiele combinatie heeft de as zo ver mogelijk achteraan. Helemaal achteraan is het ideaal.
Natuurlijk resulteert dat in een veel hogere kogeldruk dan een personenwagen aankan.
Niet haalbaar dus.
In dd transportwereld wordt dat echter wel gedaan.
Een oplegger, wat in feite ook een aanhanger is, met een soort kogel, nog voorbij de achteras van de trekker, en met veel druk daarop, is de meest stabiele combinatie die mogelijk is.
Nu staat mijn ervaring een beetje haaks oo de regelgeving in ons werelddeel. Veel autos mogen soms maar 60 kg op de kogel hebben.
In de rest van de wereld gäat er soms tot 500 kg of nog meer op de kogel.
Gelijk aan het laadvermogen van de auto.
Hierbij wordt het gewicht dan verdeeld over voor en achteras van de trekkende auto, door eën weight distribution system.
Wij kennen dat niet, en dus is het ook niet toegelaten.
Dus moeten wij schipperen.
Maar het ideaal zoveel mogelijk benaderen resulteert altijd in niks achter de as, en zoveel mogelijk op en voor de as te laden.
Dat resulteert dan vaak direct ook weer in een hogere kogeldruk.
Nog lang niet ideaal.. maar beter kan het niet.
Het ideaal is 40 % (!) Van het totaalgewicht van de aanhanger op de auto.
Dat is in onze wereld meestal onhaalbaar.
Maar zo veel mogelijk daar na streven kan wel.
Geloof me, het werkt echt.
Dat merk je echter pas als het in bijv.een heel heftige uitwijkmanoeuvre maarr net ( of net niet ) goed gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik neem aan bandenspanning 4.0PBY schreef:ben wat lichtere kogeldruk gaan toepassen (75 kg) en dat voelt wel beter. Het is inderdaad een kwestie van gevoel. Overigens is de Vandendriessche 4.0, dit op advies van mijn onderhoudsbedrijf die ook de nieuwe banden heeft geplaatst. Wat mij overigens opvalt dat er geen gelijkluidend antwoord is gekomen, roept veel meningen op.
Natuurlijk krijg je geen gelijkluidend antwoord. Geen mens is hetzelfde en niemand heeft dezelfde combi met dezelfde belading. Maar fijn dat het voor jou nu acceptabel is met 75 kg.
En niet altijd toegang tot internet? Mogelijk is dat jouw keuze maar er zijn maar weinig plekken waar je geen toegang hebt tot internet.
Fijne reis verder
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
de kogel druk is van verschillende punten afhankelijk.
te weten
de trekhaak heeft een maximale kogeldruk 50 of bv 75 kg
dan de auto fabrikant wat geeft die voor max kogeldruk
en als verm. laatste de caravan
Zelf zou ik mee aan het trekhaak voorschrift houden , lijkt me het veiligst !
te weten
de trekhaak heeft een maximale kogeldruk 50 of bv 75 kg
dan de auto fabrikant wat geeft die voor max kogeldruk
en als verm. laatste de caravan
Zelf zou ik mee aan het trekhaak voorschrift houden , lijkt me het veiligst !