Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik rijdt sinds kort met een Seat Ateca 1.5 automaat benzine. De fabrikant geeft een kogeldruk op van maximaal 86 kg. Met mijn caravan (Knaus Sudwind as good as gold II 2001) moet ik erg mijn best doen om die kogeldruk te halen wat leid tot een slechte indeling van de caravan waardoor voor mijn gevoel de caravan niet echt “lekker” achter de auto hangt. De caravan zit ook aan het maximaal gewicht. Ik heb begrepen dat de opgave maximale kogeldruk fabrikant leidend is. Of mag ik deze kogeldruk naar beneden bijstellen en zo ja tot welke ondergrens?
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Spullen achter uit de caravan halen en verplaatsen naar de auto zal het weggedrag hoogstwaarschijnlijk een stuk verbeteren.
Kijk ook even welke banden er onder de Knaus zitten.
Daar is in sommige gevallen ook verbetering van weggedrag mee te behalen.
Kogeldruk verminderen leidt practisch nooit tot een beter weggedrag.
Kijk ook even welke banden er onder de Knaus zitten.
Daar is in sommige gevallen ook verbetering van weggedrag mee te behalen.
Kogeldruk verminderen leidt practisch nooit tot een beter weggedrag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Het is maximaal toch, je hoeft niet per se met 86 kilo te rijden, minder mag altijd zolang je maar geen negatieve kogeldruk krijgt.
Wellicht mag je caravan maar 75 kilo maximaal hebben, kijk eens op de dissel, dan is dat het maximale voor deze combinatie.
Probeer anders eens met een kilo of 60 te rijden.
Wellicht mag je caravan maar 75 kilo maximaal hebben, kijk eens op de dissel, dan is dat het maximale voor deze combinatie.
Probeer anders eens met een kilo of 60 te rijden.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Zoals Deusjevoo al aangeeft je hoeft je niet aan de maximale kogeldruk te houden. Je kan ook met minder toe.
Zeker voor een Knaus van max 1300 kg volstaat al 65 tot 75 kg.
En het laagste gewicht (kogeldruk op auto, of onder de koppeling caravan) is leidend. Dus zeker niet altijd de kogeldruk.
Zeker voor een Knaus van max 1300 kg volstaat al 65 tot 75 kg.
En het laagste gewicht (kogeldruk op auto, of onder de koppeling caravan) is leidend. Dus zeker niet altijd de kogeldruk.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo 21 mar 2021 11:25
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik zou toch de maximale kogeldruk zoveel mogelijk proberen te benaderen. Uiteraard neem je de kleinste van ofwel de auto of de caravan.
Als je de kogeldruk kleiner neemt dan neemt het risico op slingeren sterk toe. Dus ofwel gewicht van achterin de caravan naar voor verplaatsen ofwel in de auto zetten.
Verzonden met Tapatalk
Als je de kogeldruk kleiner neemt dan neemt het risico op slingeren sterk toe. Dus ofwel gewicht van achterin de caravan naar voor verplaatsen ofwel in de auto zetten.
Verzonden met Tapatalk
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Aan TS:
Heb je fietsen achterop?
Heb je fietsen achterop?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Op de dissel staat 100 kgdeusjevo schreef: ↑di 21 sep 2021 16:45Het is maximaal toch, je hoeft niet per se met 86 kilo te rijden, minder mag altijd zolang je maar geen negatieve kogeldruk krijgt.
Wellicht mag je caravan maar 75 kilo maximaal hebben, kijk eens op de dissel, dan is dat het maximale voor deze combinatie.
Probeer anders eens met een kilo of 60 te rijden.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Wij zijn redelijk ervaren caravanners die veel gestoeid hebben met verdeling van gewicht. Alle zware spullen hebben we al in de auto en nog meer (aluminium stokken en zijflappen uit achterbank halen zou beteken bijna niets meer achterin en alles voor en dat lijkt mij ook geen goede verdeling. Reseverrwiel hangt wel (maar al vanaf aankoop) onder de caravan en achter de wielen. Problemen hebben wij met andere auto’s niet gehad omdat daar de kogeldruk meestal rond 60-70 kg lag.BelgianCaravanner schreef: ↑di 21 sep 2021 17:19Ik zou toch de maximale kogeldruk zoveel mogelijk proberen te benaderen. Uiteraard neem je de kleinste van ofwel de auto of de caravan.
Als je de kogeldruk kleiner neemt dan neemt het risico op slingeren sterk toe. Dus ofwel gewicht van achterin de caravan naar voor verplaatsen ofwel in de auto zetten.
Verzonden met Tapatalk
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Mogelijk hier een oorzaak? Ik heb nieuwe banden: Hankook 185R14CAb schreef: ↑di 21 sep 2021 16:42Spullen achter uit de caravan halen en verplaatsen naar de auto zal het weggedrag hoogstwaarschijnlijk een stuk verbeteren.
Kijk ook even welke banden er onder de Knaus zitten.
Daar is in sommige gevallen ook verbetering van weggedrag mee te behalen.
Kogeldruk verminderen leidt practisch nooit tot een beter weggedrag.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Hankook is wel een goede band. Heb je ze wel hard genoeg opgepompt. Maar aan de kwaliteit van de band zelf zal het niet kunnen liggen.
En ik zou dus gewoon lekker teruggaan naar die 60 tot 70 kg waar je altijd mee reed. Al die hysterie hier over kogeldruk zo hoog mogelijk en liefst nog over de maximale van de auto is echt zwaar overdreven.
Natuurlijk kan een hoge kogeldruk goed en nodig zijn. Maar dat is lang niet altijd zo.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik snap het niet helemaal.
Je auto mag 86kg (gek gewicht) op de kogel en de caravan 100. Dus is het aan te raden om de caravan op of rond de 85kg te beladen. Maar dat lukt niet?
En de caravan is op zijn max beladen, met welk gewicht dan? En wat maakt dat dat niet naar voren kan?
Wat zijn de gewichten nu?
Gasflessen en wat extra water in de dissel en je komt er toch wel.
Je auto mag 86kg (gek gewicht) op de kogel en de caravan 100. Dus is het aan te raden om de caravan op of rond de 85kg te beladen. Maar dat lukt niet?
En de caravan is op zijn max beladen, met welk gewicht dan? En wat maakt dat dat niet naar voren kan?
Wat zijn de gewichten nu?
Gasflessen en wat extra water in de dissel en je komt er toch wel.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik rij met een Skoda Kodiaq (ook een 1.5 benzine, geen automaat), die volgens mij technisch gezien identiek is aan de Seat Ateca. Mijn caravan weegt 1300 kg en ik rij met een kogeldruk van 75 kg (max. toegelaten is 80 kg). Zonder probleem 100 km/h op de snelweg. Ik moet ook moeite doen om die 75 kg te halen: 2 gasflessen in de disselbak en 2 fietsen op de dissel.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ha PBY.
PBY... dat doet alle bellen bij mij rinkelen...
De PH-PBY... die schitterende Catalina Vliegboot.... die ze verkwanseld hebben... voor mijn gevoel.
Tja... beetje vliegtuiggek ben ik wel...
Heb jij daar iets mee van doen soms??? want PBY is schreeuwen om.....
Maar goed...
Jou Sudwind issue komt mij ook bekend voor.
Ook mijn Sudwind 500EU heeft een lage eigen ( lege) kogeldruk.
Ik moet ook echt mijn best doen om een beetje knappe kogeldruk te krijgen.
Alles wat maar iets weegt zit dan ook voorin.
Daarmee lukt het wel..
Zonder fietsen kom ik nu op ~90 Kg... net aan.
Fietsen op de dissel... 120 Kg... heerlijk rijden.
Maar ja.. kan jou Ateca dat aan..
Echt... HET grote advies.... liever teveel dan te weinig kogeldruk.... als de auto het aan kan.
Ik heb Niveaumats achter in de Volvo als schokbreker... zakt nooit door.
Maar als de Ateca wel doorzakt zou ik eerder denken aan hulpveren in de auto en toch meer kogeldruk maken.
10% meer kogeldruk doet niemand moeilijk over en de techniek kan dat op z'n sloffen hebben.
En het rijd 100x beter dan 10% kogeldruk te weinig..
Basis gegeven is natuurlijk wel dat de banden geen issue moeten zijn....
Juiste bandenspanning is een voorwaarde.
Ik heb wel eens overwogen om een extra zak zand in de disselbak te zetten... puur om meer kogeldruk te krijgen.
Dat heb ik nooit gedaan, maar heel gek denken is het niet.
Volgens mijn dealer heeft Knaus juist lange dissels om daar fietsen op te kunnen zetten.... en kogeldruk te verzorgen.
Geen fietsen... probleem om kogeldruk te "vinden".
Idd... ik heb achterin de hut ook niks meer met gewicht liggen.
Schoenen en kleine lichte zooi... meer niet.
Voorin.. Alles...
PBY... dat doet alle bellen bij mij rinkelen...
De PH-PBY... die schitterende Catalina Vliegboot.... die ze verkwanseld hebben... voor mijn gevoel.
Tja... beetje vliegtuiggek ben ik wel...
Heb jij daar iets mee van doen soms??? want PBY is schreeuwen om.....
Maar goed...
Jou Sudwind issue komt mij ook bekend voor.
Ook mijn Sudwind 500EU heeft een lage eigen ( lege) kogeldruk.
Ik moet ook echt mijn best doen om een beetje knappe kogeldruk te krijgen.
Alles wat maar iets weegt zit dan ook voorin.
Daarmee lukt het wel..
Zonder fietsen kom ik nu op ~90 Kg... net aan.
Fietsen op de dissel... 120 Kg... heerlijk rijden.
Maar ja.. kan jou Ateca dat aan..
Echt... HET grote advies.... liever teveel dan te weinig kogeldruk.... als de auto het aan kan.
Ik heb Niveaumats achter in de Volvo als schokbreker... zakt nooit door.
Maar als de Ateca wel doorzakt zou ik eerder denken aan hulpveren in de auto en toch meer kogeldruk maken.
10% meer kogeldruk doet niemand moeilijk over en de techniek kan dat op z'n sloffen hebben.
En het rijd 100x beter dan 10% kogeldruk te weinig..
Basis gegeven is natuurlijk wel dat de banden geen issue moeten zijn....
Juiste bandenspanning is een voorwaarde.
Ik heb wel eens overwogen om een extra zak zand in de disselbak te zetten... puur om meer kogeldruk te krijgen.
Dat heb ik nooit gedaan, maar heel gek denken is het niet.
Volgens mijn dealer heeft Knaus juist lange dissels om daar fietsen op te kunnen zetten.... en kogeldruk te verzorgen.
Geen fietsen... probleem om kogeldruk te "vinden".
Idd... ik heb achterin de hut ook niks meer met gewicht liggen.
Schoenen en kleine lichte zooi... meer niet.
Voorin.. Alles...
Laatst gewijzigd door Chris op di 21 sep 2021 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Nee het is NIET altijd aan te raden om die 85 kg te benaderen. Dat is onnodig. Als TS met 60 tot 70 kg met deze caravan (met een andere auto) veilig en comfortabel kon rijden moet je daar vanuit gaan.
TS geeft aan dat 85 kg kogeldruk oncomfortabel rijdt en daarnaast moet ie moeite doen om die 85 kg te krijgen.
Terwijl hij met 60-70 kg geen probleem had.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik heb in mijn Knaus met 75 kilo ruim voldoende de combinatie is daarmee goed stabiel tot ruim boven de toegestane snelheid. Om de kogeldruk zonder fietsen wat omhoog te krijgen heb ik het reservewiel in de disselbak geplaatst.
Onder de 50 kilo werd de combinatie een beetje onrustiger bij snelheden boven de 100 km.
Onder de 50 kilo werd de combinatie een beetje onrustiger bij snelheden boven de 100 km.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ik weet dat jij anders preekt.
Eigenlijk zou ik als ik TS was eerst uitzoeken of mijn bandenspanning correct is..
Dat is ook een verdachte.
Maar... de ideale kogeldruk is voor 99% vaak een stevige.... hoe lager hoe minder stabiel.
Afgelopen zomer toevallig nog ondervonden.
Hut stond geladen en gewogen klaar voor Spanje.
Kogeldruk 90 kg.
Dochterlief heeft nog wat speelgoed in de achterbank gedumpt... en de hut reed als een dweil.
Nog voor Rotterdam was ik er achter dat het "speelgoed" wel gewichtig spul was....wat zomaar 15 kg woog... en helemaal achterin zat..
Die handel naar de disselbak gegooid en het reed perfect.
15 kg achterin is een dikke vermindering van kogeldruk...datzelfde spul voor in de disselbak is 30 Kg verschil nl.
t' Meisie is erg slim, maar die had ze niet verwacht en bedacht.
Weer wat geleerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Op mijn caravan zit een sticker van Peitz. Kogeldruk 4% van het caravangewicht, meer is niet nodig. Dat zou voor mijn hutje betekenen dat ik met 25kg moet gaan rijden. Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen want leeg heeft ie al 70kg. Op het typeplaatje op de dissel staat maximaal 100kg. De auto mag maximaal 75kg hebben.
Met 70kg rijdt de combi strak. Toch rij ik met 90kg. Daarmee heb ik de minste last van inhalende busjes.
TS zegt dat de combi niet echt lekker achter de auto hangt. Wat is er aan de hand? Slingert de combinatie of voel je het veren van de caravan sterk door in de auto? Dat laatste is namelijk het gevolg van een hoge kogeldruk. Hoe hoger de kogeldruk, hoe meer je bij hobbels in het wegdek de caravan voelt veren. Maar het is een afweging. Slingeren door een lage kogeldruk is onveilig, "wippen" door een hoge kogeldruk is oncomfortabel(er). Mijn Mercedes is iets verlaagd. Ondanks dat zakt hij toch iets in de veren door een relatief hoge kogeldruk en de belading in de kofferbak. Ik voel mijn caravan bij hobbels in het wegdek zeker ook wel.
Met 70kg rijdt de combi strak. Toch rij ik met 90kg. Daarmee heb ik de minste last van inhalende busjes.
TS zegt dat de combi niet echt lekker achter de auto hangt. Wat is er aan de hand? Slingert de combinatie of voel je het veren van de caravan sterk door in de auto? Dat laatste is namelijk het gevolg van een hoge kogeldruk. Hoe hoger de kogeldruk, hoe meer je bij hobbels in het wegdek de caravan voelt veren. Maar het is een afweging. Slingeren door een lage kogeldruk is onveilig, "wippen" door een hoge kogeldruk is oncomfortabel(er). Mijn Mercedes is iets verlaagd. Ondanks dat zakt hij toch iets in de veren door een relatief hoge kogeldruk en de belading in de kofferbak. Ik voel mijn caravan bij hobbels in het wegdek zeker ook wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Gevaarlijk plaatje eigenlijk. Als mensen die 25 kilo gaan na streven, moet er heel wat gewicht achterin. En daar kan al niet zoveel van in de oudere caravans.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Een richtlijn is ongeveer 5% van het te beladen caravan gewicht, Hierbij rekening houdend met het laagste gewicht in de aanduiding van koppeling of de max vermelde kogeldruk genoemd in de handleiding van de auto.
@ Morgoth
Jouw caravan weegt toch al meer dan 610 kg ? Richtlijn 4 of 5% daarvan is al meer dan 25 kg.... ?
Wel in/ bij de meeste koppelings specificaties staat vermeld tenminste 25 kg aanhouden maar dit houd eigenlijk in dat je altijd met een negatieve druk dient te rijden. Dat 25 kg veel te laag is uiteraard om lekker te kunnen rijden is een tweede.Als je dan weer naar de 5 % richtlijn toe gaat betekend een 1300 kg max aslast ongeveer op 65 kg uitkomt kogeldruk neerkomt.
@ Morgoth
Jouw caravan weegt toch al meer dan 610 kg ? Richtlijn 4 of 5% daarvan is al meer dan 25 kg.... ?
Wel in/ bij de meeste koppelings specificaties staat vermeld tenminste 25 kg aanhouden maar dit houd eigenlijk in dat je altijd met een negatieve druk dient te rijden. Dat 25 kg veel te laag is uiteraard om lekker te kunnen rijden is een tweede.Als je dan weer naar de 5 % richtlijn toe gaat betekend een 1300 kg max aslast ongeveer op 65 kg uitkomt kogeldruk neerkomt.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Mijn maximale kogeldruk is 120 kg. Ga ik echt niet doen!
Ik heb in de disselbak mijn mijn eribaatje een blok lood liggen van 15 kg en kom zo op een kogeldruk van 70 kg.
Voor mijn combinatie rijdt dat prima.
Als de jouwe ook mooi rijdt met 'n lager gewicht, waarom zou je dat niet doen
Groet, Rob
Ik heb in de disselbak mijn mijn eribaatje een blok lood liggen van 15 kg en kom zo op een kogeldruk van 70 kg.
Voor mijn combinatie rijdt dat prima.
Als de jouwe ook mooi rijdt met 'n lager gewicht, waarom zou je dat niet doen
Groet, Rob
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
PBT, heb je ook gereden met een lagere kogeldruk? Het is niet noodzakelijk om met 86kg kogeldruk te rijden. Hou gewoon 5% van je beladen caravangewicht aan en kijk dan of je combinatie beter rijdt.
@Chris, het is zeker niet zo dat meer kogeldruk altijd beter is. Ik heb duidelijk gemerkt dat mijn combinatie niet beter rijdt met een kogeldruk boven de 90kg. Ik voel de caravan dan meer bewegen en dat is niet prettig. 100kg was echt niet fijn. Een kogeldruk van 120kg zoals jij aangeeft lijkt me nooit aanbevelenswaardig.
Die 15kg achterin heeft waarschijnlijk 7 kg minder kogeldruk opgeleverd. Dan is het vreemd dat je combinatie meteen als een dweil rijdt .
@Chris, het is zeker niet zo dat meer kogeldruk altijd beter is. Ik heb duidelijk gemerkt dat mijn combinatie niet beter rijdt met een kogeldruk boven de 90kg. Ik voel de caravan dan meer bewegen en dat is niet prettig. 100kg was echt niet fijn. Een kogeldruk van 120kg zoals jij aangeeft lijkt me nooit aanbevelenswaardig.
Die 15kg achterin heeft waarschijnlijk 7 kg minder kogeldruk opgeleverd. Dan is het vreemd dat je combinatie meteen als een dweil rijdt .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Ehh, ja.... Nou je het zo zegt... die sticker is eigenlijk heel raar. Nooit gerealiseerd eigenlijk maar daarvan komt wel de verwarring...Wie-niets schreef: ↑wo 22 sep 2021 09:51@ Morgoth
Jouw caravan weegt toch al meer dan 610 kg ? Richtlijn 4 of 5% daarvan is al meer dan 25 kg.... ?
Wel in/ bij de meeste koppelings specificaties staat vermeld tenminste 25 kg aanhouden maar dit houd eigenlijk in dat je altijd met een negatieve druk dient te rijden. Dat 25 kg veel te laag is uiteraard om lekker te kunnen rijden is een tweede.Als je dan weer naar de 5 % richtlijn toe gaat betekend een 1300 kg max aslast ongeveer op 65 kg uitkomt kogeldruk neerkomt.
Dit staat er op: Maximale kogeldruk is 75kg. Das duidelijk.
Maar dan komt het:
Minimale kogeldruk 4% van het aanhangergewicht (de MTM is 1000kg), meer dan 25kg is niet nodig.
Hierdoor komt mijn verwarring. 4% van 1000kg is 40kg. Dat zou het dus minimaal moeten zijn maar meer dan 25kg is niet nodig? Wat een rare sticker! Wat zouden ze hiermee bedoelen? Het is erg on-Duits om een fout hiermee te maken.
Op het typeplaatje op de Westfalia koppeling staat overigens max 100kg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
Klopt wat je zegt.doubleyou schreef: ↑wo 22 sep 2021 11:02
@Chris, het is zeker niet zo dat meer kogeldruk altijd beter is. Ik heb duidelijk gemerkt dat mijn combinatie niet beter rijdt met een kogeldruk boven de 90kg. Ik voel de caravan dan meer bewegen en dat is niet prettig. 100kg was echt niet fijn. Een kogeldruk van 120kg zoals jij aangeeft lijkt me nooit aanbevelenswaardig.
De kogeldruk heeft 2 effecten.
1e slingeren.
2e deinen.
Die 2e wordt door een te hoge kogeldruk heel onprettig als je auto daar niet tegen kan.
Het fingerspitzengeful komt hier naar boven.
Maar van de 2 vind ik deinen dan minder irritant dan slingeren....liefst geen van beide natuurlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan
De plaats van de as is ook belangrijk voor de stabiliteit.
Daar kan je zelf uiteraard niets aan veranderen.
Maar als de as wat verder naar achteren ligt.
Is automatisch de kogeldruk lager , maar het geheel toch stabiel.
Dus kogel drukken hoeven niet perse bij iedere caravan combinatie zo hoog te zijn.
Zolang de zware dingen zoveel mogelijk boven de as gecentreerd zijn.
En voordat er reacties komen
helemaal achterop zou de kogeldruk de helft van het gewicht zijn, maar dat komt bij caravans niet zo snel voor
Daar kan je zelf uiteraard niets aan veranderen.
Maar als de as wat verder naar achteren ligt.
Is automatisch de kogeldruk lager , maar het geheel toch stabiel.
Dus kogel drukken hoeven niet perse bij iedere caravan combinatie zo hoog te zijn.
Zolang de zware dingen zoveel mogelijk boven de as gecentreerd zijn.
En voordat er reacties komen
helemaal achterop zou de kogeldruk de helft van het gewicht zijn, maar dat komt bij caravans niet zo snel voor
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750