Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Chris » wo 22 sep 2021 12:21

[re.gif]
Leg eens uit...of lees ik het verkeerd...
Ik snap het niet..

Als je bij jou caravan de as naar achteren verplaatst gaat de kogeldruk toch omhoog...
Meer massa voor de as??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5743
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Morgoth » wo 22 sep 2021 12:29

Inderdaad. Alleen de as naar achteren geeft meer kogeldruk. Maar een langere dissel geeft minder kogeldruk.
Laad maar eens een kruiwagen vol met stenen. Helemaal achterin volladen levert een zwaarder te tillen kruiwagen op. Voorin laden en hij wordt lichter te tillen. Langere armen met gelijke belading is ook lichter want dan is de hefboomwerking groter. Met een caravan is dat net zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Ron » wo 22 sep 2021 12:32

[re.gif] [re.gif]
Als het zwaartepunt van de caravan op dezelfde plaats blijft is de arm langer.
Maar je hebt ook wel gelijk, als het zwaarte punt verschuift voor de as wordt de kogeldruk hoger.

Maar de langere arm tot scharnierpunt (as en dan horizontaal) maakt het geheel wel stabieler.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5743
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Morgoth » wo 22 sep 2021 12:53

Dat is zeker zo. Maar wel in verhouding met de achteroverbouw. Als die mee groeit maakt het weer niet uit
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Daphne » wo 22 sep 2021 12:56

In het boekje van Seat Ateca staat 88 kg kogeldruk en op een losse bijlage een erratum addendum met maximaal 90 kg kogeldruk.

Maar je hoeft natuurlijk niet aan dat gewicht te komen. Ik lees uit het bericht van TS dat hij liever minder wil. Prima toch.

Overigens kan de Ateca zonder doorzakken en hulpveren prima een hogere kogeldruk aan.

Met de Knaus 105 kg (zonder fietsen met minder kogeldruk was niet prettig rijden, ook niet achter de Ford Mondeo)

Afbeelding


Met de Eriba 115 kg kogeldruk (maar ook zonder fietsen rijdt het prettig)

Afbeelding


Met de Eriba zeer stabiel (legaal) continu 115 km/u door Frankrijk gereden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

PBY
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 2 apr 2017 18:09

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door PBY » za 25 sep 2021 22:56

Excuses voor mijn laat reageren, ben onderweg in zuid-Europa en niet altijd in staat om internet op te zoeken. Dank voor alle reacties, ben wat lichtere kogeldruk gaan toepassen (75 kg) en dat voelt wel beter. Het is inderdaad een kwestie van gevoel. Overigens is de Vandendriessche 4.0, dit op advies van mijn onderhoudsbedrijf die ook de nieuwe banden heeft geplaatst. Wat mij overigens opvalt dat er geen gelijkluidend antwoord is gekomen, roept veel meningen op. Ik sluit hierbij mijn vraag af, mochten er nog reacties komen zal ik deze zeker lezen maar niet meer beantwoorden.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Ab » zo 26 sep 2021 00:55

Ik lees hier allerlei meningen over kogeldruk.
Voor wat het waard is..ik heb inmiddels 50 jaar en een paar miljoen kms ervaring met het rijden met lange aanhangers.
Heel veel jaren dagelijks werk, en heel veel kms.
Dan krijg je na een aantal jaren best een beetje gevoel voor hoe een aanhanger zich gedraagt.
Naast een aantal andere zaken is mijn ervaring, dat een zo hoog mogelijke kogeldruk de beste rijeigenschappen geeft als het echt nodig is in situaties waarbij het er echt om spant.
Nu reed ik altijd wel met redelijk zware auto's.
Dat kan ook niet anders als je een paar ton of meer er achter moet hangen.
Maar ook met combinaties die eigenlijk maar net kunnen, is het zäak om veel kogeldruk te hebben.
Het verhaal is heel simpel.
Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan hoe beter.
Kogeldruk belast de auto, en ontlast de caravan.
Zoveel mogelijk gewicht uit de caravan in de auto laden helpt ook.
Alle gewicht achter de as van de caravan is nadelig.
De meest stabiele combinatie heeft de as zo ver mogelijk achteraan. Helemaal achteraan is het ideaal.
Natuurlijk resulteert dat in een veel hogere kogeldruk dan een personenwagen aankan.
Niet haalbaar dus.
In dd transportwereld wordt dat echter wel gedaan.
Een oplegger, wat in feite ook een aanhanger is, met een soort kogel, nog voorbij de achteras van de trekker, en met veel druk daarop, is de meest stabiele combinatie die mogelijk is.
Nu staat mijn ervaring een beetje haaks oo de regelgeving in ons werelddeel. Veel autos mogen soms maar 60 kg op de kogel hebben.
In de rest van de wereld gäat er soms tot 500 kg of nog meer op de kogel.
Gelijk aan het laadvermogen van de auto.
Hierbij wordt het gewicht dan verdeeld over voor en achteras van de trekkende auto, door eën weight distribution system.
Wij kennen dat niet, en dus is het ook niet toegelaten.
Dus moeten wij schipperen.
Maar het ideaal zoveel mogelijk benaderen resulteert altijd in niks achter de as, en zoveel mogelijk op en voor de as te laden.
Dat resulteert dan vaak direct ook weer in een hogere kogeldruk.

Nog lang niet ideaal.. maar beter kan het niet.
Het ideaal is 40 % (!) Van het totaalgewicht van de aanhanger op de auto.
Dat is in onze wereld meestal onhaalbaar.
Maar zo veel mogelijk daar na streven kan wel.
Geloof me, het werkt echt.
Dat merk je echter pas als het in bijv.een heel heftige uitwijkmanoeuvre maarr net ( of net niet ) goed gaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Daphne » zo 26 sep 2021 10:06

PBY schreef:ben wat lichtere kogeldruk gaan toepassen (75 kg) en dat voelt wel beter. Het is inderdaad een kwestie van gevoel. Overigens is de Vandendriessche 4.0, dit op advies van mijn onderhoudsbedrijf die ook de nieuwe banden heeft geplaatst. Wat mij overigens opvalt dat er geen gelijkluidend antwoord is gekomen, roept veel meningen op.
Ik neem aan bandenspanning 4.0 AfbeeldingAfbeelding

Natuurlijk krijg je geen gelijkluidend antwoord. Geen mens is hetzelfde en niemand heeft dezelfde combi met dezelfde belading. Maar fijn dat het voor jou nu acceptabel is met 75 kg.

En niet altijd toegang tot internet? Mogelijk is dat jouw keuze maar er zijn maar weinig plekken waar je geen toegang hebt tot internet.

Fijne reis verder Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: Kogeldruk Seat Ateca i.c.m. Gewicht caravan

Bericht door Turbob » ma 1 nov 2021 16:28

de kogel druk is van verschillende punten afhankelijk.
te weten
de trekhaak heeft een maximale kogeldruk 50 of bv 75 kg
dan de auto fabrikant wat geeft die voor max kogeldruk
en als verm. laatste de caravan
Zelf zou ik mee aan het trekhaak voorschrift houden , lijkt me het veiligst !

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”