Houdbaarheid koelblokken frigo box
Houdbaarheid koelblokken frigo box
Is er eigenlijk een houdbaarheidsdatum op de koelblokken voor een frigo-box?
Ik bedoel hier dus de elementen die je eerst in je diepvries moet steken en dan je frigo-box koel houden.
Ik merk de laatste jaren dat deze steeds sneller ontdooien.
Ik bedoel hier dus de elementen die je eerst in je diepvries moet steken en dan je frigo-box koel houden.
Ik merk de laatste jaren dat deze steeds sneller ontdooien.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Dan zou ik voor die paar Euro gewoon nieuwe kopen.
Porsche + Tabbert
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Of gewoon flessen water gebruiken.
Die kan je ook drinken als ze ontdooid zijn.
Die kan je ook drinken als ze ontdooid zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Dat was ik eigenlijk van plan maar ik wou het gewoon weten uit interesse.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Begrijpelijk , maar ik denk dat niemand hier een antwoord op heeft vandaar mijn tip/opmerking
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Dat de koelblokken de laatste jaren steeds sneller ontdooien kan eigenlijk alleen maar te wijten zijn aan de klimaatverandering en/of aan een slechtere isolatie van de koelbox.
Buien vallen niet.
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
De klimaatopwarming was hier ook al geopperd als mogelijke oorzaak ... maar ik denk niet dat het daaraan ligt.
De rubber afdichting tussen deksel en box is ook nog ok.
Om deze te testen heb ik de box gevuld met water en op zijn kop gezet.
Na een uur kwam er nog geen druppel water uit, dus de afdichting is wel ok.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Ik ben de laatste twee jaar op een paar campings geweest waar ze omwille van de hygiene geen koelelementen meer invriezen. Je kon er wel bevroren flessen water kopen. Zo doe ik het al jaren. Na drie dagen zit er nog ijs in de fles. Je kunt het ontdooide water opdrinken. Koelelementen liggen alleen maar in de weg.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: za 18 sep 2021 14:19
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
De enthalpie (google woord) van de vloeistof in koelelementen is hoger zodat je voor het zelfde koelvermogen minder volume nodig hebt.
Mijn vraag zou zijn: met welke temperatuur vries je ze in? En is die temperatuuur over de tijd hoger geworden (bijv. was: -21 en is -18)? Dat kan het "eerder" ontdooien verklaren.
Mijn vraag zou zijn: met welke temperatuur vries je ze in? En is die temperatuuur over de tijd hoger geworden (bijv. was: -21 en is -18)? Dat kan het "eerder" ontdooien verklaren.
Fendt Bianco Selection 515 SG (2021) met daarvoor Mercedes Vito 112 CDI (Marco Polo) met Unico Bologna 320 voortent met kuipzeil en petluifel.
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
De meeste energie zit in de overgangsfase van vast naar vloeibaar en visa versa.
Dus een element van -21 naar -18 zit niet zo heel veel energie verschil in.
En het smelten van het ijs is 334 kj/kg
van -21 naar -18 is +/- 6kj/kg 2.060 j/kg/c
Dat is dus 55 keer zoveel energie
En van -21 naar 0 is 42 kj/kg
daar zit nog steeds een factor 8 in.
Het koelelement dus helemaal laten smelten zorgt voor de meeste koeling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltwarmte
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
IJs van - 35 is ook een stuk kouder dan ijs van - 5
Hetzelfde geldt voor koelelementen.
Hetzelfde geldt voor koelelementen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Klopt .
Maar voor je koeling heb je energie nodig.
Het is niet zo dat je bier ook -35 wordt
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
een element van -5 zorgt natuurlijk dat je box een stuk sneller opwarmt dan 1 van -18
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Dat scheelt maar een heel klein beetje , zie mijn eerdere opmerking.
-18 is +/- 36 kj/kg
dus om je bier te koelen heb je bij
een element van -1 334+2= 336 kj/kg
en bij een element van -18 334+26= 360 kj/kg
Dat scheelt dus met 18 graden verschil maar max 10%
En natuurlijk scheelt die 10% wel iets .
Maar vaak denken mensen dat het heel veel meer scheelt.
Praktijk gevalletje
Ik had gisteren op het werk met een heater.
Daar staat stoom op van 15 bar absoluut.
Doordat de condenspot defect was en de stoom (van 195 graden) dus niet kon condenseren naar water (van 195 graden).
Werd de luchtstroom niet warmer dan 80 graden.(stoom bleef stoom)
Met een tik (noodoplossing want vlotter bleef hangen) deed deze zijn werk weer en steeg de temperatuur direct naar 120 graden.
En ging de regelklep voor 50% dicht.
Iedere overgang van fase gas-> vloeistof-> vaste stof is meer energie dan een temperatuurstijging.
In de overgangsfase voeg (of ontrek) je energie maar blijft de temperatuur gelijk.
bij mengsels is verloop het iets anders, zout water bijvoorbeeld heeft een smelt traject waarbij de temperatuur stijgt of daalt.
Maar om bij ts te blijven.
Als de koelelementen 100% dicht zijn , veranderd er helemaal niets aan het opslag vermogen van de koelelementen.
-18 is +/- 36 kj/kg
dus om je bier te koelen heb je bij
een element van -1 334+2= 336 kj/kg
en bij een element van -18 334+26= 360 kj/kg
Dat scheelt dus met 18 graden verschil maar max 10%
En natuurlijk scheelt die 10% wel iets .
Maar vaak denken mensen dat het heel veel meer scheelt.
Praktijk gevalletje
Ik had gisteren op het werk met een heater.
Daar staat stoom op van 15 bar absoluut.
Doordat de condenspot defect was en de stoom (van 195 graden) dus niet kon condenseren naar water (van 195 graden).
Werd de luchtstroom niet warmer dan 80 graden.(stoom bleef stoom)
Met een tik (noodoplossing want vlotter bleef hangen) deed deze zijn werk weer en steeg de temperatuur direct naar 120 graden.
En ging de regelklep voor 50% dicht.
Iedere overgang van fase gas-> vloeistof-> vaste stof is meer energie dan een temperatuurstijging.
In de overgangsfase voeg (of ontrek) je energie maar blijft de temperatuur gelijk.
bij mengsels is verloop het iets anders, zout water bijvoorbeeld heeft een smelt traject waarbij de temperatuur stijgt of daalt.
Maar om bij ts te blijven.
Als de koelelementen 100% dicht zijn , veranderd er helemaal niets aan het opslag vermogen van de koelelementen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
De praktijk wijst echt uit dat de koudere elementen de koeltas veel langer koud houden, daarom koelen we ze niet meer in de koelkast van de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Houdbaarheid koelblokken frigo box
Jij hebt de natuurkundige wetten veranderd ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750