7-polige stekker

Plaats reactie
Henk1968
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 4 sep 2017 15:58

7-polige stekker

Bericht door Henk1968 » vr 17 sep 2021 13:54

Ik vroeg me af of iemand weet wat in de caravan nu wel en niet werkt tijdens de rit indien je een 7-polige stekker hebt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de koelkast.
Renault Kadjar TCe 140 + Hobby SF 440 Easy de Luxe

Citrorob

Re: 7-polige stekker

Bericht door Citrorob » vr 17 sep 2021 14:00

[re.gif]
Wanneer je stekker volgens de normen is aangesloten, werkt alleen je wettelijke verlichting.

Er werd in het verleden veel zelf geklust en misbruikt om meer aan de gang te krijgen maar de vraag is of je dit moet willen.
Wil je meer dan is een 13polige stekker de weg om te gaan.

Vooral ook omdat steeds meer aansluitingen van de auto praten met de computer in de auto is klussen en misbruiken steeds vaker vragen om problemen.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: 7-polige stekker

Bericht door Wie-niets » vr 17 sep 2021 14:37

[re.gif]
Inderdaad, tegenwoordig kan je van die klussen zoals je " vroeger" even deed maar beter afblijven.
En zorg ook voor de juiste kabelset om alles goed te laten functioneren.Daar wordt ook vaak ten onrechte op bespaart met alle ellende vandien.
En pas ook op met verlopen. Het is soms ook al goed zoeken hoe de computer/menu nstellingen zijn bij het eerste " programeren"of bij fout codes dienen te worden uitgelezen/herstelt.

Als ik kijk wat mijn computer soms meedeelt op het instrumentarium of display of in de spiegels als ik iets aansluit/inschakelt of onderbreekt.
Heb er tegenwoordig maar vaak de handleiding(en) bij....... knipoog.gif
Zelfs de telefoon wordt draadloos opgeladen als je deze op het juiste vlak neerlegt en geeft zelfs aan als er iets oplegt wat niet hoort. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polige stekker

Bericht door Chris » vr 17 sep 2021 16:23

Henk1968 schreef:
vr 17 sep 2021 13:54
Ik vroeg me af of iemand weet wat in de caravan nu wel en niet werkt tijdens de rit indien je een 7-polige stekker hebt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de koelkast.
Hoezo deze vraag Henk..

Jou auto en Hobby zijn neem ik aan beide met 13 polig uitgevoerd....of heb ik dat mis??
Maar die koelkast he..
In mijn 1e Knaus uit 1987 zat een KK die op de 7 polige was aangesloten op de constante plus.
Pen 2 de plus en 3 de min.
Dat is link.... want dan is de KK op de auto accu aangesloten....
En dat is bij mij idd een keer mis gegaan in 1993 oid..... daar heb ik wel wat van geleerd en het ook nooit meer vergeten...
Gewoon vergeten dat de KK aan stond en de auto accu dus leeg.
Ik kan je verzekeren... een auto met caravan duw je niet aan... echt niet.
Gelukkig hebben we nu 13 polig... kan dat niet meer gebeuren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanP64
Berichten: 209
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: 7-polige stekker

Bericht door JanP64 » vr 17 sep 2021 16:51

En sinds een aantal jaren is een mistlamp op de caravan verplicht.
Dat signaal paste toen niet meer in de 7 polige stekker.
In het begin kon je mistlampen kopen die op de gewone achterlichten waren aangesloten en die je dan radiografisch aan en uit kon zetten.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”