Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Plaats reactie
Fre911
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 5 mei 2021 21:13

Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Fre911 » ma 13 sep 2021 22:29

In de zoektocht naar een nieuwe, en tevens ook eerste, caravan voor komend jaar zijn we uiteindelijk toch weer op de nieuwe Knaus Sport 420QD 2022 uitgekomen.

Gezien wij net bij de grens met Frankrijk wonen heb ik exact dezelfde caravan eens samengesteld op zowel de Belgische als de Franse Knaus website. Het optiebeleid is helemaal anders waardoor ik voor 100% dezelfde caravan op een prijsverschil van ongeveer 2400 euro in het voordeel van de Franse uit kwam. Dus op dat vlak is de keuze redelijk eenvoudig.

Maar zoals de meesten wel al weten bestaat de Sport 420QD sinds modeljaar 2022 zowel als traditionele gas versie als de nieuwe ePower Selection. Als ik dezelfde oefening maak kom ik voor de traditionele 420QD op 20102 euro en 20540 euro voor de ePower Selection. Amper 438 euro meer maar dan heb je wel de OEM Dometic Freshwell 3000 airco/verwarming, compressorkoelkast, opbergkasten voorin.

Welke zou jullie voorkeur hebben? We zijn voor alle duidelijkheid geen winterkampeerders en trekken er niet elk weekend op uit. Airco vinden we heel interessant gezien we dit in onze echte woning ook hebben :)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door erichendri » ma 13 sep 2021 22:36

Tsja, zelf zou ik de gas uitvoering nemen.
Steeds meer campings gaan over op stroom doorberekenen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door daniel1975 » ma 13 sep 2021 22:37

En nog veel plekken met 6A, en dat is te weinig.

Fre911
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 5 mei 2021 21:13

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Fre911 » ma 13 sep 2021 22:39

Zoiets had ik ook al voorbij zien komen. Met gas ben je redelijk vrij en werkt heel goed. Maar zelfs al komt die doorrekening er, gas is ook niet gratis natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021 22:40

Ik denk ook dat het E Power systeem nog heel vers is.
En dat je meer power nodig hebt dan je vaak aangeboden krijgt op campings.
De airco aan tijdens het koken lukt niet, en al helemaal niet als je op 2 pitten tegelijk wilt koken.
Te veel beperkingen... wel een heel leuk idee maar te vers.
Een voordeel heeft de E power zeker..
De koelkast is een compressor type, in de traditionele is het een absorbtie model volgens mij.
De compressor versie werkt perfect tegen een veel lastiger absorbtie systeem met veel meer beperkingen.

Daarnaast...
Als je winter wilt kamperen is de KWh prijs en nekkebreker.
De klimaat regeling/verwarming in de E power is puur elektrisch... dat gaat heel veel geld kosten.
Verwacht ook van de airco niet het meest fantastische...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Aviva » ma 13 sep 2021 22:43

Het ligt er ook vooral aan waar je gaat staan. Mijn ervaring is dat veel minicampings een ouderwets stroom net hebben. Daar kom je denk ik stroom te kort voor de E-power versie.
Dan zou ik voor gas gaan. Ben je toch wat vrijer in je keuzes waar te gaan staan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Fre911
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 5 mei 2021 21:13

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Fre911 » ma 13 sep 2021 22:43

daniel1975 schreef:
ma 13 sep 2021 22:37
En nog veel plekken met 6A, en dat is te weinig.
Ik zag dat er in die ePower een schakelaar ingebouwd zit waar je uw stroomvoorziening moet selecteren. Bij Knaus gaan ze wel weten wat ze doen en niet zomaar iets uitbrengen dat niet doet wat het belooft ... denk ik dan. Maar misschien ben ik dan te goedgelovig :) In elk geval weinig zin om daar achter te komen als ze op de oprit staat en betaald is :D

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door PD » ma 13 sep 2021 22:47

Met een caravan zonder gasvoorziening kun je prima kamperen wanneer je:

1. zeker niet gaat verwarmen
2. nauwelijks in de caravan gaat koken

Verwarmen is een absolute no-go, niet alleen vanwege het beperkte beschikbare vermogen maar ook de hoge energierekening die je op veel campings achteraf gepresenteerd krijgt (en de caravan nog steeds niet behaaglijk warm krijgt in het vroege voorjaar en late najaar, laat staan de winter).

Ter vergelijking: op een 6A camping houd je netto ca. 1.000 Watt warmtecapaciteit over; een reguliere gasverwarming in een caravan (Truma Combi 4) is 4.000 Watt en zelfs 6.000 Watt (Truma Combi 6) in een wat grotere caravan.

Koken kan zeer beperkt op bijv. een 6A camping (na aftrek van de overige gebruikers houd je nog geen 1.000 Watt capaciteit over) dus zul je dit alsnog op een (gas)barbeque moeten doen. Dit laatste lijkt me het geringste probleem overigens.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021 23:00

Fre911 schreef:
ma 13 sep 2021 22:43
daniel1975 schreef:
ma 13 sep 2021 22:37
En nog veel plekken met 6A, en dat is te weinig.
Ik zag dat er in die ePower een schakelaar ingebouwd zit waar je uw stroomvoorziening moet selecteren. Bij Knaus gaan ze wel weten wat ze doen en niet zomaar iets uitbrengen dat niet doet wat het belooft ... denk ik dan. Maar misschien ben ik dan te goedgelovig :) In elk geval weinig zin om daar achter te komen als ze op de oprit staat en betaald is :D
Heel toevallig afgelopen weekend met mijn Knaus dealer over de E Power systemen staan te praten. ( puur uit mijn technische interesse alleen)
Eigenlijk is het heel eenvoudig..
Je kan niet meer gebruiken dan door de camping wordt aangeboden aan stroom.
Dat stel je idd in en de stuurkast in de caravan selecteert dan wat jij kan gebruiken.
Dat houd in dat je erg beperkt wordt in b.v verwarmen, koelen (aircowerking) en koken, want dat zijn stroomzuipers..
Bij 6 ampere kan je op 2 pitten koken, die krijgen dan beide max 600 watt toebedeeld.
De aardappeltjes zullen dan over een half uurtje wel koken denk ik.
De boontjes ook.
Vleesloos, want je hebt maar 2 pitten..
En ondertussen is het warm geworden maar je kan niet koelen tegelijk..

Toen kwam je op een "groene" camping en moest de stroomrekening betalen.
50 cent per KHh is niet gek..
De caravan gebruikt eigenlijk vaak het maximaal toelaatbaar opgenomen vermogen...
Reken zelf maar uit.

Mijn idee is dat dit leuk bedacht is maar nog wel wat evolutie nodig heeft om het werkbaar en betaalbaar te maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Ron » ma 13 sep 2021 23:26

Die airco verwarmt met 4,8 A 3KW dus daar krijg je de caravan echt wel warm mee.
Want het ie een warmte pomp met een extra 500 w warmte element.
Maar desondanks zou ik het ook niet doen.

Als de caravan geleverd zou kunnen worden met
1:om te koken een gasstel.
2: compressor koelkast.
3:genoemde Dometic Freshwell 3000
4:truma s3004 verwarming met ring verwarming.
5: vloerverwarming.

Dan pas heb je een leuke/ interessante uitvoering .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Chris » di 14 sep 2021 07:33

[re.gif]

Psies..
Effe een mailtje aan Jandelsbrunn sturen.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door workel » di 14 sep 2021 08:55

[re.gif]

Vind het gewicht ook nog wel een dingetje. E-power is beduidend zwaarden op kenteken dan een gas versie (zeg maar). Kan zo zijn dat dit icm een lichte trekauto een dingetje is.

Ik zou eerder voor de Südwind versie gaan en de E-power links laten liggen. Mocht dit geen succes worden dan heb ik geen idee wat dit met de prijs doet over een x aantal jaren mocht de caravan worden ingeruild of verkocht worden.

Fre911
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 5 mei 2021 21:13

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Fre911 » di 14 sep 2021 09:15

Bedankt voor de uitgebreide reacties. thumbup.gif

Stiekem hoopte ik dat het de heilige graal zou kunnen zijn maar hetgeen jullie naar voor brengen zijn ook de dingen die ik in mijn achterhoofd had. Met de gas versie kun je weinig verkeerd doen en een airco kan altijd nagebouwd worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Chris » di 14 sep 2021 09:57

De dakairco op mijn Sudwind was destijds een beursaanbieding..
Ik dacht 700 euro oid...of 795.00 euro.
Wie weet kan je zoiets meepikken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Ron » di 14 sep 2021 10:09

[re.gif]
Die van ons dit jaar ook.
En er was zelfs geen beurs awhoea.gif
Ik moet wel zeggen dat het verwarmen met warmtepomp functie wel lekker zou vinden.
Maar dan wel naast een gaskachel.
De door Knaus geleverde airco Dometic FJ2200 verwarmt met een warmte element.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Daphne » di 14 sep 2021 10:26

Een van de verkopers van onze dealer moest deze zomer met de e-power op vakantie. Als je iets gaat verkopen moet je het natuurlijk wel zelf hebben ervaren. Hij was sceptisch over deze caravan maar hij was toch positief verrast. Zo ingewikkeld was het niet en het had ook voordelen, zoals een fantastisch werkende koelkast.

Het is op dit moment natuurlijk geen caravan voor iedereen, zeker niet voor winterkampeerders. Maar kijk maar eens hoeveel mensen de caravan alleen met losse elektrische kachel verwarmen ivm de angst voor gas.
Chris schreef:
ma 13 sep 2021 23:00
De aardappeltjes zullen dan over een half uurtje wel koken denk ik.
De boontjes ook.
Vleesloos, want je hebt maar 2 pitten..
Met een beetje omdenken lukt alles. Wie kookt er in de caravan? Als ik de berichten de afgelopen jaren moet geloven willen de meesten buiten koken, barbecuen, liefst op houtskool en anders op gas. Als je de airco moet gebruiken vanwege de warmte dan wordt er sowieso weinig binnen gekookt.
Verder lees ik hier veel over accu’s, noodstroom, zonnepanelen. Toch ook allemaal elektra weenie.gif De techneuten hier op het forum zullen vast passende oplossingen hebben als alles op elektra moet.

Er zijn best voordelen bij de e-power caravan en voor een groter publiek dan we denken. Want ook nu al zuchten mensen bij de zware gasflessen en willen alles elektrisch doen want elektra zit bij de prijs inbegrepen.
En in voor- en najaar kunnen wij de caravan prima met alleen vloerverwarming warm houden. Je moet alleen niet een hele voortent willen verwarmen met een elektrisch kacheltje.


Als alleen elektra ook de toekomst is voor caravans, is dit een mooi begin. Het is een betaalbare variant en niet onbetaalbaar zoals je vaak bij nieuwigheden ziet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Ron » di 14 sep 2021 10:38

[re.gif]
Het klopt wel wat je zegt.
Wij koken ook altijd buiten op een gasstel.

Dat elektrisch koken is samen met het enkel en alleen kunnen verwarmen op elektra het enige nadeel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door aukemuis » di 14 sep 2021 12:56

zal absoluut wel toekomst worden, de camping eigenaren moeten wel snel over gaan schakelen op betalen naar gebruik. Er komen steeds meer mensen die hun batterij auto chronisch aan de paal hebben hangen. Als het net daar voor geschikt gemaakt wordt zal 10/16 amp ook wel de standaard worden
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Volvodriver

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Volvodriver » di 14 sep 2021 13:24

[re.gif]
Ohw de toekomst wordt het idd wel. Maar die omschakeling naar 16A bij boerencampings zal (itt tot het gasloos maken van woningen) niet zo snel gaan. Eerst zullen er (openbare) laadpalen bij de ingang van de camping verschijnen. Het verzwaren van het campingnet kost echter heel wat meer. Alle bestaande infrastructuur moet aangepast worden. De huidige kabels kunnen 16A niet aan.
Knaus is zeker "goed" bezig maar voor de bezoekers van kleinere campings vaak nog een stap te ver. Alhoewel een ccompressorkoelkast nu eigenlijk overal wel standaard kan zijn.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door nonblond » di 14 sep 2021 13:40

Kook wel vaak in de caravan, ga op wintersport, sta veel op kleine campings, veel naar Duitsland en Oostenrijk. Kortom voor mij zou dit geen optie zijn. Ben wel enthousiast over het concept en als je kampeert op de wijze zoals Daphne aangeeft dan is dit zeker het overwegen waard.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door Peutje » wo 15 sep 2021 20:53

Helemaal afhankelijk waar je naar toe gaat. In Noorwegen zijn zelfs de eerste snel laadpalen op campingplek al een feit. 16a is daar sowieso de norm voor de caravan.
Oostenrijk toch ook vaak 16a, Frankrijk en Italië lopen vaak wat achter met de infra.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Knaus Sport ePOWER Selection vs Traditioneel

Bericht door daniel1975 » wo 15 sep 2021 21:34

Nederland ook. Regelmatig is 6A standaard en 10A een “comfort plek”.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”