Krik aan boord

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door ECPC » vr 29 okt 2021 16:59

Tja beste forumleden, mijn voorstel voor een airjack brengt de nodige twijfels aan het licht.
Goed dat dat hier al kan en niet hoeft te leiden tot problemen langs de weg.

Wat mij opvalt is dat iedereen het heeft over contact maken tussen de 'krik' en het chassisdeel.
Volgens mij komt dan eerst de caravan een deel omhoog en blijft de lekke band tegen de grond gedrukt, toch?
Is het niet logischer om onder deze omstandigheden de as omhoog te drukken?
Een krikpunt achter het wiel dus, kan zo'n 30-50 cm achter het wiel zijn.
Bij onze Fendt zit standaard zo'n lange handslinger voor de uitdraaipoten in de disselbak.
Daarmee zou je een schaarkrik kunnen bedienen.
Als je daar een korte U-beugel op last en een stevige vierkante plaat onder monteert, schuif je die zo met de slinger op zijn plaats.
(ik gebruik trouwens rechthoekige plaatjes trespa (7 mm dik) voor onder de uitdraaipoten)

Die airjack is misschien inderdaad niet het beste middel.
Daar komt nog bij dat wanneer je opzet sierstukken op je uitlaat hebt, of dubbele zoals in mijn geval, je er niets aan hebt.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door Techn » vr 29 okt 2021 17:29

Als je achter het wiel gaat krikken dan is het te krikken gewicht wel groter
Houd dus rekening met de Krim capaciteit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » vr 29 okt 2021 17:43

Het maakt niets uit of je onder het chassis of onder de as van een caravan opkrikt.
De schommelarmen waar de naaf en het wiel aanziiten, komen op beide manieren evenveel naar beneden.
In beide situaties moet je dus evenveel omhoog krikken.

@ Technicien..

Achter het wiel krikken gaat veel lichter dan voor het wiel.
Voor het wiel opkrikken betekent dat je ook nog een deel van het autogewicht mee moet tillen, en een veel groter gewicht van de caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door Techn » vr 29 okt 2021 18:40

Ik bedoel op de as achter het wiel
Dus naar het midden van de caravan.
Je creëert dan een soort 1 koloms brug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » vr 29 okt 2021 18:48

De as zit altijd voor het wiel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door Techn » za 30 okt 2021 09:40




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jekihero

Re: Krik aan boord

Bericht door Jekihero » za 30 okt 2021 09:41

Alko heeft ze ook voor caravans tot 2.000 kg.

Komen er 4 kriksteunen onder, aan elke kant 1 stuks van het chassis.

Gebruikersavatar
ECPC
Berichten: 35
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:26

Re: Krik aan boord

Bericht door ECPC » za 30 okt 2021 11:27

Hoi,

Ik heb het wellicht niet duidelijk genoeg verwoord wat ik bedoel.
Er vanuit gaand dat het onderweg een lekke band betreft (meest voorkomende situatie denk ik):
Wanneer je de krik onder een chassisdeel plaatst, zal eerst de caravan aan die kant een stukje omhoog komen.
De lekke band zal dan nog steeds contact met de grond houden.
Ik schat zo in dat de caravan circa 15 cm omhoog moet voordat de band loskomt van de grond.
Dan moet je de caravan nog iets verder omhoog krikken om de volle band erop te krijgen.

Mijn gedachte is dat wanneer je de as vlak achter het betreffende wiel omhoog krikt, de caravan zelf niet helemaal opgekrikt hoeft te worden.
Althans veel minder dat wanneer je hem op het chassisdeel pakt.
Bovendien lijkt het mij dat de weerstand in de veerweg van dat wiel ook iets minder zal zijn als de helft van het totale caravangewicht.
Vergelijk het met het inveren van het wiel als je een hobbel of kuil in de weg neemt.

Dus als je een (schaar-)krik vlak achter je wiel kunt schuiven die met een vooraf gemaakte aanpassing goed onder je as past, moet dat goed te doen zijn.
En desnoods maak je een verloop voor je accuboor die op de krik past waardoor je niet hoeft te slingeren (accuboor heb je misschien altijd bij je voor je uitdraaipoten).
Ik heb nog geen lekke band meegemaakt, maar zou sowieso denk ik de uitdraaipoten aan de betreffende kant erbij benutten, als hij eenmaal omhoog gedraaid is voor extra stabiliteit. Natuurlijk niet om de hele caravan op te krikken.

Kasper

Re: Krik aan boord

Bericht door Kasper » za 30 okt 2021 12:19

Waarom probeer je het niet een keer uit, dan weet je exact wat je moet doen als je een lekke band krijgt.
Ik heb mijn caravan vaak genoeg opgekrikt om er een paar wiggen eronder te leggen bij een scheefstand op de camping. Is niks mis mee, nu hoef ik dat niet meer omdat ik een mover heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Krik aan boord

Bericht door Jaap van Duijn » za 30 okt 2021 12:25

@ECPC,

Je verhaal klopt niet, maar wat ik voorstel, probeer dit nu eens zelf op de parking bij je huis. Kijk / meet hoe veel je de nog goede band met velg moet heffen voor deze vrij van de bodem is en verwisseld kan worden.
En ja een lekke band zal lager staan zeg maar velg hoogte.
Waarom heb je nu steeds over chassis, gebruik die as toch daar staat hele spul toch via de 2 of 4 banden op en dus kan je daar veilig heffen.

Gebruik die uitdraaisteun NIET, vragen om ellende, als er iets verkeerd gaat met krik of zo heb je het zitten.
Auto blijft verbonden met caravan en dus een steun punt heb je.
Krik onder de as heb je alles in een keer beet en dan als spul omhoog staat extra steun onder de as vlak naast de krik, als zijn het een paar tegels of straat stenen
Zo doe ik het en ja lekke banden gehad totaal 4 x - 2x door ouder als 7 jaar en toen reeds ik nog wel eens meer dan de 105km/uur met mijn spul, daarvan geleerd, op de grote weg, 2x door scherpe kiezels op de camping.
Oja heb je de reserve band/velg/wiel onder de caravan, zorg dan dat je deze aan trottoir kant - Rechts dus - weg moet halen, dan lig je op de autobaan niet op 1e rijstrook.
Weet je het beter ook goed, immers ik wist ook niet alles totdat ik gelezen heb dat buurman onder zijn auto dood lag, de krik was verzakt en niemand in de buurt zie het zag.

Fijne dag nog en leuk kamperen met je caravan en spulletje bovenal blijf gezond, Jaap

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Krik aan boord

Bericht door dieseltijger » za 30 okt 2021 12:36

ECPC schreef:
za 30 okt 2021 11:27
Hoi,

Ik heb het wellicht niet duidelijk genoeg verwoord wat ik bedoel.
<knipperdeknip>

Ik heb nog geen lekke band meegemaakt, maar zou sowieso denk ik de uitdraaipoten aan de betreffende kant erbij benutten, als hij eenmaal omhoog gedraaid is voor extra stabiliteit. Natuurlijk niet om de hele caravan op te krikken.
Interessante gedachte: je krikt de swingarm omhoog, zodat de caravan in haar geheel minder omhoog moet. Jouw gedachte klopt. Maar "De natuurkunde" geeft tegelijk aan dat de kracht die jouw krik moet leveren in deze situatie gelijk is aan de kracht die uitgeoefend wordt op een chassisbalk. Twee nadelen: Een chassisbalk is stabiel, een swingarm .....swingt. Tijdens het krikken gaat het ding dus bewegen met het risico dat de swingarm van de kriksteun af valt.

Tweede nadeel: ik vind de discussie nogal theoretisch. In de praktijk sta je langs de weg met langsrijdend verkeer, in 50% van de gevallen moet je eerst de andere kant van de caravan omhoog krikken om de reservewielhouder er onder uit te smurfen, en het laatste waar je op dat moment op staat te wachten is op de tast zoeken naar het uiteinde van de swingarm (achter het wiel), jouw krik achter het wiel proberen te frommelen (ook op de tast).

De stabilisatorsteunen uitdraaien, dat is goud. Daarmee creeer je twee extra steunpunten: een stuk stabieler.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Krik aan boord

Bericht door Ron » za 30 okt 2021 12:47

De swingarm zit ook te kort op het wiel om de krik daar onder te zetten.
Het zou wel krik lengte schelen.
Dus dan toch maar onder het chassis en de uitdraai steunen ook gebruiken.
Met een stationaire caravan is dat geen probleem.
Wel als je er met zijn 2e in gaat dansen . mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Krik aan boord

Bericht door Jaap van Duijn » za 30 okt 2021 13:19

2 bovenstaande heren,

Jullie gebruiken dus wel de uitdraaisteunen daarvoor.
Probeer dit eens thuis met een keuken weegschaal onder de voet en kijk wat een gewicht er vanaf komt.
Effe verkeerd en dit gewicht komt op je bodem plaat.
Maar ook ik weet en wist niet alles hoor, tot ik schade had en schade zag.
Maar bedenken jullie nu iets nieuws voor ons allemaal goed te zijn toch?

Jaap

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krik aan boord

Bericht door PD » za 30 okt 2021 13:20

ronk schreef:
za 30 okt 2021 12:47
... en de uitdraai steunen ook gebruiken.
Met een stationaire caravan is dat geen probleem.
Dat laatste is echt het slechtste advies wat ik hier gelezen heb whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Krik aan boord

Bericht door Ron » za 30 okt 2021 13:24

Bij een caravan van 1200 kg komt er op een poot 200 kg te staan .
Wel met beleid en behulp van de krik optillen dan steunt hij op 3 punten .
2 poten en de krik.
Als ze dat al niet eens kunnen hebben.
En liever een poot door de vloer dan de caravan op mijn bast.

Hoeveel gewicht komt er op de poot als de steunen op de grond staan , als de caravan met wielen en neuswiel waterpas gezet is.
En je met 4 personen aan tafel zit recht boven de poten ?

Een stationaire caravan bedoel ik met niemand er in als je de wielen aan het wisselen bent.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Krik aan boord

Bericht door deusjevo » za 30 okt 2021 14:15

[re.gif]

Prima plan, opkrikken met de krik en dan ter bevordering van de veiligheid uitdraaisteunen uitdraaien.
Tevens indien mogelijk altijd aangekoppeld houden bij krikken en wiel wisselen thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Krik aan boord

Bericht door Chris » za 30 okt 2021 15:09

ENNNNNNNN

Als je nou eerst de caravan MET lekke band op een wig trekt, die gele dingen meestal.... dan heb je al een aardig eind omhoog gewonnen...
Beetje "bij" krikken en de lekke band kan er af... en de wig weg.....past de reserve vaak al.

BTW..
Opkrikken aan de swingarm.... dat ding staat in een hoek van ong. 20 graden naar beneden... wegschieten is dus een reele kans...niet doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » za 30 okt 2021 17:34

Ik heb hier ondertussen de kriksteunen voor een tandemasser op mijn enkelasser geschoefd.
Volgens Alko zijn ze daar duidelijk niet voor bedoelt, staat ook nog een keer in de montageinstructie, maar ik vind ze perfect.
Wel 4kg extra gewicht om mee te slepen mrgreen.gif
Hans1954 schreef:
za 23 okt 2021 21:17
Gewoon de caravan waterpas stellen zoals je het gewend bent en als laatste pas de krik onder het chassis vastzetten. Ongelooflijk verschil want alle beweging is uit de caravan.
Klein testje gedaan en het is echt bizar hoeveel verschil als het met 1 krik al maakt, super stabiel. Moet nog even op zoek naar een 2e krikje.
krik.jpg

Jekihero

Re: Krik aan boord

Bericht door Jekihero » za 30 okt 2021 17:51

[re.gif]

Dat ziet er degelijk uit.

Idd, mijn dealer raadde ze af voor een enkelasser, geen idee waarom.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Krik aan boord

Bericht door refram » do 4 nov 2021 09:29

[re.gif] [re.gif]
Daar we 5 maanden op dezelfde plek blijven staan, heb ik 2 potkrikken onder de chassisbalken gezet. Eentje net voor de as de andere er net achter.
Tussen de krik en de chassisbalk steekt wel een stuk stevig rubber (stukje van een distributieriem)
De torsieas en de banden zijn bijna volledig ontlast, en de caravan staat super stabiel.
Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » do 4 nov 2021 10:05

Ik lees hier ideeën af en toe waarbij ik me afvraag of de schrijvers ooit wel eens onder een caravan hebben gekeken.
En ooit wel eens een krik eronder hebben gezet... weenie.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » do 4 nov 2021 12:41

[re.gif]
Verklaar je nader zou ik zeggen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Krik aan boord

Bericht door Ab » do 4 nov 2021 13:12

Ik lees..onder de as krikken.
Dan zou het wiel eerder omhoog komen.
Dat is onzin. De as zit vast aan het chassis, en heeft vaak geen vlakke onderkant, Knott assen uitgezonderd, en nog niet eens altijd. Ook slecht bereikbaar, omdat het wiel er gedeeltelijk voor zit.
Tenzij de caravan bladveren of schroefveren zou hebben. Die zijn er practisch niet meer. Dan komt het wiel wel sneller omhoog.
99,9 % van alle caravans hebben torsievering. Of dat staal of rubbergeveerd is maakt niks uit.
Onder de schommels zetten gaat niet. Sowieso geen ruimte, en een ronde onderkant. Je kunt er niet eens bij ook, de schommel zit achter het wiel. Probeer maar eens, of kijk gewoon eens onder de caravan.
De enige goede manier is achter de wielen onder het chassis.
Met een aangekoppelde caravan, en de auto op de handrem.
Met een afgekoppelde caravan beter niet doen.
De caravan kan dan over het neuswiel wegdraaien, en het hele zaakje donderd van de krik af, en die kans is heel groot.
Het kan wel, maar dan zou je aan de tegenoverliggende kant de poten moeten uitdraaien
Niet aan te raden, het halve gewicht of iets meer, van de caravan komt dan op de poten. Overbelasting ligt dan op de loer.
Ook langs de weg bij aangekoppelde caravan.
Tenzij je zeker weet dat de poten dat aankunnen, niet doen.
Een aangekoppelde caravan met 1 wiel op de grond staat stabiel genoeg. Ook een langsrijdende vrachtwagen zal het geheel niks omschuiven. Een goed geplaatste krik verschuift ook niks.
Met een kriksteun al helemaal niet, mits de krik en steun bij elkaar passen.
Dit is geen theorie. Gewoon praktijk.

Zie ook de foto hier net boven.
De krik aan de linkerkant staat goed, en is ook makkelijk bedienbaar.
Als dat de achterkant van de caravan zou zijn tenminste.

Ik heb het wel over het verwisselen van een lekke band.
Niet over afsteunen van caravans op een camping.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Krik aan boord

Bericht door TFJ » do 4 nov 2021 15:26

Ik heb geen enkele ervaring met het opkrikken van een caravan, maar vroeger wel veel aan auto's gesleuteld. Opkrikken was altijd met beperkte middelen en dat ging ook wel eens mis, maar daar leer je van mrgreen.gif Met die kennis in het achterhoofd heb ik dan ook de steunen van alko voor een tandemasser/hydraulische potkrik op mijn enkelasser geschroefd. Niet alleen voor een lekke band, maar ik ben van plan om ze te gebruiken om de caravan aan de deurzijde zover op te krikken dat de deur over de dubbele opstap heen kan (past niet door de verlaagde instap van Fendt) en de tegenoverliggende zijde zover te krikken dat de boel level staat en dan maakt het chassis ook mooi contact met de grond waardoor de boel ook veel stabieler staat. Dus bij ieder bezoek aan de camping zullen ze gebruikt gaan worden.

In de montagebeschrijving van Alko wordt ook nog aangeraden om van de aangekoppelde caravan de handrem aan te trekken en het steunwiel uit te draaien.

Ondertussen een 2e krikje op de kop getikt haphop.gif
krikken.jpg

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Krik aan boord

Bericht door refram » do 4 nov 2021 22:39

[re.gif]
Beide potkrikken op foto zijn krikken met worm en wormwiel. thumbup.gif
Deze kunnen onbeperkte tijd opgekrikt staan zonder doorzakken.
Ideaal dus om een caravanas op stalling of voor langere tijd te ondersteunen. Mooi en handig spul.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”