Krik aan boord
Re: Krik aan boord
Voor mij geen inzakkende hydraulische krikjes, deze werken sneller en beter
Linker is de standaard krik van mijn Toyota en ik had graag nog zo'n zelfde erbij gehad, maar die zijn gemaakt van goud
Linker is de standaard krik van mijn Toyota en ik had graag nog zo'n zelfde erbij gehad, maar die zijn gemaakt van goud
Re: Krik aan boord
Ik heb hier nog een schaarkrik op overschot liggen en vraag me af of ik deze voor een Fendt caravan kan/mag gebruiken?
Vreemd dat er bij het reservewiel geen krik wordt bijgeleverd
Indien ik onderstaande krik zou kunnen gebruiken wat dien ik dan nog aan te passen om deze onder een Alko chassis te plaatsen?
Vreemd dat er bij het reservewiel geen krik wordt bijgeleverd
Indien ik onderstaande krik zou kunnen gebruiken wat dien ik dan nog aan te passen om deze onder een Alko chassis te plaatsen?
Re: Krik aan boord
Prima ding, mag 1750 kg liften.
Zeker geschikt.
Ik zou iets maken wat een U met de opening naar boven heeft...past om een chassisbalk.
Effe vast (laten) lassen op de kop van die schaarkrik.
Ik kreeg wel een krik meegeleverd...een garagekrik.. niet te tillen gewoon..25kg oid.
Ook niet alles dus..
Zeker geschikt.
Ik zou iets maken wat een U met de opening naar boven heeft...past om een chassisbalk.
Effe vast (laten) lassen op de kop van die schaarkrik.
Ik kreeg wel een krik meegeleverd...een garagekrik.. niet te tillen gewoon..25kg oid.
Ook niet alles dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Ken helaas niemand in mijn omgeving die de krik voor me zou kunnen aanpassen.
Zou onderstaande eventueel een oplossing kunnen zijn en past die wel op een Alko chassis van een Fendt?
https://www.internet-automotive.com/204 ... 4iEALw_wcB
Zou onderstaande eventueel een oplossing kunnen zijn en past die wel op een Alko chassis van een Fendt?
https://www.internet-automotive.com/204 ... 4iEALw_wcB
Re: Krik aan boord
Ik heb zo'n stukje U profiel van mijn potkrikje gebruikt.
Daar dat stukje pijp er van onderen afgezaagd.
En met een boutje op de schaarkrik geschroefd.
In dat U profiel ook een stukje rubber buitenband in geplakt.
Daar dat stukje pijp er van onderen afgezaagd.
En met een boutje op de schaarkrik geschroefd.
In dat U profiel ook een stukje rubber buitenband in geplakt.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Krik aan boord
Er zit wel een bolle kop op de krik..
Daar past het hulpstukje niet goed op...
Zoek een staal constructie bedrijf en neem een appeltaart mee...gaan deuren makkelijk mee open.
Daar past het hulpstukje niet goed op...
Zoek een staal constructie bedrijf en neem een appeltaart mee...gaan deuren makkelijk mee open.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Waarom zou dat niet passen ?
Vastlassen vind ik niet zo slim.
Het U balkje moet kunnen draaien.
Een schaarkrikje moet achter het wiel, en om makkelijk te bedienen kan ie beter iets schuin naar achter staan met de bedieningskant.
In een vorige reactie staat een goede oplossing.
Afzagen, gaatje boren en een platte verzonken schroef erin.
Btw..ik gebruikte mijn schaarkrik zonder enige aanpassing bij mijn Fendt. Ging ook prima.
Die had echter geen bolle kop.
@ Moris.. dat ding past.
Ik kan die krik makkelijk effe aanpassen als je in het midden van het land woont. Kleine moeite.
Appeltaart hoeft niet.
Vastlassen vind ik niet zo slim.
Het U balkje moet kunnen draaien.
Een schaarkrikje moet achter het wiel, en om makkelijk te bedienen kan ie beter iets schuin naar achter staan met de bedieningskant.
In een vorige reactie staat een goede oplossing.
Afzagen, gaatje boren en een platte verzonken schroef erin.
Btw..ik gebruikte mijn schaarkrik zonder enige aanpassing bij mijn Fendt. Ging ook prima.
Die had echter geen bolle kop.
@ Moris.. dat ding past.
Ik kan die krik makkelijk effe aanpassen als je in het midden van het land woont. Kleine moeite.
Appeltaart hoeft niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
@ Re: Krik aan boord
Ongelezen bericht door Ab » wo 29 dec 2021 14:37
Waarom zou dat niet passen ?
Vastlassen vind ik niet zo slim.
Het U balkje moet kunnen draaien.
En zo is het!
Ongelezen bericht door Ab » wo 29 dec 2021 14:37
Waarom zou dat niet passen ?
Vastlassen vind ik niet zo slim.
Het U balkje moet kunnen draaien.
En zo is het!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Krik aan boord
@Ab
Ik wil je graag bedanken voor de hulp om de krik voor me aan te passen
Helaas zal de afstand tot bij je te ver zijn, want woon in België.
Nu zie ik bij Obelink 2 verschillende U-adapters
Aan de hand van de beperkte tot geen maataanduiding is het op afstand moeilijk uit te maken welke u-adapter op de Alko chassis-balk nu past of niet?
https://www.obelink.be/obelink-adapter- ... 5UQAvD_BwE
https://www.obelink.be/pro-plus-opzetst ... tkrik.html
Ik wil je graag bedanken voor de hulp om de krik voor me aan te passen
Helaas zal de afstand tot bij je te ver zijn, want woon in België.
Nu zie ik bij Obelink 2 verschillende U-adapters
Aan de hand van de beperkte tot geen maataanduiding is het op afstand moeilijk uit te maken welke u-adapter op de Alko chassis-balk nu past of niet?
https://www.obelink.be/obelink-adapter- ... 5UQAvD_BwE
https://www.obelink.be/pro-plus-opzetst ... tkrik.html
Re: Krik aan boord
De U maat is gelijk. Maar het stukje pijp onder de U verschilt van maat.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Krik aan boord
Zijn 2 dezelfde dingen die hetzelfde gebruikt kunnen worden.
2 verschillende fabrikanten lijkt het..
Meer niet.
Past altijd onder een Alko chassis..
mja...
Zo los op de schaarkrik....volgens mij vraag je om ellende.
Misschien is vastlassen dan wel niet de beste oplossing, maar het moet zeker wel bevestigd worden op de krik zelf.
Gat in die bolling boren en een bout - moer ??
2 verschillende fabrikanten lijkt het..
Meer niet.
Past altijd onder een Alko chassis..
mja...
Zo los op de schaarkrik....volgens mij vraag je om ellende.
Misschien is vastlassen dan wel niet de beste oplossing, maar het moet zeker wel bevestigd worden op de krik zelf.
Gat in die bolling boren en een bout - moer ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Ik denk dat het een beter idee is om de krik die al standaard bij mijn wagen zit hiervoor te gebruiken.
Deze schaarkrik heeft een platte kop ipv een bolle kop. Het lijkt me dat deze krik wel geschikt is om onder een Alko chassisbalk te zetten?
Deze schaarkrik heeft een platte kop ipv een bolle kop. Het lijkt me dat deze krik wel geschikt is om onder een Alko chassisbalk te zetten?
Re: Krik aan boord
Ja, uitstekend.
De krik die ik jarenlang gebruikt heb, had net zo'n bovenkant.
Was ook gewoon de standaard krik van de auto.
Ik roep al jaren, dat het de moeite waard is om eens te kijken of de krik die in de auto aanwezig kan zijn, ook geschikt is voor de caravan.
Of geschikt te maken is door een kleine aanpassing aan de caravan.
Het scheelt een boel gewicht.
Het is ook onzin om een heel zwaar ding mee te slepen waarvan je hoopt het nooit nodig te hebben..
De krik die ik jarenlang gebruikt heb, had net zo'n bovenkant.
Was ook gewoon de standaard krik van de auto.
Ik roep al jaren, dat het de moeite waard is om eens te kijken of de krik die in de auto aanwezig kan zijn, ook geschikt is voor de caravan.
Of geschikt te maken is door een kleine aanpassing aan de caravan.
Het scheelt een boel gewicht.
Het is ook onzin om een heel zwaar ding mee te slepen waarvan je hoopt het nooit nodig te hebben..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Krik aan boord
Verhip....goed idee. Was er niet op gekomen. Mijn schaarkrik is bere stabiel, beter dan dat p..ke dung van Al-ko. Voornemen 2 voor 2022: Hup! Raus mit den Heber!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Krik aan boord
Jeemig diesel....
Had je dat nog nooit gelezen of bedacht???... Jij ??
Had je dat nog nooit gelezen of bedacht???... Jij ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Krik aan boord
Nee, echt niet. Zo zie je maar weer: de beste ideeën zijn de eenvoudigste ideeën.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Krik aan boord
@Ab
Goed om weten dat ik mijn standaard krIk van de wagen hiervoor ook kan gebruiken
Moet er tussen krik en chassis-balk ter bescherming nog een houten plankje geplaatst worden?
Goed om weten dat ik mijn standaard krIk van de wagen hiervoor ook kan gebruiken
Moet er tussen krik en chassis-balk ter bescherming nog een houten plankje geplaatst worden?
Re: Krik aan boord
Nee... geen hout....
Je moet echt zorgen dat er iets op de krik gefabriekt wordt wat OM de chassisbalk valt.
Het ding mag er onder geen voorwaarde vanaf kunnen glijden.... want als dat gebeurt zit je flink in de penairie..
Vergeet niet dat wanneer je krikt ook de belasting op de krik verschuift... met een houten plaatje schuift dat er zo af.
Je wil er toch niet aan denken dat de caravan zonder wiel tegen de straat aanklettert omdat ie van de krik afglijd..
Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je de auto aangekoppeld laat, auto EN caravan handrem stijf aantrekt en achter het wiel krikt..
Liefst ook de combinatie nog even strekt voor die handremmen zodat de terugrij automaat geen verrassingen in petto kan hebben..
Het spul mag nog geen cm kunnen rollen..
Je moet echt zorgen dat er iets op de krik gefabriekt wordt wat OM de chassisbalk valt.
Het ding mag er onder geen voorwaarde vanaf kunnen glijden.... want als dat gebeurt zit je flink in de penairie..
Vergeet niet dat wanneer je krikt ook de belasting op de krik verschuift... met een houten plaatje schuift dat er zo af.
Je wil er toch niet aan denken dat de caravan zonder wiel tegen de straat aanklettert omdat ie van de krik afglijd..
Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je de auto aangekoppeld laat, auto EN caravan handrem stijf aantrekt en achter het wiel krikt..
Liefst ook de combinatie nog even strekt voor die handremmen zodat de terugrij automaat geen verrassingen in petto kan hebben..
Het spul mag nog geen cm kunnen rollen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Waarom niet aangekoppeld, auto op de handrem en een blok voor en achter het goede wiel van de caravan. de kant waar het wiel vervangen moet worden blijft zo draaibaar waardoor het nieuwe wiel makkelijker op de wielmoeren is te krijgen. Probeer maar eens je reservewiel op te tillen en als hij dan in de lucht hangt ook nog iets te draaien. Het wil wel maar dan is een wielmoersleutel handig en die zullen de meeste wel niet bij zich hebben.
Helaas in een vroeger leven wel eens een vrachtwagenwiel van een geladen vrachtwagen moeten vervangen. Je laat het dan wel om hem op de handrem te zetten. Je krijgt het wiel er nooit meer op omdat deze (bijna) niet te draaien zijn. Optillen lukt helemaal niet, laat staan draaien. de gaten zullen dan toch voor de moeren moeten komen. Dit lukt dan met een wielmoersleutel ( met vier verschillende moersteutels, aan een kruis ) en als je deze onder de band zet kan je hem ook een stukje optillen.
Helaas in een vroeger leven wel eens een vrachtwagenwiel van een geladen vrachtwagen moeten vervangen. Je laat het dan wel om hem op de handrem te zetten. Je krijgt het wiel er nooit meer op omdat deze (bijna) niet te draaien zijn. Optillen lukt helemaal niet, laat staan draaien. de gaten zullen dan toch voor de moeren moeten komen. Dit lukt dan met een wielmoersleutel ( met vier verschillende moersteutels, aan een kruis ) en als je deze onder de band zet kan je hem ook een stukje optillen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Krik aan boord
Variatie op dit thema... kan ook.
Maar met beide manieren is de caravan stokstijf gefixeerd... geen cm heen en weer.
Alhoewel ik toch de voorkeur geef aan de handrem want een 15" caravanwiel kan ik nog wel optillen... hoeft ook maar 1 cm vrij van het wegdek te zijn..
En die hard plastic kegjes voor en achter het andere wiel schuiven op asfalt denk ik nog makkelijk heen en weer.
Nog een...
Pak het reservewiel en schuif dat onder het chassis... onder de balk..voor je wisselt.
En dan pas de lekke eraf..en wisselen en de lekke weer onder het chassis tijdelijk...
Beetje safety..
Maar met beide manieren is de caravan stokstijf gefixeerd... geen cm heen en weer.
Alhoewel ik toch de voorkeur geef aan de handrem want een 15" caravanwiel kan ik nog wel optillen... hoeft ook maar 1 cm vrij van het wegdek te zijn..
En die hard plastic kegjes voor en achter het andere wiel schuiven op asfalt denk ik nog makkelijk heen en weer.
Nog een...
Pak het reservewiel en schuif dat onder het chassis... onder de balk..voor je wisselt.
En dan pas de lekke eraf..en wisselen en de lekke weer onder het chassis tijdelijk...
Beetje safety..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Ik denk dat een keer oefenen niet verkeerd is. Is misschien goed voor een voortschrijdend inzicht
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Krik aan boord
Chris als jij met pensioen gaat, en je verveelt je, kun je altijd nog op de grote service wagen bij bandenhandel De Molen in de REEK.
Re: Krik aan boord
Vergeet het maar.... ik ga veel leukere dingen doen dan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Krik aan boord
Eerst de bouten of moeren oplossen dan opkrikken, nieuwe wiel handvast zetten dan laten zakken. Op die manier beweegt er nagenoeg niets aan die caravan en kan deze oefening zonder enige moeilijke “special” tool met elke autokrik gedaan worden.
Natuurlijk aangekoppeld laten staan en niet je hoofd er onder leggen, niet te moeilijk doen.
Btw: een plankje ertussen is zeker een optie, dit wordt wereld wijd gebruikt om schuiven van staal op staal te voorkomen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Natuurlijk aangekoppeld laten staan en niet je hoofd er onder leggen, niet te moeilijk doen.
Btw: een plankje ertussen is zeker een optie, dit wordt wereld wijd gebruikt om schuiven van staal op staal te voorkomen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Krik aan boord
Bedankt voor de tips