Krik aan boord
Re: Krik aan boord
Als je de krik goed plaatst, is er helemaal niks aan de hand.
Ik heb nooit iets aan de krik gedaan. Zelfs geen houtje of rubbertje.
Gewoon de platte kant van de krik zorgvuldig op de sterkste kant van het chassis zetten. Dus iets meer naar de buitenkant van het chassis.
Diverse keren mijn caravan op die manier opgekrikt.
Nooit problemen mee gehad.
Probeer maar eens een keer of wat. Het gaat prima.
Ervaring is veel beter dan allerlei theorie.
Een plankje of een stukje rubber verhoogd de wrijving tussen de twee staaldelen inderdaad en is altijd beter.
Maar nodig is het niet eens, mits je goed oplet, rechtstandig krikt en zorgt voor een vlakke ondergrond onder de krik.
Het is ook geen dagelijks werk...meer 1 keertje in 9 jaar of zo.
Geen garantie hoor.
.het kan ook nog veel minder zijn..of nooit.
Maar ook 2 x per jaar als je bij de pechvogels hoort.
Ik heb nooit iets aan de krik gedaan. Zelfs geen houtje of rubbertje.
Gewoon de platte kant van de krik zorgvuldig op de sterkste kant van het chassis zetten. Dus iets meer naar de buitenkant van het chassis.
Diverse keren mijn caravan op die manier opgekrikt.
Nooit problemen mee gehad.
Probeer maar eens een keer of wat. Het gaat prima.
Ervaring is veel beter dan allerlei theorie.
Een plankje of een stukje rubber verhoogd de wrijving tussen de twee staaldelen inderdaad en is altijd beter.
Maar nodig is het niet eens, mits je goed oplet, rechtstandig krikt en zorgt voor een vlakke ondergrond onder de krik.
Het is ook geen dagelijks werk...meer 1 keertje in 9 jaar of zo.
Geen garantie hoor.
.het kan ook nog veel minder zijn..of nooit.
Maar ook 2 x per jaar als je bij de pechvogels hoort.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Krik aan boord
Ga inderdaad eens een keer oefenen als je absolute zekerheid wil hebben. Speel eens na dat je linkerband lek raakt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Krik aan boord
Heb ik al heel lang geleden gezegd, zo moeilijk is het niet....Kasper schreef:Waarom probeer je het niet een keer uit, dan weet je exact wat je moet doen als je een lekke band krijgt.
Ik heb mijn caravan vaak genoeg opgekrikt om er een paar wiggen eronder te leggen bij een scheefstand op de camping. Is niks mis mee, nu hoef ik dat niet meer omdat ik een mover heb.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Krik aan boord
Pak het draadje hier maar weer op.
Mooie oplossing die hydraulische Alko krik maar idd in de FAQ en montagehandleiding ongeschikt verklaard voor enkelassers. Erg jammer omdat die uitvoering gezien de vorm van de steunen ideaal zou zijn voor ons. Ik vermoed dat er onzekerheid bestaat i.v.m. torsie en vervorming van het onderstel .
De 1.000 kG uitvoering voor caravans tot 2.000 kG zit er nu bij ons onder maar links is er geen plek voor de nodige binnenste steun door vloerdoorvoeringen. Nu dan maar een houten dummy gemaakt om te bekijken of die steun 70 mm naar achter kan worden geplaatst.
Plaatje wordt 10 mm dik (M12 moerhoogte), verzinkt en de gaatjes worden M12 getapt. Leuk klusje met dit druilige weer .
Mooie oplossing die hydraulische Alko krik maar idd in de FAQ en montagehandleiding ongeschikt verklaard voor enkelassers. Erg jammer omdat die uitvoering gezien de vorm van de steunen ideaal zou zijn voor ons. Ik vermoed dat er onzekerheid bestaat i.v.m. torsie en vervorming van het onderstel .
De 1.000 kG uitvoering voor caravans tot 2.000 kG zit er nu bij ons onder maar links is er geen plek voor de nodige binnenste steun door vloerdoorvoeringen. Nu dan maar een houten dummy gemaakt om te bekijken of die steun 70 mm naar achter kan worden geplaatst.
Plaatje wordt 10 mm dik (M12 moerhoogte), verzinkt en de gaatjes worden M12 getapt. Leuk klusje met dit druilige weer .
Re: Krik aan boord
Plaatje is nu op maat, 10 mm dik standaard constructiestaal.
Draad wordt getapt op M12 x 1,25
Vervolgens behandelen met zinkspray en aflakken.
Draad wordt getapt op M12 x 1,25
Vervolgens behandelen met zinkspray en aflakken.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Krik aan boord
Kan me deze'Kip-krik' ook nog wel heugen. In de Noorse Fjorden ooit houtblokken als wig een flinke hoogte moeten overbruggen.
Dat ging met deze Kip-krik weg heel erg goed.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
Hoe dik is dat staal???
Ziet er zeker goed uit... net genoeg opzij snap ik..
Die 4 gaten zitten al in het Chassis ???
Ziet er zeker goed uit... net genoeg opzij snap ik..
Die 4 gaten zitten al in het Chassis ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Krik aan boord
Uitsparingen ter hoogte van het wiel.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
10 mm dik.
Er zitten twee gaten standaard in het chassis en daarmee zit het vast. In de overige twee gaten komt een M12 tapeind tot aan het chassis waarmee de steun aan de plaat wordt gemonteerd. Ik wilde perse niet in het chassis boren.
Re: Krik aan boord
10mm dik Wat weegt dat ding wel niet?
Ik weet het niet hoor maar is dit niet een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem?
Ik weet het niet hoor maar is dit niet een beetje een oplossing voor een niet bestaand probleem?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Krik aan boord
Die beoordeling mag je zelf maken.
De voorgeschreven ALKO kriksteunmontage lukt niet bij onze Fendt, dus kan de caravan zonder aanpassing niet volgens voorschrift opgekrikt worden. Wel op andere manieren als met een pot-, schaar- of garagekrik maar ook die moet je meeslepen.
Met dit plaatje van plm. 1,5 kg lukt dat wel.
Daarmee wordt het hele pakketje steunen excl. krik geen 4,6 kG maar 6,1 kG dat is m.i. geen wereldschokkend verschil.
Het fröbelen aan en rondom de caravan is voor mij een leuk tijdverdrijf en zo wordt mijn mooie gereedschap ook nog eens gebruikt.
Re: Krik aan boord
De alko kriksteunpunten voor een hydraulisch potkrikje zijn van 4mm staalplaat gemaakt en wegen compleet rond de 2,2 kg per kant.
Re: Krik aan boord
10 mm?
Sure?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Krik aan boord
10 mm, moerhoogte M12
Zal het later wel wegen, er moet nog een stukje uit gehaald worden.
Zal het later wel wegen, er moet nog een stukje uit gehaald worden.
Re: Krik aan boord
Jou plaat deel is 10 mm.... maar het Alko deel niet..
4 mm ofzo denk ik.
Benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.... ik hoop op wat foto's.
4 mm ofzo denk ik.
Benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.... ik hoop op wat foto's.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik aan boord
Die krik doet me denken aan een ding dat ik hier nog in mijn garage liggen heb van de eerste auto van mijn vaders vader. Ik denk dat er 1930 op staat... Is oerstevig maar ik durf het toch niet meer gebruiken.
Bij gelegenheid eens een foto poorten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Krik aan boord
Toyota gereedschap.
Ik gebruik nog steeds geregeld een kruiskop schroevendraaier die mijn vader bij zijn Toyota Cressida heeft gekregen eind jaren 80.
Ding is echt top
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Krik aan boord
Draad getapt en morgen ff passen. Ik herinner me dat de gewichtsbesparende gaten in het Alko chassis niet vlak zijn.
Re: Krik aan boord
Ziet er goed uit
Denk dat je die 10mm dikte ook wel nodig hebt om een M12 bout een paar windingen vast te zetten.
Spoed m12 zal in de buurt van 2mm zitten?
Re: Krik aan boord
Spoed is 1,25
Heeft veel voordelen
Draad tappen gaat makkelijker
Minder aanhaalmoment nodig
Loopt minder snel los door kleinere hellingshoek
Sterker.