Krik aan boord
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Krik aan boord
Sinds kort heb ik nieuwe trekker waar reservewiel of krik aanwezig is.
Zat me ineens te bedenken dat er ook geen krik voor de caravan (Eriba Nova GL - 1800kg.) aanwezig is. Dat was vroeger wel bij mijn Kip caravans het geval.
Bij mijn 4x4 had ik zelfs af en toe een Farm Jack aan boord, maar dat gevaarte was toch effe te zwaar.
Vraagje: Welk type krik hebben jullie voor de caravan? Of toch helemaal niet?
NB. Kan ik morgen mogelijk eerst nog een bezoek aan een kampeershop brengen.
Zat me ineens te bedenken dat er ook geen krik voor de caravan (Eriba Nova GL - 1800kg.) aanwezig is. Dat was vroeger wel bij mijn Kip caravans het geval.
Bij mijn 4x4 had ik zelfs af en toe een Farm Jack aan boord, maar dat gevaarte was toch effe te zwaar.
Vraagje: Welk type krik hebben jullie voor de caravan? Of toch helemaal niet?
NB. Kan ik morgen mogelijk eerst nog een bezoek aan een kampeershop brengen.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op zo 12 sep 2021 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
Al-Ko caravankrik, speciaal voor Al-Ko chassis, mag maar tot MTM van 1600 kilo.
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-car ... xcQAvD_BwE
. .
Verder nog een 2.5 tons hefkrikje voor allerlei hand en spandiensten.
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-car ... xcQAvD_BwE
. .
Verder nog een 2.5 tons hefkrikje voor allerlei hand en spandiensten.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Krik aan boord
Ik heb in de LandRover zowel een schaarkrik als een potkrik; hopelijk is dit voldoende
Voordeel van de tandem is dat je evt. één van de wielen op een hoge keg kunt trekken waardoor de lekke band mogelijk voldoende vrij komt al weet ik dat niet zeker; eraf zal wel lukken maar de verse erop ???
Voordeel van de tandem is dat je evt. één van de wielen op een hoge keg kunt trekken waardoor de lekke band mogelijk voldoende vrij komt al weet ik dat niet zeker; eraf zal wel lukken maar de verse erop ???
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Krik aan boord
Voor de zekerheid hebben we een potkrik in de caravan, maar eigenlijk is deze overbodig. Met het level-systeem kan de caravan zonodig omhoog geplaatst worden.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel
Re: Krik aan boord
Ik heb deze bij mijn Kip, wel eens gebruikt om de caravan op een wig te plaatsen, toen ik nog geen mover had. Hij hangt boven de gasfles.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Krik aan boord
Heb je dan speciale steunen onder de caravan waar je dat “pikkie” in doet?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Krik aan boord
Jazeker, kun je hem zien?
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Krik aan boord
2 kleine, 2 tons potkrikken. Voor een eventueel noodgeval en, sinds de laatste vakantie, om onder het chassis te plaatsen om beweging van de caravan te minimaliseren. Voor dat laatste wordt er niet gekrikt, maar alleen vastgezet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Krik aan boord
Deze had ik destijds ook altijd bij mijn 2 Kip Greylines aan boord. . Heb in Noorwegen op grillig terrein vd camping daarmee wat hoogteverschillen weten te corrigeren.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
Wij hebben sinds kort een Pot krik en een kruissleutel in de caravan. Wij verhuren onze caravan en vond dat wel een plicht. Tevens uitgelegd waar je moet kriken en dat het andere wiel met keggen geblokkeerd moet worden.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Krik aan boord
Bedankt.
Degelijke kunststof plankjes heb ik aan boord. Morgen toch nog even een potkrik met chassisstuk scoren.
Degelijke kunststof plankjes heb ik aan boord. Morgen toch nog even een potkrik met chassisstuk scoren.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
Test wel of je krik er bij een lekke band wel onder kan. Een schaarkrik is lager dan een potkrik.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: Krik aan boord
Even je lekke wiel met de auto op het reservewiel trekken scheelt alweer hoogte.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Krik aan boord
De auto heeft al een krik. ( Vaak)
Waarom een 2e krik voor de caravan
De autokrik past of zonder meer, of met een kleine aanpassing.
Of, in zeldzame gevallen helemaal niet.
Haal dan bij een autosloperij een schaarkrik.
5 of 10 euro of gratis.
Een potkrik is heel vaak te hoog om zonder meer onder het chassis te krijgen.
Waarom een 2e krik voor de caravan
De autokrik past of zonder meer, of met een kleine aanpassing.
Of, in zeldzame gevallen helemaal niet.
Haal dan bij een autosloperij een schaarkrik.
5 of 10 euro of gratis.
Een potkrik is heel vaak te hoog om zonder meer onder het chassis te krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Wij hebben bij obelink deze gekocht.
https://www.obelink.nl/pro-plus-hydraul ... tkrik.html
Die past wel.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
https://www.obelink.nl/pro-plus-hydraul ... tkrik.html
Die past wel.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: Krik aan boord
De krik van de auto niet ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Let op, er zijn verschillende Alko krikken vwb te heffen gewicht.
https://www.alko-tech.com/sites/default ... gitaal.pdf
pagina 36
https://www.alko-tech.com/sites/default ... gitaal.pdf
pagina 36
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Krik aan boord
Naar mijn mening moet je met een grote boog om die rommel van Alko heen lopen. Uiterst instabiel. Als zo'n lage krik zoals getoond van Obelink, niet zou passen, kan je gewoon achteruit de banaan oprijden. Zal dan sowieso om een klein stukje gaan. En zoals gezegd: met 2 van die krikjes kan je prachtig het dure systeem van E&P (ook Alko) imiteren.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Krik aan boord
Tot nog toe is mijn Alko "rommel" mij nog steeds goed bevallen, niks mis mee.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19
Re: Krik aan boord
Wij hebben een 2 tons hydraulische krik.
Die van mij heeft genoeg hoogte om een lekke band eraf te krijgen maar om de nieuwe erop te krijgen had ik te weinig lengte in de krik. Opgelost met een stapeltje plankjes..
Om de situatie stabiel te houden, caravan aangekoppeld laten en een ander de pootjes te laten uitdraaien terwijl jezelf aan het "krikken" bent.
Helaas afgelopen zomer moeten doen...
Die van mij heeft genoeg hoogte om een lekke band eraf te krijgen maar om de nieuwe erop te krijgen had ik te weinig lengte in de krik. Opgelost met een stapeltje plankjes..
Om de situatie stabiel te houden, caravan aangekoppeld laten en een ander de pootjes te laten uitdraaien terwijl jezelf aan het "krikken" bent.
Helaas afgelopen zomer moeten doen...
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Krik aan boord
Bedankt voor de tip Ab.
Zal zo eens mijn andere auto kijken (Suzuki Jimny). Daar moet volgens mij nog een schaarkrik in inliggen.
Zal zo eens mijn andere auto kijken (Suzuki Jimny). Daar moet volgens mij nog een schaarkrik in inliggen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Krik aan boord
Bij het gebruik van een potkrik gebruik ik wel altijd een chassisadapter. Schaarkrik biedt die mogelijkheid niet en zoals gezegd vind ik Alkokrik een onding. Krikken om de caravan recht te zetten vind ik sowieso een slecht plan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Krik aan boord
Een krik is ook bedoeld om een wiel te kunnen wisselen..
Maar als iemand andere toepassingen wil gebruiken is dat alleen maar goed.
Als je iets multifunctioneel kan gebruiken waarom dan niet.
Ik heb diverse keren mijn caravan opgekrikt met een schaarkrik.
Geen chassisadapter nodig gehad.
Die zou ik er eenvoudig bij hebben kunnen maken, maar zag daar nooit enige meerwaarde in.
Zonder ging het ook prima.
De Alko krik heb ik ooit ook gehad, jaren geleden bij mijn eerste caravan.
Inderdaad te zwak uitgevoerd. Pisbakkenstaal noemden wij dat.
Die heb ik vervangen destijds door een VW krik.
Eigenlijk exact hetzelfde, maar een stuk degelijker.
Gratis bij een sloperij uit een VW gehaald en ietsje aangepast, zodat het ding goed op de Alko steunen paste.
Die er overigens weer af moesten om een mover te kunnen plaatsen nog even later..
Maar als iemand andere toepassingen wil gebruiken is dat alleen maar goed.
Als je iets multifunctioneel kan gebruiken waarom dan niet.
Ik heb diverse keren mijn caravan opgekrikt met een schaarkrik.
Geen chassisadapter nodig gehad.
Die zou ik er eenvoudig bij hebben kunnen maken, maar zag daar nooit enige meerwaarde in.
Zonder ging het ook prima.
De Alko krik heb ik ooit ook gehad, jaren geleden bij mijn eerste caravan.
Inderdaad te zwak uitgevoerd. Pisbakkenstaal noemden wij dat.
Die heb ik vervangen destijds door een VW krik.
Eigenlijk exact hetzelfde, maar een stuk degelijker.
Gratis bij een sloperij uit een VW gehaald en ietsje aangepast, zodat het ding goed op de Alko steunen paste.
Die er overigens weer af moesten om een mover te kunnen plaatsen nog even later..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik aan boord
Als je bij een nieuwe Knaus een reservewiel besteld hoort daar ook een krik bij.
Gezien de Alko krik maar 1600 Kg mag liften heeft men er een garage krik bijgedaan.
Echt stevig en echt laag... ook zwaar.
Bij mijn auto zit een knappe schaarkrik... toch eens kijken of ik de hut daar ook mee kan liften en die zware garagekrik thuis laten.
Gezien de Alko krik maar 1600 Kg mag liften heeft men er een garage krik bijgedaan.
Echt stevig en echt laag... ook zwaar.
Bij mijn auto zit een knappe schaarkrik... toch eens kijken of ik de hut daar ook mee kan liften en die zware garagekrik thuis laten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Krik aan boord
1600 kg is toch ruim voldoende? Bij een lekke band hoef je toch maar de helft van het gewicht te heffen. Of wegen nieuwe Knaus caravans 3200 kg.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.