voortent + luifel advies merk

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
S.imone
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 sep 2021 09:45

voortent + luifel advies merk

Bericht door S.imone » za 11 sep 2021 18:06

Goedenavond,

Wij zijn op zoek naar een voortent (omloopmaat 7) met bijpassende luifel.
Onze eisen/wensen:
- voortent 3m diep
- bijpassende luifel met afritsbare zijwanden
- optioneel: aanbouw slaapcabine
- budget max €2500
- lichte voorkeur voor glasfiber frame

We hebben zelf nu op het oog:
- Dorema President XL 300 met glasfiber frame, en de bijpassende luifel Locarno, met de uitbouw president standaard. Totale kosten €2500.
- Starcamp Olympic XL 300 met glasfiber frame, en de bijpassende luifel Locarno, met de uitbouw Olympic XL 300. Totale kosten €2000.
- Goldcamp Aruba 300 met powergripframe staal 28mm, en de bijpassende TC luifel, met de standaard uitbouw. Totale kosten €1800.

We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen met bovenstaande voortenten/luifels.
Eventuele tips/adviezen zijn zeer welkom!
We zijn beginnend kampeerder, en zo op het oog zien wij weinig verschil tussen de Dorema President en de Goldcamp, maar het prijsverschil vinden wij behoorlijk groot met €700.
Help!

Volvodriver

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Volvodriver » za 11 sep 2021 18:14

Vergeet Starcamp en Goldcamp. Dorema is dan je merk. Echt een klasse beter qua afwerking en pasvorm.

Maaaaar, kijk ook echt bij Walker. Staat net wat hoger op de kwaliteitsladder dan Dorema. En vergelijkbaar qua prijs.

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door PDVeenstra » za 11 sep 2021 19:09

Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen over de starcamp xl 300.
Willen deze gaan aanschaffen daar we de Onyx 270 te zwaar vinden om mee te nemen (maat 11 met stalen stokken).
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Volvodriver

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Volvodriver » za 11 sep 2021 19:24

[re.gif]
Waarom zulke zware tenten? Zeker als je alleen in de vakantie kampeert is een lichtgewicht tent van Walker of Isabella (de reistenten) de allerbeste keus. Koop dan a.u.b géén B-merken als Goldcamp of Starcamp. Hiervan is het "opzetgemak" niet echt goed. En de pasvorm is miserabel.
Ook al reis je met kinderen. Je verblijft veel meer buiten dan in de voortent. Grote voortenten (dieper dan 2,5 meter) zijn echt alleen maar "nodig" als je seizoen kampeert.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Capri North van Isabella met CarbonX frame. Een heel fijne reistent.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Chris » za 11 sep 2021 21:25

De 3 genoemde merken zijn allemaal tenten uit een laag segment.
Dorema is de moeder van Starcamp... waar allemaal net wat lichtere en mindere materialen in verwerkt zijn.
Goldcamp ligt gelijk aan Starcamp...
Al eerder genoemd... Walker.
Echt een hele stap beter, uitstekende materialen en een oer Nederlands product.
Walker gebruikt ook de echte powergrips, die van Piper.. die frame's schuiven niet in.
Dorema gebruikt immitatie powergrips die wel voor inschuivende frame's bekend staan..
Alle powergrips vervangen voor goeie kost best wel wat en dan ben je per saldo net zo duur uit als de Walker.
Zelf hadden wij een 240 cm Walker... en dat was een zeer fraaie tent... die zelfde is er ook in 3 meter.
Kijk eens naar dit plaatje... misschien toch een betere keuze.
Kost iets meer maar je hebt echt veel meer..
.
1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CampInge
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 2 jan 2019 09:01

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door CampInge » za 11 sep 2021 23:15

Wij zijn echt heel tevreden met onze isabella voortent met fiberglas stokken en luifel met zijflappen die eruit kunnen. Wij hebben de comodore north.
De diepte van 3m vinden wij heerlijk! Zeker bij iets minder weer en ook wij kampeerden tot nog toe alleen in vakanties. Tafeltje binnen en buiten, wat kastjes en een hoekje waar onze dochter wat speelgoed neerzet, we benutten de ruimte prima hoor! Ook speelt ze op regenachtige dagen met vriendinnen in de voortent.

We hadden eerder een hypercamp meen ik. Ook van Obelink maar isabella zet zoveel fijner, strakker en sneller op..
Misschien 1 om mee te nemen in je overweging.
Laatst gewijzigd door CampInge op za 11 sep 2021 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC 40 Elektrisch - Caravelair Antares 476 family

Gebruikersavatar
Mazdafreak
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 mar 2013 22:13

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Mazdafreak » za 11 sep 2021 23:29

Hier jaren verschillende Dorema voortenten gehad nu voor een walker gekozen moet zeggen kwaliteit en pasvorm van de walker is vele malen beter!
volvo v90 t5 90th anniversary edition met een fendt Bianco selection 515sg met Alko atc+enduro mover 505fl+thule dakluifel 6300+dakairco truma aventa comfort+verzwaarde as 1800 kg en natuurlijk vloerverwarming

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door nonblond » za 11 sep 2021 23:31

Heb je meer informatie over hoe jullie de caravan gaan gebruiken? Hoelang en hoeveel gaan jullie met de caravan kamperen? Gaan jullie trekken van de ene naar de andere camping in de vakantie? Hoeveel kinderen gaan er mee? Slapen die kinderen in de caravan, eigen tent of in de voortent? iedereen zit nu wat te speculeren, maar als we weten hoe de caravan gebruikt gaat worden kan er veel gerichter worden geantwoord.

S.imone
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 sep 2021 09:45

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door S.imone » zo 12 sep 2021 07:27

Bedankt tot nu toe voor de reacties!

Even extra informatie over hoe wij kamperen en in welke samenstelling is inderdaad wel handig.
We hebben momenteel 2 kinderen, 3e op komst. In de caravan hebben we een zitje omgebouwd tot tweepersoonsbed waar wij als ouders liggen.
Aan de andere kant van de caravan is een zitje met bovenkastjes wat we kunnen ombouwen tot stapelbed.
Afgelopen zomer hebben we met z'n 4en in de caravan geslapen, met een dorema voortent van 2.4m diep ervoor van de vorige eigenaar. De diepte vonden we te krap als er een tafel en kastje in staat, is er weinig ruimte voor de kinderen om er nog te spelen.
Dus voortent verkocht en nu op zoek naar een 3m diepe voortent met luifel. We blijven vermoedelijk nog 1 a 2 jaar in Nederland, meivakantie 1 week en zomer 3 weken.
Daarna van plan om sowieso zomervakantie naar het zuiden te gaan voor 2 a 3 weken (1 plek, geen intentie om in die tijd te trekken).
Bedoeling is uitbouw aan de voortent zodat de kinderen daar in kunnen liggen.

S.imone
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 sep 2021 09:45

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door S.imone » zo 12 sep 2021 07:31

Ik zie veel Walker voorbij komen als advies. Heb al even snel gekeken maar daar komen we niet mee weg voor €2500.

We zijn bij 3 caravan/voortent zaken inmiddels geweest.
Bij de 1e zaten we op Dorema en Starcamp.
Bij de 2e op de Goldcamp Aruba.
En de 3e verkocht o.a. Dorema, Goldcamp, Walker. Hij had een duidelijke mening over de verschillende merken, namelijk: Walker prima tent maar héél moeilijk op te zetten. Goldcamp niet doen, mocht je toch voor Goldcamp gaan dan niet hier komen als je problemen hebt maar doorrijden naar Obelink. En Dorema is de beste keus.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door ArnoM » zo 12 sep 2021 08:24

Als je niet het geld wilt/kunt uitgeven aan een Walker of een andere toptent is een Goldcamp/Hypercamp van Obelink echt geen verkeerde oplossing waarvoor je je hoeft te schamen hoor.
Ik heb de Hypercamp 5 jaar voor onze Dethleffs gehad, is gewoon een prima tent.
Dubbelzijdig gecoat maakt deze tent zeer sterk, makkelijk te reinigen en duurzaam, maar ook zwaar en gevoelig voor condens aan de binnenkant.
Diepte moet je echt minimaal 270 cm nemen als je wat leefruimte wilt hebben met een tafel.
Nadeel van 270/300 diepte is wel dat je snel nokbogen nodig hebt om het geheel af te spannen zonder kans op waterzakken.
Dat is dan ook weer een nadeel van een goedkopere tent....
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Volvodriver

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Volvodriver » zo 12 sep 2021 08:47

[re.gif] [re.gif]
Walker is, samen met Isabella, de Makkelijkst opzetbare tent. En prima voor Reizen. Waar die persoon vandaan haalt dat Walker moelijker is dan Dorema, nou echt niet. (Waarbij Dorema echt "verkeerde" frameklemmen gebruikt) Starcamp is Submerk van Dorema en dus net zo.
En als je met max 4 personen bent is 250 diep echt voldoende. Dieper is alleen maar zwaarder.
Als je toch geld uitgeeft geef dan wat meer uit aan echt goed spul.

Goldcamp en Hypercamp, kan natuurlijk. Maar niet mooi strak te krijgen zonder kunstgrepen van extra palen en nokbogen. Dus weer zwaar.

Nog even een algemene opmerking.
Ik zie nog altijd dat mensen dit willen en dat willen en zus willen en zo.
Bedenk dat als je op vakantie gaat naar "een buitenland" met een caravan dat je beperkt bent in laadvermogen en ruimte. Je hoeft niet alles te hebben. Zeker naar zonniger oorden is een "zware" voortent met alles erop en eraan eerder een last dan een lust. En die neemt heel veel ruimte en laadvermogen in. En al die kastjes en dingetjes ook. Hou dat in gedachten. In Frankrijk en Spanje volstaat vrijwel altijd (ook met kinderen) een simpele lichte tent met eventueel een lichtgewicht slaapaanbouw als de kinderen niet in hun eigen tentje slapen. Eventueel aangevuld met schaduwdoek.

Edit
Ik zie dat er een 3e op komst is en dat je de eerste jaren in NL blijft. Kijk dan eens naar deze tent: De Walker Allure 280 met Carbon Max frame. En in jullie maat (exclusief luifel) binnen budget.

S.imone
Berichten: 4
Lid geworden op: za 11 sep 2021 09:45

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door S.imone » zo 12 sep 2021 10:40

@volvodriver ben aan het kijken naar de Walker Allure 280, mooie tent om te zien! Maar volgens mij gaan deze pas vanaf omloopmaat 8? Wij hebben omloopmaat 7. Of kijk ik niet goed? Dan toch eens een zaak opzoeken waar we de Walker in het echt kunnen bekijken.

We houden wel vast aan die 3m diepe voortent, 280cm zou ook volstaan. Met 3 kinderen en hun speelgoed/kinderwagen en een tafel hebben we die ruimte gewoon nodig in de voortent. We hebben afgelopen zomer niet altijd mooi weer gehad in NL, en zaten een aantal keer in de voortent en met die 240cm was dat behoorlijk krap en voor ons niet voor herhaling vatbaar.

De Isabella wordt ons gewoonweg te duur, de Ventura D300 heeft onze aandacht ook getrokken.

Zijn er nog kampeerders die ervaring hebben met de tenten die we op hebben genoemd: de Dorema President, Starcamp Olympic of de Goldcamp Aruba. Heel benieuwd naar jullie ervaringen, hoe vonden jullie het opzetten, de kwaliteit etc.?

Volvodriver

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Volvodriver » zo 12 sep 2021 10:47

[re.gif]
Voor de juiste maat en prijs bij Walker moet je eigenlijk direct contact met hen opnemen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Daphne » zo 12 sep 2021 11:37

S.imone schreef:
zo 12 sep 2021 10:40

Zijn er nog kampeerders die ervaring hebben met de tenten die we op hebben genoemd: de Dorema President, Starcamp Olympic of de Goldcamp Aruba. Heel benieuwd naar jullie ervaringen, hoe vonden jullie het opzetten, de kwaliteit etc.?
Met geen van 3 ervaring, dus daar kan ik je niet aan helpen. Als dit binnen je budget past, kies dan degene die je het meest aanspreekt. Een duurdere voortent zoals Walker of Isabella levert misschien meer kwaliteit maar dan ga je over je gestelde budget en het is maar de vraag hoe lang het duurt voordat de wensen veranderen en je wellicht op zoek gaat naar een andere caravan of een luifel met losse bijzettentjes.

Vrijwel alle forumleden kunnen beamen dat de eerste aanschaf van vroeger de beste koop leek, maar je wensen veranderen met het vorderen van je leeftijd en de leeftijd van de kinderen en dat gaat soms sneller dan je denkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door mrbullmastiff » zo 12 sep 2021 12:04

Ik heb zelf een Hyperkamp gehad als vervanging omdat mijn toenmalige tent tijdens een storm op camping Marveld sneuvelde. Ik vond het een degelijke tent die ook heel zwaar is. Ik heb die tent twee jaar gebruikt. Daarna heb ik bij een volgende Caravan een Dorema gekocht, wel wat lichter van gewicht maar een vreselijke slechte kwaliteit ritsen. In de vijf jaar dat ik de tent heb gehad zijn die vrijwel allemaal vervangen.
Bij de volgende caravan heb ik een Walker gekocht, ik heb die tien jaar gehad en de tent was nog steeds in perfecte staat. Het opzetten van deze tenten is in de basis altijd hetzelfde. Er is geen verschil in opzetgemak van de vergelijkbare modellen.

Wil je niet te veel uitgeven zou ik de Hyperkamp kiezen. De Dorema is de meerprijs niet waard. Past een Walker, Brand of Isabella in het budget dan zou ik die kiezen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door PDVeenstra » zo 12 sep 2021 17:21

PDVeenstra schreef:
za 11 sep 2021 19:09
Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen over de starcamp xl 300.
Willen deze gaan aanschaffen daar we de Onyx 270 te zwaar vinden om mee te nemen (maat 11 met stalen stokken).
Oké bedankt voor de info. Wij hebben een Dethleffs C’go 430 QS maat 11. We zijn met 2 tieners op vakantie (Mei/zomer) met bestemming NL of maximaal midden FR, DE. Dus zitten vaker in de voortent met z’n vieren spelletjes te doen.

Wij hadden hiervoor een Starcamp waar ik idd zelf de powergrips op heb gezet. Maar bij een beetje wind kraakte de stalen stokken en klapperde het doek.

Wij hebben helaas al een Dorema Palma luifel. Past deze op een Walker Allure?
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door PDVeenstra » zo 12 sep 2021 17:28

PDVeenstra schreef:
zo 12 sep 2021 17:21
PDVeenstra schreef:
za 11 sep 2021 19:09
Ik ben ook wel benieuwd naar de meningen over de starcamp xl 300.
Willen deze gaan aanschaffen daar we de Onyx 270 te zwaar vinden om mee te nemen (maat 11 met stalen stokken).
Oké bedankt voor de info. Wij hebben een Dethleffs C’go 430 QS maat 11. We zijn met 2 tieners op vakantie (Mei/zomer) met bestemming NL of maximaal midden FR, DE. Dus zitten vaker in de voortent met z’n vieren spelletjes te doen.

Wij hadden hiervoor een Starcamp waar ik idd zelf de powergrips op heb gezet. Maar bij een beetje wind kraakte de stalen stokken en klapperde het doek.

Wij hebben helaas al een Dorema Palma luifel. Past deze op een Walker Allure?
Daarnaast zijn de meningen over soort stokken ook verdeelt. Welke stokken zijn het beste voor kamperen in de mei-/zomervakantie in NL aan de kust of rondom het IJsselmeer?
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021 19:48

[re.gif]

Wellicht beter om een eigen topic te starten over jou vraag...
Want hier roeren we in het topic van S.imone...


Alle frame soorten zijn goed.
Kijk naar je wensen, kies daar aan de hand van.
Staal is prima maar weegt wel wat.
Alu is lichter en als de tent goed is gespannen doet het niet onder voor Staal, want meestal is de Alu versie iets dikker uitgevoerd.
Carbon... mooi en licht en duurst.

De powergrips van Dorema zijn een immitatie van de PIPER easygrips.
De Pipers slippen niet... alle andere wel.
Walker gebruikt de frame's van Piper... met de goeie grips tegen meerprijs.
Dorema levert alleen de immitatie powergrips tegen meerprijs, net als Starcamp en Hypercamp.
.
Easyrip buisklem.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Taan » zo 12 sep 2021 21:22

Zo'n Ventura vind ik ook een mooie tent. Wel eens live gezien in Denemarken. Mooie carbon stokken erbij. thumbup.gif
Ik weet alleen niet hoe het zit met een bijpassende luifel.

Ik heb zelf een gebruikt tent gekocht. Kun je misschien ook naar kijken. Soms wordt er spul als nieuw verkocht voor een mooie prijs.

Volgens mij verkoopt Walker bij een 280 tent een stalen frame, geen alu of carbon.
Laatst gewijzigd door Taan op zo 12 sep 2021 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021 21:26

[re.gif]
Ventura is een ondermerk van Isabella.
Valt vast niet in het prijssegment wat TS zoekt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Melisse
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 nov 2009 20:29
Locatie: Roosendaal

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Melisse » zo 12 sep 2021 21:31

Chris schreef:
za 11 sep 2021 21:25
De 3 genoemde merken zijn allemaal tenten uit een laag segment.
Dorema is de moeder van Starcamp... waar allemaal net wat lichtere en mindere materialen in verwerkt zijn.
Goldcamp ligt gelijk aan Starcamp...
Al eerder genoemd... Walker.
Echt een hele stap beter, uitstekende materialen en een oer Nederlands product.
Walker gebruikt ook de echte powergrips, die van Piper.. die frame's schuiven niet in.
Dorema gebruikt immitatie powergrips die wel voor inschuivende frame's bekend staan..
Alle powergrips vervangen voor goeie kost best wel wat en dan ben je per saldo net zo duur uit als de Walker.
Zelf hadden wij een 240 cm Walker... en dat was een zeer fraaie tent... die zelfde is er ook in 3 meter.
Kijk eens naar dit plaatje... misschien toch een betere keuze.
Kost iets meer maar je hebt echt veel meer..
.
1.jpg
ff off topic, welk plek nr is dit Chris? Campingnaam ken ik wel knipoog.gif

Gr. Tim
Ford S-Max 2.0TDCi 163pk - Eriba Sporting Jive 465

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021 21:35

231

3x gestaan en ook 3x niet kunnen reserveren...wat 236 werd.

En.. BOT ( back on topic ) mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: voortent + luifel advies merk

Bericht door Taan » zo 12 sep 2021 21:40

ArnoM schreef:
zo 12 sep 2021 08:24
Nadeel van 270/300 diepte is wel dat je snel nokbogen nodig hebt om het geheel af te spannen zonder kans op waterzakken.
Dat is dan ook weer een nadeel van een goedkopere tent....
Ook bij een maat 7 zoals TS? Dat is wsch nogal een verschil met die van jou.

Chris, Ventura is goedkoper dan Walker. Bij ons ca 10%

Een Dorema Sydney lijkt me ook echt niet verkeerd hoor. Goed ten cate doek. Ben je voor €1000 klaar met glasvezel stokken. (zonder luifel).
Die verkopen ze alleen bij Coppens.
Hier op het forum staat er ook één viewtopic.php?f=59&t=30735&p=683415&hil ... ma#p683415
Misschien niet rimpelloos, maar lijkt me niet slecht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”