Fietsendrager op dissel
Fietsendrager op dissel
Er is een mogelijkheid om een knobbel van een trekhaak op de dissel van de caravan te monteren. Op deze knobbel kan je dan een normale fietsdrager monteren. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem. Zo ja, wat is jouw ervaring met dit systeem.
Gr. Henk
Gr. Henk
Re: Fietsendrager op dissel
Ja, jarenlange ervaring mee opgedaan en zo multifunctioneel te gebruiken.
Maar je hebt het over het woord normale fietsendrager. Ga er vanuit dat je hier spreekt over geen e- bikes op een e-bike fietsendrager.
Verder ben je natuurlijk een beetje afhankelijk want praat je over een korte, " normale", dissel of een lange dissel want dat maakt ook uit.
In die tijd reden veel caravanners met een Twinny-Load als fietsendrager op die kogel of hulpstuk uitgevoerd met vierkante buis. Sommigen hadden er zelfs verlenger op staan en dan torenden de fietsen hoog voor het raam.
Op MP vind je nog wel deze Twinny-loads voor een redelijk prijsje.
Tip, je kunt ook als de dissel wat krap is met montage de lichtbalk met nummerplaat demonteren. Je creëert dan veel meer ruimte en bij een draaibeweging is die uitstekende balk geen object wat in de weg zit.
Let wel op dat je deze balk weer juist terug monteert en dan rechts rechts is bij het knipperlicht als deze geplaats wordt op trekhaak. En vaak heb je een verloop nodig van 13 polig Jaeger naar 7 polig van de Twinny-load.
Hoop je zo een beetje geholpen te hebben.
Maar je hebt het over het woord normale fietsendrager. Ga er vanuit dat je hier spreekt over geen e- bikes op een e-bike fietsendrager.
Verder ben je natuurlijk een beetje afhankelijk want praat je over een korte, " normale", dissel of een lange dissel want dat maakt ook uit.
In die tijd reden veel caravanners met een Twinny-Load als fietsendrager op die kogel of hulpstuk uitgevoerd met vierkante buis. Sommigen hadden er zelfs verlenger op staan en dan torenden de fietsen hoog voor het raam.
Op MP vind je nog wel deze Twinny-loads voor een redelijk prijsje.
Tip, je kunt ook als de dissel wat krap is met montage de lichtbalk met nummerplaat demonteren. Je creëert dan veel meer ruimte en bij een draaibeweging is die uitstekende balk geen object wat in de weg zit.
Let wel op dat je deze balk weer juist terug monteert en dan rechts rechts is bij het knipperlicht als deze geplaats wordt op trekhaak. En vaak heb je een verloop nodig van 13 polig Jaeger naar 7 polig van de Twinny-load.
Hoop je zo een beetje geholpen te hebben.
Re: Fietsendrager op dissel
Ervaring? Tja het zal best werken en voordelen qua flexibiliteit lijken me evident. Wil je op vakantie ook de fietsendrager mee hebben om daar ter plekke nog tochten te maken? Dan kán het best handig zijn. Voor de rest zie ik vooral nadelen en die zitten hem met name in het gewicht; de constructie op de dissel weegt al wat, en dan komt de drager zélf er ook nog bij. Een caravan drager is in mijn geval veel lichter
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Fietsendrager op dissel
Als je kogeldruk en totaalgewicht over hebt…. Ik schat 20 kg.
Voordeel is dat je op locatie dezelfde fietsendrager kunt gebruiken.
Nadeel.. je moet de fietsen wat hoger optillen, dan met het lichtgewicht rekje dat ik gebruik.
Ik heb een opvouwbare auto-fietsendrager mee achterin de auto.
Voordeel is dat je op locatie dezelfde fietsendrager kunt gebruiken.
Nadeel.. je moet de fietsen wat hoger optillen, dan met het lichtgewicht rekje dat ik gebruik.
Ik heb een opvouwbare auto-fietsendrager mee achterin de auto.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fietsendrager op dissel
Het is maar vanuit welke invalshoek je het bekijkt.
Lichtgewicht fietsen " rekje" voor standaard fietsen gauw 4,5 kg.of meer, met een gewichtscapaciteit van.......kg. Een los opvouwbaar fietsenrek voor op de trekhaak weegt ook de nodige kilo's en hoe dan ook, blijft ruimte innemen.
Trouwens als je bij de Twinny-load de lichtbalk demonteerde scheelde dat meer dan 2 kg.
Maar alle voordeel heeft/kent ook zijn nadeel...
En tegenwoordig met de E-BIKE's meer en meer gebruikt weegt de de hele samenstelling met E-bike geschikt fietsendragers rek al heel wat.
Lichtgewicht fietsen " rekje" voor standaard fietsen gauw 4,5 kg.of meer, met een gewichtscapaciteit van.......kg. Een los opvouwbaar fietsenrek voor op de trekhaak weegt ook de nodige kilo's en hoe dan ook, blijft ruimte innemen.
Trouwens als je bij de Twinny-load de lichtbalk demonteerde scheelde dat meer dan 2 kg.
Maar alle voordeel heeft/kent ook zijn nadeel...
En tegenwoordig met de E-BIKE's meer en meer gebruikt weegt de de hele samenstelling met E-bike geschikt fietsendragers rek al heel wat.
Re: Fietsendrager op dissel
Die heb ik in het echt gezien en ik zou daar geen fietsendrager + fietsen op durven te zetten.
Om die reden zelf een robuuste uitvoering gemaakt (ding weegt 4,5kg) voor onze vorige Dethleffs i.c.m. een
Thule EasyFold XT 2, nu overcompleet omdat hij niet meer past op de Fendt 465.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Fietsendrager op dissel
Wat is het verschil tussen de 2 ?
Ik verwacht dat de fabrikant van de zwarte uitvoering ook wel berekend heeft hoeveel gewicht die kan dragen, als je iets zelf maakt is het meestal veel te zwaar uitgevoerd oke je kan er de caravan gerust mee uit de sloot trekken maar daar zijn andere oplossingen voor
De oplossing moet sterk genoeg zijn om een drager en fietsen de kunnen hebben tijdens rijden plus wat reserve en daar zal de fabrikant echt wel naar gekeken hebben
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Fietsendrager op dissel
Die zwarte is een PRO USER drager die maximaal 50kg mag hebben.
https://www.bol.com/be/nl/p/pro-user-hu ... 029871179/
https://www.bol.com/be/nl/p/pro-user-hu ... 029871179/
Re: Fietsendrager op dissel
Er daar zit dan het probleem: Fietsendrager er weegt al veel en dan nog 1 of 2 fietsen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Fietsendrager op dissel
Met gewone fietsen zal dat wel lukken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Fietsendrager op dissel
Ik heb jaren rond gereden met een dergelijke kogel op de dissel van mijn Eriba Touring. Daar ging een fietsendrager op voor 1 fiets. Dat ging prima.
Wil je een drager voor twee fietsen dan werd dat voor de Eriba te lang en kwam ik in de knoop met het neuswiel.
Op deze drager paste keurig mijn e-bike. Voordeel is dat ik ook op de vakantie bestemming mn drager kon gebruiken achter op de auto.
Dragers voor 1 fiets zijn lastig te vinden.
Volgens mij heeft Pro-User ze.
Wil je een drager voor twee fietsen dan werd dat voor de Eriba te lang en kwam ik in de knoop met het neuswiel.
Op deze drager paste keurig mijn e-bike. Voordeel is dat ik ook op de vakantie bestemming mn drager kon gebruiken achter op de auto.
Dragers voor 1 fiets zijn lastig te vinden.
Volgens mij heeft Pro-User ze.
Re: Fietsendrager op dissel
Ik heb een easyload. Wordt die nog verkocht?
En een Easyfold van Thule + 2 e-bikes. Over dit systeem ben ik heel tevreden al is het gewicht op de trekhaak wel wat veel (80 a 90 Kg).
Wanneer ik de fietsen op het rek plaats let ik er op de batterijen te verwijderen en in de auto te leggen.
Al bij al vrij is veel gewicht op de trekhaak wel het gevolg. Het reservewiel in de disselbak heb ik daarom verplaatst naar achter de as.
In een ander daadje vermeld ik dat ook.
De disselbak kan nog open wanneer het rek (met fietsen) geplaatst is. Het moet wel neergeklapt worden, net zoals wanneer het aan de auto hangt en de kofferklep (5de deur) wilt openen. De bol zelf staat net ver genoeg zodat de disselklep open kan. Die disselklep is wel een type dat iets naar voorkomt en dan verticaal omhoog, dus geen gans openklappend ding.
Let op, lange dissel! Bij heel korte (L)bochten (terugdraaien op een brede weg) mag de auto niet tegen de fietsen/rek schuren. Ik vrees dat met een korte dissel dit vrijwel onmogelijk is. De fietsen komen iets iets naar voren omdat het trekhaakkoppelsysteem achterwaards zit.
Het op het rek plaatsen van de fietsen gaat redelijk gemakkelijk, zonder al te veel te heffen. Zet fiets schuin naast het rek met achterwiel in verlengde van de 'goot' op het rek. Rem (blokker) het achterwiel en onderwijl hef en scharnier je met het stuur het voorwiel in de goot en daarna hef en rol de fiets verder op het rek met het bagagerek (daar achteraan meestal een handvat). Je heft dus nooit het ganse gewicht (+20 KG bij een e-bike) .
Zie eventueel naar mijn profielfoto's daar kan je de caravan achter de auto zien met de fietsen op de dissel.
En een Easyfold van Thule + 2 e-bikes. Over dit systeem ben ik heel tevreden al is het gewicht op de trekhaak wel wat veel (80 a 90 Kg).
Wanneer ik de fietsen op het rek plaats let ik er op de batterijen te verwijderen en in de auto te leggen.
Al bij al vrij is veel gewicht op de trekhaak wel het gevolg. Het reservewiel in de disselbak heb ik daarom verplaatst naar achter de as.
In een ander daadje vermeld ik dat ook.
De disselbak kan nog open wanneer het rek (met fietsen) geplaatst is. Het moet wel neergeklapt worden, net zoals wanneer het aan de auto hangt en de kofferklep (5de deur) wilt openen. De bol zelf staat net ver genoeg zodat de disselklep open kan. Die disselklep is wel een type dat iets naar voorkomt en dan verticaal omhoog, dus geen gans openklappend ding.
Let op, lange dissel! Bij heel korte (L)bochten (terugdraaien op een brede weg) mag de auto niet tegen de fietsen/rek schuren. Ik vrees dat met een korte dissel dit vrijwel onmogelijk is. De fietsen komen iets iets naar voren omdat het trekhaakkoppelsysteem achterwaards zit.
Het op het rek plaatsen van de fietsen gaat redelijk gemakkelijk, zonder al te veel te heffen. Zet fiets schuin naast het rek met achterwiel in verlengde van de 'goot' op het rek. Rem (blokker) het achterwiel en onderwijl hef en scharnier je met het stuur het voorwiel in de goot en daarna hef en rol de fiets verder op het rek met het bagagerek (daar achteraan meestal een handvat). Je heft dus nooit het ganse gewicht (+20 KG bij een e-bike) .
Zie eventueel naar mijn profielfoto's daar kan je de caravan achter de auto zien met de fietsen op de dissel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)