Vermogensverlies CVT
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Met de hand in 1 zitten heeft hetzelfde effect als de cvt zijn werk laten doen.
Die zoekt op dat moment ook de grootste vertraging.
Met cvt rijden is heel anders als met een automaat.
Eric
Die zoekt op dat moment ook de grootste vertraging.
Met cvt rijden is heel anders als met een automaat.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Allerlei mogelijke oorzaken kwamen al voorbij; verstopt/vervuild brandstoffilter, verstopte uitlaat, koppeling, aanlopende rem vd caravan, defecte CTV-bak, te weinig olie in de bak, de motor en wellicht nog meer.
Ook adviezen, waarvan ik er gisteren [140km] en vandaag [140km] eens wat heb uitgeprobeerd, waaronder: probeer eens in de [D] had ik dat maar in Frankrijk gedaan, dan was ik wat soepeler boven gekomen.
Rijdend met de caravan in de [M] handmatig geen gas respons, in de [D] = volautomatisch ["variomatic''] wél gasrespons en zoveel als je wil dus flink vooruit.
Het lijkt erop dat het systeem van elektronische verzetten verstoord/ontregeld is; nou maar hopen dat resetten het euvel verhelpt.
Ook adviezen, waarvan ik er gisteren [140km] en vandaag [140km] eens wat heb uitgeprobeerd, waaronder: probeer eens in de [D] had ik dat maar in Frankrijk gedaan, dan was ik wat soepeler boven gekomen.
Rijdend met de caravan in de [M] handmatig geen gas respons, in de [D] = volautomatisch ["variomatic''] wél gasrespons en zoveel als je wil dus flink vooruit.
Het lijkt erop dat het systeem van elektronische verzetten verstoord/ontregeld is; nou maar hopen dat resetten het euvel verhelpt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Vermogensverlies CVT
Mmm, geen gasrespons als de bak in handmodus staat dus, maar wel in “auto D “ modus
Heb je ook nog geprobeerd wat ie doet zonder caravan erachter in handschakel modus ?
Het zou kunnen dat de auto het gewoon niet accepteerd dat er in handschakel modus gereden wordt als er een caravan achter hangt, al zou dit vreemd zijn
Heb je ook nog geprobeerd wat ie doet zonder caravan erachter in handschakel modus ?
Het zou kunnen dat de auto het gewoon niet accepteerd dat er in handschakel modus gereden wordt als er een caravan achter hangt, al zou dit vreemd zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Vermogensverlies CVT
morgen even een Max Verstappen rondje met de flippers maken, nu eerst kijken naar Max.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Was dit je eerste rit met de caravan?
Zo ja, dan een volgende vraag: heb je een originele merk/model gebonden kabelset bij de trekhaak?
Het computer deel van de auto heeft allerlei sensoren, die beïnvloed worden door montage trekhaak en originele/ niet-originele kabelset.
Heb je al meer gereden met caravan, lange ritten ook, dan geldt niet natuurlijk.
Zo ja, dan een volgende vraag: heb je een originele merk/model gebonden kabelset bij de trekhaak?
Het computer deel van de auto heeft allerlei sensoren, die beïnvloed worden door montage trekhaak en originele/ niet-originele kabelset.
Heb je al meer gereden met caravan, lange ritten ook, dan geldt niet natuurlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Vermogensverlies CVT
Nee.ff F1 kijken
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Toyota heeft geen verregaande integratie van kabelset in de auto elektronica dus ook al kan het natuurlijk wel voor storingen zorgen is die kans niet zo heel groot.
De parkeersensoren gaan bijvoorbeeld ook niet automatisch uit bij het aankoppelen.
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Goed, in de cvt stand klimt de motir goed in de toeren en rijdt vlot genoeg omhoog.
Als je in de handmode de goede versnelling kiest zou hoge toerentallen moeten draaien en ook goed moeten klimmen.
Hoge toerentallen zijn in de handmode geen probleem en nodig bij een motor zonder turbo.
Met 1200 kg aan de haak mag een RAV4 echt geen moeite hebben bij een juiste rijstijl en als je op tijd terugschakelen naar de juiste versnelling.
Nog 1 vraagje, heb je de auto net en in het verleden altijd goed gereden met een caravan erachter?
Eric
Als je in de handmode de goede versnelling kiest zou hoge toerentallen moeten draaien en ook goed moeten klimmen.
Hoge toerentallen zijn in de handmode geen probleem en nodig bij een motor zonder turbo.
Met 1200 kg aan de haak mag een RAV4 echt geen moeite hebben bij een juiste rijstijl en als je op tijd terugschakelen naar de juiste versnelling.
Nog 1 vraagje, heb je de auto net en in het verleden altijd goed gereden met een caravan erachter?
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Precies, 11 jaar oud, heb hem 6 jaar, deed het altijd prima, ook in de M.
Ergens zit er iets niet goed in de M elektronica, denk ik, dat wordt binnenkort uitgelezen, en dan duidelijk svp
Ergens zit er iets niet goed in de M elektronica, denk ik, dat wordt binnenkort uitgelezen, en dan duidelijk svp
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Zojuist even solo een sprintje getrokken in de D en de M. In de D het gas erop en direct vliegt het toerental omhoog én de auto rap vooruit
In de M wel respons op het gaspedaal maar ik schat 50 á 60% minder dan in de D.
Het uitlezen gaat waarschijnlijk vertellen hoe dat komt én hoe het opgelost kan/moet worden.
In de M wel respons op het gaspedaal maar ik schat 50 á 60% minder dan in de D.
Het uitlezen gaat waarschijnlijk vertellen hoe dat komt én hoe het opgelost kan/moet worden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Goede opsomming van het probleem en goed dat je zelf al wat uitgeprobeerd hebt.
Geef al deze info ook aan de dealer en houdt ons op de hoogte.
Hij moet gewoon in M1 ook goed wegrijden.
En dat hij met 2500 rpm start is goed.
Dat doet mijn subaru legacy ook.
Daarna moet dat toerental oplopen met de snelheid.
Zo gebeurt het ook in de cvt, die loopt ook op pas na het wegrijden.
Gaat dan naarmate de oplopende snelheid naar 5000 (?) toeren en blijft daar gedurende het vol gas rijden tot je het gaspedaal iets lift.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op zo 12 sep 2021 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Ik gok dat er een sensor niet goed werkt.
Het kan in ieder geval niet iets heel ernstigs zijn.
Het kan in ieder geval niet iets heel ernstigs zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Vermogensverlies CVT
Mijn RAV draait stationair 950 toeren. En in de D bij 50km/u 1000. Ook met de caravan en in de D én 50km/u gaat ie zsm bij het bereiken van die snelheid terug naar 1000 rpm. En daarom rijd ik vooral in de M met de caravan. Ook op de snelweg.erichendri schreef: ↑zo 12 sep 2021 11:55
Goede opsomming van het probleem en goed dat je zelf al wat uitgeprobeerd hebt.
Geef al deze info ook aan de dealer en houdt ons op de hoogte.
Hij moet gewoon in M1 ook goed wegrijden.
En dat hij met 2500 rpm start is goed.
Dat doet mijn subaru legacy ook.
Daarna moet dat toerental oplopen met de snelheid.
Zo gebeurt het ook in de cvt, die loopt ook op pas na het wegrijden.
Gaat dan naarmate de oplopende snelheid naar 5000 (?) toeren en blijft daar gedurende het vol gas rijden tot je het gaspedaal iets lift.
Eric
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Voordeel van de CVT is dat je eigenlijk nooit met een te laag toerental voor de motor kan rijden. Op het moment dat de belasting hoger wordt zal hij direct het toerental verhogen.
Re: Vermogensverlies CVT
en dat rijdt dus niet fijn bij 1000rpm met 50km/u en 1300kg aan de haak
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Je merkt dan dat de motor begint te brommen?
Re: Vermogensverlies CVT
Ja, het hoort en voelt alsof je in de 4e versnelling 50 rijdt, en dat met een caravan, dat voelt niet goed.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Ah oke, dan is het toerental op dat moment wel te laag inderdaad.
Bij de normale CVT zullen dus toch langer proberen in een bepaalde verhouding te blijven in vergelijking met de eCVT. De eCVT reageert enorm snel op wisselende belasting.
Bij de normale CVT zullen dus toch langer proberen in een bepaalde verhouding te blijven in vergelijking met de eCVT. De eCVT reageert enorm snel op wisselende belasting.
Re: Vermogensverlies CVT
heeft de RAV geen sport stand?
Ik heb wel een sportstand, dan wordt het toerental met 1500 toeren verhoogd.
Ik heb wel een sportstand, dan wordt het toerental met 1500 toeren verhoogd.
Re: Vermogensverlies CVT
Jawel, maar mijn storing trekt zich daar niks van aan
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Subaru forester heeft ook een sportstand, die verhoogd ook het toerental.
Maar heeft geen invloed bij wegrijden vanuit stilstand.
De forester draait solo 2000 toeren bij 120 km/u,dat ken net, bij versnellen stijgt vrijwel meteen het toerental.
Hieronder een overzichtje van de verhoudingen van de subaru forester CVT bak in drive en als je de handmode gebruikt.
Eric
Maar heeft geen invloed bij wegrijden vanuit stilstand.
De forester draait solo 2000 toeren bij 120 km/u,dat ken net, bij versnellen stijgt vrijwel meteen het toerental.
Hieronder een overzichtje van de verhoudingen van de subaru forester CVT bak in drive en als je de handmode gebruikt.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Morgen de RAV aansluiten op een diagnoseapparaat.
Vandaag een vriend gesproken die erg goed kan zoeken. Hij vond informatie over wat hier aan de hand kan zijn.
Ik zelf denk aan iets electronisch wat niet goed werkt.
Hij vindt: het probleem zit mogelijk in een los (getrild) (gesoldeerd) contact in een apparaatje rechtsachter het dashboardkastje. Mogelijk een ECU.
Ben benieuwd wat er morgen tevoorschijn komt.
Vandaag een vriend gesproken die erg goed kan zoeken. Hij vond informatie over wat hier aan de hand kan zijn.
Ik zelf denk aan iets electronisch wat niet goed werkt.
Hij vindt: het probleem zit mogelijk in een los (getrild) (gesoldeerd) contact in een apparaatje rechtsachter het dashboardkastje. Mogelijk een ECU.
Ben benieuwd wat er morgen tevoorschijn komt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Vermogensverlies CVT
Mijn 12 jaar oude CVT Subaru Legacy heeft ook CVT problemen gehad. ATR in Montfoort is een gespecialiseerd CVT bedrijf dat een solenoid in de CVT heeft vervangen en het probleem heeft opgelost. Subaru leverde dat onderdeel niet, alleen een complete unit die ook nog eens niet leverbaar was. Ik kan ATR ten zeerste aanbevelen. Zij kunnen ook de CVT codes uitlezen iets wat een standaard OBD uitlees unit niet doet.
Re: Vermogensverlies CVT
Nou, de diagnose levert geen enkele storing op uit de 6 jaar dat ik deze RAV4 heb.
De caravan staat voor de deur voor een weekend Limburg, de M ga ik nu niet meer gebruiken.
Dank allemaal voor het meedenken.
De caravan staat voor de deur voor een weekend Limburg, de M ga ik nu niet meer gebruiken.
Dank allemaal voor het meedenken.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
In ieder geval geen slecht nieuws. Mooi. Wat mij niet duidelijk is: is het schakelgedrag/de prestaties nu in de loop van de tijd veranderd als je de "M" stand gebruikt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje