Vermogensverlies CVT
Re: Vermogensverlies CVT
En wel plotseling in augustus jl. Op vakantie via Drôme, Provence, Tarn en Aubrac. Kan ook zonder M verder maar ik en ook de garage snappen er geen bal van. Ik doe het ermee, hoewel ik zoiets graag wil snappen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Hoewel het er los van staat: Toyota's zijn uitermate zwijgzame types. Ik had met een vorige Avensis (Diesel) een akkefietje wat naar later bleek een vastzittende EGR klep. Motor ging in storingsloop - en dat is minder als je met een caravan op een bergweggetje gaat rijden. Dus ik naar een Diesel specialist - die leest de ECU uit, en wat denk je? Geen foutcode te zien - terwijl de auto wel in noodloop modus had gedraaid.
Proefrit gemaakt, met een laptop aangesloten op de databus. Diagnose: defecte turbo.
Dus ik bel met de man die de Toyota voor mij had gekocht, een monteur bij de Toyota garage, en die wist meteen dat de EGR klep de oorzaak was. Klep losgehaald, remreiniger, klep terug (3 kwartier werk in totaal) en het ding vertoonde geen problemen meer.
Dus twee dingen: (g)een foutcode zegt niet alles; Een diagnose kan je niet alleen baseren op de uitlezing - ervaring blijkt onontbeerlijk. Dus jij hebt gelijk - niet de zwijgzame ECU. Wellicht is het forum problemcar een bron van informatie. En: het is denk ik een kwestie van geluk hebben of een dealer dit gedrag herkent. (en ook de remedie weet).
Proefrit gemaakt, met een laptop aangesloten op de databus. Diagnose: defecte turbo.
Dus ik bel met de man die de Toyota voor mij had gekocht, een monteur bij de Toyota garage, en die wist meteen dat de EGR klep de oorzaak was. Klep losgehaald, remreiniger, klep terug (3 kwartier werk in totaal) en het ding vertoonde geen problemen meer.
Dus twee dingen: (g)een foutcode zegt niet alles; Een diagnose kan je niet alleen baseren op de uitlezing - ervaring blijkt onontbeerlijk. Dus jij hebt gelijk - niet de zwijgzame ECU. Wellicht is het forum problemcar een bron van informatie. En: het is denk ik een kwestie van geluk hebben of een dealer dit gedrag herkent. (en ook de remedie weet).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
Dit lijkt me toch wel een waardevolle tip . Een auto met een probleem in de versnellingsbak zou mij geen gerust gevoel geven. Maar blijkbaar kan jij ermee kan leven :).Hans Gielen schreef: ↑do 23 sep 2021 09:41Mijn 12 jaar oude CVT Subaru Legacy heeft ook CVT problemen gehad. ATR in Montfoort is een gespecialiseerd CVT bedrijf dat een solenoid in de CVT heeft vervangen en het probleem heeft opgelost. Subaru leverde dat onderdeel niet, alleen een complete unit die ook nog eens niet leverbaar was. Ik kan ATR ten zeerste aanbevelen. Zij kunnen ook de CVT codes uitlezen iets wat een standaard OBD uitlees unit niet doet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Ik denk dat het inderdaad verstandig is. Zo'n bedrijf pelt per maand meer automatische bakken open dan een Toyota dealer in z'n hele leven. Sterker: ik heb begrepen dat problemen aan automaten in het merendeel van de gevallen wordt uitbesteed aan specialistische bedrijven. Sneller en goedkoper.
"Something is rotten", en liever nu op je gemak naar herstel zoeken dan langs een zonnige Route National.
"Something is rotten", en liever nu op je gemak naar herstel zoeken dan langs een zonnige Route National.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
Ik zou toch denken dat er iets warm is geworden waardoor de elektromotor afschakelde. Ik meen mij te herinneren dat de Prius ook een temperatuur probleem in de elektronica kon krijgen waardoor het EV gedeelte kon afschakelen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat. Volgens mij iets met een temperatuur sensor ofzo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Vermogensverlies CVT
Als de bak zich op een andere manier gedraagt dan de 6 jaar hiervoor moet er iets aan de hand zijn. De problemen die je beschreven heb zijn ook niet normaal dus hoewel er geen foutcode uitgelezen is moet er een of ander defect zijn. Ik zou er een specialist naar laten kijken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Vermogensverlies CVT
Re.gif Re.gif
Nimma heeft geen hybride, die is pas in de 4e generatie RAV4 gekomen en dan ook pas na de facelift in 2015.
Overigens was oververhitting alleen bij de allereerste generatie Prius een issue in sommige specifieke gevallen. Deze konden daardoor een probleem krijgen in één van de wikkelingen van de tractiemotor.
Nimma heeft geen hybride, die is pas in de 4e generatie RAV4 gekomen en dan ook pas na de facelift in 2015.
Overigens was oververhitting alleen bij de allereerste generatie Prius een issue in sommige specifieke gevallen. Deze konden daardoor een probleem krijgen in één van de wikkelingen van de tractiemotor.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
als ik mag.....heeft iemand ervaring met hoge kilometerstanden (200k+) en toyota- en subaru cvt's? En wat zijn deze?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
Zelf geen ervaring er mee maar ze staan beide niet bekend als erg kwetsbaar.
Het staat of valt overigens wel bij het tijdig verversen van de olie van de CVT.
Toyota gebruikt een stalen duwband en Subaru een duwketting en beide zijn voor het voorkomen van vroegtijdige slijtage en juiste koeling afhankelijk van de olie die onder druk op de duwband/duwketting wordt gesproeid. Als de olie vervuild raakt zal de slijtage enorm snel toenemen. Liever de olie 10000km te vroeg verversen dan iets te laat.
Het staat of valt overigens wel bij het tijdig verversen van de olie van de CVT.
Toyota gebruikt een stalen duwband en Subaru een duwketting en beide zijn voor het voorkomen van vroegtijdige slijtage en juiste koeling afhankelijk van de olie die onder druk op de duwband/duwketting wordt gesproeid. Als de olie vervuild raakt zal de slijtage enorm snel toenemen. Liever de olie 10000km te vroeg verversen dan iets te laat.
Re: Vermogensverlies CVT
hoeft niet zegt Toyota. Hier werd gezegd: doe maar wel. Poosje uitgesteld maar bij 100000 toch gedaan. Daarna minder geluid vanonder de motorkap
Zegt de monteur met wie ik een proefrit maak: "Toyota cvt hoeft nooit vervangen, die olie is heel speciaal, samenstelling is onbekend/geheim
Zegt de monteur met wie ik een proefrit maak: "Toyota cvt hoeft nooit vervangen, die olie is heel speciaal, samenstelling is onbekend/geheim
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Zeker bij een CVT is het extreem belangrijk. Als je ziet dat bij veel merken 60000km opgegeven wordt als interval voor de CVT olie.
Het is wel speciale CVT olie die Toyota toepast in de CVT's, de normale automaten en de hybride eCVT's gebruiken de Toyota WS (world standard) ATF.
Als ik zo een beetje op de grotere Toyota fora rond lees is de algemene consensus dat je om de 60000km de olie wel moet verversen.
Voor de eCVT zeggen ze ook dat het niet nodig is maar daar wordt over het algemeen 100000km aangeraden, net als voor de elektrische achteras van de hybrides met AWD.
Het is wel speciale CVT olie die Toyota toepast in de CVT's, de normale automaten en de hybride eCVT's gebruiken de Toyota WS (world standard) ATF.
Als ik zo een beetje op de grotere Toyota fora rond lees is de algemene consensus dat je om de 60000km de olie wel moet verversen.
Voor de eCVT zeggen ze ook dat het niet nodig is maar daar wordt over het algemeen 100000km aangeraden, net als voor de elektrische achteras van de hybrides met AWD.
Re: Vermogensverlies CVT
In mijn eerste Opel Ampera zat een transmissielager wat het na 20.000km begaf. Dat bleek later een bekend probleem te worden. Ze gingen allemaal. In mijn tweede Ampera heb ik 2 ton mee gereden zonder problemen. Nou weet ik wel dat de Toyota CVT iets anders is.
Ik dacht dat Nimma een Hybrid had. Sorry.
Ik dacht dat Nimma een Hybrid had. Sorry.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Vermogensverlies CVT
TS ik zou :
1/ toch eens langs een (gespecialiseerde) garage gaan om motor en/of bak te laten controleren
2/ Al die opmerkingen over met caravan in M- modus rijden aan de kant laten. De moderne automaten kunnen echt wel om met rijden met een extra gewicht aan de haak, beter dikwijls dan een gewone leek. Met mijn vorige Mercedes met CVT en de huidige met een automatisch geschakelde bak rijd ik NOOIT in M, steeds in D en dan vooral op CruiseControl, zowel normale autosnelwegbergoppen als -bergaffes. Beide types bakken schakelen de motor in het juiste ritme om de snelheid te behouden. De CC remt zelfs bij indien nodig, of ik doe het zelf. Het enige dat ik soms doe is die snelheid wat verlagen tov op vlakke weg rijden (90/100 --> 80), zeker wanneer de helling wat steviger wordt (>7%). De B200 heeft sowieso voldoende vermogen voor het gespan en de 2personen en hun bagage. In stedelijke omstandigheden (veel stoppen en vertrekken zet ik de bak in automatische Sport-stand, dan is die net wat soepeler.
1/ toch eens langs een (gespecialiseerde) garage gaan om motor en/of bak te laten controleren
2/ Al die opmerkingen over met caravan in M- modus rijden aan de kant laten. De moderne automaten kunnen echt wel om met rijden met een extra gewicht aan de haak, beter dikwijls dan een gewone leek. Met mijn vorige Mercedes met CVT en de huidige met een automatisch geschakelde bak rijd ik NOOIT in M, steeds in D en dan vooral op CruiseControl, zowel normale autosnelwegbergoppen als -bergaffes. Beide types bakken schakelen de motor in het juiste ritme om de snelheid te behouden. De CC remt zelfs bij indien nodig, of ik doe het zelf. Het enige dat ik soms doe is die snelheid wat verlagen tov op vlakke weg rijden (90/100 --> 80), zeker wanneer de helling wat steviger wordt (>7%). De B200 heeft sowieso voldoende vermogen voor het gespan en de 2personen en hun bagage. In stedelijke omstandigheden (veel stoppen en vertrekken zet ik de bak in automatische Sport-stand, dan is die net wat soepeler.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Vermogensverlies CVT
En dan nog even het eind van het liedje: nadat de Toyota garage geen storingen uit de check met hun apparaat haalt de Wegenwacht er eens bij gehaald. Er worden 2 "storingen" gevonden die volgens de Wegenwachter geen effect hebben. Hij gaat vervolgens heel veel sensoren resetten.
Hij gaat lekker zonder caravan maar dat was daarvoor ook al.
In mei een week naar NH. Dan kom je alleen wat bruggen tegen die zonder probleem genomen worden, maar dat is nog geen Franse lange helling
Dan jl zaterdag Frankrijk in.
En wat dacht je wat?
Hij gaat weer tof naar boven, met toch 75/80/85km/u. Waar vorig jaar de 2e 3/4 van het gaspedaal geen sjoege gaf reageert het nu weer over het volle bereik. Zowel in de automaat CVT als manueel met de flippers.
Ik ben zo blij dat ie weer doet wat gevraagd wordt.
Hij gaat lekker zonder caravan maar dat was daarvoor ook al.
In mei een week naar NH. Dan kom je alleen wat bruggen tegen die zonder probleem genomen worden, maar dat is nog geen Franse lange helling
Dan jl zaterdag Frankrijk in.
En wat dacht je wat?
Hij gaat weer tof naar boven, met toch 75/80/85km/u. Waar vorig jaar de 2e 3/4 van het gaspedaal geen sjoege gaf reageert het nu weer over het volle bereik. Zowel in de automaat CVT als manueel met de flippers.
Ik ben zo blij dat ie weer doet wat gevraagd wordt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Probleem hoeft niet in de bak te liggen, kan ook de motor ecu zijn.
Bij een reset wordt de bak ecu en motor ecu gewist.
Maar ook de ingeleerde waardes.
Eric
Bij een reset wordt de bak ecu en motor ecu gewist.
Maar ook de ingeleerde waardes.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Hij gaat i.i.g. weer als de
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Goed nieuws. Fijn dat het opgelost lijkt te zijn.
Re: Vermogensverlies CVT
zeker, ik ben er blij mee
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Wacht eens...een Toyota uit 2010? CVT? Vast wel een redelijk kilometrage achter de kiezen? Hoe bevalt de CVT icm een caravan, heb jij de 2.0 motor?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
2.0 CVT met 160000km. Na reset vd sensoren door de Wegenwacht, jawel, gaat ie weer als de brandweer, ook bergop.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
"Maar" 160.000 km? Dan zit je ongeveer op de helft van mijn Avensis uit 2009. Nul olieverbruik (by the way) met 315.000 op de klok. Het verstand zegt: "oprijden" - oftewel nog 5 jaar doorkachelen. We zullen wel zien. Dus de CVT houdt het wel redelijk lang vol. Thx.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Bij subaru vindt je ook hoge km standen bij de cvt modellen.
Als je je maar aan het onderhoudsschema houdt.
Eric
Als je je maar aan het onderhoudsschema houdt.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Hoi wat zegt dat over de airco?Micky schreef: ↑wo 8 sep 2021 18:29je bedoelt dat je echt vol gas maar 45km/h haalt?
ligt niet aan de bak, geloof ik niet, die doet het of die doet het niet, een groot vermogensverlies moet door de motor komen.
Wat is je km stand
wat voor specs heeft de motor, turbo?
deed de airco het nog op dat moment? of kwam daar warme lucht uit?
Die zogenaamde 2de versnelling kiest de bak gewoon omdat dat bij deze snelheid past/hoort
Ik herken het probleem van 1 rit afgelopen zomer. Het was de enige echt warme dag 27 graden. Aan het eind van de rit zat een niet heel stijlen maar lange klim. We hebben daar steeds tussen 2 en 3 moeten schakelen. Temperatuur ging naar 100+ airco ging dan uit en de temperatuur daalde weer wat. Uiteindelijk steeg ook dan temperatuur weer maar bleef tussen de 95 en 105 schommelen omdat de weg dan weer wat minder stijl werd. Hoog in de toeren 50-60 moeten rijden om een beetje bij de oude vrachtwagens te kunnen blijven.
Ik dacht eigenlijk dit was gewoon de max, maar nu ik lees over die airco moet ik er misschien toch eens naar laten kijken.
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Vermogensverlies CVT
Ahh vroeger deden we dan de kachel op heet de fan op 4 en de 4 arko's open.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Vermogensverlies CVT
Toendertijd was de koeling ook niet echt optimaal, vooral bij traagdraaiende motor en weinig snelheid. Tegenwoordig zit de motorruimte danig vol en afgeschermd dat ik soms denk 'waar raakt die zijn warmte kwijt'.
Dat doordraaien van de verwarming was en is een afdoend middel om net dat beetje extra te krijgen, net als de airco uit
Bij een vroegere auto (VW Touran) zat er ook een extra koelventilator bij het trekhaakpakket bij Nieuwkoop.
Puffen en zweten met vensters open....
Dat doordraaien van de verwarming was en is een afdoend middel om net dat beetje extra te krijgen, net als de airco uit
Bij een vroegere auto (VW Touran) zat er ook een extra koelventilator bij het trekhaakpakket bij Nieuwkoop.
Puffen en zweten met vensters open....
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)