195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » ma 6 sep 2021 22:48

Via persoonlijk bericht gevraagd naar druk/ totaalgewicht caravan lijst te maken in volgend topic.

viewtopic.php?f=70&t=44638

En dan blijkt er iets vreemd aan te zijn aan deze maat, die ook voor auto's veel gebruikt is.

Bestaat in XL/ reinforced/ extraload in loadindex 95 en 94 met snelheidscode Q of hoger, en dan is de referentiedruk standaard 2,9 bar.
Ik denk dat het draagvermogen uitgerekend is op bijvoorbeeld 685kg en dan is de regel afronden naar de loadindex daaronder.
Maar dat ze de 95 loadindex toch die 5 kg naar boven afgerond hebben.
Hoe het ook is, en daar kan in dit topic verder over gediscussieerd worden, ik heb in de lijst 690kg( x2) AT 3.0 bar gebruikt, om zeker niet te laag in de geadviseerde druk uit te komen.

Dit was ook de uitvoering waar de vraagsteller de lijst voor vroeg.

Verder deze maat gevonden in standaard load gewone autoband met loadindex 91Q ( of hoger) is maxload 615 kg AT 2,5 BAR/ 36 PSI .
En " for trailer use only" 94 N , AT 2,5 bar.
Dit is 3 loadindex-stappen hoger , terwijl met mijn vuistregel sijsteem je maar 2 loadindex stappen hoger verwacht.
Ik denk dat ook deze uitgerekend is als bijvoorbeeld 625kg max draagvermogen bij 160 kmpu, en die dus wel netjes naar beneden op loadindex is afgerond, maar de 94N dus met de berekening dus net boven de 670 kg uitkwam, waardoor die wel netjes naar beneden afgerond op 94 kwam.

Verder ook gevonden in C( omercial) band 6 plyrated
98/96Q , maar daar is de referentiedruk weer twijfelachtig van. Standaard is 3,75 bar/ 55 psi, maar uitzondering het amerikaanse C- load 50 psi/3,4 bar.
Voor deze heb ik de lijst gemaakt , uitgaande van 3,75 bar referentiedruk, ook weer om zeker niet tot te lage adviesdruk te lijden.

Kom maar met de opmerkingen.
Maar ook sugesties voor andere bandmaten kun je hier geven.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door meeder » di 7 sep 2021 11:08

Onze Kip Vision staat standaard op deze maat.
Het zijn ons geval Goodyear Efficient Grip banden met loadindex 95. Ik weet zo niet direct of ze snelheid index T of H hebben.
Bij een TMM van 1300kg is de adviesdruk die Kip opgeeft 3 bar.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » di 7 sep 2021 13:56

Is niet zo belangrijk die snelheidscode, zolang die boven Q is ( max 160kmpu), is de maxload voor 160 kmpu berekend, en voor hogere snelheid dient de refetentiedruk verhoogd te worden, volgens het officiële systeem.
Door mij uitgevogelde systeem is per 10kmpu hoger, de loadindex met 1stap verlagen.
Bij C- band al eens gezien, dat de fabrikant bijvoorbeeld voor S ( max 180kmpu) de loadindex met 2 stappen verlaagd had, dus de bandenfabrikanten gebruiken die vuistregel ook. Vooral de Continental groep is daar sterk in.

2,9 bar / 1254 kg / 50 kg op trekhaak
3,0 bar / 1293 kg / 52 kg op trekhaak
3,1 bar / 1332 kg / 53 kg op trekhaak

Je 1300kg geeft in mijn lijst bij 3 bar 1293 kg totaalgewicht, dus dat is vrijwel 1300kg, dus hun 3 bar is prima, naar mijn mening, maar denk dat het toch meer een standaard advies is, en niet echt uitgerekend voor het gewicht. Is de maximum toegestane koude druk van veel autobanden, maar anderen zetten er 3,5 bar op of bij XL zelfs soms 4,2 bar. De referentiedruk staat nooit op een gewone autoband en XL, daarom is er vaak onzekerheid daar over. Op C banden staat in de regel alleen de referentiedruk, behalve Continental groep geeft vaak daarnaast ook de maximum koude druk van 10 psi hoger.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door meeder » di 7 sep 2021 14:35

Is het niet zo dat de constructie van de band met snelheidsindex H steviger is dan bij index T vanwege de hogere snelheden?

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » di 7 sep 2021 16:07

Dat wordt wel beweerd, maar ik heb ook wel gehoord dat de H dan beter uitgebalanceerd is gemaakt, waardoor minder trillingen, wat bij hogere snelheden meer gaat tellen.

Bij vrachtwagen banden staat in de regel een dubbelmerk op de bandwang, bijvoorbeeld 156L en als dubbelmerk 158K , en dan is de constructie van de band hetzelfde, want zelfde band .
Hier al 2 li stappen per 10 kmpu, dus mijn uitgevogelde vuistregel gaat dan niet neer op. Maar dit wordt bij de hoge snelheden niet gedaan in de regel( behalve dan soms bij C-banden door de Continental groep)

Vereenvoudigd voorgesteld , als de snelheid 2x zo hoog is, dan mag de band de helft doorveren geeft wortel 0,5= 0,71 x zoveel oppervlak op de weg, is dus 29% minder gewicht te dagen bij die snelheid , komt neer op 11 a 12 loadindex stappen minder. Ste 80km tegenover 160kmpu, dan vuistregel 8 li stappen minder, maar is dus 11 a 12.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » wo 8 sep 2021 21:46

Iemand vroeg mij of de relatie druk/ temperatuur ook in de lijsten te verwerken. Ook waarom voor 160kmpu, en niet voor 100kmpu. En ook advies om aan te geven dat de lijsten voor enkelasser zijn , en dus niet voor tandemas.

Voor tandemassers zou je het totaalgewicht eerst door 2 kunnen delen, en dat gewicht terugzoeken in de lijst.
Dan ook 4% van totaal op trekhaak, dus geeft exact zelfde als dat je het met mijn spreadsheet zou berekenen.

Als voor 100kmpu de druk berekend zou worden, is alleen nog maar reserve door de 90% gebruikt van laadvermogen behorend bij de druk, en dat is naar mijn idee te weinig reserve, en de druk voor 160kmpu geeft meer reserve maar nog geen nadelen als gestuiter.

De adviesdruk is voor 20grC buitentemperatuur ( houd ik voortaan aan, en niet meer 18 grC.) , en ik kan in het lijstje aangeven hoeveel graden per 0,1 bar .
Dat betekent dan dat als je in de lijst de adviesdruk opgezocht heb, je die druk zou moeten meten of vullen als de temperatuur in de band 20 graden C is , en iedere 0,1 bar hoger de temp dan in de band het aantal graden achter die druk hoger is, of bij 0,1 bar lager die aantal graden lager.
Dit is dan te gebruiken als je bijvoorbeeld koude druk vult bij 35 grC = 15 grC meer dan 20 grC, deel je door de graden C achter de gevonden druk, om aantal 0,1 bar hoger die je moet vullen bij die 35 grC.
In dit topic hier nu uitgelegd als test, of het zo duidelijk is, dus kom maar met de ( opbouwende) critiek.

Hieronder een lijst voor de 195/65R15 XL 95Q waarin hoever de druk terug kan lopen voor 120kmpu,en daar achter de grC/0,1 bar. Zie al dat het allemaal niet op een regel blijft, moet ik nog oplossen.
Maar voorbeeld 1250 kg totaalgewicht, dan bij 2,9 bar 1252kg, dus dat wordt de adviesdruk, 50kg op trekhaak gesteld,kan teruglopen tot 2,6 bar bij max 120kmpu, en7,5 grC andere temp in band per 0,1 bar verschil.
Stel je wilt koud vullen bij 35 graden, dan dien je 2,9+0,2= 3,1 bar vullen, want 35 grC is 2x 7,5 graden warmer dan 20 grC.
Door alle onnouwkeurigheden kun je dit alles nooit tot op de honderste bar en graad C bepalen, je moet dit zien als zeer goede indicatie.
Nou.... zie dit maar een kort en bondig te verwerken, dus geef je reactie maar. Denk er zelf over alleen de GrC/0,1 bar in de lijst te verwerken, en niet de lagere druk voor 120kmpu.

0,9 bar / 412 kg / 16 kg op trekhaak / 0,8 bar / 15,5 grC/0,1 bar
1,0 bar / 456 kg / 18 kg op trekhaak / 0,8 bar / 14,5 grC/0,1 bar
1,1 bar / 499 kg / 20 kg op trekhaak / 0,9 bar / 14,0 grC/0,1 bar
1,2 bar / 542 kg / 22 kg op trekhaak / 1 bar / 13,5 grC/0,1 bar
1,3 bar / 585 kg / 23 kg op trekhaak / 1,1 bar / 12,5 grC/0,1 bar
1,4 bar / 627 kg / 25 kg op trekhaak / 1,2 bar / 12,0 grC/0,1 bar
1,5 bar / 670 kg / 27 kg op trekhaak / 1,3 bar / 11,5 grC/0,1 bar
1,6 bar / 712 kg / 28 kg op trekhaak / 1,4 bar / 11,5 grC/0,1 bar
1,7 bar / 754 kg / 30 kg op trekhaak / 1,5 bar / 11,0 grC/0,1 bar
1,8 bar / 796 kg / 32 kg op trekhaak / 1,6 bar / 10,5 grC/0,1 bar
1,9 bar / 838 kg / 34 kg op trekhaak / 1,7 bar / 10,0 grC/0,1 bar
2,0 bar / 880 kg / 35 kg op trekhaak / 1,8 bar / 10,0 grC/0,1 bar
2,1 bar / 922 kg / 37 kg op trekhaak / 1,9 bar / 9,5 grC/0,1 bar
2,2 bar / 963 kg / 39 kg op trekhaak / 2 bar / 9,0 grC/0,1 bar
2,3 bar / 1005 kg / 40 kg op trekhaak / 2 bar / 9,0 grC/0,1 bar
2,4 bar / 1046 kg / 42 kg op trekhaak / 2,1 bar / 8,5 grC/0,1 bar
2,5 bar / 1088 kg / 44 kg op trekhaak / 2,2 bar / 8,5 grC/0,1 bar
2,6 bar / 1129 kg / 45 kg op trekhaak / 2,3 bar / 8,0 grC/0,1 bar
2,7 bar / 1170 kg / 47 kg op trekhaak / 2,4 bar / 8,0 grC/0,1 bar
2,8 bar / 1211 kg / 48 kg op trekhaak / 2,5 bar / 7,5 grC/0,1 bar
2,9 bar / 1252 kg / 50 kg op trekhaak / 2,6 bar / 7,5 grC/0,1 bar
3,0 bar / 1293 kg / 52 kg op trekhaak / 2,7 bar / 7,5 grC/0,1 bar
3,1 bar / 1334 kg / 53 kg op trekhaak / 2,8 bar / 7,0 grC/0,1 bar
3,2 bar / 1375 kg / 55 kg op trekhaak / 2,9 bar / 7,0 grC/0,1 bar
3,3 bar / 1416 kg / 57 kg op trekhaak / 3 bar / 7,0 grC/0,1 bar
3,4 bar / 1456 kg / 58 kg op trekhaak / 3,1 bar / 6,5 grC/0,1 bar
3,5 bar / 1497 kg / 60 kg op trekhaak / 3,2 bar / 6,5 grC/0,1 bar
3,6 bar / 1538 kg / 62 kg op trekhaak / 3,2 bar / 6,5 grC/0,1 bar
3,7 bar / 1578 kg / 63 kg op trekhaak / 3,3 bar / 6,0 grC/0,1 bar
3,8 bar / 1619 kg / 65 kg op trekhaak / 3,4 bar / 6,0 grC/0,1 bar
3,9 bar / 1659 kg / 66 kg op trekhaak / 3,5 bar / 6,0 grC/0,1 bar
4,0 bar / 1700 kg / 68 kg op trekhaak / 3,6 bar / 6,0 grC/0,1 bar
4,1 bar / 1740 kg / 70 kg op trekhaak / 3,7 bar / 5,5 grC/0,1 bar
4,2 bar / 1780 kg / 71 kg op trekhaak / 3,8 bar / 5,5 grC/0,1 bar
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » vr 10 sep 2021 15:42

Ik heb alvast wat aan zelf-critiek gedaan.
Voor het overzicht houdt ik het op alleen trekhaakgewicht erbij in de lijsten.
Maar kom maar met de suggesties om het bijvoorbeeld compacter te maken.

Maar voor de 20gr C , waar ik de adviesdruk op bepaal, maak ik een nieuw lijstje met uitleg.
Want het maakt niet uit of de bijvoorbeeld 3 bar die je vult bij 20 grC , de juiste druk is( wat is juist, valt over te discussiëeren) per 0,1 bar die je daarna hoger meet of lager , is de temperatuur in de band hoger op lager, hoeveel is te berekenen. Daar ook weer spreadsheet voor gemaakt met van 0,1 bar tot in de 20 bar, hoeveel grC per 0,1 bar verschil. Gelijk ook maar voor psi en grF. om de amerikanen mee lastig te vallen.

Ooit heb ik lang telefoongesprek gehad met iemand van Vredestein, die mij wijzer heeft gemaakt, dat het allemaal is om te zorgen dat geen stukje van de band boven een temperatuur komt, waarbij het rubber hard wordt en barstjes ontstaan, die in de tijd verder scheuren, tot op een moment, mogelijk pas na 3 jaar, de band klapt of loopvlak los laat( want daaronder door isolatie van omringend rubber hogere temperatuur) .
Veel van dit verhaal heb ik zelf later ingevuld.

Nu ontstaat die temperatuur door het evenwicht tussen opwarming van de band en afkoeling.
Opwarming door de warmteontwikkeling door buigen van het rubber door inveren en weer terugveren . Dit gebeurt bij elke omwenteling bij elk segmentje van de band. Hiervoor is de mate van invering en aantal omwentelingen per seconde van belang.
Simpel voorgesteld, 2x zoveel invering geeft 2x zoveel warmteontwikkeling per omwenteling. 2x zoveel omwentelingen per seconde door 2x zoveel snelheid, geeft 2x zoveel warmteontwikkeling per seconde.

De afkoeling is alleen afhankelijk van de temperatuursverschillen tussen rubber en lucht binnen en buiten de band.
Ook weer simpelweg 2x zoveel temperatuurverschil geeft 2x zoveel afkoeling. Dat temperatuurverschil is dan weer verschillend aan de buiten en binnenkant.
Eerst dacht ik dat de snelheid ook nog een rol speelde in de koeling, maar op de weg staat de band stil tov de ondergrond en bovenaan meer dan 2x de snelheid van de as, dus caravan, maar daar zit de band uit de wind, door de wielkast. Marginaal zal het wel meetellen, maar te verwaarlozen.

Maar dus dien je bij hogere buitentemperatuur minder invering van de band te hebben, om zo minder warmte te produceren, omdat de afkoeling ook minder is, omdat de temperatuursverschillen tussen rubber en de lucht , binnen en buiten de band dan minder is.

Daarom dien je bij bijvoorbeeld 35grC een hogere druk te vullen of meten, dan bij 20 grC, en daar is dan makkelijk voor dat je weet per hoeveel graden je 0,1 bar meer moet vullen.
Nu wordt voor bandendruk geen hogere wetenschap gebruikt, en door de onnouwkeurigheden in drukaflezing, zal dit nooit tot op de 0,01 bar en graad C nauwkeurig nodig zijn.

Maar je hebt geen calculator nodig, is uit het hoofd te doen, en 100% nauwkeurigheid is dankzij de ingebouwde reserves in mijn drukadvies ook niet nodig.

Je kunt dit lijstje dan ook gebruiken voor het controleren van de koude druk, maar ook bij tmps systeem met externe sensoren. Die geven namelijk de temperatuur aan het einde van het ventiel aan, die lager is dan de lucht in de band. Met de drukstijging tov koude druk bij 20 gr C , kun je dan de temperatuur in de band terugrekenen.

Afgerond op 0,5 grC, nauwkeurig genoeg.
Druk bij 20 grC/ temperatuur stijging of daling bij 0,1 bar
0,8 / 36,5
0,9 / 32,5
1,0 / 29,5
1,1 / 26,5
1,2 / 24,5
1,3 / 22,5
1,4 / 21,0
1,5 / 19,5
1,6 / 18,5
1,7 / 17,0
1,8 / 16,5
1,9 / 15,5
2,0 / 14,5
2,1 / 14,0
2,2 / 13,5
2,3 / 12,5
2,4 / 12,0
2,5 / 11,5
2,6 / 11,5
2,7 / 11,0
2,8 / 10,5
2,9 / 10,0
3,0 / 10,0
3,1 / 9,5
3,2 / 9,0
3,3 / 9,0
3,4 / 8,5
3,5 / 8,5
3,6 / 8,0
3,7 / 8,0
3,8 / 7,5
3,9 / 7,5
4,0 / 7,5
4,1 / 7,0
4,2 / 7,0
4,3 / 7,0
4,4 / 6,5
4,5 / 6,5
4,6 / 6,5
4,7 / 6,0
4,8 / 6,0
4,9 / 6,0
5,0 / 6,0
5,1 / 5,5
5,2 / 5,5
5,3 / 5,5
5,4 / 5,5
5,5 / 5,5
5,6 / 5,0
5,7 / 5,0
5,8 / 5,0
5,9 / 5,0
6,0 / 5,0
6,1 / 5,0
6,2 / 4,5
6,3 / 4,5
6,4 / 4,5
6,5 / 4,5
6,6 / 4,5
6,7 / 4,5
6,8 / 4,5
6,9 / 4,0
7,0 / 4,0
7,1 / 4,0
7,2 / 4,0
7,3 / 4,0
7,4 / 4,0
7,5 / 4,0
7,6 / 4,0
7,7 / 4,0
7,8 / 4,0
7,9 / 3,5
8,0 / 3,5
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » vr 10 sep 2021 18:00

Foutje in vorige bericht, was vergeten er eerst 1,013 bar buitenluchtdruk bij te tellen in de formule.

0,9 / 15,5
1,0 / 14,5
1,1 / 14
1,2 / 13
1,3 / 12,5
1,4 / 12
1,5 / 11,5
1,6 / 11
1,7 / 11
1,8 / 10,5
1,9 / 10
2,0 / 9,5
2,1 / 9,5
2,2 / 9
2,3 / 9
2,4 / 8,5
2,5 / 8,5
2,6 / 8
2,7 / 8
2,8 / 7,5
2,9 / 7,5
3,0 / 7,5
3,1 / 7
3,2 / 7
3,3 / 7
3,4 / 6,5
3,5 / 6,5
3,6 / 6,5
3,7 / 6
3,8 / 6
3,9 / 6
4,0 / 6
4,1 / 5,5
4,2 / 5,5
4,3 / 5,5
4,4 / 5,5
4,5 / 5,5
4,6 / 5
4,7 / 5
4,8 / 5
4,9 / 5
5,0 / 5
5,1 / 5
5,2 / 4,5
5,3 / 4,5
5,4 / 4,5
5,5 / 4,5
5,6 / 4,5
5,7 / 4,5
5,8 / 4,5
5,9 / 4
6,0 / 4
6,1 / 4
6,2 / 4
6,3 / 4
6,4 / 4
6,5 / 4
6,6 / 4
6,7 / 4
6,8 / 4
6,9 / 3,5
7,0 / 3,5
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Ab » vr 10 sep 2021 19:46

Sorry, maar ik begrijp hier helemaal niks meer van.
Ligt dat nu aan mij ? scratch.gif
Bij hogere temperatuur stijgt de druk in de band vanzelf is mijn ervaring.
Vlgs mij is dus alleen de druk bij koude band belangrijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: 195/65R15 een veel gebruikte maar vreemde band

Bericht door Jadatis » vr 10 sep 2021 20:32

Dan maar een voorbeeld.

Stel het is buiten 10 grC, en je hebt bepaald, dat je 4 bar in de band nodig hebt.
Dit is dan bij 20 grC buitentemp koud gemeten, dus temp in de band is dan ook 20 grC.
In mijn lijstje staat bij 4 bar 6grC per 0,1 bar.
10 grC is pakweg 2x6 grC kouder , dus je kunt vullen 0,2 bar minder, dus 3,8 bar.
Bij 38 grC dus 3x6 gr C warmer dan 20gr C dus 0,3 bar hoger is 4,3 bar koud vullen ( jawel is ook koud, want temp in de band gelijk aan buiten de band).

Dan als je tmps hebt op je caravan ( of auto of welk voertuig dan ook met luchtbanden)
Dan schrikt men soms van die zelfde 4 bar gevuld bij 20grC, als die stijgt naar 4,4 bar bar, maar temp in band is dan 20grC + ( 4x6grC)= 44grC , wat vrij normaal is als je pakweg 80kmpu rijdt constant.

Zelf hoef ik geen tmps systeem, brengt ook nieuwe zorgen met zich mee, maar velen gebruiken alles wat er op zit. En dan geven externe sensoren een lagere temperatuur aan dan in de band.
En kun je beter globaal omrekenen om die werkelijke temperatuur in de band te weten. En dus niet te nauwkeurig, want het moet wel leuk blijven, en de onnouwkeurigheden in drukmeting en gewichtsbepaling, wordt ondervangen door de reserve die ik ingebouwd heb in mij advies.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”