Raamuitzetter aan raamkant

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door jwvanwijngaarden » ma 6 sep 2021 09:52

Hallo allemaal,
De rechter raamuitzetter van onze caravan wilde niet meer inschuiven. Ik heb de schroefjes in het kozijn losgedraaid, en toen kon ik het raam weer sluiten.
Vervolgens met veel proberen het ding ingeschoven gekregen. Ik wil een nieuwe monteren. Mijn vraag is: hoe krijg ik de uitzetter aan de raamkant los? Het alu profiel lijkt geklonken op het plastic eindstuk. In andere topics lees ik over een palletje, maar dat heb ik nog niet gevonden. Hoe krijg ik het ding netjes los?
Bijlagen
raamuitzetter.jpg

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Hans 555 » ma 6 sep 2021 10:27

Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door jwvanwijngaarden » ma 6 sep 2021 11:54

Dank, maar het is niet het antwoord op de vraag: hoe krijg ik de oude niet meer werkende uit het raam. Daar moet iets slims zijn, maar ik zie het niet.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Vadervan3 » ma 6 sep 2021 12:07

Zelfde probleem hier. Ik ben er nog niet mee bezig geweest, maar zoals het mij leek zit er een heel minuscuul gaatje in het zwarte blokje wat aan het raam zit. Mijn idee was dat je daar, met bijv een paperclip, in moet drukken om te zorgen dat het kapje er af gaat. Kan me voorstellen dat daarachter dan schroefjes zitten.

Dat was in elk geval mijn idee. Geen flauw benul of het zo werkt.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Hans 555 » ma 6 sep 2021 14:10

Ik heb zoiets een keer vervangen maar weet niet meer hoe dat in z'n werk ging. Kijk eens of om het slot (handeltje) een kapje zit die losgemaakt kan worden. Ik weet nog wel dat er schroeven zaten. Bij een dealer vragen of zelf kijken in een kampeerwinkel hoe dat bij een nieuwe zit.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Hermanus » ma 6 sep 2021 16:37

In de raamuitzetter zit een héél klein gaatje, hier een priem o.i.d. insteken. Daarmee duw je een palletje in, en kan je de raamuitzetter in zijn geheel naar boven wegschuiven van een houdertje, dat vast op het raam zit. Pas zelf nog gedaan.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door jwvanwijngaarden » di 7 sep 2021 21:38

Als ik weer thuis ben zal ik zoeken naar dat kleine gaatje waar een paperclip in kan.
Mocht het moeilijk blijken dan laat ik het met rust tot de volgende servicebeurt, Wellicht is het garantie, de caravan is minder dan twee jaar oud.
Lastig als je iets simpels gewoon niet ziet.. Dank voor al uw reacties

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Bart-P » di 7 sep 2021 21:50

Ik steek er een hele dunne inbussleutel in.

Als je een nieuwe koopt. Koop de juiste dus niet die met schroefbevestiging. En koop de juiste lengte. Niet alle webshops hebben alle lengtes icm de juiste bevestiging was mijn ervaring in juni jl.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door jwvanwijngaarden » zo 19 sep 2021 17:08

Mijne heren,
Ik kan dat kleine gaatje wat hier genoemd wordt niet vinden. Ik heb een drupje rijwielolie aan het einde van het alu schuifstukje gedaan, daar waar ik vermoed dat het mechaniekje zit dat in de uitsparingen van het andere alu deel valt. Het resultaat is dat de raamuitzetter weer normaal functioneert. Was dit het goede idee? Ik weet het niet maar ben blij dat alles weer werkt zoals het hoort. Soms ben ik blij met het resultaat en zoek niet verder.... In dit geval in ieder geval. Dank voor alle reacties en adviezen!!!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door WillyL » zo 19 sep 2021 22:21

Kan het dat het inschuif/klikmechanisme slecht werkt.?
Wat teflonspray in de gaatjes op de arm kan het terug gaande krijgen. Dat deed ik bij de raamuitzetters vooraan en dat is reeds jaren geleden en nog OK.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Raamuitzetter aan raamkant

Bericht door Ralf » ma 20 sep 2021 09:44

het kleine gaatje zit er echt . het goede antwoord is al diverse keren geschreven .
inderdaad een pinnetje indrukken en dan schuif je hem er zo af .
vind u het gaatje niet dan adviseer ik om er iemand naar te laten kijken die het gaatje wel ziet .
succes gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”