elektronische geregelde vering van de auto
elektronische geregelde vering van de auto
Dcc vering heeft iemand daar ervaring mee met het trekken van de caravan?
Bedoel de elektronische geregelde vering van de auto.
Bedoel de elektronische geregelde vering van de auto.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Ik denk dat merk en type van de auto waar het over gaat meer info kan geven.
Ik verwacht dat het goed zal werken auto zal het extra gewicht wel gaan compenseren
Ik verwacht dat het goed zal werken auto zal het extra gewicht wel gaan compenseren
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Ik rij zelf in een A6 Allroad met luchtvering. Persoonlijk vind ik dit ideaal met de caravan, de achterkant blijft altijd netjes op hoogte.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Wat is exact je vraag ?
DDC achtige systemen regelen over het algemeen de stugheid van je vering van comfortabel tot harder / sportiever.
Mijn ervaring is dat met een wat sportievere vering, de combinatie wat strakker rijdt dan een comfortabel geveerde auto.
Je hebt ook auto's met luchtvering of zelfstellende vering zoals de nivomats van volvo die de auto horizontaal houden bij een zware last.
Dus welk systeem bedoel (of wellicht beiden) en wat wil je er exact van weten.
Genoeg ervaringsdeskundige hier.
DDC achtige systemen regelen over het algemeen de stugheid van je vering van comfortabel tot harder / sportiever.
Mijn ervaring is dat met een wat sportievere vering, de combinatie wat strakker rijdt dan een comfortabel geveerde auto.
Je hebt ook auto's met luchtvering of zelfstellende vering zoals de nivomats van volvo die de auto horizontaal houden bij een zware last.
Dus welk systeem bedoel (of wellicht beiden) en wat wil je er exact van weten.
Genoeg ervaringsdeskundige hier.
Laatst gewijzigd door Paul op zo 5 sep 2021 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Het werkt goed met mijn laatste RAM, bij 110 kg ( en soms veel meer ) kogeldruk.
Het zal bij andere auto's met automatische niveauregeling dus ook wel prima werken.
Bij een aantal vorige dezelfde auto's die het niet hadden ging het ook prima.
Iets meer achterover hangen merk je rijtechnisch totaal niks van.
Het zal bij andere auto's met automatische niveauregeling dus ook wel prima werken.
Bij een aantal vorige dezelfde auto's die het niet hadden ging het ook prima.
Iets meer achterover hangen merk je rijtechnisch totaal niks van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Ik heb DCC (dynamic chassis control) op mijn kodiaq. Ik ben er goed tevreden over en neem het zo weer als ik en nieuwe zou bestellen. Zonder caravan rijdt ik met name op de comfort stand. Met de caravan aan de haak rijdt ik m.n. op sport stand of op normaal afh. v h wegdek. Het deinen gaat het DCC goed tegen.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: elektronische geregelde vering van de auto
De Range heeft lucht veren en de Beemer Adaptive suspension. Ik zet in beide gevallen de vering op de meest steive stand dat rijdt met caravan het meest strak!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Voor de Q7 maakt het geen drol uit qua wegligging: de auto is zo zwaar dat die caravan weinig uitmaakt. De luchtvering is we heerlijk en ik zou nooit meer anders willen. Ik rijd eigenlijk altijd in een wat hogere stand vanwege de dan ook wat hoger instap. De auto is niet gemaakt om hard te rijden dus een hardere (en dus lagere) afstelling is dan niet nodig. Op lange stukken we vaak de efficiency stand: dan zakt ie wat, maar dat lijkt niet veel verandering in comfort te geven.
Ik kan me wel voorstellen dat het met een wat lichtere auto beter rijdt met een hardere stand. Als je een keuze hebt voor hoogte instelling met een dergelijk systeem zou ik daar direct voor gaan: dan hangt je combinatie mooi recht en daarmee is de aslast mooier verdeeld. Loop je ook niet t risico dat de automatische afstelling van je koplampen zijn limiet bereikt ;)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik kan me wel voorstellen dat het met een wat lichtere auto beter rijdt met een hardere stand. Als je een keuze hebt voor hoogte instelling met een dergelijk systeem zou ik daar direct voor gaan: dan hangt je combinatie mooi recht en daarmee is de aslast mooier verdeeld. Loop je ook niet t risico dat de automatische afstelling van je koplampen zijn limiet bereikt ;)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Het maakt voor de hardheid van de vering niet uit in welke hoogte je rijdt de druk in de balgen blijft gelijk er zit alleen wat minder lucht in dus het volume wordt kleiner.
Op hogere snelheid zou een verlaging van de koets wel een betere wegligging kunnen geven door het verlagen van het zwaartepunt (dichter naar het wegdek brengen) hierdoor zal het hellen in bochten ook wat minder worden wil je hem stugger dan zul je de dempers ook strakker moeten kunnen stellen heb je nog wat minder rol maar meer stuiter als de weg slecht wordt
Op hogere snelheid zou een verlaging van de koets wel een betere wegligging kunnen geven door het verlagen van het zwaartepunt (dichter naar het wegdek brengen) hierdoor zal het hellen in bochten ook wat minder worden wil je hem stugger dan zul je de dempers ook strakker moeten kunnen stellen heb je nog wat minder rol maar meer stuiter als de weg slecht wordt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Ik vermoed dat het ene niet los staat van het ander en er inderdaad dus niet alleen in de hoogte wat veranderd door de balgen, maar ook de demping wordt aangepast.
Verder ben ik gewoon verwend en zou ik nooit meer anders dan luchtvering willen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verder ben ik gewoon verwend en zou ik nooit meer anders dan luchtvering willen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: elektronische geregelde vering van de auto
De vraag wordt gesteld over DCC en niet over luchtvering. Is echt iets heel anders
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: elektronische geregelde vering van de auto
DCC is voor schokdemping en heeft niet heel veel met vering (lees: doorzakken) te maken. Ik heb nagenoeg dezelfde auto als mijn collega maar heb bewust niet voor DCC gekozen omdat, tot de importeur aan toe, niemand mij kon vertellen of de auto met DCC minder zou doorhangen. Bij mijn/ons model auto is doorhangen met aanhanger een bekend symptoom, net zoals bij de Octavia. De auto van mijn collega hangt met DCC en aanhanger inderdaad door en kan/kon hier ook geen hulpveren bij laten monteren.
Daartegenover staat dat Daphne kort geleden heeft bevestigd dat de Seat Ateca, in de basis bijna dezelfde auto als de Leon, bijna geen last heeft van doorhangen met DCC. Toch een andere vering in de Ateca verwacht ik. Het lijkt mij dus merk/model afhankelijk hoe DCC doorwerkt met een aanhanger.
Daartegenover staat dat Daphne kort geleden heeft bevestigd dat de Seat Ateca, in de basis bijna dezelfde auto als de Leon, bijna geen last heeft van doorhangen met DCC. Toch een andere vering in de Ateca verwacht ik. Het lijkt mij dus merk/model afhankelijk hoe DCC doorwerkt met een aanhanger.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Het gaat om een VW Tiguan tsi dsg7 150pk van 2021 laatste model.
Had met de vorige van 2020 geen doorhang probleem. Maar met een uitvoering die dcc aan boord heeft heb ik geen ervaring. Vandaar mijn vraag. En welke selectie ik het best kan kiezen.
Had met de vorige van 2020 geen doorhang probleem. Maar met een uitvoering die dcc aan boord heeft heb ik geen ervaring. Vandaar mijn vraag. En welke selectie ik het best kan kiezen.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Effe een andere benadering..
Wat maakt het uit als een auto achter wat doorhangt ?
Behalve dan dat het er anders uitziet dan je gewend bent.
Zolang de max achterasdruk niet wordt overschreden maakt het niks uit toch?
Zeker niet met de snelheden bij caravantrekken.
Wat maakt het uit als een auto achter wat doorhangt ?
Behalve dan dat het er anders uitziet dan je gewend bent.
Zolang de max achterasdruk niet wordt overschreden maakt het niks uit toch?
Zeker niet met de snelheden bij caravantrekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Mijn DCC kodiaq hangt nauwelijks door met caravan. De eerste auto die ik heb die zo weinig doorveert.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Stug geveerd dan.
De auto's die het meest doorhangen, rijden het comfortabelst.
Hoe langer de veerweg hoe comfortabeler op slechtere wegen.
Verwar dit niet met sportief rijden en betere wegligging op goede wegen. Dat is weer heel wat anders. Dan is hardere vering beter.
Met een Deux Cheveaux heel hard de hoek om is een goed voorbeeld. Erg vlak blijft ie dan niet.
Die auto is daar ook niet voor gemaakt.
Meer voor het vervoer van eieren over Franse onverharde landweggetjes.
Een comfortabel geveerde auto zal meer doorhangen.
Dat geeft niks..en de rest van het jaar heb je er plezier van.
Als je geen sportieve rijder bent tenminste.
De auto's die het meest doorhangen, rijden het comfortabelst.
Hoe langer de veerweg hoe comfortabeler op slechtere wegen.
Verwar dit niet met sportief rijden en betere wegligging op goede wegen. Dat is weer heel wat anders. Dan is hardere vering beter.
Met een Deux Cheveaux heel hard de hoek om is een goed voorbeeld. Erg vlak blijft ie dan niet.
Die auto is daar ook niet voor gemaakt.
Meer voor het vervoer van eieren over Franse onverharde landweggetjes.
Een comfortabel geveerde auto zal meer doorhangen.
Dat geeft niks..en de rest van het jaar heb je er plezier van.
Als je geen sportieve rijder bent tenminste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Dat klopt wel maar een auto die achter ver doorhangt heeft minder druk op de voorwielen.
Aangezien dit vaak de aangedreven wielen zijn is dat met een caravan op een grindpaadje & heuvel op 'niet altijd prettig'.
Ontopic: TS heeft een Tiguan, niet te vergelijken met mijn auto en zal meer naar de situatie van de Ateca neigen.
Ik zelf heb geen relevante ervaring/antwoorden maar ik verwacht dat dit prima zal gaan en ik weet dat DCC erg comfortabel rijd.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Misschien kan iemand dat een keee testen met zijn reich weger.
Voorwielen erop zetten en dan met 3 man op de kofferbakrand gaan zitten.
Mij lijkt het een "broodje aap" verhaal.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Getest en ondervonden
Maar dit gaat weer niet over de vraag van TS
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Dat klopt niet of nauwelijks, omdat het gewicht zich vooral naar beneden verplaatst, en niet naar achteren. Ik verwacht dat dit niet meetbaar is, en zeker niet met de resolutie die Reich biedt.
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Dat hangt ervan wat waar zich het gewicht bevindt: voor, op of achter de as. Geen broodje aap dus, er komt echt wel minder druk op de voorwielen, zeker als er 80 tot 100 kg op de trekhaak op een dikke halve meter achter de as hangt.
Als je dan ook nog een helling pakt verplaatst het zwaartepunt zich noch verder naar achteren, en ja, er zal ook iets minder kogeldruk komen in die situatie dus wellicht heft het elkaar een beetje op.
Of je er in de praktijk wat van merkt? Dat zal in uitzonderlijke situaties best wel, bijvoorbeeld een grindhelling of zware regen. Hoe lichter de auto, hoe merkbaarder de gevolgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als je dan ook nog een helling pakt verplaatst het zwaartepunt zich noch verder naar achteren, en ja, er zal ook iets minder kogeldruk komen in die situatie dus wellicht heft het elkaar een beetje op.
Of je er in de praktijk wat van merkt? Dat zal in uitzonderlijke situaties best wel, bijvoorbeeld een grindhelling of zware regen. Hoe lichter de auto, hoe merkbaarder de gevolgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Dat een auto die achterover hangt minder druk op de voorwielen heeft dan een auto die dat niet doet met hetzelfde gewicht op de kogel, is een fabeltje.
Ik durf te stellen, dat een auto waarmee je solo rijdt, dus alleen bestuurder, minder druk op de voorwielen heeft, dan een auto die 80 kg op de kogel heeft, en waarbij een passagier op de voorstoel zit.
Het lijkt misschien wel zo dat er minder druk is.
De voorwielen zullen vaker spinnen.
Dat heeft echter alleen maar te maken met de 1300-1500 kg extra gewicht van de caravan die er achter hangt, die ook door dezelfde wieltjes op gang gebracht moet worden.
Afstand kogel tot achteras stel 1 meter.
Achteras tot vooras 4 meter. Achteras is draaipunt.
80 kg op de kogel geeft dan 20 kg minder gewicht op de vooras.
Passagier 80 kg op voorstoel 1 meter achter vooras geeft 60 kg meer druk op vooras, 20 kg op achteras.
Dit zijn zomaar wat denkbeeldige gewichten en afstanden.
Alleen ter illustratie, toepassing van de kracht maal arm wet.
Ik durf te stellen, dat een auto waarmee je solo rijdt, dus alleen bestuurder, minder druk op de voorwielen heeft, dan een auto die 80 kg op de kogel heeft, en waarbij een passagier op de voorstoel zit.
Het lijkt misschien wel zo dat er minder druk is.
De voorwielen zullen vaker spinnen.
Dat heeft echter alleen maar te maken met de 1300-1500 kg extra gewicht van de caravan die er achter hangt, die ook door dezelfde wieltjes op gang gebracht moet worden.
Afstand kogel tot achteras stel 1 meter.
Achteras tot vooras 4 meter. Achteras is draaipunt.
80 kg op de kogel geeft dan 20 kg minder gewicht op de vooras.
Passagier 80 kg op voorstoel 1 meter achter vooras geeft 60 kg meer druk op vooras, 20 kg op achteras.
Dit zijn zomaar wat denkbeeldige gewichten en afstanden.
Alleen ter illustratie, toepassing van de kracht maal arm wet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Volgens mij is deze discussie al eens meer voorbij gekomen,
Nu zie je het tegenwoordig niet meer zoveel maar een aantal jaren terug zach je toch geregeld auto’s met caravan rijden die achter op zijn kont hingen en de voorkant omhoog keek waarbij de koplampen geschikt waten als landingslichten voor de klm.
En blijkbaar, hier ook al eens langs gekomen, hebben amerikanen zelfs een koppelsysteem beschikbaar met kettingen om de kogeldruk te verminderen en de druk naar voren te krijgen
Nu zie je het tegenwoordig niet meer zoveel maar een aantal jaren terug zach je toch geregeld auto’s met caravan rijden die achter op zijn kont hingen en de voorkant omhoog keek waarbij de koplampen geschikt waten als landingslichten voor de klm.
En blijkbaar, hier ook al eens langs gekomen, hebben amerikanen zelfs een koppelsysteem beschikbaar met kettingen om de kogeldruk te verminderen en de druk naar voren te krijgen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Dat klopt.
Maar dan praat je over kogeldrukken tot 500 kg of zelfs nog meer.
Tongue Weight Distribution System noemen ze dat.
De kogeldruk wordt niet verminderd, maar verdeeld over alle 4 de wielen.
Maar dan praat je over kogeldrukken tot 500 kg of zelfs nog meer.
Tongue Weight Distribution System noemen ze dat.
De kogeldruk wordt niet verminderd, maar verdeeld over alle 4 de wielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: elektronische geregelde vering van de auto
Daar heb je gelijk in de kogeldruk verminderd niet..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby