Rolgordijn vastzetten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Rolgordijn vastzetten

Bericht door Gerard69 » za 4 sep 2021 21:17

Hallo allen. Ik heb naar een draadje gezocht, maar kon vreemd genoeg niets vinden. Het lijkt mij sterk dat wij de enigen zijn met dit nachtelijk probleem.
Wij hebben in onze caravan een stapelbed met ieder bed een eigen raam en rolgordijn. Onze jongste dochter is nogal een wilde slaapster. Soms draait zij tegen het rolgordijn waardoor deze midden in de nacht omhoog klapt. U weet; in de nacht lijkt alles 10x harder te klinken. Ik (mijn vrouw niet) schrik dan met mijn hart in mijn keel wakker. Van een goede nacht is daarna geen sprake meer.
Ik zou dus graag haar rolgordijn vast willen zetten. Nu heb ik op het internet een soort klemmetje gevonden; “20338 – KNOP OM OOG COMBI ROLLO VAST TE ZETTEN”. Zie foto. Weet iemand of dit werkt? Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe dit werkt. Het bovenste gedeelte, de klem, begrijp ik. Maar wat moet ik met het zeskant met rondje? Of heeft iemand wellicht een beter idee?
Ik weet het merk van onze rolgordijnen niet. Het betreft een Adria Altea 552 PK 2021. Wellicht weet iemand het merk van onze rolgordijnen. Er zit overigens een rolhor achter.
Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.
Bedank!
Bijlagen
49963FDA-CC38-4FF5-915E-2E0471AB5F34.jpeg
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door Chris » za 4 sep 2021 21:21

Dit oogje had ik heel vroeger aan mijn rollo's zitten.
Ik denk dat het rond 1990 gebruikt werd.
Het schoof klemmend om het onder profiel.
Eerlijkheidshalve denk ik dat dit niet past op de huidige rollo's.
De profielen zijn nu heel anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Francofiel
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 3 sep 2021 11:47

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door Francofiel » zo 5 sep 2021 13:58

Aangezien jullie me goed hebben geholpen met mijn (tijdelijke) oplossing van de deurklink, post ik ook maar wat als hulp.
De lipjes die je laat zien, lijken een nieuwe versie van de dingen die aan de combirollo's zaten van de Eriba Puck (1978) waar wij in de beginjaren veel mee hebben gekampeerd.
Die rondjes trok je dan om een rubberen dopje dat in de wand zat geschroefd. Zo bleef de rollo dicht. Je hebt dus nog de dopjes nodig om dit te laten werken.
Maar als je dochter zo wild slaapt, zou dit ook wel eens los kunnen gaan. Bij de Eriba gebeurde dat ook wel eens namelijk...

Groeten
Jan
Volvo V60 D3 (2011) met Burstner Averso 390TS (2012).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door Chris » zo 5 sep 2021 14:02

[re.gif]

Psies Jan..

En... ik denk dat als ik eens even in de "oude reservebak" ga spitten dat ik er nog 2 vind.
1 Creme en 1 bruin.

Maar... op de huidige passen ze echt niet hoor... totaal ander profiel nu onderaan de rollo's.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanP64
Berichten: 201
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door JanP64 » ma 6 sep 2021 09:03

Onze caravan heeft hoge bedden (onderrand rollo is ca. 2cm boven matras).

We hebben afgelopen vakantie de rollo's "vastgezet" met halve wasknijpers:
Houten knijper in tweëen splitsen en de "wig" daarvan onderaan in de geleiders klemmen zodat rollo-vergrendeling niet meer uit het haakje kan springen.

Dit heeft wel gewerkt, maar ik vond dit nog niet de echte oplossing (knijpertje viel er ook wel eens tussenuit).
Er wordt nog aan gepuzzeld: handgreepjes van de rollo's verwijderen of een maat-oplossing bedenken (3D-printen)?
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door El1989 » ma 6 sep 2021 09:25

Misschien niet de mooiste oplossing maar je kan ook door de handvat een klein gaatje boren met een ijzerboortje en dan met een stukje touw ofzo er doorheen gaan en een plekje vinden om het aan vast te knopen . Zoiets ga ik ook doen ivm kleine op stapelbed
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door Gerard69 » ma 6 sep 2021 20:02

Hallo allen,

De oplossing met de wig en het gaatje boren zat ook al in mijn hoofd. Alleen dan een staafje of iets dergelijks door het gaatje in plaats van een touwtje. Maar dan zit er weer een gaatje in de combirollo. Het klemmetje past dus niet, bovendien heb je dan ook een rubberen dopje voor nodig. Maar ook dat geeft dus geen zekerheid dat het vast blijft zitten.
Ik speel sinds vanmiddag met de gedachte om iets met een magneet te doen in combinatie met dubbelzijdig tape. Of onderin het geleiderail het “slot” aan beide zijden te vervangen voor iets van een weerhaak of het cijfer 1 als je begrijpt wat ik bedoel. Dan moet je het rolgordijn echt (afhankelijk van de lengte van de weerhaak of het haakje in de 1. een centimeter naar beneden trekken, dan naar voren halen en dan omhoog. Maar dan zit je inderdaad zoals JanP64 aan een maat oplossing, wat natuurlijk wel het mooiste is. 3D laten printen moet vast wel ergens kunnen.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Rolgordijn vastzetten

Bericht door Gerard69 » zo 15 mei 2022 20:53

Hallo allen.

Ik heb mij verdiept in diverse oplossingen. De mooiste was een nieuw “haakje” op een 3D printer te (laten) maken die in het railtje van de rollo past. Dat gaf echter teveel gedoe, tevens kwam ik erachter dat het hele systeem niet veel kan hebben. Het is nogal kwetsbaar. Ik heb daarom uiteindelijk voor de eenvoudigste oplossing gekozen. Een stukje wit parachute koort aan het bed bevestigd met daaraan een lus die om het greepje gaat. Kind kan het zelf bevestigen en eraf halen. Zo hoef ik niets te beschadigen en dergelijke. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het werkt prima.
Case closed.
Bijlagen
47FE6EA2-E915-4531-96CA-8B55D8C996D1.jpeg
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”