Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Marlies123 » di 31 aug 2021 22:11

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in caravanland, maar ik wil graag samen met mijn man en dochter van 2 jaar een caravan gaan aanschaffen.

Nu hebben we al onze twee auto’s ingeruild voor één Subaru Forester. Deze mag 2000 kilo trekken en het leeggewicht is rond de 1475 kilo.

Nou heb ik een vraag. Klopt het dat de verhouding met tussen de auto en de caravan 75% moet zijn?

Want ik raak zo in de wat van die carvantrekker berekening. Als ik een caravan zie die ik graag zou willen dan is het leeggewicht zonder mover etc soms al 1400 kilo en dan zitten er nog geen spullen in.
Hoe werkt dat dan? Je gaat geen zakken zand in de auto leggen ;-) om die verhouding zo te houden.

Klopt het dan als ik zeg dat de caravan het beste maximaal 1500 kilo totaal met alles erop en eraan mag wegen om het veilig te houden?
Of kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet zien?

Bedankt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Stigter » di 31 aug 2021 22:28

Je schrijft dat de auto 2000 kg mag trekken dat is dus het maximum.

75% is geen regel of wetgeving maar een oud advies of vuistregel.

Leeg gewicht van de auto komt nog wel wat bij denk aan de losse spullen in de auto maar ook het gewicht van de passagiers enzv.
Altijd verstandig om de auto zo zwaar mogelijk te maken tov de caravan.

E achter B rijbewijs niet vergeten boven de 3500 kg totaal van mtm auto + mtm caravan.

Veel plezier met de zoektocht.
Groet Arnold

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door erichendri » di 31 aug 2021 22:34

Mijn oom trekt met een forester (150 pk met cvt) uit 2015 vrij gemakkelijk een caravan van 1700 kg naar Benidorm.
Auto goed vol plus een dakkoffer.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Chris » di 31 aug 2021 22:37

Als de Boswachter 2000Kg mag trekken mag hij dat ook trekken.
Of je het wilt is wat anders... maar je bent met 2000Kg legaal bezig.

Leeg gewicht van een caravan is soms wat rooskleurig opgegeven in foldermateriaal, een werkelijke weging komt bijna altijd hoger uit.
Simpel door de accesoires die er bij komen.
Reservewiel, mover, ik bedenk maar wat.
Blijft dat het MTM op het kenteken van de caravan de leidraad is.

Met een Forrester.. ( Boswachter) heb je zeker een goede trekker en kan je voorlopig heerlijk in de snoepwinkel van caravan modellen rondhopsen.
Tot die MAX MTM van 2000 kg dus.

Maar... wat Stigter ook al aangaf..
Als de MTM van de auto en de MTM van de caravan meer dan 3500Kg is... dan moet je een E rijbewijs hebben.
Boven 3500Kg en geen E ben je aan het rijden zonder rijbewijs, B alleen is niet geldig.
En zonder rijbewijs is ook zonder verzekering etc etc etc.
Dat 3500Kg verhaal moet je even goed doorhebben...

Succes met de leuke zoektocht.
We helpen je graag met 1000 adviezen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Conradi » di 31 aug 2021 23:00

@Marlies123, welkom!

Die richtwaarde van 75% gaat over het werkelijke gewicht. Bij het leeggewicht van de Subaru komen dan nog jullie tweetjes en jullie kind, wat bagage en ook nog de kogeldruk van de caravan - dat is het gewicht waarmee de caravan op de trekhaak hangt - en die is ook snel 75 kg. Aan bagage in de caravan moet je denken in de richting van 200kg, als een goed gemiddelde. Maar bij voorhand denk ik dat je met de Subaru een hele mooie caravan kunt trekken.
Speel eens met caravantrekker en post hier de uitkomsten, dan kunnen we met je meedenken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door nonblond » di 31 aug 2021 23:36

Je moet voor de gewichten niet naar het leeggewicht kijken. Het gaat om het maximaal toegelaten gewicht van de auto en het maximaal toegelaten gewicht van de caravan. De auto mag 2000kg trekken. Dat is het gewicht van de maximaal geladen caravan. Dus daar is de auto voor goedgekeurd dat hij dat aankan. De 75% regel is ooit eens door de ANWB als richtlijn gegeven en gaat over de werkelijke gewichten. Volgens mij is dat al jaren niet meer onderzocht of dat nog steeds klopt. Een goed advies wat voor iedere caravan geld is dat de caravan zo licht mogelijk moet worden beladen en de auto zo zwaar mogelijk binnen de maxima. Waar je wel op moet letten is zoals al is geschreven dat de maximale toegelaten gewichten van bij elkaar opgeteld >3500kg je E achter B moet hebben. Dat is onafhankelijk van het werkelijke gewicht. Als je een caravan ziet waar je zin in hebt zoek je de combinatie op in caravantrekker en kun je zien wat je van de combinatie kunt verwachten. Vaak zijn ze aan de voorzichtige kant. Maar of dat zo is kun je terug vinden in de reacties van gebruikers van deze combinatie, die de praktijk kennen.

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Marlies123 » wo 1 sep 2021 07:24

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad in de gaten dat het BE rijbewijs er waarschijnlijk wel gaat komen.

Ja er zijn meerdere caravans die ik prachtig vind. Ik wil er graag een met een vast bed, stapelbed en zithoek. En niet te vergeten, ik wil er graag mee op wintersport een weekje per jaar. Zal wel verder hierop ingaan op een andere plek waar de vraag beter past.

Maar als ik het goed begrijp kan het dan zo zijn dat je dus een redelijk lege caravan trekt omdat je veel spullen in de auto legt om deze zo zwaar mogelijk te maken?

Het lijkt me toch ook fijn als je hem neerzet dat je zo min mogelijk uit hoeft te pakken aan spullen.

Voortent, stoelen etc zou ik wel de auto doen. Maar je kleding, dekbedden, keukenspullen etc liever niet.

Hoe doen jullie dat dan in de praktijk? Om die verdeling goed te houden?

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Hans 555 » wo 1 sep 2021 07:41

[re.gif]
Wintersport met de caravan is erg leuk. Het is wel lekker om een vloerverwarming in de caravan te hebben. Verder is het aan te raden in de watertank in de caravan te hebben (vaste tank), dus niet in de disselruimte. En zo zijn er nog wel wat zaken om over na te denken bij kamperen in de winter.
Belading is altijd een dingetje. Wij hebben en hadden een caravan met een ruim laadvermogen (+ 400 kg.) Dit is voldoende om keukengerei, kleding en wat kampeerspullen in de hut op te bergen. Bij ons komen daar nog een mover met zware accu en vaste luifel bij. En bij echt vakantie klaar zit de hut wel aan zijn max. Maw. we hebben dan ca. 400 kg aan extra gewicht bij ons. Met kinderen kan het zijn dat je nog meer meeneemt en dan is een ruime auto zeker een pré.
Succes met de zoektocht. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 08:10

@Marlies123

Natuurlijk kun je je kastjes vullen met kleren en handdoeken, wat spul in je koelkast zetten en campingstoelen en tafel in je caravan leggen (mits goed verdeeld en sowieso niet meer dan toegestaan).

Echter, het is verstandig om bijvoorbeeld, als de ruimte er is, zware spullen met de auto te vervoeren.

Dus een extra koelbox liever in de kofferbak dan in de caravan. Zware tentstokken en gasflessen net zo.
Iedere 20 kilo die je niet in je caravan maar in je auto stopt, scheelt 40 kilo verschil.

Stel auto weegt 1800 kilo beladen en caravan 1400, dan is de ratio 1400/1800*100% = 78%

Haal je nu 20 kilo uit de caravan die je overzet naar de auto, dan wordt het 1380/1820*100% = 76%.

Bij ons passen de tent en stokken niet in de auto, deze moet ik dus in de caravan vervoeren. Bij mij liggen ze dan op de grond in het gangpad boven de as (als het moet liever gewicht boven de as, dan voor of achter).
De koelbox staat in de kofferbak, samen met de gasflessen.

Camphorst
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 12:16

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Camphorst » wo 1 sep 2021 08:49

Als je met deze auto een caravan koopt die 1700kg mag wegen totaal dan heb je een heel veilige combi om te rijden.
Als je ook op wintersport gaat zou ik wel minimaal 300kg netto laadvermogen willen hebben aangezien je best veel meeneemt op wintersport.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Niels83 » wo 1 sep 2021 09:04

Hoi,

Het leeg gewicht van de auto is ook meer een richtlijn. Die staan vaak niet perse in verband met wat de auto echt weegt. Dat kan zomaar 50 kilo meer zijn. Als jullie geen dwergen zijn met een gezond gewicht, komt er zomaar 150 kilo in de auto zitten. Een tent weegt ook zomaar 30 kilo, 5 kilo aan drinken en eten voor de reis. Leg je de elektra kabel in de auto ben je ook zomaar 5 tot 10 kilo zwaarder. Zak met haringen er bij die van mee weegt een kilo of 10. De auto weegt nu al 1725 kilo, het gewicht van de koppeling komt daar nog bij, want het gaat om het gewicht op de assen, het gewicht van de koppeling komt op die van de auto, die wil je voor stabiliteit zo hoog mogelijk binnen wat mag, die zal vermoedelijk minstens 75 kilo zijn. Zonder heel ingrijpende dingen weegt je auto dus al gauw 1800 kilo.

Ik zou in jullie geval een caravan zoeken die max 1800 kilo mag wegen, het liefst met + 300 laad vermogen. Dus 1500 leeg. De auto wordt vanzelf zwaarder, je gaat wel ondervinden wat er in de auto kan en wat in de caravan handiger is.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Wie-niets » wo 1 sep 2021 15:31

Eigenlijk is alles wel ( meerdere keren gezegd) knipoog.gif

Nog even terug komend op belading in de caravan. Dat kan best wel als je maar evenwichtig en bij de as hoogte zwaardere of volume spullen kunt neerleggen of onderbrengen in zit/bedkasten. Overweeg een reservewiel en mooi zou zijn dit als extra zwaarte punt onder te caravan in de buurt voor/achter de mover te kunnen plaatsen.

Verder is mijn advies altijd probeer enigszins 150 kg of meer in deze gewichts combinatie van je max as last gewicht te blijven. Scheelt vaak een paar jaar uitstel van asrubbers vervangen.
En ... probeer tenminste met een kogeldruk van 80-85 kg de combinatie te rijden.

Veel succes in ieder geval met je zoektocht. thumbup.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door VIP » wo 1 sep 2021 15:43

Ik wil 1 ding aan bovengenoemde reactie’s toevoegen.

Vervoer je gasfles gewoon in de disselbak van de caravan en “niet” in de auto.
Porsche + Tabbert

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 16:16

VIP schreef:Ik wil 1 ding aan bovengenoemde reactie’s toevoegen.

Vervoer je gasfles gewoon in de disselbak van de caravan en “niet” in de auto.
Want?


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Chris » wo 1 sep 2021 20:44

[re.gif]

Een gasfles hoort in de daarvoor gemonteerde beugels in de disselbak.
In de auto zijn ze bijna onmogelijk goed vast te zetten, dus een risicofactor op projectiel vorming.
( op de grond tussen voor en achterbank is dus idd zo ongeveer de aller slechtste plek die je kan bedenken... hij rukt de stoel van zijn bouten bij een frontaaltje.)
Daarbij vraag ik me af of autoverzekeringen moeilijk kunnen doen als er gasflessen fout getransporteerd worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 21:22

Tegen de achterbank, ingesloten door andere spullen, kan geen kant op. En de achterbank blijft wel op zn plek.

Een gasfles die los zou liggen is niet handig, maar een vastgezet exemplaar...

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door henkth » wo 1 sep 2021 21:49

Beste pizzapieter,
Ik denk dat het verstandig is dat je eens wat filmpjes gaat kijken over botsproeven en dan met name botsproeven waar ook de belading in beeld komt.
Tot die tijd graag geen onzinnige opmerkingen plaatsen.
Veel kijk plezier.
Henkth
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 22:07

Ik ben weg van dit forum.
Tot ziens.

Forum gaat over discussiëren en meningen delen, niet over afzeiken. Alles wat gezegd wordt tegengesproken of afgezeken.

Prima, jullie weten het allemaal beter en natuurlijk het allerbest.

Succes daarmee.


Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Hobby Linka » wo 1 sep 2021 22:14

[re.gif]

Laat je niet gek maken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Erwin1987 » wo 1 sep 2021 22:16

Re re:

Volgens mij werd er toch duidelijk beargumenteerd waarom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 22:19

"Tot die tijd graag geen onzinnige opmerkingen plaatsen.", zei de betweterige oude man tegen de winkelbediende.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Erwin1987 » wo 1 sep 2021 22:22

Misschien beetje ruw gebracht maar wel waar zo’n gasfles gaat makkelijk door de achterbank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 22:28

Net als een koelbox, krat met boodschappen, gereedschapskist die straks tegen de achterband ingesnoerd staat? Of een reiskoffer, laptoptas of iets anders van 8kg.

Enniehoe: bij ongeveer 75% van de suggesties die ik doe om anderen te helpen, komt een sneer terug. Dikke prima, dan kunnen anderen schijnbaar veel beter advies geven en is mijn input niet nodig/gewenst. Is niet hoe ik gewend ben op fora met elkaar te communiceren.

Als er een beheerder zo vriendelijk zou willen zijn mijn account te verwijderen, dan ben ik hem/haar heel erkentelijk.


Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Erwin1987 » wo 1 sep 2021 22:34

Oké nu gaan we een kratje boodschappen vergelijken met een gasfles.

Ik denk dat je je wat dingen teveel aantrekt, discussiëren is goed en niet altijd gelijk hebben is ook niet erg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 22:41

Het gaat om een vaste massa die vaststaat tegen de achterbank.

Of dat een gasfles is, of krat bier, of boodschappen of een reiskoffer....niet relevant. Zolang het vastzit en niet de kans krijgt om te gaan 'vliegen' maakt het de natuurkundige krachten en de achterbank niets uit of het gasfles is of krat bier.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”