Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Marlies123 » di 31 aug 2021 22:11

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in caravanland, maar ik wil graag samen met mijn man en dochter van 2 jaar een caravan gaan aanschaffen.

Nu hebben we al onze twee auto’s ingeruild voor één Subaru Forester. Deze mag 2000 kilo trekken en het leeggewicht is rond de 1475 kilo.

Nou heb ik een vraag. Klopt het dat de verhouding met tussen de auto en de caravan 75% moet zijn?

Want ik raak zo in de wat van die carvantrekker berekening. Als ik een caravan zie die ik graag zou willen dan is het leeggewicht zonder mover etc soms al 1400 kilo en dan zitten er nog geen spullen in.
Hoe werkt dat dan? Je gaat geen zakken zand in de auto leggen ;-) om die verhouding zo te houden.

Klopt het dan als ik zeg dat de caravan het beste maximaal 1500 kilo totaal met alles erop en eraan mag wegen om het veilig te houden?
Of kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet zien?

Bedankt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Stigter » di 31 aug 2021 22:28

Je schrijft dat de auto 2000 kg mag trekken dat is dus het maximum.

75% is geen regel of wetgeving maar een oud advies of vuistregel.

Leeg gewicht van de auto komt nog wel wat bij denk aan de losse spullen in de auto maar ook het gewicht van de passagiers enzv.
Altijd verstandig om de auto zo zwaar mogelijk te maken tov de caravan.

E achter B rijbewijs niet vergeten boven de 3500 kg totaal van mtm auto + mtm caravan.

Veel plezier met de zoektocht.
Groet Arnold

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door erichendri » di 31 aug 2021 22:34