Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Erwin1987 » wo 1 sep 2021 22:46

Oké eerste post van jou stond het nergens vast, dat kwam er later bij.

Buiten dat blijf ik net als Chris en wat anderen erbij dat gasflessen in de caravandisselbak blijven.

Maar ik krijg de indruk dat je zo erg tegen het verkeerde been bent geschopt in een ander topic tot je net zo lang blijft doorgaan en draaien tot je gelijk hebt.
Daar ga ik me verder niet druk over maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door henkth » wo 1 sep 2021 22:51

Beste pizzapieter,
Ik zou ook geen krat bier achterin de auto vervoeren als ik op vakantie ga.
Dat zijn dan 24 projectielen die door de auto vliegen.
Of wilde je alle flesjes persoonlijk vastzetten in de krat?
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 23:00

Grappig, ik dacht precies hetzelfde (over mensen die gelijk willen hebben).
Er is vooralsnog niemand die onderbouwen kan waarom het niet verstandig zou zijn, maar toch wordt gezegd dat t niet kan.
(Op vakantie met Skottel kan alleen met caravan, want fles kan niet kofferbak. Nieuwe gasfles halen bij Obelink kan alleen met caravan, want hij kan niet in kofferbak...)

En v.w.b. verkeerde been: er zijn meerdere posts die bekritiseerd werden, terwijl mijn ervaringen succesvol waren en dat soort dingen delen is volgens mij t idee. En ja....als er steeds dingen onzinnig genoemd worden, of wat PP zegt moet je vooral níét doen, tja...wat heeft t dan voor zin en hóé moet iemand zich dat niet persoonlijk aantrekken.

Succes met het forum en de gasflessen.

Anoniem

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Anoniem » wo 1 sep 2021 23:04

henkth schreef:Beste pizzapieter,
Ik zou ook geen krat bier achterin de auto vervoeren als ik op vakantie ga.
Dat zijn dan 24 projectielen die door de auto vliegen.
Of wilde je alle flesjes persoonlijk vastzetten in de krat?
Ook geen koffer naar Schiphol? Ook geen koffer met gereedschap naar een klus? En natuurlijk geen krat bier onafgedekt, of een gasfles los.

Dat ik gasfles als voorbeeld noem om gewicht te verdelen tussen caravan en auto, wil niet zeggen dat ik bedoel "leg die fles lekker los in je kofferbak".

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Daphne » wo 1 sep 2021 23:05

Ik zie het probleem niet zo. Wij hebben WEBER en Campingaz tankjes in de auto. Tentkampeerders nemen hun gastank ook in de auto mee. De grote gasflessen staan bij ons wel in de caravan, omdat het gewoon praktischer is en we de kogeldruk nodig hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Daphne » wo 1 sep 2021 23:12

Marlies123 schreef:
wo 1 sep 2021 07:24
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad in de gaten dat het BE rijbewijs er waarschijnlijk wel gaat komen.

Ja er zijn meerdere caravans die ik prachtig vind. Ik wil er graag een met een vast bed, stapelbed en zithoek. En niet te vergeten, ik wil er graag mee op wintersport een weekje per jaar. Zal wel verder hierop ingaan op een andere plek waar de vraag beter past.

Maar als ik het goed begrijp kan het dan zo zijn dat je dus een redelijk lege caravan trekt omdat je veel spullen in de auto legt om deze zo zwaar mogelijk te maken?

Het lijkt me toch ook fijn als je hem neerzet dat je zo min mogelijk uit hoeft te pakken aan spullen.

Voortent, stoelen etc zou ik wel de auto doen. Maar je kleding, dekbedden, keukenspullen etc liever niet.

Hoe doen jullie dat dan in de praktijk? Om die verdeling goed te houden?
Omdat wij regelmatig kamperen ligt gewoon alles in de caravan op z’n plek. De auto is op een paar zaken na leeg. Dus moeten wij het gewicht van de auto maar opkrikken. En dat gaat best goed mrgreen.gif
Als wij op pad gaan hoeft er alleen wat eten mee en kleding. De rest ligt permanent in de caravan. Een zo goed mogelijke gewichtsverhouding is natuurlijk belangrijk maar belading, kogeldruk en bandenspanning zijn net zo belangrijk of zelfs nog belangrijker. Want een goede gewichtsverhouding heeft weinig zin als de belading niet goed is.

En wintersport met de caravan is heerlijk en verslavend. Wij doen het al heel wat jaartjes. Wij kregen destijds bij onze dealer een cursus winterkamperen omdat zij zelf ook fervent winterkampeerders zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Hobby Linka » wo 1 sep 2021 23:14

Niet iedereen heeft de gelegenheid om de caravan voor of naast het huis te plaatsten. En gasflessen in de caravan achter laten in de stalling mag ook niet. Dus van en naar de caravan die in de stalling staat zal er toch minstens een of soms twee gasflessen in de auto mee moeten. Natuurlijk niet los op de achterbank, maar vast met een spanbandje in de kofferbak.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door erichendri » wo 1 sep 2021 23:25

1 volle gasfles voor onderweg is voldoende.
Op locatie haal je een andere volle fles om te gebruiken daar.
Dakkoffer op de auto is ook erg handig voor stokken en tent.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Stigter » wo 1 sep 2021 23:40

Ben benieuwd of Marlies123 al heeft begrepen dat er voor elke oplossing een ander probleem is. Mrgreen.gif

Let op de snelheid bij deze gewichtsverhouding en misschien onervaren bestuurder (nieuw in caravanland schrijf je).
Het kan prima met 90 km/u maar hoe harder je rijd des te groter het risico op slingeren etc.
Wil je niet bang maken maar waarschuwen.

Mijn combi is een BMW 3 serie met een lange enkelas caravan en geheel volgens de regels. Maar ik weet uit ervaring dat het het gewicht van mijn auto relatief laag is en daardoor gevoeliger voor passerende autobussen etc.


Laatst gewijzigd door Stigter op wo 1 sep 2021 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Arnold

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Lucas » wo 1 sep 2021 23:43

Stigter schreef:
wo 1 sep 2021 23:40
Ben benieuwd of Marlies123 al heeft begrepen dat er voor elke oplossing een nieuw probleem is. Mrgreen.gif
Inderdaad, welkom op het caravanforum knipoog.gif

Ik moet PizzaPieter wel gelijk geven, als het bezwaar zich specifiek tegen gasflessen richt lijkt me dat niet redelijk. Een gereedschapskoffer, een brandblusser, een volle koelbox, ga maar door, lijken mij minstens even gevaarlijk. En we willen toch zoveel mogelijk gewicht in de auto met zijn allen? Tja. Ik krijg toch de indruk dat het allerveiligste is om géén aanrijding te krijgen, maar ik kan me vergissen. mrgreen.gif

Maar goed, iemand die zich veilig voelt met een gasfles in de auto staat nog steeds vrij dat te doen en andersom. Dus laten we Marlies haar topic vooral niet kapen met een discussie hierover.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door nonblond » do 2 sep 2021 00:15

Een kleine waarschuwing. Wintersport met de caravan is verslavend. Als je vragen daarover hebt kun je tegen die tijd een nieuw topic openen en je vragen stellen. Er is genoeg kennis hier aanwezig.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Wie-niets » do 2 sep 2021 08:38

Zo maar, ik heb al jaren een net in mijn auto's . Ergens begonnen bij een grijs kenteken 4 x 4 wagen en veel gebruikt en vaak mee verhuisd naar een andere auto. Achterin de koffer zitten vaak haken waarbij je met het net over de voorwerpen deze kunt vast zetten. Ook handig dit bij de hand te hebben mocht er eens een aanhanger achter hangen.
Trouwens verplicht tegenwoordig voor een open aanhanger.
Zie overigens nog wel eens auto's waarbij het kleine hondje op schoot van de bijrijder zit. Leuk projectiel. [aschrik.gif] [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door VIP » do 2 sep 2021 09:05

PizzaPieter schreef:
wo 1 sep 2021 16:16
VIP schreef:Ik wil 1 ding aan bovengenoemde reactie’s toevoegen.

Vervoer je gasfles gewoon in de disselbak van de caravan en “niet” in de auto.
Want?

Gewoon als advies, niets meer, niets minder knipoog.gif
Bijlagen
EF2B6EFF-8C86-4CB3-B508-ED368A5B7D80.jpeg
Laatst gewijzigd door VIP op do 2 sep 2021 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 09:12

Gasfles tussen de bank en de stoel drukken heeft geen zin, bij een aanrijding vliegt hij zo naar boven, is echt levensgevaarlijk, wat ik wel doe als ik een fles moet vervoeren is hem op de achterbank zetten en dan de gordel erom en door het handvat, zodat bij een eventuele aanrijding de gordel zijn werk kan doen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 09:21

Zullen de gasflesdiscussie maar laten voor wat het is? TS heeft daar niet zo veel aan.

@Marlies123,

Een caravan heb je voor het gemak. Natuurlijk kun je alles in de auto vervoeren maar dat is gewoon niet praktisch. Wil je gemak, dan richt je de caravan zo in dat alles op z'n plek ligt, ook tijdens de reis. Natuurlijk losse zaken op het aanrecht, zoals een waterkoker en koffiemachine wel even opbergen. Zaken die buiten de caravan worden gebruikt, zoals tafel, stoelen, voortent, luifel, extra koelbox, kun je in de auto doen. Zo heb je het minste werk. Wij doen de stoelen en tafel wel in de caravan, maar dat is onze keuze. Voortent hebben we niet, dus onze auto is vrijwel leeg.

Als je dan ook nog zorgt dat je caravan niet al te zwaar is ten opzichte van de beladen auto, dan zit je altijd goed en hoef je niet elke keer weer alles over te laden van auto naar caravan. Je moet toch nog een caravan kopen, dan kun je hier alvast rekening mee houden. Koop je nu al een caravan met een hoog leeggewicht, dan heb je voor en tijdens en na de vakantie alles tig keer in je handen en een hoop gedoe.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Wie-niets » do 2 sep 2021 09:26

[re.gif]
Gelukkig door velen een gebruikte optie. thumbup.gif
De volgende stap is dan vaak, waar en hoe berg de gasflessen thuis op. scratch.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Hans 555 » do 2 sep 2021 09:32

gaan we weer. Marlies is ook afgehaakt, denk ik. zucht.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Morgoth » do 2 sep 2021 11:59

De auto van Marlies is een prima trekauto. Daar hoeft Marlies zich geen zorgen over te maken.

De auto mag 2000kg trekken maar dan heb je al een heeele flinke caravan. De vraag is of je wel meteen met zo'n gevaarte op stap wilt. De ruimte is lekker maar reizen is gewoon gemakkelijker als de caravan een ietwat compacter formaat heeft. Zeker met een caravan van 2,50m breed de Duitse Baustellen in is een zenuwslopende bezigheid, helemaal als je nog nooit met zo'n gevaarte hebt gereden en je het BE rijbewijs nog moet halen.

Als je een caravan kies die maximaal 1600 of wellicht 1700kg mag wegen, dan kun je de meeste belading gewoon in de caravan kwijt. De voortent en wat andere zeer zware dingen leg je dan in de auto. Inclusief inzittenen in de auto dan zwaar genoeg om er veilig mee te reiden. Dakkoffers en andere flauwekul zijn dan helemaal niet nodig. Zorg ervoor dat je de caravan zorgvuldig belaadt, de zware dingen op de as, de lichtere dingen voorin en achterin. Zorg voor een flinke kogeldruk. Ik denk dat de Forester wel een kleine 100kg mag hebben.

En wat betreft gasflessen:
In de zomer heb je aan één gasfles meer dan genoeg, tenzij je 3 maanden op vakantie gaat. In de winter heb je wellicht een tweede nodig. Houd dan rekening met de extra kogeldruk die dit oplever, als je ze in de daarvoor bestemde disselbak zet tenminste.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Hans 555 » do 2 sep 2021 13:59

[re.gif]
Wat betreft de gasvoorraad als je in de winter naar het buitenland gaat (in ons geval Oostenrijk) kan je beter op de camping een gasfles huren, Wij hadden voor 10 dagen twee 11 kg gasflessen nodig. Zelf 2 kleine gasflessen meegenomen voor onderweg. Wij lieten de kachel dan wel dag en nacht branden op standje 1.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Marlies123
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 aug 2021 16:37

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Marlies123 » vr 3 sep 2021 13:45

[re.gif]
Allen bedankt voor het meedenken. Geeft veel stof tot uitzoeken en nadenken.
Er zijn veel mooie caravans.

En wintersport verslavend met een caravan, lijkt me heerlijk ;-)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door jessedew » vr 3 sep 2021 14:07

Succes met de zoektocht, ter illustratie, ik mag 1500kg trekken met mijn Octavia en rijd met een Hobby 400 KB. 1350kg zo'n beetje totaal. Daar mis ik wel een zithoek, dus begrijpelijk dat je dat wel wil hebben, zeker als je ook op wintersport wil is ruimte in een caravan wel zo prettig. De rest van de meest relevante zaken lijken mij wel allemaal al gezegd.

Stapelbed voor de kinderen is in elk geval reuze handig.

Winterkamperen is volgens mij wel een uitdaging, weet niet of ik dat zomaar zou doen met kinderen, maar als je het niet probeerd, weet je het ook niet.

ohja, ik neem geen grote gasfles mee (want kampeer in de zomer, dus geen caravan verwarming nodig, of kan op stroom)
maar wel een campingaz fles in de auto mee, zal mij mn reet roesten wat men daarvan vind. Gewoon op de grond achter de voorstoelen, samen met de fietsaccu's. (kom maar door met het commentaar haphop.gif )

joostvandermaarel
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 4 jun 2018 20:34

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door joostvandermaarel » zo 26 sep 2021 21:53

Succes met de zoektocht, ik ben benieuwd waar je op uitkomt!

V.w.b. gewicht, dat komt wel goed met de Forrester, zolang je geen bizar grote caravan aankoppelt. Ter illustratie onze combinatie:

VW Golf Variant 1.5 TSI 130pk. Mag 1400 kg trekken. Het rijklaar gewicht van de auto is 1395kg. (met benzine en 1 bestuurder). Met het complete gezin incl 3 dochters van 2,3,5 jr op de achterbank (Multimac) er in, komt er grofweg 150 kg bij. Dan is de kofferbak nog leeg. Is dus 1550kg.

Daarachter hangt een Hobby 450UF. Deze weegt leeg (maar met voortent) ongeveer 1000kg. Met bagage en gevulde keuken is dat ongeveer 1250kg.

We merken wel dat de belading uitmaakt voor het weggedrag boven de 85 km/h. Dat doen we enerzijds door 'makkelijke' zware dingen in de auto te leggen: het reservewiel, kookstel, boodschappenkrat, soms de campingtafel verplaats je al snel 40 kg zonder dat het onhandig is.

Wat mij ons wel een ontdekking was, is hoeveel kleding weegt. We hebben alle kleding in packing cubes (van Sunflake). Dat deden we om het overzichtelijk te maken (ik weet anders niet welke kleding voor welke dochter is knipoog.gif), maar toen bleek dat je al snel zakken van 4-5kg hebt, bovenin de kastjes.

Sinds deze zomer leggen we bij de grote rit deze zakken in de toiletruimte, die bij ons boven de as zit, tegenover de keuken. Bij elkaar zo'n 40kg en dat geeft een mooie balans met de koelkast. Met deze verdeling rijdt de combinatie merkbaar stabieler, 105 km/h zonder enige slingering.

V.w.b. caravanindeling:
Vast bed, zithoek en stapelbed is een zeldzame combinatie, maar ze zijn er wel.

De meeste exemplaren hebben een vast bed voor, een (smal) zitje in het midden en een stapelbed achterin. Ideaal voor het slapen, maar weinig ruimte om te zitten.

Waar je naar zou kunnen kijken, zijn modellen met een hefbed zoals de Bürstner 440TK of 510TK (ook als identieke Dethleffs 465KR of 525KR op de markt). De Hobby 515 UHK is ook erg vergelijkbaar. Met het trekvermogen van de Forrester zit je in elk geval goed.

Anders kom je op 2.50 meter (breed) caravans uit, maar de vraag is of je dat wil.

Succes!

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door Gerrie » zo 8 jan 2023 20:30

Marlies misschien helpt het lezen van de reviews op caravantrekker betreffende de subaru je wat op weg. Hij mag dan wel 2000 kg trekken maar dat zou ik niet doen. Zeker als beginnend caravanner.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Eerste caravan. Help, hoe zit dat met het gewicht?

Bericht door dennisb » wo 11 jan 2023 22:24

Dit topic is al 1,5 jaar oud....

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”