Wat geeft de CERS 30D aan?
Wat geeft de CERS 30D aan?
We hebben een Kip met een CERS 30D.
Omdat op de accu een CTEK msx 5.0 zit schakelen we de accu los van de CERS zodra we 230V hebben. We laden de accu dus niet parallel op en gebruiken de accu dan hoofdzakelijk voor de mover en de uitdraaisteunen.
De CERS geeft een Volt en een Amperage weer gedurende de dag, maar wat geeft hij precies weer?
We hebben nog een Energy Master en die geeft een ander Amperage weer.
Is het Amperage op de CERS dan puur het verbruik van het 12V circuit en op de Energy Master (uiteraard) het totale verbruik?
Omdat op de accu een CTEK msx 5.0 zit schakelen we de accu los van de CERS zodra we 230V hebben. We laden de accu dus niet parallel op en gebruiken de accu dan hoofdzakelijk voor de mover en de uitdraaisteunen.
De CERS geeft een Volt en een Amperage weer gedurende de dag, maar wat geeft hij precies weer?
We hebben nog een Energy Master en die geeft een ander Amperage weer.
Is het Amperage op de CERS dan puur het verbruik van het 12V circuit en op de Energy Master (uiteraard) het totale verbruik?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Als je de accu eraf hebt geeft hij volgens mij idd het voltage weer wat hij levert en de amperage van wat je verbruikt, die is op je foto 0, maar als je een lampje of een kraantje open zet, zou hij weer moeten geven hoeveel A je verbruikt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Op het forum staat al eea.
De CERS-30 geeft mi de (laad-)spanning weer van de 12 volt.
viewtopic.php?t=43488
en de manual van Kip. zie blz 41
https://kipcaravans.nl/wp-content/uploa ... eiding.pdf
en de Energy Master is NIET van de accu, maar van je 230-volt-systeem
viewtopic.php?t=42783
de manual
https://myshop.s3-external-3.amazonaws. ... ing-NL.pdf
Ik adviseer je de manuals te downloaden en te bewaren. Want de verwezen site veranderen wel eens.
Veel (lees- en bedien-) plezier ermee
De CERS-30 geeft mi de (laad-)spanning weer van de 12 volt.
viewtopic.php?t=43488
en de manual van Kip. zie blz 41
https://kipcaravans.nl/wp-content/uploa ... eiding.pdf
en de Energy Master is NIET van de accu, maar van je 230-volt-systeem
viewtopic.php?t=42783
de manual
https://myshop.s3-external-3.amazonaws. ... ing-NL.pdf
Ik adviseer je de manuals te downloaden en te bewaren. Want de verwezen site veranderen wel eens.
Veel (lees- en bedien-) plezier ermee
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Met de energymaster kun je volgens mij de amperage instellen wat je max van de paal krijgt. Dan zorgt hij ervoor dat je totale stroomverbruik in de caravan niet boven de ingestelde waarde uitkomt en de zekering van de paal/walstroom er niet uitklapt…
Had ik graag willen hebben, maar helaas heeft mijn kipje dat niet.
Had ik graag willen hebben, maar helaas heeft mijn kipje dat niet.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
[mention]Micky [/mention] zie andere discussie over de CERS icm YT en MXS 5: ik liet op de CERS de 12v laden (derde tiptoets) dus altijd uit. De groepen 1 en 2 kun je gewoon aanzetten en heb je 12v van de accu…(de MXS houdt hem wel op spanning).
Nog een voordeel: mijn CERS 12v voeding bromde een beetje… daar heb je dan ook meteen geen last meer van.
Nog een voordeel: mijn CERS 12v voeding bromde een beetje… daar heb je dan ook meteen geen last meer van.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
die 3de is toch gewoon 1 van de groepen die je aan- of uitzet?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Oh wacht, je hebt gelijk!. Sorry, verkeerd gezien.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 10 mar 2020 09:00
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Hoe schakel je de CERS 30 los van de mover accu?
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Henk, waarom van die vraag niet even een eigen Topic gemaakt
Kan alsnog en geef dan ook even aan waarom.
Bv omdat je geen loodaccu meer wilt, of een moderne LiFePO4...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Ja de vraag is waarom je dat wilt, wil je de accu niet meer laden? of wil je de accu niet meer gebruiken als stroomvoorziening voor je caravan?
je kunt hem gewoon loskoppelen door de laaddraad van de CERS op de accu los te nemen, althans bij mijn CERS werkt dat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 10 mar 2020 09:00
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Dank voor de reactie!
Mijn probleem is dat de moveraccu erg snel ontladen raakt.
Ik heb een Power Xtreme 20 accu, maar die is erg snel ontladen waardoor ik met mijn mover Truma SE de caravan (een Avento Gran Turismo 470 maar heel beperkt kan verplaatsen. Op de App die hoort bij het type accu zag ik dat tijdens het moven op een vlakke weg met een accu die 78% was geladen er ca. 30 Amp loopt en dat de accu spanning idan zakt tot 12,7 Volt. Tegen een opritje (naast ons huis) op moven lukt dan al helemaal niet meer. De accu is pas 2,5 jaar oud en de leverancier zegt dat het komt door de aansluiting met de CERS 30. Hij raadde aan de CERS af te koppelen en dan de accu vanuit 230V d.m.v. de interne lader in de accu te laden. Dus 230 v snoer in een WCD in de caravan en op de accu aansluiten.
Ik vraag me af wat er bij loskoppelen van de CERS niet meer functioneert in de caravan op de camping en achter de auto (want het mooie vond ik dat tijdens het rijden de accu weer werd geladen).
Mijn probleem is dat de moveraccu erg snel ontladen raakt.
Ik heb een Power Xtreme 20 accu, maar die is erg snel ontladen waardoor ik met mijn mover Truma SE de caravan (een Avento Gran Turismo 470 maar heel beperkt kan verplaatsen. Op de App die hoort bij het type accu zag ik dat tijdens het moven op een vlakke weg met een accu die 78% was geladen er ca. 30 Amp loopt en dat de accu spanning idan zakt tot 12,7 Volt. Tegen een opritje (naast ons huis) op moven lukt dan al helemaal niet meer. De accu is pas 2,5 jaar oud en de leverancier zegt dat het komt door de aansluiting met de CERS 30. Hij raadde aan de CERS af te koppelen en dan de accu vanuit 230V d.m.v. de interne lader in de accu te laden. Dus 230 v snoer in een WCD in de caravan en op de accu aansluiten.
Ik vraag me af wat er bij loskoppelen van de CERS niet meer functioneert in de caravan op de camping en achter de auto (want het mooie vond ik dat tijdens het rijden de accu weer werd geladen).
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Voor jouw situatie heb je dus een verkeerde accu, als je de CERS wilt gebruiken en de voordelen die je zelf opnoemt, heb je een "gewone" accu nodig, de CERS zorgt er niet voor dat je accu snel leeg raakt, tenzij je grote verbruikers aan hebt op 12v (maar dat lijkt me sterk).
laad je de accu nu alleen met de CERS op? ik weet niet voldoende van jouw type accu, maar volgens mij kun je die niet goed laden met een CERS, maar er zijn hier leden die je dat precies kunnen vertellen.
volgens mij laad de interne lader met 14,6 volt en de CERS gaat denk ik maar tot 13,6.
Wat je eigenlijk wilt als je deze accu blijft gebruiken, is alle aansluitingen van de accu verwijderen behalve de mover en de 230v kabel om te laden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Henk van Laar schreef: ↑di 17 okt 2023 14:50Dank voor de reactie!
Mijn probleem is dat de moveraccu erg snel ontladen raakt.
Ik heb een Power Xtreme 20 accu, maar die is erg snel ontladen waardoor ik met mijn mover Truma SE de caravan (een Avento Gran Turismo 470 maar heel beperkt kan verplaatsen. Op de App die hoort bij het type accu zag ik dat tijdens het moven op een vlakke weg met een accu die 78% was geladen er ca. 30 Amp loopt en dat de accu spanning idan zakt tot 12,7 Volt. Tegen een opritje (naast ons huis) op moven lukt dan al helemaal niet meer. De accu is pas 2,5 jaar oud en de leverancier zegt dat het komt door de aansluiting met de CERS 30. Hij raadde aan de CERS af te koppelen en dan de accu vanuit 230V d.m.v. de interne lader in de accu te laden. Dus 230 v snoer in een WCD in de caravan en op de accu aansluiten.
Ik vraag me af wat er bij loskoppelen van de CERS niet meer functioneert in de caravan op de camping en achter de auto (want het mooie vond ik dat tijdens het rijden de accu weer werd geladen).
( Even ter controle... heb je een grijze (oude) of een zwarte (nieuwe) PowerXtreme ???
Op jou accu staat duidelijk vermeld dat je hem alleen met de bijgeleverde lader moet laden..
De accu komt dus nooit vol.... en dan is ie zeker stukken eerder leeg.
De CERS is nog een "oude" omvormer/lader.
Er komt niet meer dan 12 VDC uit.
En een PowerXtreme... PX vind dat niet lekker.
Eigenlijk is de PX dus ongeschikt voor jou CERS.
Oplossing... CERS los van de accu halen.
EN mocht je ooit noodstroom nodig hebben dan kan je veel beter een z.g. Noodstroomkabeltje maken.
Sloop je de dure accu tenminste niet mee.
Lees hier maar hoe dat moet: viewtopic.php?t=48937
Ik vraag me dus af of de accu snel leeg is of dat hij nooit goed geladen is.
Daarom..
Loshalen van de CERS... gewoon de kabel vanaf de CERS naar de accu losnemen... ISOLEREN....
En de PX met zijn eigen lader volladen..
Laat maar gerust een dag staan om hem echt vol te krijgen.
Op je APP kan je dat redelijk goed controleren.
Maar.... Erik... "Iemand" is de grote PowerXtreme expert...die komt vast nog wel met meer adviezen.
( Ik ben van de Victron accu's...de "concurent" van PX.. )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
klopt mijn verhaal dus ongeveer maar mijn CERS laad wel meer dan 12 volt als ik tijdens het laden meet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Ik heb een CERS uitgebreid gemeten... open op mn werkbank.
Heel veel hoger dan 12,5 volt kom je niet.
Maar...
Er zijn wel een stuk of 4 merken CERS omvormers... lang niet allemaal komen uit een fabriek en lang niet allemaal zijn ze elektronisch hetzelfde.
Goed kans dat jij een ander merk hebt dus... of niet..
Blijft..
De laadspanning van de "oude loodaccu's " is veel lager dan van moderne accu's.
Je krijgt ze dus niet vol.
En laden over de polen van een PX...
Daar weet Iemand alles van...
Heel veel hoger dan 12,5 volt kom je niet.
Maar...
Er zijn wel een stuk of 4 merken CERS omvormers... lang niet allemaal komen uit een fabriek en lang niet allemaal zijn ze elektronisch hetzelfde.
Goed kans dat jij een ander merk hebt dus... of niet..
Blijft..
De laadspanning van de "oude loodaccu's " is veel lager dan van moderne accu's.
Je krijgt ze dus niet vol.
En laden over de polen van een PX...
Daar weet Iemand alles van...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
ja daarom een "gewone" accu, of de CERS van de accu af, ik heb natuurlijk een oudere, bij mij hoeven geen ELCO's vervangen te worden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Henk, heb je de accu dan alleen op de CERS en nooit (ook) aangesloten op de netspanningHenk van Laar schreef: ↑di 17 okt 2023 14:50Ik heb een Power Xtreme 20 accu, maar die is erg snel ontladen waardoor ik met mijn mover Truma SE de caravan (een Avento Gran Turismo 470 maar heel beperkt kan verplaatsen.
Kun je dat eens aangeven ?
We hebben een vergelijkbare configuratie en dat is m.i dan de oorzaak.
Kijk niet naar dat percentage in de App, dat moet eerst goed inleren.
Je accu is pas vol als de App stopt met status Laden en de spanning 14.5 volt is (kzie ook wel 14.6 of 14.7).
Lees eens goed m'n pagina op m'n website over de powerxtreme door.
p.s. Ik ben ook geintresseerd in een schermafdruk van de Status. Ik ben benieuwd waar het aantal Laadcycli op staat.
Laatst gewijzigd door iemand op di 17 okt 2023 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Diode plaatsen en daardoor niet meer laden vanuit de CERS maar nog wel 12V zonder 220V.
Laden via de officiële methode.
Laden via de officiële methode.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Forse diode voor nodig . Beter is dan een forse brugcel die je kunt monteren op een koelplaatje.
Maar vraag me ook af of gezien het verschil in spanningnivo dan 1 diode wel voldoende is.
Lijkt mij dat 14.5-0,6 dan altijd hoger is dan uitgangsspanning van de Cers, dus belast je continue de PX ipv Cers
Zal mogelijk wel ergens een relais zitten en dat scheelt dan weer.
Moet je allemaal controleren/nalopen en niet domweg van uit gaan.
Maar vraag me ook af of gezien het verschil in spanningnivo dan 1 diode wel voldoende is.
Lijkt mij dat 14.5-0,6 dan altijd hoger is dan uitgangsspanning van de Cers, dus belast je continue de PX ipv Cers
Zal mogelijk wel ergens een relais zitten en dat scheelt dan weer.
Moet je allemaal controleren/nalopen en niet domweg van uit gaan.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Dit was de vraag:
'Ik vraag me af wat er bij loskoppelen van de CERS niet meer functioneert in de caravan op de camping en achter de auto (want het mooie vond ik dat tijdens het rijden de accu weer werd geladen).'
Je koppelt de moveraccu los van de caravan 12V installatie. De CERS doet gewoon zijn werk zodra je de 220V kabel op de camping in het stopcontact doet. Alles functioneert dus.
Moveraccu wordt vervolgens opgeladen door de interne lader van deze accu en er kan weer gemoverd worden.
20Ah zou voldoende moeten zijn om een laag stoeprandje te kunnen nemen. Een lifepo4 laden vanuit de auto alternator wordt een uitdaging.
'Ik vraag me af wat er bij loskoppelen van de CERS niet meer functioneert in de caravan op de camping en achter de auto (want het mooie vond ik dat tijdens het rijden de accu weer werd geladen).'
Je koppelt de moveraccu los van de caravan 12V installatie. De CERS doet gewoon zijn werk zodra je de 220V kabel op de camping in het stopcontact doet. Alles functioneert dus.
Moveraccu wordt vervolgens opgeladen door de interne lader van deze accu en er kan weer gemoverd worden.
20Ah zou voldoende moeten zijn om een laag stoeprandje te kunnen nemen. Een lifepo4 laden vanuit de auto alternator wordt een uitdaging.
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Nou dan accu eruit en 230, eraf en gewoon vaststellen wat het allemaal niet doet .
........
Dat 'mooie' was met een loodaccu en wil je het weer zo 'mooi' dan is een XC3-charger (beperkt laadstroom en schakelt af bij lage autospanning) vereist.
Maar in deze config totaal overbodig. Met de PX20 kun je met gemak 4 campings bezoeken en hem thuis weer op de oprit zetten.
Vereist wel een juiste lader !
Ik ben nu gewoon even benieuwd naar het antwoord op 'ontbreken netsnoer' op de accu en aantal Laadcycli in het statusscherm.
........
Dat 'mooie' was met een loodaccu en wil je het weer zo 'mooi' dan is een XC3-charger (beperkt laadstroom en schakelt af bij lage autospanning) vereist.
Maar in deze config totaal overbodig. Met de PX20 kun je met gemak 4 campings bezoeken en hem thuis weer op de oprit zetten.
Vereist wel een juiste lader !
Ik ben nu gewoon even benieuwd naar het antwoord op 'ontbreken netsnoer' op de accu en aantal Laadcycli in het statusscherm.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di 10 mar 2020 09:00
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Opnieuw mijn dank voor alle reacties.
Voor mij is duidelijk geworden dat mijn PowerXtreme 20 (donker grijze) accu niet via CERS moet worden geladen. Dan raakt die nooit vol.
De Cers ga ik daarom afkoppelen en laden vanuit 230V d.m.v. de interne lader.
Vanochtend de bijgevoegde screenshot gemaakt
Voor mij is duidelijk geworden dat mijn PowerXtreme 20 (donker grijze) accu niet via CERS moet worden geladen. Dan raakt die nooit vol.
De Cers ga ik daarom afkoppelen en laden vanuit 230V d.m.v. de interne lader.
Vanochtend de bijgevoegde screenshot gemaakt
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Sluit hem nu maar gauw aan op de netspanning, met meegeleverd 230 snoer.
Dan zul je zien dat de spanning stjjgt tot 14.5 en zo blijft zolang er netspanning is.
Ondertussen gaat ie dan bijladen. Totdat ie echt vol is.
De netstekker mag je er gewoon jn laten zitten.
Je kunt op de app zien dat het laden stopt.
Laadcycli staat op 11. De Cers heeft je accu niet echt van slag gemaakt gelukkig.
Dan zul je zien dat de spanning stjjgt tot 14.5 en zo blijft zolang er netspanning is.
Ondertussen gaat ie dan bijladen. Totdat ie echt vol is.
De netstekker mag je er gewoon jn laten zitten.
Je kunt op de app zien dat het laden stopt.
Laadcycli staat op 11. De Cers heeft je accu niet echt van slag gemaakt gelukkig.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
Kanttekening: Een LiFePO4 batterij die niet strotvol geladen is gaat langer mee dan een accu die tegen de 100% aan zit. Rond de 60% ladingsgraad is prima. Dus onbedoeld is het helemaal niet zo verkeerd wat er is gebeurd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Wat geeft de CERS 30D aan?
13,8V is nog in het stijle deel van de ontlaadcurve van een lifepo4. Inderdaad helemaal niet verkeerd.
Het balanceren van de afzonderlijke cellen vraagt afhankelijk van de instelling van het BMS vaak wel om een hogere spanning. Dus de originele lader eraan is beter.
Het balanceren van de afzonderlijke cellen vraagt afhankelijk van de instelling van het BMS vaak wel om een hogere spanning. Dus de originele lader eraan is beter.