Rolgordijn dak hobby rolt niet meer op

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
LekkerHobbyen

Rolgordijn dak hobby rolt niet meer op

Bericht door LekkerHobbyen » vr 27 aug 2021 08:10

Hi,
In onze Hobby Easy deluxe zit aan de voorkant een dakraampje met een gecombineerd hor/rolgordijn. Het gordijn rolt niet meer lekker op, ik wil de veer strakker zetten. Ik heb het geheel gedemonteerd maar krijg het rolletje van het gordijn niet uit het frame. Het platte eind van het asje kan ik een stukje induwen, maar niet ver genoeg om het geheel uit het frame te halen. Aan de andere kant lijkt alles gewoon vast te zitten, daar beweegt niks. Omdat het plastic niet meer heel jong i durf ik niet te veel kracht te zetten omdat ik bang ben dat het plastic straks afbreekt. Kan iemand me een tip geven hoe ik het gordijn-rolletje er uit krijg?
Thanks!
Martijn
Bijlagen
IMG_20210826_195728.jpg
Het ronde asje waar geen beweging in zit
IMG_20210826_195709.jpg
Het platte asje wat ik iets kan induwen
IMG_20210826_195806.jpg
Het hele frame er uit

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rolgordijn dak hobby rolt niet meer op

Bericht door Hans 555 » vr 27 aug 2021 12:53

Kan je dat asje met de platte kant niet naar je toe trekken en dan opdraaien waardoor er meer spanning op komt te staan? Anders even kijken op YouTube, daar zal vast een filmpje op staan. Succes thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rolgordijn dak hobby rolt niet meer op

Bericht door Chris » vr 27 aug 2021 13:57

De de-montage-truuk weet ik helaas niet voor je..
maarrrr..
Wel een waarschuwing...

Zorg dat de veer, die met een koppelingetje vastzit aan het platte kant deel.. niet spontaan uit je vingers schiet en afrolt....ontspant.
In die koppeling, in die pijp, zitten 2 halve maan haakjes, en die werken alleen in de juiste stand.
Dus 180 graden gedraaid kan het wel eens niet meer werken.
Zet dus effe een streepje op de rol-zijkant... referentie van hoe het zat.

Als ie toch losschiet ben je elke voorspanning kwijt... daar zit je echt niet op te wachten... hou dus die lip echt recht met demontage.
Beetje had ik verwacht dat er ergens een schroef zou zitten aan een einde van die pijp waarmee de voorspanning in te stellen is.
Dat is bij veel hangende rollo's wel nl.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”