Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

spartaan
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 aug 2021 14:01

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door spartaan » vr 27 aug 2021 07:45

Volvodriver schreef:
do 26 aug 2021 22:16
Wacht even, jij moet het meest met de auto rijden? Jij mag een auto "van (en voor) de zaak" uitkiezen? Maar mevrouw "eist" een handbak?
Wat gaat hier fout?
weenie.gif Tja soms moet je compromissen maken. Maar zij rijdt ook veel in de auto, dus heeft toch ook wel iets te zeggen.

Tja handbak of automaat.

Ik heb zelf onlangs 3 weken een Volvo S90 Automaat als vervangende auto gehad omdat de Renault met problemen in de garage stond. Heerlijke auto, ook de automaat maar toen ik de Renault terug kreeg ook weer blij met mijn schakelbakkie. De enige reden voor mij om een automaat te kiezen zou zijn het gemak met file rijden, ik vindt het gewoon leuk om zelf nog te schakelen.

En dan dan de keuze tussen de Seat en de Toyota. We zijn er toch wel een beetje uit dat het de Seat gaat worden. Inderdaad kwestie van smaak maar ik vind die toch een stuk mooier.

Vandaag nog een keer een proefrit gepland met de Seat samen met de vrouw en dan de knoop doorhakken...

Qua uitvoering wordt het denk ik dan toch de Xcellence Business Intense, puur omdat ik de stoelen in de FR niet fijn vindt zitten.

spartaan
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 aug 2021 14:01

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door spartaan » vr 27 aug 2021 07:49

Daphne schreef:
do 26 aug 2021 22:39
Wij hebben een Ateca 1.5 TSI DSG7 en toeren er nu voor het eerst mee door de bergen met een iets meer dan 1600 kg caravan + 100 kg kogeldruk. En wij zijn positief verrast dat de Ateca dit met gemak doet. Wij hebben geen tolwegen gereden in Frankrijk, groot stuk route national en ook D wegen door de bergen met pittige hellingen en afdalingen. Vanuit Frankrijk naar Duitsland gereden (geen snelweg) en zitten nu in Saarburg.
Onze nieuw te leveren caravan mag maximaal 1500 kg wegen maar gezien de ervaring met de te zware caravan hoeven we nergens bang voor te zijn.
Goed om te lezen, dan moet het met de Tarraco ook geen probleem zijn. Las ervaringen van anderen met de Ateca dat die te licht zou zijn voor zo'n combinatie en dat je dan moest zorgen dat de auto goed zwaar beladen was. Hoe ervaar jij dat? Dat is ook een reden waarom ik niet naar de Ateca heb gekeken maar direct naar de Tarraco, die is toch wat groter en zwaarder.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Daphne » vr 27 aug 2021 08:19

Wij voelen wel verschil met de vorige auto die veel zwaarder was maar met een goede belading en voldoende kogeldruk (90-100kg) rijdt het prima en konden we waar mogelijk gewoon comfortabel 100 km/u rijden.
Omdat wij toch een kleinere caravan wilden hebben we wel gelet op het gewicht van de nieuwe caravan. Gaan nu van Max 1700 kg naar max 1500 kg. Als ik de Tarraco binnen mijn budget hetzelfde had kunnen aankleden als de Ateca, had ik die genomen. Maar mijn wensen/eisen lijst was te lang AfbeeldingAfbeelding

Even over de stoelen van de FR, als je dynamic black aanvinkt krijgt je heerlijke comfort stoelen met Alcantara. Ik heb daar ook nog elektrisch verstelbaar aan toegevoegd omdat wij beiden van de auto gebruik maken en dat het dan heel handig is om snel in je eigen stand te kunnen gaan zitten.
Een andere versie nemen vanwege de stoelen zou ik zeker niet doen. De FR is gewoon mooier Afbeelding (en de stoelen aan te passen naar comfort)


Plaatje van onderweg in de buurt van Besançon met de Knaus Südwind 500.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door ArnoM » vr 27 aug 2021 08:20

Voor een 1500 kg caravan zou ik de Ateca zeker gewoon aandurven hoor, met bagage en mensen in de auto wordt deze toch beduidend zwaarder dan de caravan.
En net wat Daphne zegt, je kunt 'm dan heel lekker aankleden!
Je moet trouwens goed kijken of je te maken hebt met een Ateca of een Tarraco, daarvoor hoef je het ook niet te laten, ook de Ateca vind ik een zeer geslaagd ontwerp!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door eMKa » vr 27 aug 2021 08:44

Ik herken het verhaal van Daphne helemaal voor mijn Seat Leon. Kan alles makkelijk aan met een caravan van 1400-1500 kilo en tot ~105 km/h gewoon comfortabel zoeven. Een FR uitvoering vind ik zelf ook mooier aangekleed maar de stoelen zijn m.i. wel voor het normale postuur gemaakt. Ik ben een grote jongen van 2 meter en moest de FR stoelen een maand 'inzitten' om het beter te krijgen. Nu nog vind ik lange stukken rijden niet erg comfortabel en zal over 1,5 jaar om die reden een minder sportieve versie beter bekijken. Ik mis de leren zetels in de oude XC70 nog steeds...

@Daphne: heb jij de dynamic chassis controle optie en zo ja: hoe bevalt dat wat betreft doorzakken met caravan? Ik durfde dat 3 jaar geleden niet aan en heb toen nog voor Eibach veren gekozen.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door RichTrip » vr 27 aug 2021 08:47

Ik trek 1300 kilo fluitend door Frankrijk met een 1.0 TSI met 115pk. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de 1.5TSI met 150pk moeite zou moeten hebben met 200 kilo meer aan de haak.

Dus een 1.5TSI of een atmosferische 2.0 motor? Ik ben er dan wel snel uit. Ongeacht de verpakking waar de 1.5TSI in zit gemonteerd awhoea.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Daphne » vr 27 aug 2021 08:53

@eMKa Ja ik heb dynamic chassis control op de Ateca. Zie de toegevoegde foto van de combi in vorig bericht. Met 100 kg kogeldruk (2 elektrische fietsen op de dissel) zakt de auto weinig in.

Een paar foto’s van de stoelen (volgens mij heel anders dan de standaard sportstoelen van de FR)

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door eMKa » vr 27 aug 2021 09:24

[re.gif]

De stoelen zien er inderdaad anders uit, (lang) proefrijden zal t.z.t. uitsluitsel moeten bieden.
DCC is geweldig en op jouw foto geen enkel probleem met doorhangen.
Dank je!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Micky » vr 27 aug 2021 10:10

spartaan schreef:
do 26 aug 2021 17:06

Draadje gelezen, heel interessant leesvoer thumbup.gif Noodrem is wel issue, maar met lease zal ik dat niet zomaar kunnen aanpassen...

En DSG, tja ik probeer de vrouw daar al maanden naar toe te praten maar die vindt dat iets voor bejaarden en eist een handschakelbak boos.gif
Wacht even... omgekeerde wereld dit, JIJ bestelt een nieuwe Leasewagen voor JOUW werk en je vrouw bepaald dat het een handbak wordt scratch.gif dat meen je niet echt toch?
Los daarvan dan heeft ze zeker nog nooit met een auto maat gereden, want het excuus dat ze gebruikt slaat al helemaal nergens op stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1844
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door EricS » vr 27 aug 2021 10:26

Keuze Seat of Toyota ?

De Seat, gewoon veel mooier en stoerder (=persoonlijk). En ach, krijg je spijt bestel je hierna toch een ander...

Vwb automaten en 'wensen van de vrouw'... bekend fenomeen, de lease auto wordt zakelijk door mij gereden, prive door hele gezin. Dat vrouw en kids (19 en 20) ook hun wensen hebben is logisch... mijn vrouw wilde eerst ook geen automaat (want sloom...ouwe lullen..etc,) maar is er toch gekomen (DSG). En nu? Ze is er helemaal van terug gekomen, volgende moet ook weer automaat hebben zegt ze ( vrouwen...zucht... mrgreen.gif )
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door princeman » vr 27 aug 2021 10:38

VWB de automaat, hier thuis precies hetzelfde, de vrouw vond het toen ik de Leon bestelde ook wat overdreven, maar nu wil ze zelf ook een auto met automaat hebben.

En het rijden met de (DSG) automaat en caravan is geweldig, je hebt doordat je een hand (en gedachten) vrij hebt tijd over voor andere dingen.
Dan bedoel ik uiteraard meer aandacht voor het verkeer, bij het invoegen, bergop rijden, uitkomen van rotondes en andere bochten waar je ff goed moet opletten met de hut erachter: nooit meer nadenken welke versnelling staat ie, gewoon gas geven en de auto doet de rest.
Ik wil echt niet meer anders.
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1529
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Ferdi » vr 27 aug 2021 10:52

Nog even en je kan geen handgeschakelde auto meer kopen.
Alles wordt automaat ivm uitstoot en elektrisch uiteraard helemaal.
Mijn Alfa Giulia is helemaal niet te krijgen met handbak, welke motor of uitvoering je ook kiest, je krijgt altijd de ZF 8 traps automaat.
Nou is dat natuurlijk ook geen sportieve auto en alleen voor de oude doelgroep onder ons bedoeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 892
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door 4Motion » vr 27 aug 2021 12:23

@Daphne deze stoelen zijn 1op1 dezelfde als onze stoelen uit de kodiaq (standaard stoel). Voor mij en mijn echtgenoot zitten deze super. Persoonlijk profiel met de knopjes is een +, leuk om gewoon altijd dezelfde positie aan te nemen zonder schuiven en zoeken (=luxe)
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Volvodriver

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Volvodriver » vr 27 aug 2021 13:36

spartaan schreef:
vr 27 aug 2021 07:45
Volvodriver schreef:
do 26 aug 2021 22:16
Wacht even, jij moet het meest met de auto rijden? Jij mag een auto "van (en voor) de zaak" uitkiezen? Maar mevrouw "eist" een handbak?
Wat gaat hier fout?
weenie.gif Tja soms moet je compromissen maken. Maar zij rijdt ook veel in de auto, dus heeft toch ook wel iets te zeggen.
Sorry dit snap ik echt niet. Ik maak heel veel compromissen, daar bestaat een huwelijk ook uit, maar qua "auto van de zaak" heeft mijn echtgenote totaal geen inspraak. Ook al rijdt zij er ook veel in. Mijn werkgever stelt MIJ een auto ter beschikking. En als ik een automaat wil (en ja dat wil (nee is zelfs een voorwaarde) ik) dan heeft zij daar maar mee te leven.
Dat is anders met de privé auto. Daar kiezen we samen voor. En ook dat is al 13 jaar een automaat, ondanks dat ze er eerst ook geen behoefte aan zei te hebben.

Zelf schakelen is uit de tijd. Het is goed dat je weet hoe het moet. Maar ik ga echt niet meer terug. (Kan ook haast niet want PHEV en BEV zijn bijna altijd al automaat, en dat moet ik toch kiezen)

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door RDDR » vr 27 aug 2021 14:23

[re.gif]

Ik snap jouw standpunt daarin helemaal niet. Als wij beiden in een auto rijden, dan moeten we daar beiden blij mee zijn. Of dat nu lease, koop wel/niet van de zaak is, vind ik totaal niet relevant. Het wordt anders als de partner er (bijna) niet in rijdt, maar dat geld voor miij ook voor koop.

PS: automaat zou ik haar wel van proberen te overuigen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Micky » vr 27 aug 2021 14:59

[re.gif]

Ik snap dat standpunt juist heel goed en ben het er volledig mee eens, het is werkgereedschap en als je geluk hebt mogen inwonende gezinsleden er ook in rijden, dat is hetzelfde terwijl ik nu veel thuis werk, staat de V60 op de oprit terwijl mijn vrouw elke dag op pad is met de privé auto, die ons op dat moment gewoon geld kost, als ik vrij bven vind ik het wat anders, dan staat de lease auto beschikbaar voor prive gebruik, overigens rijdt mijn vrouw dan nog meestal in de prive A3 automaat mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door RDDR » vr 27 aug 2021 15:22

[re.gif]
In jouw geval rijdt je vrouw dus ook vrijwel niet in de lease auto. Krijg je meer jouw auto en haar auto.

Bij ons en wellicht ook TS ligt dat anders. Bijvoorbeeld: als we met vakantie gaan rijden we allebei beiden vrijwel evenveel kilometers.Ze rijdt ook met de hut erachter. Lijkt me logisch dat we dan met de keuze rekening houden met de voorkeur van beiden. Ook als het een leaseauto betreft.
Er was sprake van dat ik een lease auto zou krijgen dit jaar. Is niet door gegaan in verband met gewijzigd beleid vanwge het thuiswerken. We zouden dan ook gezaemlijk zijn gaan proefrijden.

Jouw geval is meer vergelijkbaar met mijn motor: mijn vrouw heeft niet eens een A-rijbewijs, dus die kies ik volledig zelf.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door ArnoM » vr 27 aug 2021 15:36

Als TS nou vind dat zijn vrouw daar ook een zegje in mag/kan doen?
weenie.gif
Dat is gelukkig ieder voor zich.
Die van mij heeft altijd alleen aangegeven welke kleur ze absoluut niet wilde, voor de rest interesseert het haar geen barst als het maar een automaat is.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Volvodriver

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Volvodriver » vr 27 aug 2021 15:44

[re.gif] [re.gif]
Ondanks jou verhaal blijf ik er bij dat een leaseauto iets is waar alleen ik over beslis. Ik "krijg" die auto van mijn werkgever. Hij wordt mij ter beschikking gesteld en mijn echtgenote MAG er (bij de gratie van de werkgever) in rijden. Dat doet ze ook en zal ze ook blijven doen. Maar ik moet er 40.000 km per jaar in rijden. De 5.000 die zij dan rijdt neemt ze maar "genoegen" met mijn keuze.

Overigens wordt de caravan getrokken door de privé auto. En wij rijden met caravan ook allebei en ja die privé auto is zoals al gezegd ook al 13 jaar uitgerust met automaat.

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door RDDR » vr 27 aug 2021 17:14

[re.gif]

Dat mag, TS denkt daar anders over. Net zoals ik. Dus laten we zijn keuze respecteren.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Daphne » vr 27 aug 2021 17:28

Deze vrouw mag de leaseauto zelluf uitzoeken
Voor de rest moet iedereen zelf weten hoeveel invloed de gezinsleden hebben op de keuze van de auto.

Ik kan alleen maar aanraden om de DSG te nemen, de partner gaat wel om. Is hier ook al het geval De meerprijs is het meer dan waard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Micky » vr 27 aug 2021 17:37

RDDR schreef:
vr 27 aug 2021 17:14
[re.gif]

Dat mag, TS denkt daar anders over. Net zoals ik. Dus laten we zijn keuze respecteren.
Nee, zijn vrouw denkt daar anders over, althans over welke bak er komt dan, gezien zijn "boos" smiley is hij het er helemaal niet mee eens knipoog.gif
spartaan schreef:
do 26 aug 2021 17:06
En DSG, tja ik probeer de vrouw daar al maanden naar toe te praten maar die vindt dat iets voor bejaarden en eist een handschakelbak boos.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2787
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door RDDR » vr 27 aug 2021 22:15

Ik doelde op het meewegen van de mening van de partner.
Automaat zou ik niet meer zonder willen en een handbak gaat hoe dan ook uitsterven.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

spartaan
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 aug 2021 14:01

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door spartaan » vr 27 aug 2021 23:02

Nou, vandaag van de dealer de Tarraco DSG een paar uurtjes meegekregen, hij had geen handschakel staan, en de vrouw de meeste tijd laten rijden. En wat denk je, goh dat rijdt toch wel lekker zo'n automaat haphop.gif

De enthousiaste verkoper heeft het laatste duwtje gegeven en het lijkt erop dat we toch voor een DSG gaan thumbup.gif

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Nieuwe trekauto: Seat Tarraco of Toyota RAV4?

Bericht door Rembrandt » vr 27 aug 2021 23:32

Had niet anders verwacht….. mrgreen.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”