Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Plaats reactie
kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door kipecu » wo 25 aug 2021 22:14

We willen de caravan op de oplopende inrit veilig neerzetten. De caravan is er achteruit op gereden en staat op de plek. De wielkeggen zijn geplaatst en de handrem is aangetrokken. Omdat de inrit wat afloopt wil ik een aantal zaken zo veilig mogelijk uitvoeren om te voorkomen dat de boel in beweging komt. Zo ga ik er vanuit dat de aangetrokken handrem voldoende instaat is de wielen te blokkeren en de wielkeggen dit nog eens extra beveiligen. Maar is dit ook voldoende? Weet namelijk niet zeker of de handrem dat voldoende aankan. Ook de wielkeggen geven me niet veel vertrouwen, die standaard kunstof uitvoeringen die wel voor de wielen liggen maar gemakkelijk wegschuiven als je er tegenaan drukt. Hoe doen jullie dat in zo'n geval, hoe weet je zeker dat je de boel goed vast hebt staan? En hoe koppel je de caravan het beste aan de trekhaak zonder de boel tegen de bumper aan te laten lopen op een schuine inrit?

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door princeman » do 26 aug 2021 09:46

De handrem en wielkeggen zijn m.i. echt voldoende om te zorgen dat de caravan niet in beweging komt, als je de 4 pootjes ook nog eens uitdraait zal de caravan zeker niet meer van z`n plek komen.
(Dit doen wij sowieso op de oprit zodat de caravan niet achterover kan gaan als ik erin ga).
Aankoppelen zou je met de mover kunnen doen, met de rollen op de wielen voorkom je dat de caravan direct in beweging komt als de handrem en wielkeggen eraf gaan en met de mover kan je op de cm manoeuvreren.
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door Wally » do 26 aug 2021 10:31

Als je de caravan met de mover wat op de keggen zet, heb je de handrem niet meer nodig.
De keggen verschuiven dan echt niet meer.

Bij het aankoppelen eerst met de mover de caravan weer achteruit van de keggen, keggen opruimen en met de mover aankoppelen.

Frans

Frans

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door Conradi » do 26 aug 2021 11:53

@kipecu, als je geen mover hebt druk je met de auto de caravan op de oprit, duw je de keggen tegen de banden en trek je de handrem aan. Dan laat je de auto iets naar voren rollen en is de koppeling van de caravan weer uitgerekt. Tegelijkertijd zetten de trommels van de remmen zich, en staat de caravan stevig tegen de keggen. Daarna ontkoppel je de auto.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

PaulvdA
Berichten: 14
Lid geworden op: di 9 aug 2016 09:31

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door PaulvdA » do 26 aug 2021 12:19

Ik zet op mijn schuine oprit inderdaad de pootjes altijd uit en mijn wielklem laat ik naar de straat wijzen, mocht hij dan alsnog gaan rollen zal de wielklem hem tegenhouden hoop ik (nooit getest)
Volkswagen Passat 2.0 + Hobby 500 KMFE

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door kipecu » do 26 aug 2021 23:21

Dat opnieuw aankoppelen is ook nog een ding.
Denk eerst de keggen weg, dan de auto er voor en dan met de handrem proberen de koppeling boven de trekhaak te manouvreren? Iemand een beter/veiliger idee? Om nu die koppeling tegen de bumber te krijgen gaat het niet fraaier van worden. Met een mover zou het veel eenvoudiger kunnen maar die zit er niet op, op deze.
Wat betreft het verhinderen dat de boel gaat lopen ben ik met de kunstoffen keggen niet overtuigd. Heb een tweetal zeer spits toe lopende houten uitvoeringen waar de band niet tegenaan drukt maar oploopt. Dit is volgens mij veiliger omdat de keg dan niet meer kan verschuiven door de verikale druk van van de band erop.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan veilig stallen/plaatsen op oplopende oprit

Bericht door Niels83 » do 26 aug 2021 23:33

Hoe steil is die oprit?
Op zich hoef je toch niets anders te doen op een camping die niet waterpas is. Blokken voor het wiel, poten uit, dan lijkt de handrem me niet eens nodig. Dan ga ik uit van een gewoon iets oplopende oprit. Gaat het stijl naar beneden dan handrem er wel op,

Waarom zou aankoppelen anders zijn dan overalanders. Goed onder de koppeling manoeuvreren laten zakken en koppelen. Als de caravan niet te zwaar, en de oprit niet te stijl zou je hem met 2 personen en de handrem in je hand ook kunnen lopen, naar beneden wil hij wel, dus vooral afremmen.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”