Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Plaats reactie
Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » wo 25 aug 2021 19:42

Hallo allemaal, (mocht er een ander draadje zijn hierover verneem ik het graag).

Vandaag heb ik de Xsarius Snipe 3R binnen gekregen. Ik sluit deze gewoon met de standaard 12V voeding aan (tenzij iemand hier mij een andere tip geeft).
De Snipe 3 heeft standaard de 12V sigaretten aansteker aansluiting zitten, optioneel is om de 230V voeding bij te bestellen van circa € 70,-.
De Snipe 3 heeft de functie dat zodra het 'contact' van een auto aangezet word, deze automatisch dicht klapt met vergrendeling. Leuk bij een camper, maar hoe dit te doen bij een caravan scratch.gif ?

Momenteel geeft de auto enkel 12V naar de caravan voor de verlichting (koelkast niet en daarmee denk ik de zekeringkast niet). Binnenkort wordt er een extra box aangesloten op de auto zodat de auto ook de 12V af geeft aan de zekeringkast denk ik waarmee ook de koelkast en waterpomp werkt.
Zou ik dan de pulsdraad van de Snipe 3, voor het inklappen van de schotel, dan op die aan moeten sluiten? of werkt dat nu net andersom.

Ik neem nog een borrel. Ben het draadje kwijt knipoog.gif

Thanks!
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 aug 2021 22:43

Als de auto een constante 12 volt geeft aan de caravan is dat voor verlichting en pompen

De geschakelde spanning is voor koelkast (maar die is er dus niet begrijp ik uit je verhaal)

De schotel moet een signaal krijgen dat de motor loopt, dit signaal zou je dus nu niet hebben.

Door het aanpassen van de stekker van je auto en caravan eventueel, zodat de koelkast wel kan werken op de geschakelde spanning kun je daar ook je signaalfraad vandaan halen voor het inklappen van je schotel.

Of
Werkt het automatisch inklappen alleen als de schotel op 220 v is aangesloten en dus automatisch inklapt als de 220 v af geschakeld wordt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door HenkR » vr 27 aug 2021 15:58

Ik heb een Satenne schotel en die op de 12V van de caravan aangesloten (mijn caravan heeft zeer goede stabiele 12V). Als de spanning wegvalt en weer terugkomt klapt daarna de schotel automatisch in en moet je hem met de hand weer opstarten/aanzetten. Kwam hier achter toen de spanning van de camping weg viel en weer terugkwam.
Dit is wel leuk, want mocht je de schotel vergeten dicht te klappen voordat je wegrijdt krijg je het zelfde effect (zelf moedwillig ook uitgeprobeerd mrgreen.gif).
230V van de caravan af en achter de auto hangen. Zodra de 12V van de auto de caravan voedt gaat de schotel dicht.

Moet je wel 12V in de caravan hebben die zorgt voor verlichting en pompje en wordt uitgeschakeld zodra de de gelijkrichter in de caravan dit overneemt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door iemand » vr 27 aug 2021 16:52

Als je autostekker eens geen goed contact maakt, rij jij je schotel eraf whistle.gif

Ga je hem ooit op 12 volt gebruiken scratch.gif
Haal dat dat dan uit je sat-ontvanger
of een 12volt adapter op netspanning aansluiten en dat als signaal 'je mag open' gebruiken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door HenkR » vr 27 aug 2021 17:11

[re.gif]
Was een proef.
Ik heb hem tot op heden altijd naar beneden gehad voor ik ging rijden en mocht ik het vergeten (kleine kans) en de kans wordt wel heel klein als dan op dat moment de caravanstekker geen goed contact maakt.
Tevens heb ik ATC en die doet het alleen als er12V van de auto komt en dat hoor.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Daphne » vr 27 aug 2021 17:22

Arjan1978 schreef: De Snipe 3 heeft standaard de 12V sigaretten aansteker aansluiting zitten, optioneel is om de 230V voeding bij te bestellen van circa € 70,-.
De Snipe 3 heeft de functie dat zodra het 'contact' van een auto aangezet word, deze automatisch dicht klapt met vergrendeling. Leuk bij een camper, maar hoe dit te doen bij een caravan scratch.gif ?
!
Gewoon zelf de schotel inklappen. Kwestie van knopje Home indrukken. Niet te moeilijk toch? Afbeelding

Wij hebben de Snipe 2 met dezelfde mogelijkheden. Deze is op de moveraccu aangesloten. Best handig want vooral als er weinig vrij zicht op de satelliet is, laten we de Snipe al zoeken als we de caravan op z’n plek zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » vr 27 aug 2021 19:26

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ben eruit hoe het te doen.
De schotel heb ik aangesloten op de 12V voeding waar de interieurverlichting op zit..
De draad die het 'auto contact aan' signaal geeft sluit ik aan op de contourverlichting van de caravan. Die gaat toch alleen maar aan als de auto aangesloten is en de auto geeft dan ook 12V naar de groep waar de interieurverlichting op zit zodat de schotel in kan klappen.

De extra box die onder mijn auto moet zodat die ook constante stroom kan leveren staat nog steeds in backorder helaas. Maar zodra de motor draait geeft deze dus wel spanning aan o.a. de interieurverlichting.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » vr 27 aug 2021 19:40

Paul Vingerhoets schreef:
wo 25 aug 2021 22:43
Als de auto een constante 12 volt geeft aan de caravan is dat voor verlichting en pompen

De geschakelde spanning is voor koelkast (maar die is er dus niet begrijp ik uit je verhaal)

De schotel moet een signaal krijgen dat de motor loopt, dit signaal zou je dus nu niet hebben.

Door het aanpassen van de stekker van je auto en caravan eventueel, zodat de koelkast wel kan werken op de geschakelde spanning kun je daar ook je signaalfraad vandaan halen voor het inklappen van je schotel.

Of
Werkt het automatisch inklappen alleen als de schotel op 220 v is aangesloten en dus automatisch inklapt als de 220 v af geschakeld wordt
Dank je Paul,
Hier maak ik dus een vergissing (en ook in mijn uitleg).
Helder. De koelkast moet dus niet op constante stroom kunnen werken, zodat de accu van de auto niet leeggetrokken word.
Zojuist de caravan voor huis gezet en even alles getest. Zodra de motor van de auto loopt (geschakelde voeding dus), doet alles het.
Motor uit doet helemaal niets het. Dus geen verlichting, pomp etc.
Oftewel ik heb alleen geschakelde voeding. Voor de constante stroom moet er een extra box op de auto. De trekhaak is namelijk later geplaatste en die box was blijkbaar een optie.
Ik sloeg dus de plank mis. stom.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 27 aug 2021 19:59

De vraag is dan of er iets verkeerd aangesloten is aangezien de geschakelde spanning op een andere pen zit dan de constante spanning en waar de omwisseling dan zit

Het risico is dat als de constante spanning in je auto aangesloten is dat daar dan de koelkast op zit en je dus ongemerkt snel je accu leeg trekt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door HenkR » vr 27 aug 2021 20:19

Ik had je graag thuis geholpen, want naast het missen van een box voor de audi elektronica zit er zeker iets fout aangesloten. Ben alleen sinds kort naar Amersfoort verhuisd.
De geschakelde voeding als de motor loopt mag alleen naar de koelkast en de constante 12v heeft niet veel elektronica in de auto nodig. Bij mij met zekering rectstreeks op de accu.
(Ps de 2e ventilator krijgt in sept een nieuwe blij te maken eigenaar knipoog.gif )
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 27 aug 2021 21:53

Nou, dat de geschakelde voeding alleen naar de koelkast mag is een beetje overdreven hoor !

Maar het is niet verstandig om de koelkast op de constante spanning te hebben

Technisch is het eenvoudig om de constante spanning vanaf de accu via een zekering rechtstreeks naar de contactdoos (13 polige) van de auto te leggen voor de verlichting en waterpompjes. Al zal niet iedereen het daarmee eens zijn verwacht ik…..

Kans is groot dat de aansluitingen in de caravan, de constante en geschakelde, omgedraaid zijn in de stekker of het verdeelpunt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Rob87
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 mar 2021 00:56

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Rob87 » zo 29 aug 2021 03:15

Snipe 2 hier in gebruik. In caravan aangesloten op 12V.
Hij klapt inderdaad automatisch in als er een stroomonderbreking is geweest, van paal naar auto bijv.
En uit de handleiding:
The unit will be automatically folded back to HOME position if vehicle moves faster than 25km/h when the unit is powered.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » di 31 aug 2021 17:45

Paul Vingerhoets schreef:
vr 27 aug 2021 19:59
De vraag is dan of er iets verkeerd aangesloten is aangezien de geschakelde spanning op een andere pen zit dan de constante spanning en waar de omwisseling dan zit

Het risico is dat als de constante spanning in je auto aangesloten is dat daar dan de koelkast op zit en je dus ongemerkt snel je accu leeg trekt.
Blijkbaar is de kabel die in de omvormer/zekeringkast gaat de geschakelde spanning (constante heb ik momenteel nog steeds niet vanwege die Audi box in backorder staat). Nu gezien maar goed ook lijkt mij.
Wellicht dat er ergens een lusje is gemaakt van de geschakelde spanning voor de koelkast naar de zekeringkast.
Of zou het kunnen dat zowel de geschakelde als constante spanning naar de zekeringkast zou kunnen lopen? Hoe dan ook komt voor de 12V voeding van de auto enkel 1 draad fase en 1 nuldraad op de zekeringkast in de caravan uit. Dus niet dubbel.
Dit word dus nog even een puzzel en alle draden nalopen. Ach, winters vermaal knipoog.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » di 31 aug 2021 17:48

HenkR schreef:
vr 27 aug 2021 20:19
Ik had je graag thuis geholpen, want naast het missen van een box voor de audi elektronica zit er zeker iets fout aangesloten. Ben alleen sinds kort naar Amersfoort verhuisd.
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!
Typisch, wij krijgen donderdag de sleutels van ons nieuwe huis in Veeningen te Drenthe.
Daar hebben wij een perceel van 4720m2. Dus kom maar even langs met jouw hut om naar die van ons te kijken knipoog.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Arjan1978 » di 31 aug 2021 18:00

@Rob87

Dat ga ik uitproberen over 2 maanden (einde seizoensplek) of de Snipe automatisch inklapt naar 'home' als er een stroomonderbreking is geweest en daarna weer stroom komt als ik de stekker in de auto steek.
Als dat zo is, dan is het leven ineens een stuk makkelijker blij.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door Paul Vingerhoets » di 31 aug 2021 22:00

Begin maar eens bij de stekker van de caravan.
Ik ga ervanuit dat de aansluiting van de auto klopt, dus de stekker open en even meten op welke pen de geschakelde plus zit en of er toevallig een draad los is of er 2 draden op de geschakelde pen zitten

Het kan ook zo zijn dat de bedrading in de verdeeldoos gekoppeld of omgewisseld is, de verdeeldoos dus waar de kabel in gaat die van de stekker komt en waar dus de rijverlichten en caravanspanning verdeeld worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Snipe 3 en 'contact' aansluiting voor automatisch dicht klappen?

Bericht door HenkR » di 31 aug 2021 22:30

Arjes,
Als je de snipe op de eigen 230 naar de 12V voeding hebt gezet zal hij geen 12V krijgen achter je auto. Daarmee geen spanning om te kunnen inklappen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”