Lege accu blijft een raadsel

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Useless » wo 25 aug 2021 15:59

Enige tijd geleden stonden we plotseling met een lege accu. We waren weggereden met een vrijwel volle (power extreme 10) en bij thuiskomst bleek hij helemaal leeggetrokken. We hebben daarna van alles nagekeken en ook de aansluiting van onze (voor ons) nieuwe Subaru laten nakijken maar er werd niets gevonden.

Inmiddels zijn we ruim 2 weken onderweg in scandinavie en plotseling worden we weer hiermee geconfronteerd.

Tot nu toe ging alles goed. We komen op de plaats van bestemming, accu staat op 96%. 1 Minuut moveren en daarna het levelsysteem gebruiken, wat alles bij elkaar maar 6 procent vermogen kost. De accu laadt bij overnachten weer op naar 100%.
Bij vertrek levelsysteem gebruiken en klein stukje moveren, vervolgens kijken hoeveel er van de accu verbruikt is en dan komt het vrijwel iedere keer uit op hooguit 7%.
Kortom, we rijden met een vrijwel volle accu naar de volgende overnachtingsplaats en dan begint het weer van voren af aan en is nooit een probleem. We hebben op deze manier inmiddels zo'n camping of 6 aangedaan.

Tot gisteren; onderweg controleer ik nog even of de accu op spanning blijft en bij de laatste controle was er nog niets aan de hand. En toen we 100 km verder op de nieuwe overnachtingsplek aankwamen: accu leeg!!

Ik snap er helemaal nieys meer van. Het lijkt erop dat dat de accu soms spontaan in 1 keer wordt leeggetrokken.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Micky » wo 25 aug 2021 16:04

kan het zijn dat je toch grote gebruikers hebt aangesloten?
werkt jullie accu ook als boord-accu?

Het zou kunnen dat de auto de accu leegtrekt, toch lijkt me dit niet echt logisch en eigenlijk zou daar een beveiliging voor ingebouwd moeten zijn.
Zou het kunnen dat het levelsysteem actief blijft onder het rijden? dus niet compleet los geschakeld van de accu?

want als jullie met een paar minuten toch al zo'n 7% uit de accu trekken, dan kan dit tijdens een langere reis natuurlijk ook wel behoorlijk aantikken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Useless » wo 25 aug 2021 16:14

[re.gif]
Nee, we gebruiken hem niet als boordaccu, ise deze ook niet geschikt voor. Alleen de mover en het levelsysteem zijn aangesloten. Het gekke is dat het 2 weken en een aantal campings lang helemaal geen probleem is. En dan van het ene moment op het andere is de accu leeg. Het lijkt wel alsof er spontaan een soort sluiting ontstaat waardoor hij in 1 keer leeggetrokken wordt. Het rare is dat hij daarna weer gewoon oplaadt (moet je helaas wel wat geduld hebben.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Jekihero

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Jekihero » wo 25 aug 2021 17:01

Is er een booster gemonteerd zodat je accu kan laden tijdens de rit?

Zo niet dan de massaschakelaar maar uitzetten tijdens de rit totdat je de oorzaak hebt gevonden.
Laatst gewijzigd door Jekihero op wo 25 aug 2021 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

koning

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door koning » wo 25 aug 2021 17:02

Is de accu echt leeg of geeft de app dit aan?

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Useless » wo 25 aug 2021 17:16

[re.gif] [re.gif]
Nee, er is geen booster gemonteerd, dus laadt niet op. Had al bedacht om de stekker van het levelsysteem eruit te halen tijdens de rit. Als de accu dan weer leeg is dan moet het de mover zijn die het probleem veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door Useless op wo 25 aug 2021 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Useless » wo 25 aug 2021 17:18

[re.gif] [re.gif]
Beiden, de accu is leeg en niets werkt meer en ook de app geeft het aan.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Kipke98 » wo 25 aug 2021 17:28

Wordt een puzzeltje. Een voor een de oorzaken proberen uit te sluiten. Gelukkig of helaas komt het niet vaak voor dat vergt een lange adem om achter de oorzaak komen.
Een voor een de de mogelijke gebruikers afsluiten of voor de zekerheid en alle, maar dan kom je niet achter een de oorzaak.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Micky » wo 25 aug 2021 17:49

ok, hij wordt dus niet opgeladen tijdens het rijden, dan kun je de auto uitsluiten lijkt me
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Wally » wo 25 aug 2021 20:29

Als er nog garantie op de accu zit, zou ik zeer zeker alvast de dealer van het probleem in kennis stellen.

Frans

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Ferdi » do 26 aug 2021 05:22

Eigenlijk is het vrij simpel om de oorzaak vast te stellen, althans uit welke hoek het wordt veroorzaakt.

Ik zou nadat je gemoverd hebt en de leveler hebt gebruikt en weer op pad gaat de accu loskoppelen en pas bij aankomst weer aansluiten. Als nu de accu niet meer leeg getrokken wordt ligt het dus aan een grote lekstroom die veroorzaakt wordt door de mover of de leveler. Als hij toch een keer helemaal leeg is terwijl er niets aangesloten is, dan is er iets mis met de accu. Het kan dus een keer of 10 nodig zijn om erachter te komen waar het vandaan komt.
Mocht de accu nu goed blijven, zul je of de mover of de leveler bij elke rit moeten ontkoppelen om erachter te komen welke van deze 2 het probleem veroorzaakt.

Kan jou app van de accu ook de historie van het laden en belasten bijvoorbeeld weergeven. Bij mij kan je daar wel info uit halen, misschien kan je daar wat geks in ontdekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door merchr32 » do 26 aug 2021 07:30

Ik ben niet zo'n enorme e-techneut maar kun je de min-klem niet loskoppelen van de accu en dan hiertussen meten, m.a.w. meten hoeveel stroom er tussen de afgekoppelde min-klem en de min-pool van de accu stroomt? Als deze leeggetrokken wordt kun je zo toch een stroomcircuit detecteren en/of meten? Of klopt dit niet wat ik zeg?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 08:19

[re.gif]
Klopt precies wat je zegt thumbup.gif
Ferdi schreef:
do 26 aug 2021 05:22
Eigenlijk is het vrij simpel om de oorzaak vast te stellen, althans uit welke hoek het wordt veroorzaakt.

Ik zou nadat je gemoverd hebt en de leveler hebt gebruikt en weer op pad gaat de accu loskoppelen en pas bij aankomst weer aansluiten. Als nu de accu niet meer leeg getrokken wordt ligt het dus aan een grote lekstroom die veroorzaakt wordt door de mover of de leveler. Als hij toch een keer helemaal leeg is terwijl er niets aangesloten is, dan is er iets mis met de accu. Het kan dus een keer of 10 nodig zijn om erachter te komen waar het vandaan komt.
Mocht de accu nu goed blijven, zul je of de mover of de leveler bij elke rit moeten ontkoppelen om erachter te komen welke van deze 2 het probleem veroorzaakt.

Kan jou app van de accu ook de historie van het laden en belasten bijvoorbeeld weergeven. Bij mij kan je daar wel info uit halen, misschien kan je daar wat geks in ontdekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit zou ik ook doen.
Los koppelen tijdens rijden blijft de accu dan een paar ritten goed 1 voor 1 terug aangesloten laten.
Ze hebben vast ieder hun eigen zekering dus dan zou je die er uit kunnen trekken. Eerst de leveler, dan de mover, ect.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Chris » do 26 aug 2021 08:50

merchr32 schreef:
do 26 aug 2021 07:30
Ik ben niet zo'n enorme e-techneut maar kun je de min-klem niet loskoppelen van de accu en dan hiertussen meten, m.a.w. meten hoeveel stroom er tussen de afgekoppelde min-klem en de min-pool van de accu stroomt? Als deze leeggetrokken wordt kun je zo toch een stroomcircuit detecteren en/of meten? Of klopt dit niet wat ik zeg?
Dat is wel de juiste manier van meten..MAARRRR....
De gewone eenvoudige multimeters kunnen die stromen niet aan.
Een zeer goede multimeter van honderden euro's kan max 10 Ampere DC meten.
Zo'n eenvoudige misschien 1 Ampere DC..
Dan komt er gelijk rook uit als de stroom wat hoger wordt.
Maw..niet voor gewone eenvoudige meters..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Chris » do 26 aug 2021 08:55

Ik schrijf het toch maar wat ik de hele tijd al denk.

Mover....grote stroomverbruiker.
Level systeem....ook grote stroomverbruiker.
On board accu...10 Ah.

Ik vind het knap dat dat accuutje het überhaupt doet..


Buren op de camping waar wij stonden hadden ook beide.
Voeding was een Powerextreme 30 Ah..
En die was vlot leeg na wat moveracties en levelen..
TS heeft 10 Ah.
10x de power van je mobieltje.. scratch.gif

Ik vraag me af of de meting die TS doet misschien niet de juiste info geeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Ferdi » do 26 aug 2021 09:25

Re, Je bedoelt dat er 7% over is ipv verbruikt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Chris » do 26 aug 2021 10:05

[re.gif]

Nee...ik bedoel dat een 10Ah accu tiny is voor het verbruikers profiel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 10:09

[re.gif]
Toch als je even googled op die accu dan wordt die wel aangeprezen en verkocht als de accu voor de mover.
Tot 30 minuten mover gebruik wordt er geadverteerd.

Vanuit 10Ah vind ik dat ook wel wat ruim, wat verbruikt een mover?
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Chris » do 26 aug 2021 10:14

30 minuten moveren met een 10Ah???
Reken zelf maar even..
Losse motoren misschien...maar rijden met een caravan door de bagger???
Nope..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Bommes » do 26 aug 2021 10:24

Nou ja daarom vroeg ik me dus af wat een mover verbruikt.
Ik heb er geen en de vorige mover die ik had was een camper.. die verbruikte ongeveer 1 op 10.. dat telt niet denk ik.. mrgreen.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Wally » do 26 aug 2021 10:25

Bommes schreef:
do 26 aug 2021 10:09
[re.gif]
Toch als je even googled op die accu dan wordt die wel aangeprezen en verkocht als de accu voor de mover.
Tot 30 minuten mover gebruik wordt er geadverteerd.

Vanuit 10Ah vind ik dat ook wel wat ruim, wat verbruikt een mover?
Hooguit over strak asfalt met een caravan van 1000 kg of minder.

Frans

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door Useless » do 26 aug 2021 11:20

10 Ampère mag misschien aan de lichte kant zijn maar tot op heden is het nooit een probleem geweest. Het is i.i.g. geen verklaring waarom de accu soms spontaan in 1 keer ontlaadt.
De dealer gaf nu ook aan dat 20 of 30 ampère beter zou zijn maar had dat beter kunnen melden toen hij het levelsysteem plaatste.
Toen ik vroeg of het probleem dan opgelost was moest hij het antwoord schuldig blijven. Kortom, een advies van niks.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

koning

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door koning » do 26 aug 2021 14:03

Ik heb een X20, als ik de mover gebruik om op de camping op de plek te komen loopt ie van 100% naar 97%. Caravan 1300kg, zal iets meer zijn met de fietsen nog op de dissel, ik mover hooguit 5 minuten.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door PMT » do 26 aug 2021 15:35

Ik moet om te kunnen moveren (Reich 1.8) in mijn accu ruimte (powerXtreme X30) een massasleuteltje omdraaien. Ik mocht die absoluut niet vergeten terug te draaien na het moveren. Het waarom is me ontschoten, maar iets met kortsluiting oid. Bij mijn vorige caravan had ik een contra jaegerstekker op mijn dissel en kon je die niet vergeten.
Geen idee of dit een accu leeg kan trekken.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Lege accu blijft een raadsel

Bericht door karel4leeflang » vr 22 okt 2021 14:49

Om de oorzaak te vinden zijn enkele handelingen welke naar de oorzaak kunnen wijzen;
Is de mover stuurkast de oorzaak.( losnemen v/d voeding naar de schakelunit).
Is de sturing levelsysteem de oorzaak.( zelfde handeling).
Is er een koppeling tussen de voeding van beide, dan alleen de gebruikte accu?
Is er een koppeling tussen deze voeding en die van de caravan zelf?
Is er een verbinding met de 12V constant v/d auto? (9en 10).
Is er een geschakelde voeding van 10 v/d de auto? (mag pas spanning voeren als kontactsleutel is gedraaid v.d auto).
Is er een diode aangebracht in de constante 12V v/d auto in de caravan?
Wat is de belasting door de levelunit gedurende het gebruik?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”