Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » di 24 aug 2021 16:31

Zoals ik in mijn voorstel topic al aan had gegeven (wat vast niet iedereen gelezen heeft vermoed ik knipoog.gif), hebben we afgelopen zomervakantie besloten om onze vouwwagen te verkopen en voor een caravan te gaan.
We hadden daarbij al een mooie Hobby op het oog en een afspraak staan voor afgelopen maandag. Maar nadat onze vw zaterdag definitief verkocht was zag ik dat die caravan ook al weg was, helaas...

In de afgelopen weken hebben we al flink rond zitten kijken op marktplaats om zo voor onszelf een beetje duidelijk te krijgen waar onze voorkeur naar uitgaat. We hebben 4 dochters (8, 11, 14 en 16) maar het was voor mij al wel vrij snel duidelijk dat ik niet voor een 6 persoons caravan wil gaan. Dat vindt ik te groot en lomp worden achter de auto en het maneuvreren op kleine(re) campings. Een caravan van 250cm breed is wat mij betreft ook teveel, ik zoek meer op max 230 (en 210 weer duidelijk te smal wat ik bij Caravelair zie). Opbouw lengte zo rond de 500 (dat was ook onze breedte van vouwwagen voortent) zodat de totale lengte rond de 6,5 a 7 meter blijft.

We rijden een Peugeot 5008 uit 2013, dit is een 2.0 diesel met 150pk, welke max. 1500kg mag trekken. Max treingewicht zit op 3510, dus bij een maximale beladen caravan zou ik nog maar 342kg in mijn auto zelf kunnen laden. Dus hoe meer ik qua caravan eronder zit hoe meer bagage gewicht ik theoretisch in de auto mee kan nemen.

Goed, tot zover onze uitgangspunten met zoeken. Hoewel maar 4 slaapplaatsen in de caravan is het wel lekker als hij tegelijk ook ruim genoeg is om er wel met 6 personen in te kunnen zitten als we bijv. overnachten zonder voortent en de oudste twee in een tentje slapen. Een rondzit heeft daardoor dus onze voorkeur boven een treinzit, en het liefst ook een rondzit voor of achter en niet in midden (want die zijn wat minder diep lijkt het). Een douche erin is een afknapper, gaan we toch niet gebruiken dus neemt alleen maar ruimte en gewicht in.
In eerste instantie zaten we dan te kijken naar de opstelling rondzit, middenkeuken, frans bed (met toilet naast bed dan zo'n beetje standaard lijkt het wel). Enkele bedden vielen gelijk af, we willen wel samen slapen. Totdat ik advertenties tegenkwam waarin de lattenbodem ertussen zichtbaar was, dan heb je gelijk een groot twee persoons bed. Voordeel van die combinatie is ook dat je dan eigenlijk altijd een natte cel hebt waarin wc en wastafel zitten, gelijk alles achter 1 deur weg, ipv een wastafel in zicht en wc achter een deur.

Verder zagen we bij de advertenties dat de wat oudere caravans (zeg voor 2012) vaak qua interieur nog wat donkerder zijn qua hout. Hoe lichter en frisser hoe beter wat ons betreft. Als ik dan kijk bij de Hobby caravans (op de een of andere manier komen we daar toch steeds bij uit in wat wij mooier vinden) dan zou een 495UL kunnen, maar qua gewicht zit je dan al redelijk aan de max. Het liefst heb ik een leeg gewicht van onder of rond de 1200 zodat er nog 250/300kg overblijft voor bagage. De praktijk leert me dat dat toch altijd sneller gaat dan je denkt.
Daarnaast zie je bij sommige indelingen dan keukenblok naast de deur, daar tegenover de wc en een laag kastje (met bijv. tv hangend). Hoewel dit wel weer ruimtelijker maakt, heeft een hogere kast daar wel weer voordelen met meer bagageruimte. Dat kan dan een mooie kledingkast van de meiden zijn.

Ik zat ook al met interesse het topic van Jennifer te lezen: viewtopic.php?f=129&t=44643 want qua wensen is dat aardig gelijk. Alleen wilde ik haar topic ook niet gaan kapen met mijn net iets andere wensen/eisen.
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Volvodriver

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Volvodriver » di 24 aug 2021 16:40

Kijk eens naar een Beyerland of Delta 4700 EB.
Lichte caravans die aan al je wensen voldoet.
Licht gekleurd interieur met de mogelijkheid een extra groot bed te creëren.
Of de Vergelijkbare Home Car of Chateau. Deze zijn in 2006 en 2007 al voorzien van een licht interieur.

De Delta is hiervan de minst luxe en ook wat goedkoop uitgevoerd. Maar helaas zijn ze 2e hands niet veel goedkoper.

Als laatste deze merken worden niet meer gemaakt maar zijn nog altijd zeer geliefd.

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » wo 25 aug 2021 07:27

Dank je wel voor de genoemde merken. Wat daarvan op marktplaats staat even bekeken, nog niet direct een wauw, maar we houden het in de gaten. Heeft geen haast tenslotte.

Ondertussen zoeken we rustig door en zo zagen we ook een Hobby 460 UFe uit 2017 te koop staan. Deze heeft een leeg gewicht van 1207 en MTM van 1350. Dat geeft maar 143kg bagage en te weinig. Maar als ik naar dit technische document van Hobby 2017 kijk, dan kan de aslast maximaal verhoogd worden naar 1500kg. Is dat dan slechts een administratieve handeling bij RDW a 60,-? Of zou dat ook nog een daadwerkelijke vervanging van de as met bijkomende kosten betekenen?
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

CampInge
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 2 jan 2019 09:01

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door CampInge » wo 25 aug 2021 08:21

Kijk eens naar de caravelair antares style 455 of 470 (bouwjaar 20 of 21) . Daar zit een rondzit in aan de voor of achterkant, een vast tweepersoons bed en is wat lichter dan een hobby (even 1000kg, 1300 max en evt na verhogen aslast 1500). Hij is wel 230 breed hoor. Echt een mooi interieur, veel lichter dan de wat oudere modelen! De prijzen zijn ook veel leuker en tegenwoordig een kwalitatief goede caravan. Een hobby van deze afmeting zal echt al snel te zwaar worden.

https://www.cannenburg.nl/voertuig/cara ... odel-2020/

De aslast verhogen bij een nieuwe caravan is meen ik 60,-, bij de aanschaf van een tweedehans waarbij dit niet gedaan is ligt dat bedrag veel hoger.
Wij hebben de onze ook direct laten verhogen.
Volvo XC 40 Elektrisch - Caravelair Antares 476 family

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Jartoos » wo 25 aug 2021 08:27

Hou er ook wel rekening mee dat als de totaal MTM van trekker en aanhanger boven 3500 komt, je moet beschikken over een BE rijbewijs.
Na de aankoop van onze caravan kwam ik er achter dat wij hier toen 60 kg boven zaten en heb toen nog mijn BE rijbewijs moeten behalen voor onze eerste vakantie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Chris » wo 25 aug 2021 08:41

zeekr schreef:
wo 25 aug 2021 07:27
Dank je wel voor de genoemde merken. Wat daarvan op marktplaats staat even bekeken, nog niet direct een wauw, maar we houden het in de gaten. Heeft geen haast tenslotte.

Ondertussen zoeken we rustig door en zo zagen we ook een Hobby 460 UFe uit 2017 te koop staan. Deze heeft een leeg gewicht van 1207 en MTM van 1350. Dat geeft maar 143kg bagage en te weinig. Maar als ik naar dit technische document van Hobby 2017 kijk, dan kan de aslast maximaal verhoogd worden naar 1500kg. Is dat dan slechts een administratieve handeling bij RDW a 60,-? Of zou dat ook nog een daadwerkelijke vervanging van de as met bijkomende kosten betekenen?
Als de caravan terug gezet is qua gewicht kan je dat via de RDW OVI site op kenteken vinden.
Een caravan die is geleverd met een 1350 kg as krijg je niet op 1500...
Dan kan je beter een andere caravan zoeken.

En..3510 kg...is BE rijbewijs...tenzij je of de auto of de caravan terug laat zetten.
3510 kg met een B rijbewijs besturen mag niet..geen geldig rijbewijs..
En dus geen verzekering.
Dan maar 3500 kg en 10 overbeladen..daar kraait geen haan naar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » wo 25 aug 2021 08:55

BE rijbewijs komt eraan, met enkel B mag ik maar een MTM van 1190 trekken dus dat vind ik sowieso te weinig. Daarnaast voelt het ook fijner om gewoon E te hebben zo tegen de maximale gewichten aan, en is het ook in andere situaties wel handig.

Caravelair zal ik ook nog eens naar kijken. Ik had ze wat links laten liggen met het idee dat het allemaal wat meer 'goedkoop' was en aanvoelde. De Hobby 460UFe wordt standaard op 1350kg geleverd met verzwaring mogelijk naar 1500. Dus die zal niet administratief terug geschroefd zijn.
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Jilger » wo 25 aug 2021 09:00

Hoi Zeekr,

Hoe belangrijk is een vast bed voor jullie?
Als ik zo je ideeën lees, zou onze caravan namelijk ook goed passen. Stapelbed achterin over de volledige breedte van de caravan (daar pas ik zelf ook nog in), badkamer met wc achter een deur in het midden, keuken ook in het midden en voorin een zitgroep waar je met 6 personen nog goed kunt zitten.
Je moet dan alleen wel je bed ombouwen tot zitgroep. En het MTM is slechts 1350 kg, waarbij we ruim 300 kg laadvermogen hebben.

Bij mooi weer laten wij ons bed liggen en zitten we buiten of in de voortent. Alleen bij slecht weer of op doorreis zitten we binnen.
Onze caravan is een Hobby Ontour 360 KB. Momenteel staat er eentje op Marktplaats. Vergelijkbare indelingen vind je bij Knaus (Sport 400 LK) en Weinsberg (Caraone 400 LK). Als je goed zoekt, zijn er vast meer gebruikte caravans te vinden met een soortgelijke indeling.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

RikB
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door RikB » wo 25 aug 2021 09:42

Wij hebben ook 4 kinderen en hebben een Knaus Sport 400 LK.
Boven een zitje voor 2 (of 4 kleintjes knipoog.gif ) zit een uitklapbed. Wij laten dat bedje de hele vakantie uitgeklapt, het zitje eronder is dan nog best te gebruiken. En een enkele keer wordt de kleine zit gebruikt als 4e slaapplaats.
Meestal slapen er dus 3 in een tentje.
De zit voorin gebruiken we alleen bij regen. 136cm is niet ruim voor 3 personen, maar met de jongste bij ons op de bank, twee op de andere bank en een klein stoeltje in het gangpad voor nummer 6 gaat dat erg goed. Misschien dat meiden wat minder moeite hebben met close zitten? dan past het zeker mrgreen.gif
Voordeel: kleine caravan (1200kg en past altijd op een plekje) die bij regen ook kan bieden wat je met 6 personen nodig hebt.

Vroeger een rondzit gehad, maar m.i. is dat niet ruimte-efficient.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Bart-P » wo 25 aug 2021 10:51

Met kinderen in deze leeftijd zou ik nooit een caravan met stapelbed nemen.
Ik zou een caravan zoeken waar jullie zelf lekker in kunnen slapen en waar je met 6 lekker aan tafel kan zitten. Het gewicht vd caravan loopt dan ook niet uit de klauwen. Voordeel is ook dat er met deze indeling altijd nog 2 binnen kunnen slapen, bijvoorbeeld op doorreis.
Op de eindbestemming gaan de kids natuurlijk allemaal in hun eigen tent(en). Dat vinden ze geweldig en voor de ouders is dit ook het fijnst. Want vakantie is ontspannen!

In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Jilger » wo 25 aug 2021 10:57

@Rikb,

Leuk om te lezen dat jullie ongeveer hetzelfde hebben als wij. Onze caravan lijkt best veel op die van jullie, maar dan met een vast stapelbed. En wij hebben 1 kind minder.

Je zegt dat jullie bank 136 cm breed is, wat niet ov erhoudt met 3 personen naast elkaar.
Onze bank ik 143 cm, dus net wat breder. Zelf kan ik prima met 2 van onze kinderen op 1 bank zitten.

Het is precies zoals je zegt. Geen zware caravan, maar bij slecht weer heb je wel de ruimte om fatsoenlijk met elkaar binnen te zitten.
4 slaapplaatsen in de caravan en de overige(n) kan/kunnen in een tentje of uitbouw aan de voortent. De indeling bevalt ons goed.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » wo 25 aug 2021 11:17

Jilger schreef:
wo 25 aug 2021 09:00
Hoe belangrijk is een vast bed voor jullie?
Een goed bed, al dan niet vast, is wel erg belangrijk. Mijn vrouw heeft snel last van haar rug en bij een slechte nachtrust ook gevoelig(er) voor migraine. Het nadeel van een vast (stapel)bed voor de kinderen en zelf slapen op het omgebouwde zitje is dan toch wel de kwaliteit van het matras. Een vast bed heeft toch tegenwoordig altijd wel een lattenbodem en ook het matras zal beter zijn (of kan je in elk geval vervangen door beter) en in 1 geheel. Een omgebouwde zithoek zijn verschillende losse kussens met randen en misschien verhogingen. Dus hoewel ik wel voor alternatieven open sta, is het toch wel erg belangrijk.

@RikB
Treinzit of U-vorm zal qua ruimte dat het inneemt niet heel veel schelen vermoed ik. Voordeel van U lijkt me dat je ook lekker in het hoekje kan zitten, met treinzit zit je dan sneller tegen een harde wand aan. Tegelijk heeft een treinzit vaak weer een grotere tafel, wat met 6 ook een voordeel is.
Het vaste bed is wat mij betreft dan zeker belangrijker dan trein of U-vorm.

[re.gif]
Dat is ook precies zoals wij het voor ogen hebben. Op doorreis slapen met 4 erin, een snel tentje voor de oudste twee buiten. Eenmaal op de bestemming een voortent met (slaap)uitbouw voor de jongste twee (die zien een losse tent nog niet zitten), zodat je de bank in de caravan niet elke avond hoeft te verbouwen.
Maar met slecht weer (op doorreis of laatste avond na afbreken voortent bijv.) is het wel fijn als je ook met 6 enigszins normaal in de caravan kan zitten om te eten. In principe verder altijd leven in de voortent, deden we met de vouwwagen ook.
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Fam de Winter
Berichten: 73
Lid geworden op: di 17 nov 2020 11:24

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Fam de Winter » wo 25 aug 2021 12:10

Wij zijn, toen de kinderen (3) nog klein waren eerst bij best veel dealers verschillende caravans ingestapt om te kijken of het ons paste.
Toen ook besloten geen hobby te nemen want bij verschillende vielen spontaan schroeven uit tafels en kasten als ik wat opendeed of de tafel wilde verlagen. (dat maakt niet alle hobby's slecht natuurlijk) en we vonden de gemarmerde print in het toilet niet mooi (smaak)
Uiteindelijk werden we verliefd op een Dethleffs 510 TK camper lifestyle uit 2005, waar we 10 jaar erg van hebben genoten. vorig jaar zijn we, met dezelfde zoektactiek, gewisseld naar een 2016 Fendt 445TFB (onze ouwe lulle caravan blij.gif )
Naast een vast bed, dat zeker beter slaapt dan een rondzit, zou ik ook letten op de bergruimte. Je moet tenslotte ook tenminste 6 stoelen etc. kwijt.
Succes en plezier met de speurtocht
Toffe Fendt :-)

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » wo 1 sep 2021 12:18

In de afgelopen weken zijn er al verschillende soorten caravans de revue gepasseerd, allemaal met hun voor- en nadelen. Ik merk bij mezelf dat het beschikbare laadvermogen toch steeds wel een belangrijk punt is waar ik naar kijk, onder de 250kg klik ik gelijk weg.

Vanmiddag gaan we eens kijken bij een Eriba Exciting 465 uit 2013. Nu ken ik Eriba vooral van de kleine caravans en in mijn herinnering is het ook wel een redelijk degelijk merk. Maar zijn er nog belangrijke zaken om op te letten in dit specifieke geval?
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » do 2 sep 2021 09:33

Het besluit is genomen, binnenkort zijn we de eigenaar van een Eriba Exciting 465.

Nu heeft deze caravan een rijklaar gewicht van 1150kg, en een mtm van 1500kg. Mijn auto mag (met BE) 1500kg trekken, echter heb ik mijn E nu nog niet. Met enkel een B rijbewijs mag de caravan een max mtm van 1190 kg hebben, daar het maximum gewicht van de auto 2310kg is en ik dus onder de 3500kg moet blijven.

Om de caravan op te halen kan ik dan dus (volgens mij) twee dingen doen. Iemand uit mijn omgeving vragen met BE rijbewijs om hem voor mij te halen, of de caravan tijdelijk op 1190kg mtm zetten zodat ik er zelf mee kan rijden. Auto en caravan zijn beide toch leeg. Ik neig zelf naar deze laatste optie, omdat me dat gelijk de mogelijkheid/vrijheid geeft om de caravan te proberen of even een weekend op een camping in de buurt te zetten.
Na het behalen van mijn E zou ik hem dan weer op 1500kg terug kunnen zetten.

Maar klopt deze tweede redenering, of zit ik dan alsnog fout, of wordt een dergelijke kleine mtm boven rijklaar gewicht (40kg) bijvoorbeeld niet geaccepteerd?
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 09:43

[re.gif]

In principe mag dit, maar is niet realistisch. Als je een weekend weg gaat dan wil je toch iets meenemen.

Ik ken het leeggewicht van je auto niet, maar weet dat je die ook kunt verlagen. Zet je de caravan op 1400 kg en de auto op 2100 kg, dan kun je de caravan gewoon beladen en zit je ook niet meteen vast als je nog een mover wil of iets dergelijks. Technisch verandert er niets aan de auto en caravan en kunnen de gewichten gewoon aan, ook als je de auto zou "overbeladen".

Oh ja, proficiat met de aanschaf. Mooie caravan, wij hebben de voorloper gehad, een Eriba Living Pulse 465. Leuk weetje; de Exciting was de eerste Eriba die bij LMC werd gebouwd en niet meer de PUAL wanden van Eriba had.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Volvodriver » do 2 sep 2021 10:39

Ja,
Zoals voorgaande spreker ook al aangeeft. Mag dit in principe. En ook haar advies klopt juridisch.
Praktisch echter is dat advies van "nul en generlei waarde". Het kost je namelijk totaal 4 x 60 euro om de waarden te veranderen op je pasje en een hoop bureaucratische rompslomp, waarbij toch dat E achter B er "moet" komen. Dat wil je niet. Daarnaast is het gewoon veel verstandiger om direct E achter B te gaan halen.

Wil je er dit jaar nog mee weg. Laat, door iemand die er wel mee mag rijden, de caravan op de plaats zetten en ophalen. Tegelijkertijd ga je zelf druk bezig voor E achter B en later je partner ook. Het is gewoon veel makkelijker.

Let wel, het is een advies vanuit de praktijk. Ik heb deze truck namelijk ook toegepast omdat mijn echtgenote nog geen E achter B had. Maar met een nieuwe auto moest er weer gewijzigd worden. Dus mevrouw heeft haar E achter B gehaald.

En ook van mij natuurlijk gefeliciteerd met de caravan. Veel plezier er mee.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 10:47

Volvodriver schreef:
do 2 sep 2021 10:39
Praktisch echter is dat advies van "nul en generlei waarde".

Het kost je namelijk totaal 4 x 60 euro om de waarden te veranderen op je pasje en een hoop bureaucratische rompslomp, waarbij toch dat E achter B er "moet" komen. Dat wil je niet. Daarnaast is het gewoon veel verstandiger om direct E achter B te gaan halen.
En bedankt néh néh.gif

Voor de caravan is het één keer minder wijzigen, want die moet nog op naam worden gezet, dus dat kan meteen door de caravandealer worden geregeld. Daarnaast zou ook alleen de auto naar 2000 kg kunnen worden gezet, dan is het maar 2x € 60,00 als er in de toekomst een E rijbewijs wordt gehaald. En wellicht zijn de gewichten van 2100 en 1400 kg wel voldoende voor TS en is de wens voor een E rijbewijs naar de toekomst verschoven.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Volvodriver » do 2 sep 2021 11:07

Ach natuurlijk kan alles en natuurlijk mag het. Dat ontken ik niet en ook ontken ik niet dat het gebeurt. (Ik heb zelf de vorige caravan theoretisch aan laten passen.)
Maar ik blijf er bij dat het gewoon bureaucratische rompslomp is en dus "onpraktisch" of van "nul en generlei waarde". (let op de aanhalingtekens!!!!)Daarnaast hoe je het ook wendt of keert. E achter B is altijd handig.
Maar goed dat is mijn mening en ervaring.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Daphne » do 2 sep 2021 11:16

[re.gif]

Ik snap je punt thumbup.gif Iemand anders vragen de caravan op te halen is in mijn ogen ook veel rompslomp die een groot deel van de vreugde van de aankoop wegneemt en dan moet hij ook nog eens voor een komende weekend weg ook iemand vragen om de caravan naar een camping te brengen. Buiten de extra kosten die dat met zich meebrengt, want je wil die persoon natuurlijk ook belonen of minstens de kosten voor brandstof vergoeden die gemaakt worden met de 2e auto, als deze persoon niet het hele weekend erbij blijft.

E rijbewijs halen is natuurlijk prima, maar gezien de wachttijden bij het CBR lijkt me een aanpassing van de gewichten op papier een prima oplossing en een bureaucratische rompslomp waard.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door deusjevo » do 2 sep 2021 11:22

zeekr schreef:
do 2 sep 2021 09:33

Om de caravan op te halen kan ik dan dus (volgens mij) twee dingen doen. Iemand uit mijn omgeving vragen met BE rijbewijs om hem voor mij te halen, of de caravan tijdelijk op 1190kg mtm zetten zodat ik er zelf mee kan rijden. Auto en caravan zijn beide toch leeg.
Ik heb wel eens begrepen dat er een reëel laadvermogen over moet blijven bij een verlaging van MTM?

Gefeli’t trouwens thumbup.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » do 2 sep 2021 11:38

Dank voor de reacties..
Ik had me een week of twee geleden al aangemeld bij een rijschool voor E achter B, dus die komt er hoe dan ook (en ook mijn vrouw wil die gaan halen). Alleen is dat E papiertje er niet op tijd voor het ophalen van de caravan.

Het laadvermogen maakt me daarvoor ook niet uit op dit moment. Als ik de caravan op ga halen, zal dat samen met mijn vrouw zijn, een verder lege auto en caravan. Totale treingewicht komt bij lange na niet in de buurt van de 3500kg dan. Met een aangepaste MTM van de caravan kan ik er dan ook legaal mee rijden en heb ik geen problemen bij een eventuele controle.
En we hebben ook geen weekend weg gepland staan of iets dergelijks.. Het zou er meer om gaan dat als we hem ophalen en hier bij huis neerzetten, we gewoon naar een (dag)camping hier in het dorp kunnen rijden om uit te testen. Alle bagage zou dan gewoon in de auto kunnen (2 auto's) of desnoods 2x rijden. Tegen de tijd dat we er volgend jaar echt mee op vakantie gaan is dat E achter B al in de pocket.

Iemand anders vragen om te halen zou dan betekenen dat diegene al die tijd bij ophalen moet wachten tot we de uitleg gekregen hebben en alles af hebben gehandeld (of evt. later komen met eigen auto). En dan zou ik hem ook gelijk naar de stalling laten brengen door diegene zodat ik niet nogmaals een beroep op hem moet doen.

Auto aanpassen voor wat betreft mtm is ook niet aan de orde voor mij, dus het zou om max 2x 60,- gaan, tenzij dat bij overschrijven op naam ook gelijk gedaan kan worden, scheelt weer 1x 60,-.

Want als ik de regels goed lees zou ik zonder E in overtreding zijn met deze caravan achter mijn auto toch? Op basis van deze gegevens (rdw data):
Auto:
Rijklaargewicht 1668 kg
Maximaal trekgewicht 1500 kg
Maximaal gewicht 2310 kg (=> en dus nog 1190kg over voor aanhanger)
Maximaal treingewicht 3510 kg (= max 3500 met enkel B)

Caravan:
Leeggewicht 1150 kg
Maximaal gewicht 1500 kg
Max. technisch gewicht 1500 kg
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Volvodriver

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door Volvodriver » do 2 sep 2021 11:51

[re.gif]
Ja voor deze combi van gewichten heb je E achter B nodig.
En zo te zien heb je een Renault. mrgreen.gif
Dit aangezien het treingewicht 300 kg lager is dan de totale MTM bij elkaar opgeteld.

Maar gezien jou uitdaging zou ik toch kiezen om de caravan met iemand op te halen die al E achter B heeft. Dan moet ie er maar bij zijn als er uitleg over de caravan gegeven wordt. En dan in de vakantieloze periode dus je E achter B halen.
Het is niet anders.

Gebruikersavatar
zeekr
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 13:19

Re: Na verkoop klapkar op zoek, valt nog niet mee

Bericht door zeekr » do 2 sep 2021 12:01

[re.gif]
Wel Frans, geen Renault mrgreen.gif Peugeot 5008
Eriba Exciting 465 (2013) achter een Renault Espace (2017)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”