Aluminium dakgoten vervangen.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door PIPOOO » ma 23 aug 2021 11:22

Hallo,

Wij hebben een aluminium stacaravan met aluminium dakgoten. Bestaat er een mogelijkheid deze dakgoten te vervangen door b.v. kunststof goten?
Ik kan niet zien hoe de huidige goten bevestigd zijn. Het lijkt te zijn dat ze bevestigd zijn aan het chassis/frame van de caravan maar ik zie geen schroeven o.i.d. Gelijmd?

Zelf zat ik te denken om de huidige goten er af te "knippen" en dan aan de boven kant beugels te monteren.

Weet iemand of dat mogelijk is of heeft iemand andere suggesties?

Ik hoor het graag.

Groet,
Bert.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door Erwin1987 » ma 23 aug 2021 11:40

Is het niet makkelijker om er epdm in te maken? Of wil je graag van de goten af?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door PIPOOO » ma 23 aug 2021 11:45

Erwin1987 schreef:
ma 23 aug 2021 11:40
Is het niet makkelijker om er epdm in te maken? Of wil je graag van de goten af?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het liefst wil ik van de goten af. Ik vind ze nl. erg gammel en dan kan ik ook wat bredere regenpijpen plaatsen want nu klettert aan de voor en achterkant naar beneden.

Maar epdm er in lijmen?

Grt. Bert.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door Erwin1987 » ma 23 aug 2021 11:53

Ja dat doen ze vaak als dakgoot renovatie bij normale huizen, was bij mijn vorige huis ook zo gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door Knaus440 » ma 23 aug 2021 13:35

Of je ze kunt vervangen hangt van de constructie af. Soms zijn ze geklonken, soms loopt dakplaat door, of nog andere constructies. Maak even een foto, dan kan ik meer zeggen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door PIPOOO » ma 23 aug 2021 13:43

Knaus440 schreef:
ma 23 aug 2021 13:35
Of je ze kunt vervangen hangt van de constructie af. Soms zijn ze geklonken, soms loopt dakplaat door, of nog andere constructies. Maak even een foto, dan kan ik meer zeggen.
Zal ik doen. Wordt volgende week pas. Moet ook af en toe werken.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door PIPOOO » ma 23 aug 2021 13:47

P3140600.jpg
Vond toch nog wat.
PIPOOO schreef:
ma 23 aug 2021 13:43
Knaus440 schreef:
ma 23 aug 2021 13:35
Of je ze kunt vervangen hangt van de constructie af. Soms zijn ze geklonken, soms loopt dakplaat door, of nog andere constructies. Maak even een foto, dan kan ik meer zeggen.
Zal ik doen. Wordt volgende week pas. Moet ook af en toe werken.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door Knaus440 » ma 23 aug 2021 16:23

Dat oogt als gelijmd/gekit en onder de dakplaat "geschoven".
Ik zou zeggen mooi laten zitten, regelmatig schoon vegen.
Onze dakgoot bij de Willerby was iets smaller, vaak vol bladeren. Elke keer veegde ik de dakgoot leeg.
Daarvoor gebruikte ik een uitschuifbare stok met boven aan een wisser die even breed was als de dakgoot. De wisser ging dus dwars op de goot.

Mocht je toch deze goot af willen knippen, doe dat dan niet op de lijmnaad.
Eventueel een elektrische knabbelschaar gebruiken. (Google om te kijken wat dat is) Ik heb er eentje gekocht om 27 meter aluminium damwand profiel te knippen om de onderkant tussen stacaravan en grond dicht te maken. Volgens mij heb ik die nog liggen, mag je wel overnemen.
Je kunt die dingen ook huren bij Boels etc. Of kopen uiteraard, Let dan wel op max dikte.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

PIPOOO
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 4 okt 2017 14:49

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door PIPOOO » ma 23 aug 2021 19:24

Knaus440 schreef:
ma 23 aug 2021 16:23
Dat oogt als gelijmd/gekit en onder de dakplaat "geschoven".
Ik zou zeggen mooi laten zitten, regelmatig schoon vegen.
Onze dakgoot bij de Willerby was iets smaller, vaak vol bladeren. Elke keer veegde ik de dakgoot leeg.
Daarvoor gebruikte ik een uitschuifbare stok met boven aan een wisser die even breed was als de dakgoot. De wisser ging dus dwars op de goot.

Mocht je toch deze goot af willen knippen, doe dat dan niet op de lijmnaad.
Eventueel een elektrische knabbelschaar gebruiken. (Google om te kijken wat dat is) Ik heb er eentje gekocht om 27 meter aluminium damwand profiel te knippen om de onderkant tussen stacaravan en grond dicht te maken. Volgens mij heb ik die nog liggen, mag je wel overnemen.
Je kunt die dingen ook huren bij Boels etc. Of kopen uiteraard, Let dan wel op max dikte.
Hallo Knaus440,
Bedankt wederom voor je antwoorden ik leer er veel van. Ik denk dat ik de goot toch maar laat zitten dan.
Maar nu zijn beide einden van de dakgoot gewoon open en klettert het regenwater op de grond. Ik zag dat je zgn. afsluitkappen kan kopen, zelfs in kleur. Maar hoe laat ik het regenwater dan weglopen? Ik zou in de dakgoot een gat kunnen maken maar de breedte van de pijp wordt dat niet echt groot omdat de dakgoot vrij smal is. Zijn er, voor zover je weet, nog andere opties?
Ik hoor graag.
Grt. Bert.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aluminium dakgoten vervangen.

Bericht door Knaus440 » ma 23 aug 2021 22:18

Geen idee, ik had een teiltje met planten onder 1 uiteinde dakgoot staan. Bij de andere 3 viel het water gewoon naar beneden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”