GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
MM90
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 15:03

GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door MM90 » zo 22 aug 2021 16:49

Goedemiddag,
Zijn er hier mensen die een stacaravan hebben voor de verhuur of die deze regelmatig verhuren?

Wij zijn voornemens een stacaravan aan te schaffen voor de verhuur. We hebben contact gehad met de camping eigenaar en zijn op de hoogte van de regels omtrent het verhuren en de extra kosten voor het gebruik door derden.

GWL moet apart betaald worden, maar wij hebben geen idee met wat voor verbruik we rekening moeten houden.

Koken is op gas, evenals de geiser. Hiervoor moeten we gasflessen gebruiken. De kosten hiervoor willen we uiteraard doorberekenen aan onze huurders, evenals de kosten voor stroom en water.
Kachel en overige zaken zijn op stroom. Daarnaast zullen de m3 verbruik van het water in rekening worden gebracht.

Het gaat om een 4 persoons stacaravan. We willen de stacaravan voorzien van een tv, vaatwasser, wasmachine, droger, magnetron, oventje en uiteraard de mogelijkheid om elektrische fietsen op te laden.

Kan iemand ons een eindje op weg helpen? Eventuele andere tips zijn uiteraard ook welkom!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Hobby Linka » zo 22 aug 2021 17:06

Geen ervaring mee. Maar let wel op. Verwarmen op stroom kan wel eens duur worden. Zeker als je de caravan ook in de winter wil gaan verhuren.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Knaus440 » zo 22 aug 2021 17:40

Ik neem aan dat er een meter zit tussen de aansluiting in de externe meterkast van de camping. Simpel aflezen en verbruik doorberekenen. Gasflessen wegen bij start en vertrek. Afrekenen per gewicht. Zo deden wij dat met onze stacaravan en andere gebruikers.
Let op eventuele hogere prijs stroom van de camping dan regulier thuis!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

MM90
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 15:03

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door MM90 » zo 22 aug 2021 17:54

Ja dat is goed punt. Er zit wel een gaskachel in, maar die is door de huidige eigenaren nooit gebruikt de aflopen 10 jaar. Het is niet onze bedoeling om er voor iedere huurder naartoe te gaan, dus ik weet niet hoe snel een gasfles leeg is als deze ook wordt gebruikt voor de kachel. Of zijn er andere mogelijkheden om te verwarmen die financieel beter uitpakken ?

We willen gaan werken met een sleutelkluisje voor de sleuteloverdracht en voor de controle en eindschoonmaak zoeken we iemand uit de buurt dit dit tegen betaling voor ons wil gaan doen.

Het verbruik doorberekenen hebben we inderdaad ook aan gedacht, maar ze waren eerlijk gezegd een beetje bang dat mensen dat afschrikt om te gaan huren..

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door buddo » zo 22 aug 2021 20:04

Ik denk dat je uitgangspunt verkeerd is. Je schrijft "de kosten voor GWL willen we doorberekenen aan de huurder". Ik denk dat je andersom moet redeneren... je vraagt een marktconforme huurprijs en trekt de gemaakte kosten er dan van af (denk ook aan kosten voor booking.com of airbnb).

Over de kosten voor GWL zelf valt geen zinnig woord te zeggen denk ik. De ene huurder staat 5 minuten per persoon onder de douche, de ander 15. De ene huurder komt met 2 personen en de ander met 4. Wil je een aardig beeld hebben... ga er zelf eens een week in wonen in de zomer en in de winter, dan heb je een indicatie. Overigens ken ik niemand die gasflessen gaat wegen voor- en na de huurperiode. Lijkt mij ook niet realistisch... de propaanflessen bij onze caravan wegen vol 35 kilo en zijn niet echt handelbaar.

De verwarmingskosten op zich kunnen ook erg verschillen. Hoe goed is alles geisoleerd? Verwarmen op elektra kan ook op veel manieren. Heb je bijv. een split unit airco (die ook verwarmt) dan ben je als het niet extreem koud is vaak goedkoper uit dan verwarmen met gas, maar dat hangt natuurlijk ook af van de gas- en elektrakosten op de camping. Echter... als die split unit airco er hangt, dan wordt deze door de huurders waarschijnlijk ook in de zomer gebruikt voor koeling en dan lopen de kosten weer op.

Verwarmen op gas kan prima. Je kunt een dubbele gasfles neerzetten met een schakelaar er tussen. Deze schakelt dan vanzelf van de volle naar de lege fles. De schakelaar wordt dan rood. Als je bijv. wekelijks iemand die schakelaar (kleur) laat controleren dan weet je ook wanneer de je de gasfles moet laten vervangen (waarbij ik er van uit ga dat je dat aan de campingbeheerder kunt uitbesteden). Let overigens wel op dat de gaskachel even gekeurd moet worden als deze al tien jaar niet is gebruikt. Overigens net zo voor de geiser.

Van de apparaten die je noemt zijn de wasmachine, droger en vaatwasser wel de energieslurpers. Een tv gebruikt niet veel. Elektrische fietsen opladen ook niet. Het verbruik van alle aparaten kun je overigens prima vergelijken met verbruik thuis. Wasmachine en droger zou ik er persoonlijk trouwens niet eens neerzetten. Veel toeristische huurders hebben daar geen belang bij (tenzij lange termijn verhuur) en voor noodwasjes kun je eigenlijk altijd op de camping wel wasmachine gebruiken en een lijntje buiten hangen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Knaus440 » zo 22 aug 2021 22:16

[re.gif]
Zo moeilijk is dat niet hoor, gasflessen wegen.
Gewoon op een personen weegschaal.
Ik denk ook dat je uitgangspunt niet de goede is, zoals buddo al aangeeft.
Als ik het goed begrijp dat koop je een stacaravan puur voor de verhuur.
De huurprijs is dan gebaseerd op marktconforme huurprijs uiteraard.
Maar passen daar al je onkosten in?
Denk dan aan pacht, verzekeringen, schoonmaak, maar ook aan onderhoud en reparatie.
Is er een tuin bij, of onderhoud van de kavel?
Je wilt niet voor elke huurder naar je stacaravan moeten komen.
En wilt ter plekke een schoonmaak regelen.
Maar er is echt meer nodig om een stacaravan en kavel te onderhouden.
Denk bv aan schoonhouden dakgoten, en vooral de kavel.
Wie zorgt voor nieuwe gasflessen?
Wanneer je een stacaravan wilt kopen om er geld mee te verdienen, dan adviseer ik je
eerst goed in deze materie te duiken. Het heeft haken en ogen.
In onze 1 jaar ervaring met een stacaravan hebben we geleerd dat er altijd wel wat onderhoud is, of stuk gaat,
of het niet goed doet. Zeker met veel verschillende huurders.
Heb ik om me heen gezien, maar ook bij vrienden die hun vakantie huis verhuren.
Op afstand blijven en alleen maar geld verdienen, zit er voor mijn gevoel niet in!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Niels83 » ma 23 aug 2021 00:12

Slapend rijkworden zal niet gebeuren. Mensen huren zo'n ding omdat ze willen kamperen zonder het gezanik, dus wie komt de fles aansluiten als ze om 18.30 geen gas meer hebben? Of de stop eruit slaat, een ervaren kampeerder weet wel dat je vaak minder ampere hebt, en houdt daar rekening mee.


Gwl moet je imo ogen gewoon in de prijs mee berekenen. Ik zou niet kiezen voor een huisje waar ik achteraf nog een rekening krijg en dat ik daarbij afhankelijk ben van de verhuurder.

Als een x bedrag gangbaar is, dan kun jij niet een x bedrag plus Gwl rekenen. Bereken je winst, na aftrek van de camping, aanschaf reperatie en Gwl. En bekijk dan of het lonend is.

Hoe hoog dat Gwl is, dat is lastig te zeggen, mensen zullen vaker douchen als het de caravan aan natuurwater ligt en je geen buiten douche situeert, mensen zullen meer stoken als je caravan in een donker bos staat, dan wanneer het in de volle zon staat, op een c
Eco camping zullen mensen mogelijk korter douchen, langer als je een erg fijne douche hebt. is er een frietkot op de camping zullen ze minder koken etc.

Veel campings rekenen 50 cent voor 5 minuten douchen, dat vind ik persoonlijk erg kort, dus reken op 10 minuten per persoon per dag, flessen gas is een stukje duurder, dus reken op 1,50 pp/d douchen, 20 cent pp/d voor de afwas.

MM90
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 15:03

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door MM90 » ma 23 aug 2021 13:27

Wat onderhoud betreft is het zeker de bedoeling dat we dit zelf gaan doen. Ook het onderhoud van de kavel gaan we zelf doen. Er staan heggen die moeten worden gesnoeid. Verder willen we kunstgras neerleggen en tegels, met een klein glijbaantje en zandbakje voor de hele kleintjes.
Alleen omdat het voor ons niet altijd haalbaar is om zelf schoon te maken / te controleren besteden we dat liever uit. Mede omdat we dan gewoonweg te weinig tijd hebben als de ene huurder om 11u ‘s morgens vertrekt en de ander er om 15u wellicht weer staat. En deze tijden ons buiten de schoolvakanties ook beroerd uitkomen omdat deze niet te combineren zijn met de schooltijden van onze kinderen.

Voor onze berekening gaan we uit van max. 10 weken verhuur, waarvan 3 in het hoofdseizoen. Meer zou mooi zijn, maar we willen onszelf niet rijk rekenen. De weekenden dat het niet verhuurd is willen we er zelf geen voor onderhoud etc.
Ons doel was inderdaad een all in prijs, maar de vraag over de kosten voor GWL komt omdat we de rest van de kosten redelijk inzichtelijk hebben en we voor onszelf duidelijk willen hebben wat er over blijft. We willen standaard uit gaan van 4 personen. Indien men met 2 personen komt geven we iets korting.

Zelf douchen wij 5-10 minuten p.p. Maar is dat realistisch op de camping? Een andere mogelijkheid zou een boiler zijn, waardoor het aantal doucheminuten wellicht binnen de perken blijft, maar dit vind ik eigenlijk enorm gastonvriendelijk. Op de camping betaalt men 1 euro per 5 minuten douchen.

Het is een kindercamping en juist met kinderen ervaren wij een enorme berg was na een weekje vakantie. Vandaar dat we er graag een wasmachine en droger willen plaatsen.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door buddo » ma 23 aug 2021 18:24

Het is maar net wat je invalshoek is...
Koop je de caravan primair voor eigen gebruik? Dan is eventuele verhuur gewoon een extra'tje. Marktconform berekenen en dan blijft er echt wel wat over.
Koop je de caravan voor de verhuur? Dan een hele berekening voor opstellen en het ook zakelijk aanpakken.
10 weken verhuur vind ik overigens aardig wat, zeker als 7 daarvan buiten het hoogseizoen/zomervakantie zijn. Als wij 10 weken zouden verhuren (doen we niet) dan staan we zelf ruimschoots gratis de rest van het jaar, zelfs als GWL verbruik hoog zou zijn.

Heb je al in beeld wat het kost om iemand te laten schoonmaken tussendoor? Gasfles service van de camping?

Zelf denk ik dat 5-10 minuten douchen realistisch is. Hooguit het risico dat mensen 2x op een dag gaan. Maar enkel van een gast die een keer wat langer onder de douche staat ga je echt niet bankroet.

Denk bij verhuur overigens ook aan de veiligheidsmaatregelen (brandblusser, blusdeken, beide goed in zicht) en perfecte wifi. Voor een week weg nemen wij de was wel mee terug naar huis (ook met kleine kinderen) maar is wifi onmisbaar. Je kunt eventueel nog de wasmachine en droger achter een afgesloten deur plaatsen. Heeft de caravan die je op het oog hebt wel ruimte voor een wasmachine/droger? Als ik om mij heen kijk zijn er niet veel die dat hebben.

MM90
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 15:03

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door MM90 » ma 23 aug 2021 18:54

We hebben iemand gevonden die wil schoonmaken voor een x bedrag. De overige kosten hebben we allemaal op een rijtje gezet, evenals de begroting voor het moderniseren en een x bedrag voor jaarlijks onderhoud. Veiligheidsmaatregelen zijn vanuit de verzekering verplicht voor zowel eigen gebruik als verhuur. Daarnaast hebben we een offerte voor een extra verzekering voor de verhuur.

Er is een schuurtje aanwezig waar wasmachine en droger kunnen staan. Wifi en tv zijn aanwezig.

We gaan uit van meivakantie 2 weken, paasweekend, hemelvaartweekend, pinksterweekend, zomervakantie 6 weken en herfstvakantie 1 week.
We hoeven er zeker niet van te leven, maar zouden het leuk vinden als we er wat aan over kunnen houden jaarlijks en daarnaast in de leegstaande weekenden te genieten van een ‘gratis’ (klus)weekendje weg.

Wellicht zijn hier mensen die bv ieder weekend naar hun eigen stacaravan gaan en hun eindafrekening qua verbruik van GWL met ons kunnen delen ?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Knaus440 » ma 23 aug 2021 19:10

Helaas, ik had 2 grote gasflessen
Als er 1 leeg was liet ik hem vullen met propaan gas.
Stroom en gasverbruik zeer gevarieerd omdat we er niet zozeer of alleen voor vakantie kwamen, maar het vooral ons tweede huisje was voor werk, hobby, kinderen en familie bezoek.
Dus soms 1 week, soms 2 dagen of lang weekend. En in alle seizoenen, de stacaravan was winterhard door oa thermolint om waterleiding, tegen bevriezen.
Maar de ervaring is dat stroom en gasverbruik zeer wisselend is. Bij warm weer 2 keer per dag douchen.
Bij koud weer meer "teiltje in de keuken"
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Micky » ma 23 aug 2021 19:55

Ik zou het niet apart berekenen, maar in je eigen kosten meenemen, je wordt gek van alle meterstanden enz. het chalet wat "wij" gaan verhuren wordt over 3 weken van zijn huidige plek gehaald en verplaatst 12km verderop, daar zit (ook weer) een vaste gasaansluiting en verwarmen doen we in het chalet met een pelletkachel (verreweg de goedkoopste oplossing gebleken in de 10 jaar ervaring met dit chalet), vloerverwarming in de badkamer op stroom en eventueel kort (bij) verwarmen met de Airco.
Tot nu toe is hij nog niet verhuurd geweest en puur voor eigen gebruik (ouders), maar die krijgen wat nieuws gebouwd en daarom gaat deze in de verhuur.

Schoonmaken kun je op 2 manieren doen, mensen maken zelf schoon, is het niet schoon, gaat er 50 euro van de borg af voor de schoonmaak, of je laat de mensen standaard betalen voor de schoonmaak.

Het verbruik zal hooguit een paar tientjes per week zijn bij normaal gebruik.

Wij kiezen ervoor om geen speelvoorzieningen aan te leggen en richten ons op fietsende stellen, geen huisdieren en geen roken toegestaan, bewuste keuze, in het verleden ook zo gedaan met toercaravans en dat beviel heel goed, weinig schade en mensen die gewoon willen betalen.

Wil je wel echt gaan berekenen op gebruik, dan zou dat eigenlijk alleen om stroom en gas gaan, stroom kun je een meter tussen zetten, die je zelfs op afstand kunt uitlezen, gasfles gewoon wegen en het verbruikte gas berekenen, maar ik denk dat je er snel mee klaar bent.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

MM90
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 aug 2021 15:03

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door MM90 » ma 23 aug 2021 22:20

We willen niet apart laten betalen voor GWL, maar we willen graag voor onszelf weten waar we rekening mee moeten houden per week voor 4 personen.
Een palletkachel kunnen we inderdaad overwegen. Wellicht dat we dan ook even bij de campingeigenaar moeten informeren of dit toegestaan is.

Wij willen inderdaad ook geen huisdieren en ook roken is niet toegestaan.

Gas moet op gasflessen.
Water kost ons €6,- per kuub
Stroom kost ons 0,80 per kWh

Aangezien dit nogal forse prijzen zijn willen we graag weten waar we aan toe zijn en wat voor bedrag we hiervoor kunnen aanhouden zodat de kosten gemiddeld worden gedekt. Dit kunnen we dan meenemen in de all in prijs van de verhuur.

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door buddo » di 24 aug 2021 08:29

Wow.... wat een prijzen!
Mag ik heel nieuwsgierig vragen waar deze camping is? Of welke het is?
Vind dit wel bizarre tarieven.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Micky » di 24 aug 2021 08:51

MM90 schreef:
ma 23 aug 2021 22:20
We willen niet apart laten betalen voor GWL, maar we willen graag voor onszelf weten waar we rekening mee moeten houden per week voor 4 personen.
Een palletkachel kunnen we inderdaad overwegen. Wellicht dat we dan ook even bij de campingeigenaar moeten informeren of dit toegestaan is.

Wij willen inderdaad ook geen huisdieren en ook roken is niet toegestaan.

Gas moet op gasflessen.
Water kost ons €6,- per kuub
Stroom kost ons 0,80 per kWh

Aangezien dit nogal forse prijzen zijn willen we graag weten waar we aan toe zijn en wat voor bedrag we hiervoor kunnen aanhouden zodat de kosten gemiddeld worden gedekt. Dit kunnen we dan meenemen in de all in prijs van de verhuur.
Bij deze stroomprijzen moet je stroomgebruik echt ontmoedigen, dus geen verwarming op stroom beschikbaar stellen, dan is het verbruik heel goed te controleren, alle verlichting op LED en een koelkast op stroom, verder heb je dan nog laders enz.

Verwarmen die je dan het best op pellets als dat mag, dat kost geen drol. dan blijft er koken op gas over, dat is ook niet veel, kost je een paar grote flessen per jaar.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door piefje » za 28 aug 2021 10:46

Ik heb deze vraag enkele maanden ook gesteld.
Maar..... Verhuur..... De huurder gaat anders om met verbruik. Een tesla opladen behoort tot de mogelijkheden en zal een huurder zeker doen.

Ik heb 8 zonnepanelen laten installeren, een elecktrische boiler en een warmtepomp. Gas is er uit.

Verder heb ik een slimme meter geinstalleerd zodat ik weet hoeveel de huurder verbruikt aan electra.

Koken gebeurt op inductie.

Voordeel: ik hoef geen electra te betalen aan de camping, huurder betaald mij 50 cent voor een kwh. 10 kwh zit bij de huur inbegrepen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Morgoth » di 31 aug 2021 16:35

Je kunt de groepen afzekeren met maximaal 6A. Dan is de Tesla al niet meer op te laden en zal ook een meegebrachte straalkachel het niet doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Ab » di 31 aug 2021 20:22

Wel eentje met een 1000 Watt stand..
En die verbruikt dan alleen al ruim 140 euro per week aan stroom. [aschrik.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Wie-niets » zo 5 sep 2021 07:04

[re.gif]
Daarom kun je maar beter alles achter de meters hebben met van tevoren in je verhuur condities duidelijke vermelding van energie prijzen ( zag hier wel flinke prijzen voorbij schieten) en invulling van schoonmaak kosten. Vaak worden huurders dan wel wat nadenkender dan alles " gratis" lijkt .
En je kunt natuurlijk aan bepaalde doelgroepen verhuren of je op richten. ( wat soms ook niet alles zegt, helaas)
En zorg als het om ' prijzige' accomodaties gaat je verzekeringen goed in orde zijn.

Verder,
Moet zeggen dat Piefje het op zijn manier met de mogelijkheden en doordacht eind resultaat met eventueel toekomstig hergebruik na X aantal jaren van zijn verblijf condities zijn op/met het park van je ingestoken gelden van installatie/materialen uiteindelijk oplossend gericht bezig is geweest.
M.a .w. zorg voor een doordacht plan en denk niet te makkelijk over zaken want die kennen vaak vele ogen en haken . scratch.gif

Oh, laat je niet weerhouden dingen wel te doen in je leven. knipoog.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door Wie-niets » zo 5 sep 2021 12:05

Wie-niets schreef:
zo 5 sep 2021 07:04

M.a .w. zorg voor een doordacht plan en denk niet te makkelijk over zaken want die kennen vaak vele ogen en haken . scratch.gif

Oh, laat je niet weerhouden dingen wel te doen in je leven. knipoog.gif
Misschien wel eens intressant iets te lezen over haken en ogen. Er wordt op plannen en meedenken vaak ( misschien wel) ten onrechte, geschoten. weenie.gif
Link
htts://www.ad.nl/wonen/peter-en-jacqueline-koc ... ~affa39d2/

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: GWL verbruik bij verhuur en overige tips

Bericht door piefje » zo 5 sep 2021 15:20

Dat is meer permanent wonen. Daar gaat het topic niet over.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”