12 volt dimmer geplaatst boven zitgroep

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 95
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

12 volt dimmer geplaatst boven zitgroep

Bericht door mikage » za 21 aug 2021 21:10

Mijn partner heeft last van het felle licht van de halogeen lampjes boven de zitgroep en vroeg of dat niet anders kon. Natuurlijk kan dat anders .... ahum. Na wat zoekwerk een leuke dimmer met afstandsbediening gevonden tegen een acceptabele prijs. In mijn wijsheid gedacht dat daar dan ook led-lampjes voor in de spotjes bij moesten komen. Dus die ook gekocht. Met wat gepruts de boel aangelegd en..... de led-lampjes dimdem van vol vermogen naar geen vermogen, terwijl de warmwitte lichtkleur ook nog eens fel helder TL-lampen sfeer in de caravan bracht. Hier ging overduidelijk iets niet goed.

Als eerste kwam naar voren de "basislast" van de dimmer. 4 led-lampjes van 12 Volt à 1,9 Watt per stuk was samen een kleine 8 Watt. Zou hier het probleem zitten? Nergens werd vermeld hoeveel deze basislast zou moeten zijn. Wel vond ik ergens dat deze dimmer, die geschikt is voor led-strings, dat deze strings ongeveer 180 Watt kunnen zijn. Aha: Een halogeen lampje is 13 Watt. 4 stuks dus 52 watt. Ruim binnen de marge zo te zien,

Aangezien de dimmer per kanaal 6 Amp kan leveren hoeft dat dus geen probleem te zijn. Dus alle ledjes er weer uit en de halogeen lampjes er weer in, Resultaat: Partner zeer tevreden!!! En dat allemaal ook nog eens draadloos en in 12 stappen regelbaar.

Ik weet niet of dit toegestaan is, maar hier is de link.
Bijlagen
IMG_20210820_201130.jpg
IMG_20210821_201640.jpg
IMG_20210821_201619.jpg
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt dimmer geplaatst boven zitgroep

Bericht door Chris » za 21 aug 2021 21:17

Of dit goed gaat....beloof ik je zeker niet.
De dimmer is een LEDdimmer..
Dat is een zg.. PWM systeem...
Pulse Wide Modulation.

Voor led exact goed...voor halogeen verkeerd.
Of het heel blijft???
Ik geef je geen garantie.
En..
Daarbij vraag ik me af of je wel een geschikte omvormer hebt die een echte gelijkspanning afgeeft.
Doet ie dat niet dan zou de dimmer ook aan de inputkant niet het juiste spanningstype aangeboden krijgen.

Kortom.
Leuk maar ......
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: 12 volt dimmer geplaatst boven zitgroep

Bericht door Nemeg » za 21 aug 2021 21:30

Gewoon laten zitten. Als het goed werkt niks aan doen.
Gaan de halogeen lampjes eerder stuk kun je ze vervangen voor LED.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”