spiegel voor alleenreizer

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Niels83 » ma 23 aug 2021 08:51

Ik had een setje trillende spiegels van Obelink. Trilde best erg, maar waren groot, en stonden dus vrij makkelijk goed genoeg afgesteld.
Bij de Milenco Aero is dat een stuk minder eenvoudig, omdat juist het stuk waarmee je langs de caravan kijkt kleiner wordt.

Die van mij zij nog nieuw, en daar blijft het wel prima op zijn plek zitten. Laatste keer afgesteld was 6 weken terug, en 6 ritten, daar tussen liggen ze los in de kofferbak. Misschien een zak maken om ze in te doen, waarbij je ze niet moet opvouwen?

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door RikB » ma 23 aug 2021 15:21

Mijn Milenco's veranderen vrijwel niet. Een keer goed ingesteld, met het ene klemmetje in de hoek van de vaste spiegel, dus altijd op dezelfde manier vast.
En voorzichtig behandelen dat de instelling gelijk blijft. Ik leg ze altijd in de caravan, kan ik ze niet vergeten, en daar zijn best hoekjes waar weinig rommelt.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door VIP » ma 23 aug 2021 16:04

Mijn EMUK’s liggen nagenoeg het hele jaar door in de auto of ze zitten op de spiegels. Afstellen is iets wat mij onbekend is.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Morgoth » ma 23 aug 2021 16:32

Ik heb ook EMUK's. Die passen maar op één manier op de spiegel van de auto en de spiegel van de EMUK's zelf zet je vast zodra ze goed staan. Ik heb ze een keer goed ingesteld toen ik ze kocht en daarna nooit meer. De EMUK is de beste investering die ik aan caravanaccessoires heb gedaan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Techn » ma 23 aug 2021 16:35

nonblond schreef:Dat kun je prima zelf, daar heb je geen hulp bij nodig. Je zorgt dat de bovenkant van de hoofdsteun gelijk is met de bovenkant van je eigen hoofd en dat de stoel in de stand staat waarmee je rijd. Draait de ramen open, zet de caravanspiegels vast aan je autospiegels. Gaat naast je achterwiel staan, zakt in tot je op ooghoogte bent zoals je in de auto zit en kijkt in je caravanspiegel. De hoofdsteun moet in het midden van je spiegel komen, dan staat de spiegel goed. Als dit niet zo is je spiegel bij stellen net zo lang totdat je naast het achterwiel op ooghoogte in het midden de hoofdsteun ziet in je caravanspiegel. Dit geld voor beide kanten. Dit geld voor alle spiegels die je op je spiegel vastzet Geen idee of dat ook werkt voor spiegels die je aan je wielkast vasthaakt, maar denk dat het daarmee ook werkt. Doe dit al jaren, heb deze tip ooit bij de ANWB gevonden. Een ander merk spiegel helpt niet. Daar kies je voor om andere redenen. Jammer dat je dit niet al jaren gevraagd. Het is zo simpel.

P.S. caravan ook alleen
Waarom zo omslachtig doen als je toch heen en weer moet lopen met afstellen

Kan je net zo goed in de auto gaan zitten en kijken of je spiegel goed staat

Zo niet ff naar buiten en weer kijken

Is toch hetzelfde maar dan zonder ramen en hoofdsteunen te verstellen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door RonvA » ma 23 aug 2021 20:01

Uh, ik weet niet hoe je ze dan inpakt maar ik heb mijn Milenco's ook maar 1 keer afgesteld. Zolang je ze elke keer gewoon op dezelfde plek terug zet is hij weer goed toch?...
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 91
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door mikage » ma 23 aug 2021 20:22

Ik heb Brunsgard 2 punt spiegels. Als die eenmaal goed zijn afgesteld, dan blijft dat ook goed afgesteld. Ik haal ze er af, berg ze op in de caravan, en als we weer gaan dan plaats ik ze weer. Geen enkel probleem met afstelling. Wel er op letten dat je bij het opbergen niet teveel kracht op de spiegels zet waardoor ze bewegen ten opzichte van de stang waarop de spiegel vastzit. (En geen andere auto kopen natuurlijk).
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Frans013 » ma 23 aug 2021 23:38

RonvA schreef:
ma 23 aug 2021 20:01
Uh, ik weet niet hoe je ze dan inpakt maar ik heb mijn Milenco's ook maar 1 keer afgesteld. Zolang je ze elke keer gewoon op dezelfde plek terug zet is hij weer goed toch?...
Ze gaan gewoon los in de kofferbak/disselbak en schuif de bevestiging altijd zover mogelijk op de spiegel, maar echt elke keer staat ie weer anders

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door merchr32 » di 24 aug 2021 07:16

Bekend propleem.
Mijn vrouw weeet het verschil niet tussen links en rechts kus.gif dus om enige stress te vermijden nog voordat we vertrekken doe ik de rechterspiegel telkens zelf afstellen. We hebben Milenco's en die rechter staat nagenoeg altijd anders. Het aantrekmoment is ook vaak anders en de plek op de spiegelrand is ook telkens een paar mm anders, dus het beeld naar achter wijkt telkens af. Ik gebruik dezelfde methode als @Nonblond maar ik blijf gehurkt naast het rechter portier zitten in een zodanige positie dat mijn hoofd representatief is voor het beeld naast de caravan (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Ik zit dus met mijn hoofd precies in de hoek/baan zoals de spiegel zou moeten staan. Dan stel ik de spiegel en zoek ik op de hoofdsteun. Na een paar keren dit geprobeerd te hebben heb je door waar je moet precies moet zitten en wat je exact moet zien in de spiegel (20cm voor de hoofdsteun). Bij mij werkt dit. Ik hoef niet telkens van de caravan naar de spiegel te lopen en vanaf de caravan in de spiegel te zoeken naar de hoofdsteun (dat is al een behoorlijke afstand om de hoofdsteun te zien in een kleine spiegel).

Daarna stel ik de vaste autospiegels nog links en rechts op 1 meter naast de caravan omlaag. Dan zie ik de wielen en de caravan in een scherpe bocht en weet ik of ik een paaltje, stoeprand, muur, (noem maar op) raak of niet in een bocht. Altijd handig zeker in een rechterbocht.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door VIP » di 24 aug 2021 07:46

Dan toch maar liever EMUK’s.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door moyzo » di 24 aug 2021 08:17

Wij hebben sinds een paar jaar ook emuk's voordien moest ik eeuwig bijstellen. De oude waren wat dat betreft een ramp ( we hebben ze nog wel- gaan als reserve mee op de buitenlandreizen voor het geval ze er in een baustelle of zo eens afgereden worden)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door merchr32 » di 24 aug 2021 08:19

[re.gif] [re.gif]

Eens, maar het topic ging over een vraag mbt Milenco's.
En dan zijn er voor mijn auto geen passende Emuk's beschikbaar anders dan universele Emuks.
En die worden weer hetzelfde bevestigd als Milenco's. Dus scratch.gif
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door RonvA » di 24 aug 2021 18:53

Frans013 schreef:
ma 23 aug 2021 23:38
RonvA schreef:
ma 23 aug 2021 20:01
Uh, ik weet niet hoe je ze dan inpakt maar ik heb mijn Milenco's ook maar 1 keer afgesteld. Zolang je ze elke keer gewoon op dezelfde plek terug zet is hij weer goed toch?...
Ze gaan gewoon los in de kofferbak/disselbak en schuif de bevestiging altijd zover mogelijk op de spiegel, maar echt elke keer staat ie weer anders
Maar... ze worden toch gewoon in een bijgeleverde (blauwe) tas bijgeleverd? Naja misschien heb jij de versie met langere pootjes en is dan de tas niet lang genoeg, dat zou kunnen.

Ik heb de kortere variant, en die passen gewoon perfect terug in de tas, ik hoef dus niks te schuiven of wat dan ook. Direct van de auto in de originele draagtas en die gaat onder het bed.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door VIP » di 24 aug 2021 20:44

merchr32 schreef:
di 24 aug 2021 08:19
[re.gif] [re.gif]

Eens, maar het topic ging over een vraag mbt Milenco's.
En dan zijn er voor mijn auto geen passende Emuk's beschikbaar anders dan universele Emuks.
En die worden weer hetzelfde bevestigd als Milenco's. Dus scratch.gif

Niet helemaal juist..... ik heb de EMUK Universa Pro III en die hoef je ook niet in te stellen.

Eenmalig na aankoop instellen en daarna weet je waar je hem op je spiegel draait.

Worden nagenoeg wekelijks gebruikt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door merchr32 » wo 25 aug 2021 07:38

[re.gif]

Beste VIP, de bevestiging van de EMUK Universa III Pro is feitelijk hetzelfde als de Milenco spiegel. Dus ik ging er voor het gemak vanuit dat er telkens een kleine bijstelling nodig was omdat de plek waar de spiegel op de autospiegel bevestigd wordt altijd een beetje afwijkt .
Als jouw ervaring echter anders is en ze daarnaast wekelijks gebruikt worden dan lijkt me dat deze spiegels aanmerkelijk beter te plaatsen zijn. Dan worden dit mijn volgende spiegels.
Ze hebben een bol glas (las ik) en de Milenco's niet. Dit maakt ook veel uit in de noodzaak om wel of niet steeds te moeten bijstellen.
Bedankt voor de info.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Morgoth » wo 25 aug 2021 08:59

Het nadeel van deze bevestiging vind ik dat je moet schroeven op een kunststof randje. Dat is niet bij elke auto even stevig. Als je een auto hebt met een sierrandje langs de rand van de spiegelbehuizing zit ie daar op. Dat randje zit niet altijd heel goed vast.
Ik zou een spiegel kiezen waarvan de bevestiging op of om de gehele spiegelbehuizing van de auto zit. Tijdens het rijden vangt zo'n caravanspiegel best wel wat wind, er komt best wel wat kracht op te staan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door VIP » do 26 aug 2021 09:51

merchr32 schreef:
wo 25 aug 2021 07:38
[re.gif]

Beste VIP, de bevestiging van de EMUK Universa III Pro is feitelijk hetzelfde als de Milenco spiegel. Dus ik ging er voor het gemak vanuit dat er telkens een kleine bijstelling nodig was omdat de plek waar de spiegel op de autospiegel bevestigd wordt altijd een beetje afwijkt .
Als jouw ervaring echter anders is en ze daarnaast wekelijks gebruikt worden dan lijkt me dat deze spiegels aanmerkelijk beter te plaatsen zijn. Dan worden dit mijn volgende spiegels.
Ze hebben een bol glas (las ik) en de Milenco's niet. Dit maakt ook veel uit in de noodzaak om wel of niet steeds te moeten bijstellen.
Bedankt voor de info.

Graag gedaan.

Er zitten 3 setjes met verloopjes bij.

Bij de 1e montage kies je degene die bij je auto past.

Ik heb de 2 setjes die ik niet gebruik bewaard.

In enkele seconden kun je die zo weer aanpassen en is de spiegel voor een andere auto geschikt.

Als je wilt mag je vrijblijvend langskomen om te testen / passen (in De Betuwe of onderweg in overleg).
Porsche + Tabbert

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door nonblond » do 26 aug 2021 17:38

merchr32 schreef:
di 24 aug 2021 07:16
Bekend propleem.
Mijn vrouw weeet het verschil niet tussen links en rechts kus.gif dus om enige stress te vermijden nog voordat we vertrekken doe ik de rechterspiegel telkens zelf afstellen. We hebben Milenco's en die rechter staat nagenoeg altijd anders. Het aantrekmoment is ook vaak anders en de plek op de spiegelrand is ook telkens een paar mm anders, dus het beeld naar achter wijkt telkens af. Ik gebruik dezelfde methode als @Nonblond maar ik blijf gehurkt naast het rechter portier zitten in een zodanige positie dat mijn hoofd representatief is voor het beeld naast de caravan (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Ik zit dus met mijn hoofd precies in de hoek/baan zoals de spiegel zou moeten staan. Dan stel ik de spiegel en zoek ik op de hoofdsteun. Na een paar keren dit geprobeerd te hebben heb je door waar je moet precies moet zitten en wat je exact moet zien in de spiegel (20cm voor de hoofdsteun). Bij mij werkt dit. Ik hoef niet telkens van de caravan naar de spiegel te lopen en vanaf de caravan in de spiegel te zoeken naar de hoofdsteun (dat is al een behoorlijke afstand om de hoofdsteun te zien in een kleine spiegel).

Daarna stel ik de vaste autospiegels nog links en rechts op 1 meter naast de caravan omlaag. Dan zie ik de wielen en de caravan in een scherpe bocht en weet ik of ik een paaltje, stoeprand, muur, (noem maar op) raak of niet in een bocht. Altijd handig zeker in een rechterbocht.
Als je mij post goed leest sta ik naast het achterwiel van de auto en niet naast de caravan. De caravan hoeft niet eens aan de auto te hangen om de spiegels goed te zetten.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door merchr32 » zo 29 aug 2021 17:05

[re.gif]

Je hebt gelijk van het achterwiel, klopt helemaal thumbup.gif
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door mrbullmastiff » di 7 sep 2021 12:47

Vorige week, voor het eerst op deze manier gedaan. Wat een geweldig goede tip om op deze manier de spiegels in te stellen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: spiegel voor alleenreizer

Bericht door Hans1954 » di 7 sep 2021 13:42

Voor de klemmen van de Milenco heb ik met watervaste stift 2 merktekens op beide spiegel gezet. Mits je je voorzichtig met de spiegels omgaat, zotten ze steeds weer hetzelfde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”